קוברה קאי | ברייטון 3-0 ארסנל

במשחק שבו ארסנל נראתה קבוצה שונה לגמרי ממה שהכרנו, גם ‘קוברה’ קאי האברץ נראה שונה מהאברץ שהכרנו ועם שער ובישול העניק ניצחון ענק לארסנל, הקבוצה של ארטטה העדיפה לצאת להתקפות מעבר ולא להניע את הכדור כמו שהם רגילים, המאמן הספרדי היה נראה במשחק הזה יותר קלופ מפפ, עם חטיפות בשטח היריב, והתקפות מעבר ארטטה יצא עם ידו על העליונה מול הקבוצה השוקעת של דה זרבי. לפני באיירן מינכן בשלישי, ה’תותחנים’ הראו לכולם מה ארסנל 2024 שווה, ושאת סגנון המשחק שלה, אף קבוצה לא יכולה לצפות.

1. הקדמה

הקבוצה הלוהטת של 2024 זאת ארסנל עם מאזן של 35-4 בשערים ו 10 ניצחונות ב11 משחקים, הקבוצה של ארטטה מראה כדורגל אטרקטיבי ומהנה לעין. עם הכוכבים סאקה, מרטינלי ואודגור, בתוספת לקאי האברץ שלאחרונה נראה כמו האיש שצ’לסי קנתה מלברקוזן, ה’תותחנים’ ינסו להשיג סוף סוף את התואר שבו הם לא זכו כבר 20 שנה. וכעת, הם יצאו למשחק חוץ נגד ה’שחפים’ של דה זרבי.

ברייטון פתחה את העונה בצורה מדהימה עם חמש ניצחונות בשישה משחקים, הכוללים בתוכם את ניוקאסל ומנצ’סטר יונייטד. הקבוצה של דה זרבי התחילה להיכנס לסחרור ככל שהמחזורים עברו, כאשר ב24 אחרונים לפני ארסנל, הם ניצחו שישה בלבד, וכעת ממוקמים במקום העשירי הרחק ממאבקי אירופה. ללא מיטומה, מרץ, פרגוסון ומילנר קיוו ה’שחפים’ לנצח בביתם את הקבוצה הלוהטת של הליגה, האם זה קרה? לא כל כך.

2. הרכבים

3. סטטיסטיקה

  • אומנם ארטטה הוא בן טיפוחו של פפ, ותמיד נראה הילד שמנסה לרצות את אביו, אבל במשחק הזה הוא עזב את הצל של האבא והביא טיפה מהחשיבה ה”ארטטית” למשחק. ברייטון כביכול שלטה בכדור ב54% מהזמן ומסרה 457 מסירות, בזמן שהקבוצה של ארטטה מוסרת 363 מסירות כמעט 100 פחות מהקבוצה של דה זרבי. אבל כנראה אם נכנסים לראש של ארטטה הוא כנראה קיווה למשחק כזה, כאשר הוא ינסה להעניש על טעויות בהובלת כדור של ברייטון, וכן זה קרה פעמיים.
  • על אף החזקת הכדור של ברייטון, הקבוצה של ארטטה בעטה 20 מצבים שמביאים לXG של 3.39 לעומת 10 בעיטות בלבד של בריטון וXG של 0.53. ארטטה הצליח בשיטה שלו, לא לקחת את הכדור ולהשתלט על המשחק, אלא לתת את הביטחון לשחקני ברייטון שהם יכולים להניע, ופשוט להתנפל עליה כאפשר.
  • הדבר המעניין ביותר מהסטטיסטיקה הכללית של המשחק הוא כמות המצבים המסוכנים אליה ארסנל הגיעה, 7 מצבים מסוכנים, 4 מהם הוחמצו. ארסנל למרות ה 3-0 יכלה לכבוש עוד 4 נוספים, להזכיר מצבים מסוכנים הם מצבים שיש סיכוי טוב שילכו לרשת. לעומתם כמה מצבים מבוכנים בריטון הגיעה? כן 0, משחק לא טוב של ה’שחפים’, החזקת הכדור הייתה בלי משמעות כלל.

התקפות המעבר של ארסנל

ארטטה היום אפשר לברייטון לנהל את המשחק, וזה היה נראה לעיתים שפשוט ארסנל שומרת כוחות לקראת רביעי הקרוב, אבל בפועל הקבוצה של הספרדי הרדימה את בריטון וברגע שראתה הזדמנות ניסתה לנצל אותה בהתקפת מעבר קטלנית, ארסנל לפני המשחק הזה כבשה חמישה שערים בהתקפות מעבר, היום נוסף לה עוד אחד, מתחילת 2024 ארטטה הבין שכדי להצליח הוא חייב טיפה לשכוח את מה ש’אביו’ פפ לימד אותו, ולהביא את עצמו יותר לידי ביטוי, והיום הוא עשה את זה מעולה.

סה”כ שלוש התקפות מעבר ביצעה ארסנל, שתיים מהם נבעטו לשער ואחד מהם נכבש, השער השלישי של טרוסארד, השיטה שבה שיחק היום ארטטה עבדה באופן מושלם, דה זרבי לא התכונן לכך, והתוצאה היא לפנינו. לא רק במספרים אלא גם ביכולת.

מפת התקפות

לרוב, כאשר שמים חלוץ בעמדת הכנף, הוא לא יועיל כמו שהוא מועיל בעמדה שלו, הדריבל שלו פחות איכותי, הוא יותר מצופף את האמצע, זה מה שהוא מכיר ויודע. אצל ז’סוס זה היה טיפה שונה, ההתקפות כן הגיעו מהצד שלו, וכמובן השער הראשון הגיע בזכות פעולה אדירה שלו שאליה עוד נגיע בהמשך, כמובן שיותר התקפות הלכו לאיש הכי טוב של ארסנל הלוא הוא סאקה, אבל גם מהצד של ז’סוס להגנה של בריטון לא היה מנוח.

לעומתם, דה זרבי כנראה התפלל לחסדי אנסיסו הכישרוני, אחרת אין שום הסבר מדוע המשחק של ברייטון הלך כל כך לצד אחד, ללא שימוש בצד הימני של ההתקפה שלו. זה היה נראה כל כך צפוי לעין שההתקפות ילכו לעבר הכנף הפרגוואי שכמעט כבש שער מדהים משל עצמו במחצית הראשונה. אבל, נתון זה רק מוסיף לבנאיליות של ברייטון.

מה ניסית לעשות דה זרבי?

רק מהסתכלות על מפת המיקומים הממוצעים ניתן להבין מה קרה פה לדה זרבי, פשוט כאוס מוחלט במשחק, המאמן לא תיכנן את הניסיון שבו ארטטה יעמיד אותו. ובהתאם לסיטואציה הוא ניסה להגיב, זה פחות הלך לו, וזה נראה גם על המגרש. השחקנים היו מפוזרים אף אחד לא ידע מה המיקום שלו, ומה תבנית המשחק. המיקומים של השחקנים פשוט מספרים את הפאניקה שהייתה אצל שחקני בריטון.

לעומתם, ארסנל ידעה בדיוק מה היא רוצה מעצמה, קו של הגנה לא גבוה במיוחד, והדבר המעניין הוא שוב קוברה קאי. האברץ שיחק כ-‘false 9’, השחקן עשה את זה באופן מושלם, כאשר גם התקפית הוא היה שם וגם בבילד אפ הוא עשה את עבודתו נאמנה. ארסנל שיחקו ללא חלוץ טבעי, מה שאפשר גם לפעמים לז’סוס להסתנן מהקו לרחבה. בנוסף למיקומים הממוצעים גם מפת החום של האברץ הראתה את התפקיד שהוא מבצע אותו באופן מושלם בחודשים האחרונים, הגרמני פשוט היה בכל מקום במגרש, ויכול מאוד להיות שאת הקריירה שלו האברץ יהיה חייב לארטטה שמחיה אותה מחדש.

מפת החום של קאי האברץ, פשוט בכל מקום על המגרש.

4. אומנות הטעיית הגוף

עולם הדריבל הוא עולם שמתחלק לשני סוגים, אלה שעושים תרגילים ואלה שמטעים את השחקן. הטעיית גוף היא אופציה נהדרת עבור השחקן, בעזרת כניסה למוח של שחקן ההגנה, שחקן ההתקפה יכול לכוון עם הגוף לכיוון אחד וללכת עם הכדור לכיוון השני, כאשר הפעולה היא חדה וטובה, לא קל לעצור את זה, תשאלו את אשף הטעיות הגוף, ליאו מסי

בתמונה ניתן לראות את רגע סחיטת הפנדל של ז’סוס, אז איך זה קרה בעצם? ז’סוס רץ לכיוון לאמפטי עם הגוף מופנה טיפה לכיוון החץ המקווקו לאמפטי “אכל” את ההטעיה והלך גם הוא לכיוון החץ. ז’סוס קלט את הסיטואציה ושינה את כיוון הכדור לחיתוך לאמצע, לאמפטי ניסה למנוע את הכניסה של ג’סוס לכיוון הרחבה, ע”י שלחת רגל נואשת, הרגל של לאמפטי פגשה את הרגל של ז’סוס וארסנל קיבלה פנדל. פשוט כניסה מדהימה של ז’סוס למוח של לאמפטי גרמה לפנדל קל ממצב לא נוח כל כך.

מי אמר שכדורגל זה לא משחק חכם?

5. טרוסארד האס מהספסל

יש שחקנים שמכונים ה’אסים’ כאלה שיכנסו למשחק וכולם יודעים שהם ישנו אותו, אז ככה הכנף הבלגי שהגיע שנה שעברה מאותה ברייטון. אומנם הוא לא כוכב כמו סאקה, או אחד עם קריירה עשירה כמו ז’סוס, אבל לטרוסארד יש פשוט את האופי שאי אפשר לשנוא גם אם ממש מנסים.

בדיאגרמה אפשר לראות את כמות הגולים פר 90 של שחקן לצד הדקות ששיחק. ניתן לראות שטרוסארד הוא אחד השחקנים הקיצונים ששיחקו הכי מעט בפריימר העונה, 1200 דקות בלבד. לעומת זאת השחקן כובש בממוצע למשחק 0.53 שערים, שמונה שערים ובישול זה מה שהשחקן הבלגי תרם במינימום דקות עבור ארטטה העונה. אלה סוגי השחקנים שהמאמנים הכי אוהבים, כאלה שיודעים את מקומם ברוטציה מצד אחד, ומצד שני מביאים את כל כולם שהם מקבלים את ההזדמנות.

trust on troassrd.

6. מצטיין המשחק – קוברה קאי האברץ

קאי האברץ עד 2024 נחשב לאחד הפלומפים הגדולים שהגיעו לפריימר ליג, השחקן לא הצליח להראות את הניצוצות שהיו לו בלברקוזן, וזה היה נראה כאילו הכישרון הגרמני בדרך לרשום עוד עונה חלשה. אך, ב2024 הגיעה ההברקה של ארטטה, הספרדי שם את האברץ כחלוץ מזויף ושם הגרמני פשוט פורח, עם שער ובישול היום ובסה”כ 4 שערים ו4 בישולים בששת המשחקים האחרונים, נראה שארטטה מצא את התפקיד המתאים עבור האברץ.

אז הסטטיסטיקה של הגרמני היום:

  • 89 דקות
  • שער
  • בישול
  • 36 נגיעות בכדור
  • 18/22 מסירות מדויקות (82%)
  • 4 מסירות מפתח
  • 2 יצירת מצבים גדולים
  • 4/8 קרבות קרקע\
  • 3/6 קרבות אוויר
  • 6 איבודי כדור
  • תיקול אחד

ציון: 8.5

משחק מעולה של הגרמני, בתקווה שרק ימשיך כך.

7. סיכום

סוף סוף ארטטה הראה לנו מי הוא באמת, ובמה הוא מאמין. להאמין בטקטיקה של פפ זה בהחלט אפשרי ואף רצוי, אבל ישנם משתנים נוספים לפפ שאותם אין לאף מאמן, וארטטה עד 2024 חשב שאם יעשה כמו פפ הוא יצליח, וכמובן שזה לא צלח. היום הוא הוכיח שהוא לא מפחד לצאת מהמקום הידוע והמוכר, וטיפה לשנות. ארטטה מגיע לבאיירן באנרגיות שיא, אומנם הקבוצה שלו חסרת ניסיון, אבל ארטטה יודע שכרגע הקבוצה שלו יותר חזקה מהקבוצה העייפה והמותשת של טוכל. ומה לגבי האליפות? לפחות באופן זמני הם במקום הראשון, עד למחר. וכעת כל מה שנותר להם הוא להמשיך ביכולת הזאת ולהתפלל לאיבוד נקודות של שאר היריבות.

ברייטון של דה זרבי ממשיכה לאכזב, ולהראות שהעונה היא לא מתאימה להיות במקומות שמובילים לאירופה, ואחרי שהודחו גם מהליגה האירופית, מה שנותר זה לנסות ולקוות שיוכלו להשתחל לטופ 7.

לגבי דה זרבי, כאשר דברים כאלה קורים לך שאתה מאמן ברייטון זה בסדר, הביקורות לא יהיו בשמים, העיקר שאתה עדיין במקום טוב ויציב בטבלה. אך אם זה קורה בקבוצה גדולה, החצים יופנו אליו בצורה הכי קשה שאפשר, וכל מה שנותר עבורו להבין זה האם כדאי לו לעבור לקבוצה גדולה או להישאר במקום המוכר והאהוב ששם לא יקטלו אותו על 25 משחקים עם שש ניצחונות בלבד.

2 תגובות
  1. הכפתור של לאפורטה כותב

    שמע אלעד הסיכומים שלך פשוט פצצה
    איזה מאבק אליפות מטורף, עושה לי 🍆 כל מה שקורה באנגליה…

  2. תומאס רוזיצקי כותב

    אחלה סיכומים יש לכם בבאלרז

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן