משחק הכיסאות – באיירן מינכן – דם צעיר או גאון ותיק

כשעונת הכדורגל האירופי מגיעה לשיאה, לא מעט עיניים נשואות לבאיירן מינכן, מועדון שנמצא בצומת דרכים של חילופי מאמנים פוטנציאליים. נבחן את הסיכויים של מאמנים בכירים שונים, ונעריך כיצד הטקטיקות והפילוסופיות הייחודיות שלהם יכולות להתאים למורשת המכובדת ולעתיד השאפתני של באיירן.

לקראת סוף חלון החורף, עולם הכדורגל כבר מביט בציפייה למה שמבטיח להיות קיץ של שינוי משמעותי בנוף המאמנים של מועדוני הצמרת באירופה. עם ההודעות המפתיעות על עזיבתם של יורגן קלופ וצ’אבי הרננדס את המועדונים שלהם בסיום העונה, יחד עם חוסר היציבות במספר קבוצות צמרת אחרות באירופה, “משחק כיסאות” על הקווים נראה בלתי נמנע. המיקוד שלנו כאן הוא ניסיון להתעמק ולנתח מועמדים פוטנציאליים וריאליים לאימון תפקידים נחשקים אלה. ננסה להבין כיצד הגישה הייחודית, האיכות, האסטרטגיה והפילוסופיות הטקטיות של כל מאמן עשויות להתיישר עם קבוצות שכבר מחפשות מנהיגות חדשה לקראת תחילת העונה הבאה.

אנחנו מתחילים בבוואריה, עם באיירן מינכן, אחת ממעצמות הכדורגל באירופה, שעשויה לשקול להחליף את תומאס טוכל בסיום העונה. למרות הזכייה באליפות בעונה שעברה, הסטנדרטים הגבוהים והמטרות השאפתניות של באיירן מחייבים לא רק הצלחה מקומית אלא גם הופעה משמעותית במפעלים האירופיים. אם טוכל לא יצליח להוביל את באיירן להופעות טובות בהמשך העונה בליגת האלופות, ההנהלה ככל הנראה עשויה לחפש כיוון חדש. בנוסף, הפילוסופיה של באיירן מינכן מדגישה לא רק ניצחון אלא גם סגנון משחק מסוים. אם הגישה הטקטית של טוכל או ניהול הקבוצה לא יישרו קו עם האתוס של המועדון או לא יצליחו לרתום את מלוא הפוטנציאל של הסגל עמוס הכוכבים שלו, במיוחד אחרי הרכישה של הארי קיין, זה עלול להניע עוד יותר את מקבלי ההחלטות במועדון לחפש שינוי. ההיסטוריה של המועדון בביצוע מהלכים כאלו כדי לשמור על מעמדו בפסגת הכדורגל האירופי מרמזת עוד יותר כי עונה שתסתיים ללא תואר משמעותי או התקדמות ברורה בסגנון המשחק עשויה להוביל לשינוי על הקווים.

 

צ’אבי אלונסו (באייר לברקרוזן)

צ’אבי אלונסו, שנודע בקריירת המשחק המפוארת שלו, עבר בצורה חלקה לתפקיד אימון שמשקף את הסגנון שלו על המגרש: מחושב, אסטרטגי ואלגנטי. אלונסו מתאפיין בהבנה עמוקה של הניואנסים של הכדורגל ובמרדף בלתי פוסק אחר שלמות טקטית. סגנון המשחק שלו, כפי שבא לידי ביטוי בתקופתו העונה בבאייר לברקוזן, הוא נושא מעניין שעשוי בהחלט להשתלב היטב במועדון כמו באיירן מינכן. מאז שנכנס לתפקיד באוקטובר 2022, אלונסו שינה בצורה מרשימה את באייר לברקוזן. הקבוצה, שנאבקה בתחתית טבלת הבונדסליגה, חוותה מהפך דרמטי. תחת הדרכתו, לברקוזן אימצה סגנון התקפי והעצימה את מאמציה ההגנתיים, והצליחה להעפיל למפעלים האירופיים תוך עונה אחת בלבד. אלונסו הפגין הבנה ברורה של טקטיקות כדורגל מודרניות, תוך דגש על סגנון מבוסס שליטה בכדור שיכול להתאים לפילוסופיות של מועדוני צמרת באירופה בשילוב סגנון הגגנפרסינג שהתפרסם אצל קלופ – עקרונות שמתכתבים עמוק עם הסגנון שבאיירן מזוהה איתו, לשלוט במשחק וליישם את הקצב הגבוה.

החוש הטקטי שלו ניכר במערכים ובבניית המשחק של לברקוזן, בדרך כלל מעדיף מערכים א-סימטריים, עם משחקים שמתחילים במערך 3-4-2-1 אך משתנים בצורה חלקה למערך 4-2-3-1 במהלכם. הוא מעודד את שחקניו לנוע בצורה חופשית וליצור שטח, תוך התנתקות ממשחק עמדות נוקשה. אסטרטגיה זו בולטת במיוחד בתיאום בין שחקני כנף לקשרים, מה שמוביל לעיתים קרובות לעומסים והזדמנויות לנצל שטחים בהגנת היריבה. לא סתם גרימלדו ופרימפונג באים לידי ביטוי במספרים שהם מנפיקים בחלק ההתקפי (14 בישולים ו-12 שערים ביחד) למרות ששניהם מתופקדים כמגנים. גמישות כזו יכולה להועיל במיוחד לקבוצה כמו באיירן מינכן, הידועה במהירות המחשבה של שחקנים כמו מוסיאלה, קיין וקימיך, ובמהירות הריצה של שחקנים כמו דייויס, קומאן וסאנה. זוהי גישה מוכרת לצד הבווארי, הידועה בוורסטיליות ההתקפית שלה. תחת אלונסו העונה, לברקרוזן מדורגת גבוה במדדים של החזקה בכדור, פעולות לחץ מוצלחות ויצירת מצבים. יתר על כן, משטר האימונים האינטנסיבי, הכולל כמות גדולה של תרגילים טקטיים, משקף את דרישתו למשמעת טקטית ולהכנה. אלונסו, המשקף את תובנותיו תחת כמה מהטקטיקנים הגדולים ביותר של הכדורגל כמו בניטז, אנצ’לוטי ופפ, מיישם רעיונות מורכבים בהצלחה והופכת אותו לטקטיקן בחסד, מיומנות המתאימה במיוחד למועדון כמו באיירן מינכן, שמתגאה בשליטה הכמעט אבסולוטית שלה בכל מגרש, בכל המגרש. שיטות האימון שלו, הבנויות על ידי שילוב של כישרון ספרדי ויעילות גרמנית, שמו את הדגש על חופש יעיל בהתקפה והבנה טקטית טובה בחלק ההגנתי – תכונות בעלות חשיבות עליונה בקבוצה המתחרה ברמה הגבוהה ביותר. למרות שקריירת האימון שלו עדיין בתחילתה, ההצלחות של אלונסו, במיוחד כשהוא מוביל את טבלת הבונדסליגה ללא הפסדים כשהוא דוגל במשחק התקפי ומהנה, ובפיתוח מנטליות מנצחת בבאייר לברקוזן, מצביעות על מאמן שמוכן לאתגרים ולציפיות במועדון בסדר גודל של הבווארים. היכרותו האינטימית עם המועדון, לאחר שהיה חלק ממנו כשחקן, מוסיפה נדבך נוסף של התאמה, ומבטיחה שילוב של המשכיות וחדשנות במסע המחודש של באיירן לתהילה מקומית ואירופית.

מרקו רוז (ר.ב. לייפציג)

מרקו רוז, הידוע בגישתו המתקדמת והדינמית לכדורגל, ביסס את עצמו במהירות כאחד השמות המלהיבים ביותר בכדורגל הגרמני. הפילוסופיה שלו, המושרשת עמוק בלחץ אגרסיבי ובמעברים מהירים, מציגה שילוב של משמעת טקטית ומחויבותו לפיתוח שחקנים משכו מעריצים ברחבי הבונדסליגה, וכעת מתרוצצות שמועות על מעבר אפשרי לבמה הגדולה ביותר – באיירן מינכן. סגנונו של רוז דוגל במחויבות לכדורגל קצבי, תכונה שתואמת את ההעדפה של באיירן לאינטנסיביות על המגרש. הקבוצות שלו מאופיינות לעתים קרובות בסגנון הלחץ שלהן, שנועדו להחזיר לעצמן את השליטה כמה שיותר מהר, אסטרטגיה שיכולה להשלים את החוזקות הקיימות של באיירן בשליטה במשחק. הסגנון הטקטי של מרקו רוז, שמקורו בפילוסופיה של יורגן קלופ, יכול להתאים לבאיירן מינכן.

ההעדפה שלו למשחק מסירות אנכי ומשחק לחץ גבוה, בדרך כלל במערך 4-3-1-2 סוג של יהלום, תואמת את הגישה האינטנסיבית והמהירה של באיירן. הקבוצות של רוז, הידועות בלחץ בלתי פוסק להחזרת הכדור וליציאה להתקפה, מתמקדות בהחזרת השליטה בחלק המגרש של היריבה, שימוש במערך היהלום לפעולות מהירות בשליש האחרון, ובכך ליצור הזדמנויות על ידי פעולות דרך קווי לחץ, שיטה שיכולה לשפר את החוזקות הקיימות של באיירן שמחזיקה בשחקנים מהירים מאוד בחלק ההתקפי. יכולת התגובה שלו למערכים שונים של היריבה והדגש על קישור שמספק תנועה בלתי פוסקת בבניית המשחק יכולים להשתלב היטב גם עם הוורסטיליות של באיירן. בנוסף, יכולת ההסתגלות של רוז, שבאה לידי ביטוי בקדנציות הקצרות שלו בגרמניה בבורוסיה מנשנגלדבאך, בורוסיה דורטמונד ור.ב. לייפצינג, מעידה על יכולתו להתאים טקטיקה לחוזקות של קבוצתו במהירות, תכונה קריטית לניהול קבוצה עם דרישות מידיות של באיירן.

רוז נוטה לגישה מעשית, מטפח רוח צוות חזקה ומוסר עבודה שיכול לשגשג בסביבה התחרותית מאוד של באיירן. רוז ידוע בהתלהבותו על הקווים, צורח הוראות וחוגג ניצחונות ללא רסן. הוא דורש את אותה מסירות ומיקוד משחקניו, ודוגל בתרבות של עבודה קשה ואחריות. שיטות האימון שלו, המתמקדות בגמישות טקטית וכושר גופני גבוה, תואמות את דרישות הכדורגל המודרני ואת הסטנדרטים המחמירים של באיירן. תחתיו, קבוצות הראו שיפור משמעותי, לא רק בטבלה המקומית אלא גם במפעלים האירופיים, מה שמדגיש את יכולתו להצליח ברמות הגבוהות ביותר.

מרטין דמיצ’לס (ריבר פלייט)

מרטין דמיצ’ליס, שם חדש בעולם אימון הכדורגל, מביא שילוב של אופי ארגנטינאי ומשמעת טקטית גרמנית, מה שעשוי להפוך אותו אולי האופציה המסקרנת (והמפתיעה) ביותר לספסל היוקרתי של באיירן מינכן. דמיצ’ליס, הידוע בחוכמתו על המגרש כבלם הנובעת מקריירת המשחק העשירה שלו (כולל קדנציה של 8 שנים בבאיירן מינכן ו-3 שנים במנצ’סטר סיטי), מגלם דמות אימון המשלבת תשוקה עם מחשבה. האיזון הזה בין רגש לאינטליגנציה יכול להיות שילוב מעניין עם הסטנדרטים הגבוהים והציפיות במועדון כמו באיירן מינכן, הידוע בשילוב של עליונות טכנית וחוסן מנטלי.

מבחינת גישה, דמיצ’ליס דוגל בסגנון כדורגל פרואקטיבי, תוך שימת דגש על שליטה ומיקום (POSITION-POSSESSION), היבטים שמתיישבים היטב עם פילוסופיה פורצת דרך – הטוטאל פוטבול. הטקטיקה שלו כוללת לעתים קרובות ארגון בבניית המשחק ודגש על ניצול שטחים. בנוסף, הוא מתאפיין בהתמקדות בהחזקה בכדור ובמעברים מהירים דרך מרכז המגרש ומשם לאגפים, כפי שניתן לראות בתקופתו הנוכחית בריבר. לעיתים קרובות הוא משתמש במערך 4-2-3-1, אותו הוא מרבה לשנות להגנה של שלושה בלמים תוך כדי המשחק. משחק הקישור הוא מרכזי ברעיונות שלו, עם שני פיבוטים במרכז (כמו גורצקה וקימיך) ושחקני התקפה יצירתיים וחופשיים. כמאמן, דמיצ’ליס מתמקד בניתוח מפורט ופיתוח אישי של שחקניו, כדי להבטיח ששחקניו לא רק מוכנים טקטית אלא גם מנטלית – היבט מכריע עבור קבוצה שמתחרה במספר חזיתות כמו באיירן.

עוד בשלבים מוקדמים יותר של קריירת האימון שלו, דמיצ’ליס, המשלב גישה שהושרשה בדרום אמריקה ביחד עם ניסיונו האירופי, הראה סימנים מבטיחים של הצלחה בקבוצות הנוער והמילואים של באיירן, במיוחד בפיתוח כישרונות צעירים והקניית חשיבה תחרותית, חיונית למועדון ששואף כל הזמן למצוינות בזירה המקומית והאירופית. לאחר 3 וחצי שנים במחלקות הנוער של אלופת גרמניה, חזר דמיצ’ליס לארגנטינה כמחליף של גז’ארדו ויש הטוענים שהתחושה היא כאילו מעולם לא עזב. לאחר זכייה בדאבל מקומי בעונה שעברה, ינסה דמיצ’לס להביא הצלחה ל”מיז’ונריוס” גם בקופה ליברטדורס. ההיסטוריה שלו כשחקן עבר בבאיירן מינכן מוסיפה מקום נוסף להתאמה, מה שעשוי להקל על המעבר וההבנה של התרבות והציפיות של המועדון. מינויו של מרטין דמיצ’ליס עשוי לסמן כיוון רענן אך מוכר עבור באיירן מינכן, ולהבטיח את שאיפתה להמשך הדומיננטיות.

האנסי פליק (ללא קבוצה)

האנסי פליק, ידוע בהובלת אחת התקופות המוצלחות בהיסטוריה האחרונה של באיירן מינכן, אחרי שהניף את הטרבל ב-2020 וחרט את שמו כאגדת המועדון. עכשיו, אחרי תקופה פחות מוצלחת בנבחרת גרמניה אחרי הכשלון להעפיל משלב הבתים במונדיאל האחרון, יש הלוחשים על חזרתו של פליק למינכן. הוא מאמן שמשלב חוש טקטי עמוק עם יכולת יוצאת דופן להוציא את מלוא הפונטציאל משחקניו.

ידוע בהתנהגותו הרגועה ובהבנתו העמוקה של המשחק, דמותו של פליק מאופיינת בשילוב של ביטחון שקט ומרדף בלתי פוסק אחר מצוינות. תכונות אלה לא רק חיבבו אותו על אוהדי באיירן, אלא גם הוכיחו את עצמן כחיוניות בהובלת הקבוצה לניצחונות רבים, כולל אחת הזכיות הדומיננטיות בליגת האלופות. הגישה שלו (שזכתה לכינוי פליקי-פלאקה) ששמה דגש על כדורגל גמיש והתקפי ובו זמנית לוחץ ואינטנסיבי, מתיישבת באופן מושלם עם ההעדפה ההיסטורית של באיירן מינכן לסגנון משחק אטרקטיבי ויעיל בכל מחיר. פליק מתאפיין ביכולתו לבנות בסיס קבוצתי חזק, לטפח סביבה שבה שחקנים משגשגים הן באופן אישי והן באופן קולקטיבי. האיכות הזו חיונית למועדון ברמה של באיירן, שבו ניהול סגל כוכבים ועמידה בציפיות גבוהות הוא אתגר יומיומי. הגמישות הטקטית שלו, שבאה לידי ביטוי בנכונותו להתאים אסטרטגית משחק כדי לנצל בצורה הטובה ביותר את נקודות החוזק של קבוצתו מול היריבה, הייתה גורם מפתח בהצלחותיו בקבוצה.

פליק, המתמקד בכישורים טכניים של שחקניו, הבנה טקטית ויכולות פיזיות, תואמות את הסטנדרטים המחמירים של באיירן מינכן. תקופתו במועדון התאפיינה בשילוב של כישרונות צעירים (מוסיאלה הוא הדוגמא הטובה ביותר) עם שחקנים מנוסים, עדות להצלחתו בניהול הקבוצה. תחת הדרכתו, באיירן מינכן לא רק שלטה וזכתה בכל מפעל אפשרי אלא גם ביססה מחדש את מעמדה כמעצמה אירופית, והציגה מותג כדורגל שהיה גם דומיננטי וגם מענג לצפייה. הקדנציה של פליק בבאיירן מינכן תמיד תיזכר כתקופה שבה גאונות טקטית פגשה מצוינות ניהולית, והציבה רף גבוה למאמני העתיד במועדון. המורשת שלו היא לא רק בתארים בהם זכה, אלא בסגנון וביופי שבהם באיירן מינכן כבשה את עולם הכדורגל. אחרי הכישלון בנבחרת, נראה שזהו שילוב טבעי שצריך לקרות מחדש, כדי להחזיר את הניצוץ למועדון ולמאמן הכל כך מוערך בבוואריה.

2 תגובות
  1. שון כותב

    אם אני אלונסו אני הולך לליברפול/ריאל מדריד אבל באיירן צריכה להתאבד עליו, או פליק.

  2. ראמאדן בנזי כותב

    באיירן של פליק היו וואו. אוהד ריאל חייב להחמיא להם פשוט נהניתי מהם

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן