🚨מכה קשה בכנף | על הפציעה של מנור סולומון

לאור העובדה שהרבה אנשים בארץ ככל הנראה מודאגים מהמצב של מנור אשתדל לא להתחכם יותר מידי לגבי מצבו של של שחקן הכנף הישראלי, שממשיך את רצף הפציעות של הווינגרים אצל טוטנהאם הבריטית. בכנות, אין הרבה דיווחים מעמיקים על מצבו של מנור, אבל נעשה את המקסימום להסביר קצת על מצבו בהתאם למה שאנחנו יודעים: השחקן הישראלי קרע את המניסקוס בברך ימין ועבר ניתוח של תפירת מניסקוס.

“קרע במיניסקוס?”

המיניסקוסים נמצאים במפרק הברך בין עצם הירך (Femur ) לשוק (Tibia), והם עשויים מרקמה סחוסית. התפקיד של המינסקוסים זה לייצר התאמה בין המשטחים של הירך והשוק, לספוג זעזועים, לאפשר את התנועתיות של הירך והשוק בזמן כיפוף ויישור הברך וגם לשמור על יציבות הברך. בברך יש מיניסקוס פנימי (מדיאלי) וחיצוני (לאטרלי). המיניסקוס יכול להיקרע מפעולות כמו לחץ גבוה, סיבוב, מעבר מהיר מיישור לכיפוף או להיפך, ובעיקר מהשילוב של כמה מהפעולות הנ”ל יחד.

“זה משנה באיזה מהמינסקוסים הוא נפצע?”

בקצרה, כן. בעוד הסבירות לקרע במיניסקוס המדיאלי היא גבוהה יותר בגלל השטח הגדול אותו הוא מכסה במפרק הברך. מנגד, קרע במיניסקוס הלאטרלי (לפי חלק מהמחקרים) יכול להיות יותר בעייתי עבור המטופל בגלל התפקיד שלו ביציבות הברך. נציין ששום מקור בתקשורת לא דיווח על איזה מהמניסקוסים ובאיזה חלק של המניסקוס מדובר. בכל חלק במניסקוס יש רמה מסויימת של אספקת דם שמהווה שיקול לאיך נתמודד עם הקרע, ובאיזו גישה טיפולית נבחר.

“מה עושים במצב כזה?”

ישנן שלוש אופציות: הסרת חלק מהמינסקוס, תיקון המינסקוס או טיפול שמרני. מה צריך לדעת על כל אופציה?

1. הסרה חלקית של המינסקוס (Meniscectomy): המנתח מסיר את האיזור הספציפי עם הקרע.

היתרון: זמן החלמה ושיקום קצרים לרוב (נשיאת משקל ישר לאחר הניתוח וחזרה הדרגתית לאחר מספר שבועות).
החיסרון: עם השנים יכול להוביל לשחיקת סחוסים בגלל ההסרה של רקמה שהינה חיונית לספיגת זעזועים. פיתרון שמומלץ לרוב לאנשים מבוגרים או לא פעילים.

2. תיקון מיניסקוס (Repair)- תפירה של המיניסקוס.

ניתוח זה אפשרי רק במקומות עם אספקת דם טובה.
היתרון: יכול למזער נזקים של שחיקה מקומית בעתיד.
החיסרון: זמן החלמה ארוך.
6-8 שבועות ללא נשיאת משקל על הרגל, וחזרה לאימונים הינה לרוב לאחר 3 חודשים ולכושר משחק אפילו עד חצי שנה אחרי.
נוטים להיות מאוד זהירים בשלבי השיקום של תפירת המיניסקוס בגלל החשש מזיהומים או קרעים חוזרים.

3. טיפול שמרני- לא להיכנס לניתוח, ולנסות להתגבר על הסימפטומים וחוסר היציבות של הברך ע”י פיזיותרפיה ואימונים ספציפיים.

היתרון: לא מכניס את המטופל לפרוצדורה ניתוחית, ולפי חלק מהמחקרים יכול להשיג תוצאות יפות ששוות ערך להסרת המינסקוס. זמן ההחלמה באופן זה הוא דינאמי ויכול לקחת בין 8 שבועות עד 3 חודשים, תלוי בסימפטומים של המטופל לאורך השיקום והחשיפה לעומסים.
החיסרון: תמיד ישנו חשש וצורך במעקב, בעיקר אצל ספורטאים מקצוענים, שכן הקרע עדיין ישנו, ולא תמיד בעל פוטנציאל להחלמה מלאה. גישה זאת גם לא תמיד מתאימה לכל סוגי הקרעים.

מנור כאמור יעבור תפירת מניסקוס, וכרגע הדיווחים לחזרה למגרש עומדים על 4 חודשים, שזה בכנות תסריט אופטימי, ולא מין הנמנע שהחזרה שלו למגרש תהיה ארוכה יותר. חשוב לציין שמנור עבר תפירת מניסקוס בברך שמאל כששיחק אצל פולהאם, אז לקח לו 147 יום לחזור (כמעט חמישה חודשים).

נאחל למנור רפואה שלמה ושיקח את הזמן עד שיחזור לאיתנו, כי לפחות מבחינת הנבחרת, הוא בוודאות לא יהיה זמין למחזורים האחרונים במוקדמות היורו.

 

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן