ראש טוב: זינדין זידאן חוגג יום הולדת 52

קשר אגדי של ריאל מדריד שפורש בסוף טורניר נבחרות גדול בגרמניה, באחת הנבחרות החזקות בטורניר. נשמע לכם מוכר? לא מדובר על טוני קרוס שחולם על סיום חלומי לקריירה, אלא על זינדין “זיזו” זידאן שחוגג היום את יום הולדתו ה-52 ופרש בסוף מונדיאל 2006 אחרי גמר שירצה לשכוח.

זינדין יזיד זידאן נולד ב-23 ביוני 1972 במארסיי שבצרפת, למשפחה מוסלמית ממוצא ברברי (חבל ארץ באלג’יריה) שהיגרה לצרפת. הוא החל לשחק כדורגל בגיל חמש בכיכר ליד ביתו, ולאורך השנים שיחק במועדונים קטנים בעירו.

את דרכו בעולם הכדורגל המקצועי התחיל זידאן בגיל 14 במחלקת הנוער של מועדון הכדורגל קאן, כאשר על מנת לשחק בקבוצה עזב זינדין את משפחתו ונסע למעונות בקאן.

הופעה היסטורית בגביע אופ”א

כבר בקבוצת הנוער שמו לב המאמנים לבעיה שתחזור אליו במשחק האחרון בקריירה, זידאן הצעיר היה רגיש מאוד לירידות על מוצאו או על משפחתו, ונטה לאלימות. את השבועות הראשונים במועדון בילה בעונשי ניקיון על אגרוף שנתן ליריב שלעג למשפחתו.

את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת הוא ערך במאי 1989, כשהיה בן 17. זיזו בלט בקישור של הקבוצה כקשר התקפי, ועזר לקבוצה לסיים במקום הרביעי בליגה הצרפתית בעונת 1990/91, מיקום השיא שלה מאז 1949 ומה שהעניק לה בפעם הראשונה בהיסטוריה את כרטיס למפעלים האירופים (גביע אופ”א).

בסיום עונת 1991/92, ואחרי ההופעה ההיסטורית בגביע אופ”א עם קאן, חתם  זידאן בבורדו, איתה הוא העפיל עד לגמר גביע אופ”א שם הפסידו לבאיירן מינכן.

הזר המצטיין

זידאן היה רשאי לשחק גם בנבחרת צרפת וגם בארץ הוריו אלג’יריה, אך הוא בחר בצרפתית. את הופעת הבכורה שלו בנבחרת הבוגרת הוא ערך ב-17 באוגוסט, במשחק ידידות מול נבחרת צ’כיה בו הבקיע צמד.

ההצלחה בבורדו, שהייתה באותה תקופה קבוצה בשיפולי הצמרת הצרפתית, משכה את עיני הקבוצות הבכירות ביבשת, ובקיץ 1996 עזב זידאן את ארץ הבאגט וחתם באלופת אירופה יובנטוס האיטלקית. השידוך היה הצלחה מסחרת מהרגע הראשון, זידאן זכה בתואר הזר המצטיין של הליגה האיטלקית כבר בעונתו הראשונה. הוא שיתף פעולה עם שחקנים כמו אלסנדרו דל פיירו ופיליפו אינזאגי, וזכה עם הקבוצה באליפות איטליה.

כבר באותה שנה הוא העפיל עם יובנטוס לגמר ליגת האלופות שני ברציפות לקבוצה והגמר הראשון שלו, בו הקבוצה הפסידה 1:3 לבורוסיה דורטמונד. שנה לאחר מכן זכתה יובנטוס שוב באליפות והעפילה שוב לגמר ליגת האלופות אך היא שוב הפסידה, הפעם 0:1 לריאל מדריד.

זידאן, שזכה בפעם שנייה ברציפות בתואר השחקן הזר של הליגה, שם את הכאב מההפסד מאחוריו והתמקד במונדיאל 1998 הביתי, בו חלמה צרפת על זכייה ראשונה בהיסטוריה.

צרפת הגיעה לגמר בו היא פגשה את אלופת העולם ברזיל עם רונאלדו, הכוכב הגדול של אותם שנים. צרפת ניצלה קריסה של רונאלדו, שסבל מהתמוטטות עצבים לפני המשחק, והביסה 0:3 את ברזיל כשזידאן מבקיע צמד בדרך להביא לצרפת את הגביע העולמי בפעם הראשונה בהיסטוריה.

אלוף אירופה עם הנבחרת

בעקבות ההצלחה בקבוצה ובנבחרת, זכה זידאן בתואר שחקן השנה של  פיפ”א בפעם הראשונה בקריירה. זידאן המשיך עוד שלוש שנים ביובנטוס, בהם לא הצליח לזכות בתארים אך המשיך לפרוח בנבחרת. צרפת כבשה גם את יורו 2000, אחרי שהשוותה בגמר מול איטליה בדקה ה-93 וניצחה בהארכה 1:2. זיזו אמנם לא הבקיע בגמר, אך נבחר למצטיין הטורניר ובהמשך השנה שוב לשחקן השנה של פיפ”א.

בקיץ 2001, לאחר שלא הצליח לזכות עם יובנטוס באליפות אירופה, החליט זידאן לעבור לקבוצה שזכתה כבר 8 פעמים בטורניר וניצחה אותו בגמר שלוש שנים קודם, ריאל מדריד, תמורת 75 מיליון אירו – סכום שיא באותה תקופה. זידאן היה חלק מפרויקט ה”גלאקטיקוס” של נשיא ריאל מדריד פלורנטינו פרז, שקיבץ מספר כוכבים ענקים לקבוצה. כבר בעונתו השנייה הגיע זידאן לגמר ליגת האלופות שלישי בקריירה ושלישי בשש שנים לריאל.

סוף סוף הגביע עם האוזניים הגדולים

אחרי שער אחד לכל קבוצה ברבע השעה הראשונה התוצאה נשמרה עד הדקה ה-45, כאשר אז זידאן הפציץ ממרחק של 18 מטרים את שער הניצחון בוולה מדהים בדרך לזכייה ראשונה שלו בגביע עם האוזניים הגדולות. ההצלחה בקבוצה לא עברה לנבחרת, שבמונדיאל 2002 הודחה בצורה מבישה כבר בשלב הבתים בלי להבקיע שער אחד.

בעונת 2002/03 זכו זידאן וריאל מדריד באליפות ספרד, והגיעו עד לחצי גמר ליגת האלופות בו הפסידה ריאל לקבוצתו לשעבר של זידאן – יובנטוס. זידאן ולואיס פיגו היו הכוכבים המרכזיים של הקבוצה, וזידאן זכה בפעם השלישית בקריירה בשחקן השנה של פיפ”א.

את יורו 2004 פתח זידאן בסערה עם צמד בתוספת הזמן של המשחק הראשון, פנדל ובעיטה חופשית שהשלימו מהפך מדהים מול אנגליה, הוא הוסיף עוד שער במשחק השלישי מול שוויץ וסיים את שלב הבתים עם שלושה שערים.

בשמינית הגמר, הדהימה האלופה שבדרך, יוון, את זידאן וחבריו עם 0:1 קטן, ואחרי ההדחה הכואבת הצהיר זידאן שהוא פורש מכדורגל הנבחרות. לבסוף זידאן החליט לחזור בו ושב לנבחרת לקראת מוקדמות מונדיאל 2006. זיזו המשיך עוד שנתיים מוצלחות ברמה האישית בריאל מדריד, אך שוב כמו בשנותיו האחרונות ביובה לא זכה בתארים. בסיום עונת 2005/06 הצהיר זידאן כי הוא יפרוש ממשחק פעיל בסיום המונדיאל.

זידאן סחב את צרפת עד לגמר המונדיאל, שני בשלושה טורנירים. הוא כבש שער בשמינית הגמר, בישל שער ניצחון ברבע והוסיף שער ניצחון בחצי הגמר. זה היה נראה בדרך לסיום מושלם של הקריירה עם זכייה בתואר הנחשק מכולם.

כמו בתחילת הקריירה

בגמר פגשה צרפת את איטליה, וזידאן שזכה בתחילת המשחק לשחקן המצטיין של הטורניר העלה את נבחרתו ליתרון מפנדל מוצלח בדקה השביעית. איטליה השוותה 12 דקות מאוחר יותר, ולא נכבשו שערים עד סיום המשחק. המשחק נגרר להארכה וזה היה נראה עניין של זמן עד שצרפת תעלה ליתרון.

בדקה ה-110 של המשחק התרחש הרגע שפתחנו איתו, כאשר מרקו מטראצי וזידאן נאבקו, החליפו ביניהם התגרויות הדדיות, וזידאן כמו בתחילת הקריירה אי שם בקאן איבד את העשתונות ונגח בחזהו של מטראצי. זידאן הורחק בכרטיס אדום ישיר וראה מהצד איך חבריו מפסידים בדו קרב פנדלים.

זינדין זידאן אחרי הפרישה

אחרי הפרישה הוא התחיל לשחק בקבוצת המילואים של ריאל מדריד, וב-2009 הוא מונה ליועץ לנשיא הקבוצה. בשנת 2010 מונה זידאן לשגריר כבוד של קטאר לקראת ניסיונה לארח את מונדיאל 2022.

ביולי 2013, שבע שנים אחרי פרישתו ממשחק, התחיל הצרפתי את קריירת האימון שלו כעוזר מאמן של קרלו אנצ’לוטי בריאל מדריד. הוא זכה עם הקבוצה בליגת האלופות ב-2014, הגביע העשירי של הקבוצה והראשון מאז הוולה שלו. שנה לאחר מכן הוא מונה כמאמנה של ריאל מדריד קסטיליה, קבוצת המילואים ששיחקה בליגה השלישית, ובינואר 2016 לאחר פיטורי רפא בניטס הוא מונה למאמן זמני של הקבוצה הבוגרת.

ההצלחה הייתה מסחררת, כאשר בר בעונה הראשונה הוא זכה בליגת האלופות עם הקבוצה והפך לראשון שזוכה בליגת האלופות כשחקן, עוזר מאמן ושחקן.

ריאל וזידאן לא עצרו כאן ושנה לאחר מכן הפכו לקבוצה הראשונה בתולדות הפורמט החדש שזוכה פעמיים ברצף בתואר לצד אליפות ספרד. בעונת 2017/18 הפכה ריאל מדריד לראשונה מאז שנות ה-70 שזוכה בליגת האלופות שלוש פעמים רצוף, והעלתה את מאזנה שעמד על שמונה כשזידאן השחקן הגיע ל-13 גביעים עם האוזניים הגדולות כשזידאן המאמן עזב.

זמן קצר אחרי הזכייה השלישית, הודיע זיזו על עזיבתו את הקבוצה. שנה וחצי לאחר מכן במרץ 2019, חזר לקווים של ריאל מדריד לקדנציה שנייה, אותה הוביל לזכייה באליפות ספרד בעונת 2020/21. במאי 2021 עזב בשנית את הקבוצה.

איזו עוד הרפתקאות צפויה לזיזו בקריירת האימון שלו?

7 תגובות
  1. זיזו כותב

    האיש שגרם לי להתאהב במשחק ובנבחרת צרפת לנצח.
    האיש והקלאס, האיש והסביבון, האיש והאלגנטיות.
    השחקן הכי יפה שהדשא ראה, הקשר הכי טוב בתולדות המשחק הזה, המאליכ של מדריד, הנסיך של יובנטוס, גאוות צרפת הבלתי מעורערת.

    מלך אירופה!!! שדרס אותה 3 פעמים כמצביא גדול!
    אני אוהב אותך זינדין זידאן!!!!!!!!

  2. דן כותב

    וואו שמחה יא מלך

  3. Stas Berg כותב

    איזה כיף לקרוא כאלה ואגב העיצוב שלכם השתפר בצורה מטוווררפפפפתתתת

  4. בר כותב

    סופר כתבה למלך הטהור!

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    מלך הקלאס והפאר

  6. התרנגול הצרפתי כותב

    הוא צריך להוביל את הנבחרת שלנו

  7. איציק כותב

    גיבור ילדותי והשחקן האהוב עליי אי פעם אני יודע להגיד שמי שלא ראה את זידאן לא ראה כדורגל היו טובים יותר או פחות היו גדולים יותר או פחות אבל לא יהיה עוד זידאן היינו מחקים אותו בהפסקות בית ספר וחולמים להיות כמוהו אךךך על הימים זידאןןןן

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן