פעמיים כי טוב | עונת 1956/57 בגביע אירופה לאלופות

העונה השנייה של מפעל הקבוצות היוקרתי באירופה יצא לדרך ולריאל מדריד הייתה מטרה אחת ברורה: לשמור על התואר. בחזרה לעונת 1956/57

אחרי שבועיים אנחנו ממשיכים במסע אל ההיסטוריה של המפעל הקסום בעולם, והפעם עם עונת 1956/57 בגביע אירופה לאלופות, העונה השנייה של המפעל היוקרתי. האם ריאל מדריד תשמור על תוארה או שתהיה לנו אלופה חדשה? מה יקרה הפעם עם אלופת אנגליה? האם אלופת אוסטריה החזקה תצליח לעצור את ריאל מדריד? יצאנו לדרך.

העונה השנייה של גביע אירופה לאלופות יוצאת לדרך

אחרי ההצלחה של הטורניר הראשון בשנה הקודמת, עוד מדינות ראו כי טוב ומספר הקבוצות בטורניר של 1956/57 גדל מ-16 ל-22. המפעל כלל 21 אלופות ואת ריאל מדריד אלופת אירופה. ההתאחדות האנגלית שוב סירבה לאפשר לאלופה להשתתף בטורניר, אך מנצ’סטר יונייטד של באזבי שנולד היום לפני 115 שנה החליטה לא להקשיב.

ההחלטה התבררה כהחלטה לא רעה, כשיונייטד הגיעה עד לחצי הגמר עם תצוגות מרשימות במיוחד. 22 הקבוצות חולקו בצורה הבאה: ריאל מדריד קיבלה פרס על הזכייה באליפות אירופה ושובצה ישירות לשמינית הגמר. שאר הקבוצות חולקו לשלושה בתים גיאוגרפים: מזרח, צפון-מערב ודרום-מערב אירופה.

מכל בית, שלוש קבוצות הצטרפו על פי הגרלה לריאל מדריד בשמינית הגמר, מה שהותיר 12 קבוצות, שנאבקו על שש הכרטיסים הנותרים לשמינית בפורמט של נוקאאוט בית חוץ.

מנצ’סטר יונייטד ובורוסיה דורטמונד מתפוצצות

בשלב הראשון פגשה מנצ’סטר יונייטד פגשה את אלופת בלגיה אנדרלכט והתפוצצה בענק. היא אירחה את משחקיה במיין רואד אצטדיונה של יריבתה העירונית מנצ’סטר סיטי, התפוצצה בשמינית הגמר עם 0:2 בבלגיה ו- 0:10 עצום באנגליה, בדרך לשמינית הגמר.

השחקן הבולט בצמד המשחקים היה דניס ואיולט עם חמישה שערים לרשת של אנדרכלט האומללה. עוד מפגש מרובה שערים בשלב הראשון היה בין אלופת גרמניה בורוסיה דורטמונד אותה נפגוש במוצאי שבת הקרובה בגמר של 2023/24 לספורה לוקסמבורג, שכן היא מלוקסמבורג.

במשחק הראשון שהתקיים בגרמניה עלתה האורחת פעמיים ליתרון, אך בסוף הפסידה 4:3 למרות שלושער של כוכבה מארק בורקס. בגומלין בלוקסמבורג ניצחה את המארחת, הפעם 1:2 וגררה את המפגש למשחק שלישי שהתקיים בדורטמונד.

הפעם המשחק לא היה מותח בכלל, דורטמונד מחצה והתעללה ביריבתה עם 0:7 מוחץ בדרך ל-5:12 בסיכום הכללי, והשתוותה למספר השערים של מנצ’סטר יונייטד.

שאר התוצאות בשלב הראשון:

דינמו בוקרשט (רומניה) 3:4 גלאטסראיי (טורקיה)

סלובן ברטיסלאבה (צ’כוסלובקיה) 2:4 לגיה ורשה (פולין)

ניס (צרפת) 2:6 ארהוס גימנסטיקפוינין (דנמרק)

אתלטיק בילבאו (ספרד) 3:6 פורטו (פורטוגל)

ריאל מדריד ואוסטריה וינה בקרב מרתק

מי שסומנה כזאת שיכולה לעמוד בדרכה של ריאל מדריד לאליפות אירופה שנייה ברציפות, הייתה אוסטריה וינה. אלופת אוסטריה החזקה שנחשבה לאחת מהקבוצות הטובות בעולם. היא זכורה לנו בעקבות הצלחותיה בגביע מיטרופיה, ושאר הגלגולים הקודמים של הטורניר אותם הזכרנו בפרק הראשון.

שתי הקבוצות נפגשו כבר בשמינית הגמר למפגש מרתק. וינה עוד הצליחה לכפות משחק שלישי כשניצחה 3-1 בגומלין אחרי הפסד 4-2, אך במשחק השלישי הפסידה 2-0 וסיימה את דרכה בטורניר. עוד מפגש מסקרן בשמינית הגמר היה בין שתי הקבוצות הפוריות של השלב הראשון.

דווקא שם היה ה-0:0 היחיד בשמינית הגמר כאשר השדים האדומים המשיכו לשלב הבא אחרי 3-2 במשחק הראשון. רוב המשחקים בשמינית בגמר היו צמודים ומרתקים, כשמפגש אחד בלבד בשמינית הגמר היה חד צדדי כשצסק”א סופיה התעללה בדינמו בוקרשט עם 1:8 ו-2:3 בדרך לרבע הגמר.

הבאסקים פוגשים את ההונגרים הגדולים

המפגש הדרמטי ביותר היה בין אלופת ספרד אתלטיק בילבאו לאלופת הונגריה בודפשט הונבד, המשחק הראשון התקיים באצטדיון סאן מאמס בספרד, הספרדים עלו ליתרון כפול בדקה ה-27, ההונגרים חזרו למשחק בדקה ה-75 משער של לאוצו בודאי. שתי הקבוצות הוסיפו עוד שער בדרך לתוצאת המשחק 2:3 ספרדי.

משחק הגומלין התקיים באצטדיון הייזל בבלגיה, בו התרחש אסון הייזל הנורא קצת פחות מ-30 שנה מאוחר יותר.

ההונגרים אירחו בבלגיה בגלל המרד ההונגרי שהתרחש במולדתם באותם ימים, במהלכו מרדו ההונגרים נגד השלטון הסובייטי ששלט במדינתם. המרד נכשל כשדוכא באלימות אכזרית בידי הצבא האדום.

במשחק עצמו בבלגיה עלו הספרדים ליתרון אחרי פחות מדקה, איבדו אותו בדקה השישית, תוצאה שנשמרה עד הדקה ה-67, אז בילבאו חזרו להוביל.

הספרדים הכפילו את היתרון חמש דקות מאוחר יותר, אך איבדו אותו משערים של שנדור קוצ’יש ופרנץ פושקאש שיככבו בשנים הבאות בברצלונה וריאל מדריד בהתאמה מה שלא עזר להונגרים, שהפסידו 6:5 בסיכום שני המשחקים.

שאר התוצאות בשמינית הגמר:

ריינג’רס (סקוטלנד) 3:3 ניס (צרפת) 1:3 לריינג’רס במשחק החוזר.

גראסהופרס ציריך (שוויץ) 1:2 סלובן ברטיסלאבה (צ’כוסלובקיה)

הכוכב האדום בלגרד (יוגוסלביה) 3:6 רודה (הולנד)

פיורנטינה (איטליה) 1:2 נורשפין (שוודיה)

תינוקות באזבי נתקלים באלופת אירופה

שמונה הקבוצות ברבע הגמר היו ריאל מדריד, ניס, יונייטד, אתלטיק בילבאו, פיורנטינה, גראסהופרס ציריך, הכוכב האדום בלגרד וצסק”א סופיה. יונייטד ובילבאו שוב היו מעורבים במשחק רב שערים, כאשר הספרדים מנצחים 3:5 במשחק ראשון. אך מפסידים 3:0 בגומלין באנגליה שמעלה את יונייטד לחצי הגמר עם 5:6 בסיכום שני המשחקים, אליה הצטרפו ריאל מדריד, פיורנטינה והכוכב האדום.

תוצאות רבע הגמר:

מנ’צסטר יונייטד 5:6 אתלטיק בילבאו

ריאל מדריד 2:6 ניס

פיורנטינה 3:5 גראסהופרס ציריך

הכוכב האדום בלגרד 3:4 צסק”א סופיה

גם בחצי הגמר תינוקות באזבי היו מעורבים בחצי מרובה בשערים כשפגשו את אלופת אירופה ריאל מדריד. במשחק במדריד ניצחו הבלאנקוס 1:3 עלו ליתרון כפול באולד טראפורד כבר בדקה ה-33 משערים של רמון קופה והקטור ריאל. יונייטד הצליחו להשוות ל-2:2 בדקה ה-85 שכבר לא עזר. אלופת אירופה בגמר שני ברציפות.

בחצי הגמר השני הובקע שער אחד בודד, של מרלאויניו פריני בדקה ה-88 של המשחק הראשון, שהעלה את פיורנטינה לגמר גביע אירופה לאלופות מול האלופה הנוכחית ריאל מדריד.

הגמר התקיים ב-30 במאי במגרשה הביתי של ריאל מדריד, הסנטיאגו ברנבאו שקיבל את שמו שנתיים קודם לכבוד נשיא המועדון. פיורנטינה חלמה על גביע ראשון, ריאל חלמה על יצירת שושלת.

הרכבים

בריאל פתחו תשעה שחקנים שהיו על כר הדשא גם בעונה הקודמת, שמונה לבשו לבן גם בשנה החולפת וריימונד קופה ששיחק בגמר הקודם במדי ריימס. שני השחקנים שלא שיחקו בגמר הקודם היו המגן הימני מנואל טורס והחלוץ אנריק מתאוס.

ההרכב המלא: חואן אלונסו, מרקוס אלונסו, מנואל טורס, רפאל לסמס, מיגל מוניוס (קפטן), חוסה מריה סראגה, חוסה איגלסיאס פרננדס, פרננסיקו חנטו, אלפרדו די סטפאנו, הקטור ריאל ואנריק מתאוס. על הקווים עמד חוסה ויאלונגה שאימן את הקבוצה גם בעונה שעברה.

בשערה של פיורנטינה עמד ג’וליאנו סארטי שמספר שנים מאוחר יותר, יעמוד בשערה של אינטר מילאנו הגדולה “שכונתה לה גרנדה אינטר”. הוא עוד יחזור למעמד של גמר גביע אירופה לאלופות. קפטן הקבוצה היה סרג’יו סרבאטו.

רק שחקן אחד בקבוצה היה ללא אזרחות איטלקית, ז’וליו בוטליו, אחד מכוכבי נבחרת ברזיל במונדיאל 1954.

ההרכב המלא: ג’וליאנו סארטי, ארדיקו מאניני, אלברטו אורצן, סרג’יו סרבאטו (קפטן), אלדו סקראמוצ’י, ארמנדו סגאטו, ז’וליו בוטליו, גווידו גראטון, ג’וזפה וירג’ילי, מיגל מונטורי וקלאודיו ביזארי. על הקווים עמד פולביו ברנרדיני. יוצאים לדרך בסנטיאגו ברנבאו.

גמר גביע אירופה שני

המשחק היה אמור להתקיים בשעות הערב, אך הנהלת הקבוצה האיטלקית טענה כי שחקנים לא רגילים עם אור מלאכותי והמשחק שהתקיים מול 124,000 צופים הוקדם לחמש וחצי בערב.

למרות הביתיות והפייבוריטיות הברורה המחצית הראשונה התנהלה בשוויון יחסי, עם משחק קשוח של שני הצדדים שלא הניב שערים במחצית הראשונה. הסכר נפרץ רק בדקה ה-69 מפנדל מפוקפק שנסחט בידי אנריק מתאוס והובקע במקצועיות על ידי אלפרדו די סטפאנו.

פרננסיקו חנטו הכפיל את התוצאה שש דקות מאוחר יותר, כשהוא עובר בקלילות מספר שחקנים איטלקים אומללים וחתם את תוצאת המשחק, 0:2 לריאל מדריד שזכתה בפעם השנייה ברציפות בגביע אירופה לאלופות. אחרי הגמר הדרמטי ומרובה השערים בעונה הקודמת, הסתפקנו הפעם בשני שערים בלבד.

ריאל מדריד שוב אלופת אירופה

מי שהבקיע הכי הרבה שערים, בטורניר היה שחקנה של מנצ’סטר יונייטד  דניס ואיולט שהבקיע תשעה שערים, אך אופ”א החשיבה את השלב הראשון כמוקדמות מפני שלא היה משותף לכולם. מי שזכה בתואר הרשמי היה אלפרדו די סטפאנו עם שבעה שערים וגביע אחד עם אזניים גדולות.

הכותרת באתר של אופ”א למשחק היא “נוחות ביתית מביאה את התואר השני למדריד”, במארקה העיתון שמזוהה עם ריאל התספקו למחרת בכותרת סולידית של “0:2 למדריד, שוב אלופת אירופה”.

ההצלחה של הטורניר המשיכה לשבור שיאים, ובעונה הבאה כבר השתתפו 24 קבוצות בטורניר. את הסיפורים של העונה הבאה, שכוללים גם אסון אחד עצום נשאיר לפרק הבא.

3 תגובות
  1. דוד כותב

    שמע שמחה אתה מטורף אתה אשכרה מחזיר לחיים טורניר מלפני איזה 70 שנה!

    אתם אדירים

  2. ספיר כותב

    חח די ריאל מדריד וליגת האלופות זה שם נרדף מדי

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    אחלה כתבה מעניין מאוד לקרוא מה עומד מאחורי כל הגביעים האלה והטורניר הזה

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן