ממלחמת העולם השנייה ועד המצאת האספירין – מי עומדת מאחורי באייר לברקוזן?

אלופת גרמניה הנכנסת באייר לברקוזן, הנתמכת על ידי ענקית התרופות באייר, ממחישה את ההשפעה העמוקה של קשרים פיננסיים והיסטוריים על מרקם והצלחה של מועדון ספורט.

לברקוזן, שהוקמה בשנת 1904 (ומכאן השם ‘באייר 04 לברקוזן’) עבור עובדי חברת התרופות ‘באייר’, נהנית מגב פיננסי משמעותי ומפיקוח אסטרטגי של התאגיד השולט שלה. בניגוד לרוב מועדוני הבונדסליגה, לברקוזן ו-וולפסבורג (שנתמכת על ידי פולקסווגן) הן יוצאות דופן לכלל ה-50+1, המאפשר לגופים תאגידיים כמו ‘באייר’ לשמור על השליטה ובעלות הרוב במועדון. הסדר זה מעניק ללברקוזן ביטחון כלכלי משמעותי ויתרון תחרותי, ומייחד אותה בליגה שבאופן מסורתי מדגישה בעלות אוהדים וזהות מועדון על פני שליטה חיצונית שברוב המקרים רואה את המועדון כעסק ותו לא.

העונה, תחת ניהולו הפנטסטי של המאמן צ’אבי אלונסו, לברקוזן חגגה הישגים אדירים, כולל תואר בונדסליגה ראשון והיסטורי ללא הפסד וקמפיין נהדר שנעצר רק בגמר הליגה האירופית, מה שהיה להפסד הראשון והיחיד העונה של הקבוצה בכל המסגרות. הצלחות אלה מדגישות את התפקיד הקריטי של תמיכה ארגונית בבניית קבוצות ספורט תחרותיות והשגת הצלחות וביצועים גבוהים לאורך זמן.

עם זאת, קשריה של באייר לברקוזן עם באייר קושרים אותה גם להיסטוריה שנויה במחלוקת. במהלך מלחמת העולם השנייה, באייר הייתה חלק מ-IG Farben, תאגיד שתמך באופן פעיל במשטר הנאצי, העסיק עבודות כפייה במחנות ריכוז וייצר את גז ציקלון B ששימש בשואה לרצח יהודים. הפרק האפל הזה ממשיך להטיל צל על מורשתה של ‘באייר’. לאחר פירוקה בתום מלחמת העולם השנייה והקמתה מחדש כחברה עצמאית, באייר עשתה מאמצים מרוכזים ליישב את עברה, תמכה במחקר על זוועות הנאצים והוקירה קורבנות עבודת כפייה. בכך, החברה מכירה באשמה ההיסטורית שלה, ומנסה לכפר עליה במקצת.

בעידן המודרני, תרומותיה של ‘באייר’חורגות מעבר לתיקון היסטורי, והיא אחת מהחברות המובילות בעולם שמובילה התקדמות משמעותית במדעי הרפואה והחקלאות. המצאת האספירין, אבן יסוד ברפואה המודרנית, מדגימה את השפעתה של באייר על עולם הבריאות העולמי. בנוסף, ההשקעה של באייר בביוטק ובטכנולוגיה חקלאית ישראלית מדגישה את מחויבותה לקידום בריאות עולמית וחקלאות מודרנית, ויוצרת סוג של סגירת מעגל היסטורית.

ההשפעה של באייר לברקוזן חורגת מעבר למגרש הכדורגל, עם יוזמות התומכות בספורטאים מגוונים ונכים ושיתופי פעולה עם הוועד הפראלימפי הלאומי של גרמניה. פעילויות אלה מדגישות את מחויבותה של לברקוזן למינוף הספורט לתועלת חברתית, קידום הכללה, קבלת האחר ושיפור חיי הקהילה. יתר על כן, העבודה של לברקוזן עם בתי ספר מקומיים ותוכניות נוער מדגימה את גישתם לפיתוח קהילתי. באמצעות חינוך לספורט ותוכניות הסברה לקהילה, המועדון מטפח באופן פעיל תחושה של עבודת צוות, משמעת וספורטיביות בקרב צעירים. מאמצים אלה חיוניים לטיפוח הדור הבא של ספורטאים ואזרחים גרמניים.

הסיפור של באייר לברקוזן הוא נרטיב משכנע על האופן שבו תמיכה תאגידית בספורט יכולה להשיג הצלחות מדהימות על המגרש, תוך טיפוח מעורבות קהילתית רחבה ושמירה על אחריות חברתית. המסע של המועדון הוא מיצג אולטימטיבי בשיח הרחב יותר על תפקידם של תאגידים בספורט ועל איך הם אמורים להתנהל – איזון בין תמיכה כספית לבין אותנטיות ואחריות היסטורית. ההתפתחות המתמשכת של לברקוזן היא עדות לחיבור המורכב בין עסקים, היסטוריה וספורט, המדגישה את החשיבות של למידה מהעבר ותרומה חיובית לחברה.

7 תגובות
  1. אסף גיל כותב

    כתבה מעולה! תודה!

  2. מאנסטר אלונסו כותב

    מעניין קצר וקולע

  3. אייל כותב

    אחלה כתבה

  4. אלכס כותב

    תודה נהניתי להשכיל

  5. דן כותב

    אפשר בבקשה הרחבה על מודל ה50+1 הגרמני?
    תמיד סקרן אותי

    1. בר כותב

      אני גם בעד!

  6. בר כותב

    אולי תעשו סדרה על תולדות מועדונים?
    מאוד מעניין החלק ההיסטורי של הכדורגל….

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן