משפחה של כוכבים: 89 שנה להולדתו של ג’ק צרלטון

את בובי צ’רלטון כולם מכירים, אגדת מנצ’סטר יונייטד וסגן מלך ההופעות והשערים שלה. אבל בובי לא היה הכוכב היחיד במשפחה. ארבעה דודים שלו היו כדורגלנים מקצוענים, ובן דודו, ג’קי מילברון, ממוקם במקום העשירי בטבלת ההופעות של ניוקאסל יונייטד. גם במשפחתו הקרובה בובי לא היה הכוכב היחיד. אחיו, ג’ק, שנולד לפני 89 שנים הוא שיאן ההופעות של לידס יונייטד בכל הזמנים.

ג’ק צ’רלטון, שנולד ב-8 במאי 1935 באשינגטון שבאנגליה, עבד בילדותו במכרה פחם. הוא תכנן לעבוד במשטרה ושיחק כדורגל כחובבן. הסיפור היה נגמר כאן אלמלא איש צוות מלידס יונייטד ראה אותו משחק כבלם במשחק חובבנים והחליט לזמן אותו למבחנים.

כדורגל על פני המשטרה

המבחנים התקיימו ביום של הראיון במשטרה, וג’ק החליט לבחור במשחק ובלידס. בעונת 1955/56 עלה ג’ק לקבוצת הבוגרים של המועדון, ששיחק אז בליגה השנייה, ועזר לקבוצה להעפיל לליגה הראשונה. אחרי ארבע שנים הקבוצה ירדה חזרה, אך עלתה שוב ב-1964 כשג’ק מתפקד לפעמים כבלם ולפעמים כחלוץ. ב-1965 וב-1966 סיימה הקבוצה במקום השני, בשנה הראשונה אחרי מנצ’סטר יונייטד ובשנייה אחרי ליברפול.

בשנת 1965 הגיעה הקבוצה גם לגמר הגביע האנגלי, בו היא הפסידה לליברפול 1:2. ההצלחה באותם שנים זיכתה את ג’ק בזימון ראשון לנבחרת הלאומית, ב-1965 כשהיה בן 30. בנבחרת הוא התחיל לשתף פעולה עם בובי מור תחת אלף ראמזי.

היסטוריה עם אנגליה ולידס

בקיץ 1966 אירחה אנגליה את המונדיאל, ומולדת הכדורגל חלמה על הנפה ראשונה בהיסטוריה, במשחק הכנה לטורניר מול דנמרק הבקיע ג’ק צרלטון את שערו הראשון במדים הלאומים. משחק ההגנה של אנגליה באותו מונדיאל היה מרשים במיוחד, כשעד הדקה ה-82 בחצי הגמר היא לא ספגה שער, וגם השער ההוא הובקע מפנדל של אאוזיביו הפורטוגזי – מלך שערי הטורניר.

בגמר היא דווקא ספגה שני שערים, אך ניצחה בהארכה 2:4, כשהשער השלישי שזכה לכינוי “שער וומבלי” ספק עבר את קו השער והשער הרביעי ספק נכבש לאחר שריקת הסיום. תמונתו של ג’ק צרלטון יורד על ברכיו עם שריקת הסיום ובוכה מאושר הפכה לאחת התמונות המפורסמות מאותו הגמר.

ג’ק צ’רלטון הוסיף לככב בלידס, וב-1968 הוא זכה סוף סוף בתארים, כשהניף את גביע הליגה אחרי ניצחון על ארסנל. הוא זכה גם בגביע ערי הירדים, אחרי ניצחון על פרנצווארוש ההונגרית. שנה לאחר מכן הוא הצליח לזכות באליפות ראשונה בתולדות המועדון, כשהוא בלט במיוחד בהגנה שהייתה השנייה בטיבה בליגה.

ג’ק צ’רלטון פורש

ב-1970 הייתה לידס על סף טרבל, אך סיימה במקום השני בליגה, הפסידה בחצי גמר גביע אירופה לאלופות והפסידה בגמר הגביע לצ’לסי. בגמר הגביע שהתקיימה בפורמט של שני משחקים, הבקיע צ’רלטון במשחק הראשון, אך הרחקה לא טובה שלו במשחק הגומלין הביאה לשער הניצחון של הבלוז. צ’רלטון המתוסכל סירב לקבל את מדליית הכסף.

עד פרישתו ב-1973, הוסיף צ’רלטון עוד זכייה בגביע ערי הירידים אחרי ניצחון על יובנטוס האיטלקית בגמר, וזכיה בגביע האנגלי כשלידס שוב ניצחה את ארסנל. הפרישה ב-1973 הגיעה בגיל 38, בעקבות פציעה קשה בחצי גמר הגביע באותה שנה. צ’רלטון שיחק לאורך השנים במדי לידס 774 משחקים, שכאמור מציבים אותו במקום הראשון בתולדות המועדון. הוא  הבקיע במדי לידס 94 שערים.

ג’ק צרלטון לא עצר גם בתור מאמן. מייד לאחר פרישתו הוא מונה למאמן מידלסבורו מהליגה השנייה, והעלה אותה כבר בעונה הראשונה לליגה הראשונה והפך לראשון שזוכה בתואר מאמן השנה באנגליה בלי לאמן בליגה הראשונה. הוא הצליח לתקוע יתד בליגה הראשונה, כשהוא סיים במקום השביעי בעונת 1974/75, על סף העפלה היסטורית לגביע אופ”א.

קבלן עליית ליגות

הוא עזב את מידלסבורו ב-1977, בתקווה לקבל את משרת האימון בנבחרת אנגליה, אך לאחר שלא הצליח להתמנות לתפקיד הוא החליט להיענות לאתגר חדש והתמנה למאמן שפילד וונסדי, שהייתה על סף ירידה לליגה הרביעית. צ’רלטון הצליח להשאיר את הקבוצה בליגה, ובעונת 1979/80 עלו צ’רלטון ושפילד וונסדי לליגה השנייה.

בעונה הראשונה בליגה השנייה הוא סיים במקום העשירי, אך עונה לאחר מכן הוא כבר הצליח להביא את הקבוצה למקום הרביעי, מרחק נקודה בלבד מהמקום שעולה לליגה הראשונה. בעונת 1982/83 הצליח ג’ק להגיע עם הקבוצה לחצי גמר הגביע האנגלי, בו היא הפסידה לברייטון. בסיום העונה הוא עבר לאמן את ניוקאסל יונייטד, אך עזב אותה אחרי זמן קצר.

אחרי תקופה בלי תפקיד, התפנה צ’רלטון ב-1986 לאתגר מסוג שונה. נבחרת אירלנד נהנתה מסגל מוכשר באותם שנים, שכלל בין היתר את ליאם בריידי ודייוויד אולירי שכיכבו בארסנל באותם שנים, וג’ון אולדרידג’ שיגיע שנה מאוחר יותר לליברפול.

ג’ק צרלטון חוקק את שמו בהיסטוריה של אירלנד

למרות הסגל המוכשר, על אירלנד רבצה ההיסטוריה: הנבחרת מעולם לא העפילה לטורניר גדול. אבל את צ’רלטון ההיסטוריה לא עניינה. הוא הצליח להעפיל עם אירלנד ליורו 1988, שם ניצח את מולדתו אנגליה אך הודח בשלב הבתים, מה שלא מנע ממנו את תואר מאמן השנה של המגזין World Soccer. שנתיים מאוחר יותר, העפיל צ’רלטון עם אירלנד למונדיאל הראשון בהיסטוריה שלה, ולמרות שלא ניצח משחק בשלב הבתים הוא הצליח לעלות לשלב הבא, כשהוא סיים מעל הולנד ומצרים. בשמינית הגמר הדיחה אירלנד את רומניה, ונעצרה רק ברבע הגמר מול איטליה הגדולה.

במוקדמות יורו 1992 סיימו צ’רלטון ואירלנד במרחק נקודה מאנגליה, ולא העפילו ליורו למרות שלא הפסידו משחק אחד. שנתיים מאוחר יותר תיקן צ’רלטון, והעפיל למונדיאל 1994, בו הודחו האירלנדים בשמינית הגמר. אחרי שלא הצליח להעפיל ליורו 1996 למרות שלושה ניצחונות בתחילת הקמפיין. ג’ק צ’רלטון לקח אחריות על הכישלון והתפטר מתפקידו.

סגן לורד המשנה צ’רלטון

צ’רלטון לא חזר לאמן מאז, אך לאורך השנים זכה לכבוד רב. ב-1994, עוד לפני התפטרותו, קיבל צ’רלטון את “פרס החירות” של העיר דבלין – בירת אירלנד. הוא גם זכה לתואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת לימריק האירלנדית. ב-1996 הוא קיבל אזרחות של כבוד מטעם אירלנד. צ’רלטון קיבל גם תואר קצין במסדר האימפריה הבריטית, וזכה לתואר “סגן לורד המשנה” של עירו נורת’ומברלנד. ב-2005 הוא הוכנס להיכל התהילה של הכדורגל האנגלי, וביולי 2020 הוא נפטר בביתו בנורת’ומברלנד, אחרי מאבק בסרטן הלימפומה.

לאן היה יכול להגיע כמאמן אם לא היה עוזב את את מילדסבורו או שפילד וונסדי?

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן