פעם שלישית גלידה | עונת 1957/58 בגביע אירופה לאלופות

אחרי שנתיים מוצלחות עם עשרות אלפי אוהדים שגדשו את היציעים בגביע אירופה לאלופות, העונה השלישית של המפעל היוקרתי יצאה לדרך. ריאל מדריד שזכתה בשתי האליפויות הקודמות, זכתה גם באליפות ספרד, ואת התקן של אלופת ספרד קיבלה סגנית האלופה סביליה.

אל הטורניר הצטרפו שלוש מדינות שלא השתתפו בו בשנה שעברה, אירלנד, צפון אירלנד וגרמניה המזרחית. אלופת הולנד אייאקס הופיעה בטורניר בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה, כמו גם אלופת פורטוגל בנפיקה ליסבון, אלופת רומניה, סטיאווה בוקרשט ועוד… סה”כ מתוך 24 הקבוצות, 14 קבוצות השתתפו במפעל בפעם הראשונה.

ההגרלה נערכה כמו בשנה הקודמת אך עם מספרים קצת שונים, ריאל מדריד קודמה כאלופת אירופה ישירות לשמינית הגמר, שאר הקבוצות חולקו לפי אזורים, שבע קבוצות הצטרפו לריאל בשמינית הגמר, וה-16 האחרות התחרו ראש בראש על שמונה המקומות הנוספים.

לפני שהלילה יגיע

סיפור פיקנטי מהסיבוב הראשון הגיע מהמשחק בדבלין שבאירלנד, בין שמרוק רוברס המקומית לתינוקות באזבי של מנצ’סטר יונייטד. באותה תקופה לא היו זרקורים במגרש, מה שמנע את האפשרות לשחק בחושך. כדי לא להיגרר לחושך סיכמו הקבוצות ביניהן על ביטול ההפסקה ומשחק רצוף, עם החלפת צדדים בלבד במחצית.

האירים שהצליחו להחזיק מעמד יפה במחצית הראשונה עם 0:1 בלבד, התפרקו בשנייה לאחר שלא נותר להם אוויר ויונייטד חגגו עם חמישיה במחצית השנייה בדרך ל-0:6. הגומלין היה כבר יותר צמוד אבל גם בו ניצחו האנגלים, הפעם 2:3 בדרך לשמינית הגמר.

לבנדובסקי מבקיע בחושך?

סיפור פיקנטי נוסף התרחש בברלין המזרחית במפגש בין ויסמוט קרל מרקס שטאדט המקומית לגוורדיה ורשה הפולנית. שם היה צמוד הרבה יותר, ודווקא היה זרקורים. במשחק הראשון ניצחו הפולנים 1:3 כשאת השער השני במשחק מבקיע, לבנדובסקי. לא זה לא היה רוברט לבנדובסקי שנולד 30 שנה מאוחר יותר אלא בורסלאו לבנדבוסקי, לא מצאתי קשר משפחתי.

הגומלין נגמר בתוצאה זהה הפעם לטובת המזרח גרמנים, והשתיים המשיכו למשחק שלישי, שנגמר בשוויון 1:1 כשהגרמנים משווים בדקה ה-90. המשחק שנכנס כבר ללילה התנהל תחת אור זרקורים, עד הדקה ה-100 אז נפל החשמל. הקבוצות ששיחקו כבר 280 דקות במצטבר החליטו לא לחדש את המשחק, ולהכריע את זהות העולה על ידי הטלת מטבע, הקבוצה המאושרת הייתה זאת הגרמנית, ואילו לבנדבוסקי וחבריו, הלכו הביתה.

משחק שלישי ותבוסה אדירה

שערים רבים נפלו גם בששת המשחקים האחרים בשלב הראשון, עוד מפגש אחד נגרר למשחק השלישי, כשאלופות איטליה ואוסטריה נפגשו.

אלופת איטליה מילאן ניצחה 1:4 בסן סירו וחשבה שהיא בדרך הבטוחה לשלב הבא, אך לאלופת אוסטריה ראפיד וינה היו תוכניות אחרות והיא ניצחה 2:5 בגומלין בדרך למשחק שלישי בו ניצחה מילאן 2:4 בדרך לשמינית הגמר. הכובש הבולט היה גסטון בין עם ארבעה שערים בשלושת המשחקים. המפגש החד צדדי ביותר בשלב היה בין אלופת יוגוסלביה הכוכב האדום בלגרד, שמחצה ללא רחמים את אלופת לוקסמוברג סטאד דודלנג’ 1:14.

שאר תוצאות הסיבוב השלב הראשון:

ושאש (הוגנריה) 3:7 צסק”א סופיה (בולגריה)
גלאזגו ריינג’רס (סקוטלנד) 3:4 סנט אטיין (צרפת)
אורהוס גימנסטיקפוינין (דנמרק) 0:3 גלנבון (צפון אירלנד)
סביליה (ספרד) 1:3 בנפיקה ליסבון (פורטוגל)

שמינית הגמר

בשמינית הגמר חיכו כאמור ריאל מדריד אלופת אירופה בשנתיים האחרונות, ועוד שבע בנות מזל שהוגרלו ישירות לשלב. ריאל מדריד לא התאמצה במיוחד מול אלופת בלגיה רויאל אנטורפן, עם 1:8 קליל בסיכום שני המשחקים. בלטו במיוחד אלפרדו די סטפאנו עם צמד והקטור ריאל עם שלושער.

מילאן שבסיבוב הקודם נגררה למשחק שלישי הפעם דילגה לשלב הבא עם 1:6 על ריינג’רס, בין הסתפק הפעם בשער אחד. גם סביליה (0:4 על אורהוס גימנסטיקפוינין במשחק הראשון, והפסד 0:2 בגומלין שלא שינה הרבה). ואייאקס (1:4 בסיכום שני המשחקים על ויסמוט קרל מרקס שטאדט).

מפגש אחד בלבד בשמינית הגמר נגרר למשחק שלישי, זה המפגש בין בורסיה דורטמונד (מערב גרמניה) לאלופת רומניה סטיאווה בוקרשט. במשחק הראשון ניצחו הגרמנים 2:4 עם שלושער של וולפנג פטרס, אך הרומנים לא וויתרו וניצחו 1:3 בבוקרשט. במשחק השלישי ניצחו דורטמונד 1:3 בדרך לרבע הגמר, את השער השלישי במשחק הבקיע אלפרד פרייסלר מי שיהפוך למלך שערי המועדון הגרמני בכל הזמנים עם 177 שערים.

שאר תוצאות שמינית הגמר:

הכוכב האדום בלגרד( יוגוסלביה) 3:4 נורשפין (שוודיה)
ושאש(הונגריה) 2:3 יאנג בויז (שוויץ)
מנצ’סטר יונייטד (אנגליה) 1:3 דוקלה פראג (צ’כוסלובקיה)

לא כוחות

רבע הגמר ברובו הביא בעיקר תוצאות חד צדדיות, ריאל מדריד וסביליה נפגשו לדרבי ספרדי במעמד צד אחד בלבד כשבדקה ה-48, רמון מרסל העלה את ריאל ל-0:3, ודקה מאוחר יותר הורחק יחד עם קפטן סביליה מרסלנו קמפנל ושתי הקבוצות נשארו בעשרה שחקנים.

ריאל לא עצרה והמשיכה בדרך ל-0:8 מהדהד, עם רביעיה של אלפרדו די סטפאנו. הגומלין נגמר ב-2:2 שכמובן לא שינה שום דבר. לא רק ריאל חגגה ברבע הגמר במשחקים חד צדדים, ושאש מחצו את אייאקס עם 0:4 בגומלין בהונגריה, אחרי 2:2 בהולנד. ומילאן גם היא עם רביעיה 1:4 על דורטמונד בגומלין באיטליה אחרי 1:1 בגרמניה.

מפגש דרמטי שנגמר באסון

המפגש הרביעי ברבע הגמר היה בין מנצ’סטר יונייטד לכוכב האדום בלגרד. בדקה ה-35 במשחק הראשון שהתקיים במנצ’סטר עלו הכוכב האדום ליתרון. תינוקות באזבי לא וויתרו, בובי צ’רלטון מי שיהיה מלך שערי הקבוצה עד ווין רוני, ואדוארד קולמן ביצעו מהפך בדקות ה-65 וה-81 ושלחו את יונייטד ליוגוסלביה עם יתרון שברירי.

בגומלין דווקא האורחת ממנצ’סטר הייתה זאת שהסתערה בחמת זעם, עלתה ליתרון תוך שתי דקות משער של דניס ואיולט ועלתה ל-0:3 בדקה ה-31 בזכות שני שערים תוך דקה של בובי צ’רלטון. היוגוסלבים לא וויתרו והשוו את התוצאה עם שלושה שערים בין הדקה ה-46 לדקה ה-58.

מכאן האנגלים הצליחו לשמור על התוצאה בדרך לעלייה לחצי הגמר עם 4:5 בסיכום שני המשחקים. החגיגה הגדולה של אלופת אנגליה נקטעה מהר, בדרך חזרה בניסיון להמראה אחרי עצירת תדלוק במינכן התרסק מטוסה של הקבוצה. על האסון הכבד של התרסקות המטוס בו נהרגו 23 שחקנים ואנשי צוות של הקבוצה הרחבנו בכתבה על מאט באזבי. 

רוח הלחימה לא הספיקה

בחצי הגמר שהתקיים פחות משלושה חודשים אחרי האסון פגשה מנצ’סטר יונייטד את מילאן, השחקנים שראו את חבריהם נהרגים וחלקם נפצעו בעצמם הציגו משחק הרואי במשחק הראשון מול הקהל הביתי. בדקה ה-24 עלתה מילאן ליתרון אחרי שער של חואן סקיאפינו האורוגוואי שידוע בעיקר בשל הבקעת השער הראשון במרקנאסו, המשחק בו ניצחה אורוגוואי את ברזיל 1:2 במשחק המכריע של מונדיאל 1950, זכתה בתואר והדהימה את העולם.

יונייטד לא וויתרה והשלימה מהפך, משער של דניס ואיולט ופנדל מדויק של ארנסט טיילור. בגומלין הרוח כבר לא עזרה ומילאן מחצה את האנגלים האומללים 0:4, סקיאפינו הבקיע צמד, נילס לידהולם וג’אנקרלו דאנובה הוסיפו בדרך לגמר הראשון בתולדות המועדון האיטלקי.

בחצי הגמר השני ריאל מדריד לא התקשתה במיוחד מול ושאש, כשהיא מנצחת במשחק הראשון 0:4, משלושער של די סטפאנו ושער נוסף של רמון מרסל, הפסד 0:2 בגומלין לא שינה הרבה וריאל העפילה לגמר בפעם השלישית ברציפות.

ריאל מדריד נערכת לגמר

הגמר נערך באצטדיון הייזל בבלגיה, שידוע לשמצה בשל האסון שיתרחש בו 28 שנה מאוחר יותר. בריאל שהבקיעה 22 שערים בשישה משחקים עד הגמר, פתחו שבעה שחקנים שפתחו גם בגמר הקודם לצד ארבעה שזכו לבכורה הפעם: המגן אנחל אטינזה, הבלם חוסה סנטמריה, הקשר חואן סנטיסטבן, והחלוץ חוסליטו. הקטור ריאל היה בספק למשחק בגלל פגיעה בקרסול אך שיחק בסופו של דבר.

ההרכב המלא: חואן אלונסו, אנחל אטיינסה, חוסה סנטמריה, רפאל לסמס, חואן סנטיסטבן, חוסה מריה סראגה, רמון קופה, חוסליטו, אלפרדו די סטפנו, הקטור ריאל, פרנסיסקו חנטו.

מילאן נערכת לגמר

מנגד גם מילאן הייתה קבוצה התקפית נהדרת עם 24 שערים בתשעה משחקים, בהגנה כיכב שחקן שאולי שמעתם עליו צ’זארה מאלדיני, אביו של פאולו וסביו של דניאל. את הקישור החזיק נילס לידהולם ובהתקפה כיכב חואן סקיאפינו, בין הקורות עמד נרקיסו סולדן.

ההרכב המלא: נרקיסו סולדן, אלפיו פונטאנה, צ’זארה מאלדיני, ארוס בראלדו, מריו ברגמאסקי, לואיג’י רדיסה, נילס לידהולם (קפטן), חואן סקיאפינו, ג’אנקרלו דאנובה, ארנסטו גריז’ו, ארנסטו קוצ’יארוני.

שלושה שערים בחמש דקות

המשחק התחיל עם החזקה בכדור של ריאל, אך עם שוויון במספר ההזדמנויות והמחצית הראשון נגמרה ב-0:0, בדומה לגמר השנה הקודמת בו הובקע השער הראשון בדקה ה-69. כאן הסכר נפרץ עשר דקות קודם כשסקיאפינו העלה את האיטלקים ליתרון. דקה מאוחר יותר ארנסטו קוצ’יארוני כמעט הכפיל את היתרון, כשעבר את חואן אלונסו אך בעט למשקוף.

האם אחרי ההפסד של פיורנטינה בשנה שעברה תהיה לנו כאן אלופה איטלקית? לא אם תשאלו את אלפרדו די סטפאנו שהבקיע שנה שנייה ברציפות בגמר והשווה את התוצאה רבע שעה מאוחר יותר, השוויון לא הספיק להחזיק שלוש דקות, ובדקה ה-77 ארנסטו גריז’ו בעט בעיטה מדויקת מקצה הרחבה והחזיר את היתרון למילאן.

אם מצמצתם כנראה שהפסדתם את השוויון השני, כי הקטור ריאל ששעות ספורות לפני הגמר עוד לא ידע אם ישחק בשל פציעה, הקפיץ כדור לפינה השמאלית והשווה שוב את התוצאה. כאן נגמר רצף השערים המהיר, והמשחק נגרר להארכה ראשונה בתולדות הגמרים.

“לא הגיע להם להפסיד!”

פרננסיקו חנטו שהבקיע את השער השני בגמר הקודם, ראה את חברו אלפרדו מבקיע גמר שני ברציפות ורצה להצטרף גם הוא לחגיגה. דקה אחרי שבעט כדור לקורה, הצליח חנטו להכניע את סולדן עם בעיטה שטוחה והעלה את ריאל ליתרון ראשון במשחק. מכאן מילאן לא הצליחה להשוות, וריאל מדריד זכתה בגביע אירופה לאלופות בפעם השלישית ברציפות.

הכותרות במארקה למחרת הכריזה בכותרת יבשה בעמוד השער כי ריאל מדריד אלופת אירופה בפעם השלישית, הכותרת היבשה לא נבעה מחוסר עניין אלא מצורת הניסוח הנהוגה אז, ותמונת הזוכים המאושרים עיטרה את מרבית עמוד השער של העיתון.

בעיתונים באיטליה זו אפילו לא הייתה הכותרת הראשית, המשחק זכה לאזכור רק בשורה השלישית בשער של טוטוספורט האיטלקי. בפינת השער מתחת לכתבה על מירוץ אופניים, נפתחה הכתבה על המשחק תחת הכותרת “לא הגיע להם להפסיד!”.

אז לפי העיתונאים האיטלקים למילאן לא הגיע להפסיד, אבל את ריאל מדריד זה לא כ”כ מעניין, אז האם בעונה הרביעית של גביע אירופה לאלופות מישהו יצליח לעצור אותה?

מוזמנים לקרוא על העונה הקודמת, על העונה הראשונה או על התקופה שלפניה בכתבות הקודמות בסדרה.

3 תגובות
  1. CR7 כותב

    יצירת מופת

  2. גרוסקרויץ כותב

    הכתבות שלך פשוט ממש ממש מעניינות וטובות שמחה

  3. זיזו כותב

    מלך שמחה הלוואי תמשיך את הסדרה הזאת לנצח

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן