עם הפנים לקלאסיקו | החוזקות והחולשות

הלם. שוק. תדהמה. אימה. אין מספיק מילים בשפה העברית על מנת לתאר את מה שעבר עלי, ובטח על עוד רבים וטובים ממני, מאז מתקפת היום השמיני. הזוועות. אז כמו כולם יצאתי לחפש קצת “אסקפיזם”, [בריחתיות?] בצורתו הטובה, הטהורה ואיכותית ביותר – כדורגל. ולא סתם כדורגל, היום יש סופר-קלאסיקו. אז נכון, אמנם המשחק לא אטרקטיבי כבימי קדם. צמד האיתנים כבר לא באדמת ספרד, ולמרות זאת – מדובר באחד מאירועי הספורט האטרקטיביים בעולם, הן בשל הכדורגל שהוא בדרך כלל מציג, והן בשל הקהל הגדול שאוהד את הקבוצות.

לא הייתי מסוגל לכתוב על כדורגל בשבועיים האחרונים. אבל ההלם הראשוני שוחרר ולו במעט, מה שמאפשר לי לשפוך את מחשבותיי על הכתב. בעבר הסופר-קלאסיקו היה בדגש הכוכבים. מי יתעלה במשחק? מי יהיה זה שיכריע את ההתמודדות. היום המצב שונה. השאלה היא איזה מאמן ינצח, יותר מאשר השחקנים. שני הקבוצות מורכבות מסגלים צעירים מאוד, ונשארו “כוכבי על” בודדים בכל קבוצה. הצעירים הם אלו שמנהלים את המופע, ולכן יש למאמן השפעה יתרה מבעבר. בטור זה אנסה לבחון את החולשות של ריאל וכיצד ברצלונה יכולה לנצח אותה. מנגד, ממה ברצלונה צריכה להישמר.

החזקת כדור

במובן זה אנצ’לוטי וזידאן שונים לחלוטין. זידאן דגל בהחזקת הכדור, ואילו דון קרלו מרגיש בנוח להמתין מאחור. ריאל של היום היא לא קבוצה שמתעקשת להחזיק בכדור כמה שרק אפשר. מנגד – ברצלונה היא כן כזו. כך שדי ברור, שאם אנצ’לוטי לא יפתיע, אנו נראה שליטה של ברצלונה בהחזקת הכדור. אינני טוען שלריאל אין את היכולת, אלא שהיא פשוט לא מעוניינת. אדרבא, בעיני – אם ריאל תילחם על החזקת הכדור היא תנצח בשל פערי האיכויות בקישור, והעובדה שריאל עולה עם קישור מעובה בלאו הכי. בכנות, אני מבין את המאמן האיטלקי. אף שאני מעט “סובל” מלצפות בריאל מחכה בסבלנות מאחור, זו האסטרטגיה הנכונה. צ’אבי מצד אחד ישמח שהקרב על החזקת הכדור לא יהיה קשה מדי, אך מצד שני הוא מודע לסכנות.

הפוטנציאל ההתקפי

שליטה בכדור נגד ריאל מדריד הנוכחית היא אליה וקוץ בה. שמעתי מפי רבים וענה שאני מסכים עמה, לפיה ריאל מצליחה להבקיע דווקא ברגעים שבהם היריבה נמצאת במומנטום הטוב ביותר שלה. אסטרטגיה זו היא פרי מחשבה תחילה. אנצלוטי מודע לבעיה שיש לו בחלק ההתקפי – חסר לו חלוץ רחבה איכותי שיכול להכניס שערים משימוש בשליטה בכדור, לעומת זאת, הוא מצוייד בשחקנים עם מדחף רקטי בנעליים. ויניסיוס, ואלוורדה ורודריגו הם טייסי קרב, בניהול של טוני קרוס ובהצטרפות של ג’וד בלינגהאם המתפרצות של הבלאנקוס, יעילות, מדויקות וקטלניות. בתמונה מצורף גרף המומנטום של ריאל נגד ג’ירונה. קבוצה לא פראיירית כלל. ניתן לראות כי שניים מתוך שלושת השערים שריאל הבקיע הגיעו בזמן מומנטום של הקטלונים [כן, גם ג’ירונה מקטלוניה]. השער השלישי אגב, לא הגיע ממשחק חופשי אלא ממצב נייח, קרן. שתי מתפרצות קטלניות לקטלוּניות סגרו את המשחק.

במשחק זה ג’ירונה הובילה במעט בהחזקת הכדור – 52%. סביר להניח כי ברצלונה תחזיק יותר, ולכן עליה להישמר יותר. שליטה כזו מחייבת שימוש בקו הגנה גבוה, ועל כל טעות ריאל מסוגלת להעניש. אינני יודע באיזו קונסטלציה הגנתית יפתח צ’אבי, אך למען הכנות, בעיניי זה לא משנה. צ’אבי נמצא במלכוד, שכן החזקת הכדור האהובה עליו מעמידה אותו בסכנת מתפרצות – והיא גדולה.

בתמונה ניתן לראות את המתפרצת שהובילה לגול השלישי – אם טשואמני וחוסלו עושים את זה טוב. ואלוורדה וגם ויניסיוס יעשו את זה יותר טוב.

הבעיות בהגנה

האגף. האגפים. זו תמיד הבעיה במערך יהלומי. כאשר משאירים רק שחקן אגף אחד תמיד יצטרך קשר לסגור את האגף.

במערך היהלום, הבעיה ההגנתית היא בכנפיים החשופות

על מנת לפתור את הבעיה הזו, ריאל מסתדרת בהגנה בקו של 442 ישר. ואז ואלוורדה עוזר לקרבאחל לסגור את האגף, וקרוס או בלינגהאם עוזרים למגן השמאלי, כנראה קמאבינגה לסגור את האגף השני. אך הפתרון אינו מושלם, לוקח זמן לנוע לכיוון האגפים מהמרכז ודבר זה משאיר שטחים. ריאל הוכיחה את זה העונה מול אתלטיקו ואף מול ג’ירונה. היא פגיעה מהאגפים.

442 קווים שטוח

המלכוד הנוסף שצ’אבי נמצא בו הוא הבעיה ההתקפית שלו. למרבה הצער, אנו נקבל קלאסיקו חסר. בצד של ריאל יש “רק” את קורטואה ומילטאו, ואילו הפצועים בצד של ברצלונה רבים יותר. על מנת לתקוף מהאגפים יש צורך בחלוץ רחבה אימתני, ולבנדובסקי אכן נמצא בספק. לאמין יאמאל אומנם כישרון מרשים מאוד איך אין לו, לדעתי, את היכולת לגרום בעיות למגנים ברמה גבוהה. המגנים של ברצלונה יצטרכו לתת עבודה משמעותית באגף, ובזה הם מצטיינים, קאנסלו הוא, בעיני, ללא ספק המגן בעל האיכויות ההתקפיות הטוב ביותר בעולם.
הוא מתעלה בעיני על שמות כמו קראבחל, דייויס, טרנט ואפילו ריס ג’יימס. באלדה גם ניחן ביכולת התקפית טובה. אך גם כאן קיים מלכוד, שליחה של המגנים להתקפה מותירה שטחים מאחור, וכאמור – המתפרצות של הבלאנקוס קטלניות.

סיכום

אמנם אנו נצפה בקרב מוחות מחד, אך הוא יהיה מוגבל במידת מה מאידך, בשל הסגלים החסרים. ברצלונה תצטרך לנצל את הפגיעות ההגנתית, בעיקר מהאגפים. והמדרידאים ימתינו מאחור לרגע שבו הם מריחים דם.

כמובן, ייתכן שאני טועה לחלוטין וריאל תאבק על החזקת הכדור. באמת אינני יודע, כי למרות הכל, בסופר קלאסיקו הספרדי, הכל יכול לקרות!

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן