המשחק היפה – בריטניה וגרמניה שובתות מלחימה ומשחקות כדורגל

התאריך: ערב חג המולד 1914. המיקום: קו החזית בגזרת איפר שבבלגיה. המשתתפים: חיילי צבאות גרמניה ובריטניה.

את מה שקרה באותו חג מולד אפשר להגדיר כפלא הכדורגל. כחמישה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת העולם הראשונה, פרק זמן בו החיילים משני צידי המתרס נלחמו אחד בשני ללא הרף, ספגו אבידות קשות ורוחם הייתה שפופה. בערב חג המולד, החלו חיילים גרמנים לקשט את איזור הביצורים שלהם, לתלות נרות על העצים וחגגו את המאורע בשירת שירי החג. הבריטים מהצד השני ענו להם בשירת שירי החג בשפה האנגלית. לכבוד החג קיבלו שני המחנות מתנות. הגרמנים קיבלו קופסאות סיגריות, משקאות חריפים ומקטרות ואילו הבריטים קיבלו סיגריות, ממתקים ומכתב ברכה מהמלכה מרי. באותה העת החלה הפסקת האש, ובעקבותיה יצאו חיילים משני הצדדים, התקרבו זה לזה, העניקו מתנות לחג ואף עישנו סיגריות ביחד. הם ניצלו את הפסקת האש כדי להביא לקבורה את חבריהם שנפלו בצד האויב ואף קיימו הלוויות משותפות. בחלק מהמקומות, שיחקו גם כדורגל.

הפסקת האש של 1914 ומשחק הכדורגל הסוריאליסטי בהיסטוריה (קרדיט תמונה The Independent)

רוב המשחקים התנהלו בין חיילים מאותה מדינה אך היו מספר מקומות בהם חיילים בריטים עמדו לצד חיילים גרמנים וניצלו כל פיסת דשא פנויה כדי לשחק כדורגל. המפורסם שבהם התרחש כאשר משום מקום ניתז כדור לתוך הדשא. החיילים לא תקשרו בצורה טובה עקב פערי השפה, אך את שפת הכדורגל כולם מכירים היטב. כך יצא לדרך המשחק שדבק בו השם “משחק הכדורגל של 1914”.

הקסדות סימנו את קו השער והמשחק הסתיים רק אחרי שהכדור נקרע במפגש עם חוטי תיל. הוא נגמר בתוצאה 3-2 לגרמנים, ולפי אחד הטיעונים השער המכריע היה צריך להיפסל עקב נבדל!

ארווה לוטה, נורבגי שחקר את האירועים המופלאים הללו, כתב: “אלו היו משחקי הכדורגל האבסורדיים ביותר. החיילים יצאו מהשוחות והחליפו את הרובים והרימונים בכדורגל ובמתנות חג. ואז הם חזרו לשוחות והחלו להרוג זה את זה שוב. הכדורגל הוא המייצג הטוב ביותר להבדל בין חברות ליריבות שמובילה להרג”.

המשחק היפה ביותר בעולם (קרדיט תמונה: The Sportsman)

הפסקת האש ובמרכזה משחקי הכדורגל היו כה משחררים, עד שהדרגים הגבוהים שנכחו במקום חששו מכך שהחיילים יתחברו יתר על המידה לאויביהם, ובכך ישכחו את מטרת המלחמה. לכן, לאחר שנגמרו המשחקים חזרו הצבאות לשוחות שלהם, ולאחר שהפסקת האש נגמרה בסופו של ליל החג, חזרו להילחם אחד בשני כאילו כלום לא התרחש.

אמנם המשחקים נערכו על דשא חרוך, עם כדור מאולתר ולשערים לא הייתה מסגרת, אך הם הוכיחו לנו שוב שכדורגל הוא הגשר שמחבר את כל האנושות.

7 תגובות
  1. שון כותב

    זה סיפור מוכר ונפוץ מאוד, אבל לכל הפחות בעברית – כאן הובא בצורה הטובה והמוצלחת ביותר.

    כרגיל Ballerz עושה Ballerz היזהרו ממתחרים (או חיקויים).

    תודה להב

  2. דן כותב

    כתבה 10 מתוך 10

  3. בר כותב

    כתבה מדהימה !

  4. נאור כותב

    היה תענוג לקריאה

  5. מאיר כותב

    איזה כיף להתקל בסיפור כזה, היסטוריה, מלחמה, כדורגל והתמונות הוסיפו המון. אשמח לעוד כאלה איזו כתבה אדירה פשוט

  6. דרור כותב

    כתבה מצוינת. תודה.

  7. יהושע כותב

    נהניתי ביותר מהכתיבה ומהתוכן המעניינים. הארת זווית חדשה על משחק הכדורגל

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן