רק לעלות | הקוסם של המועדונים האיטלקיים – ג’ובאני סרטורי

מימיו כשחקן בליגות הנמוכות אשר לא הגשים את ייעודו, ועד הובלת מועדונים להישגי השיא בהיסטוריה שלהם. מי אתה ג'ובאני סרטורי?

בשנת 2013 יצא השיר “רק לעלות” לאוויר העולם על ידי הצמד ‘קפה שחור חזק’. השיר הזה נכלל באלבום הבכורה שלהם, שיצא בשנת 2015 ונושא את אותו השם. אם יש מישהו שיודע מה זה רק לעלות בכדורגל האיטלקי הוא הקוסם של המועדונים האיטלקיים – ג’ובאני סרטורי.

ימיו כשחקן

סרטורי הצעיר החל את קריירת המועדונים שלו בגיל 18 במילאן בשנת 1975. הוא ערך הופעה יחידה בגביע ובעקבות כך שהיה רק בתחילת דרכו, הוא יצא להשאלה במספר קבוצות בליגות נמוכות שם הוא לא הצליח להביע את חותמו יתר על המידה. בעונת 1978/1979, הוא ערך את הופעת הבכורה שלו בסרייה א’ במדי הרוסונרי, ולקח חלק באליפות העשירית של הקבוצה. יחד עם זאת, סרטורי לא עמד בציפיות – בשבעה משחקים הוא לא כבש ולו שער אחד. מאותו רגע, הקריירה שלו כשחקן עברה ירידה משמעותית, ובסוף העונה הוא נמכר לסמפדוריה.

גם במדיה של הקבוצה מליגת המשנה הוא לא העמיד מספרים יוצאי דופן במשך שנתיים, ובהמשך נדד במספר קבוצות בליגה השנייה והשלישית. בקיץ 1984 הוא נרכש על ידי קייבו, שהייתה אז בליגה הרביעית. בעונתו הראשונה בחולצה הצהובה-כחולה כבש סרטורי 11 שערים, ובעונה שלאחריה הוא סיים עם 17 שערים, וסייע להעפלתה של הקבוצה לסרייה C2. הוא שיחק עם המועדון במשך שתי עונות בליגה, כשבעונתו האחרונה הוא שימש כשחקן (9 הופעות, ללא שערים) וכעוזר המאמן של ג’יאני בוי והיה חלק בעלייתה של הקבוצה לליגת C1. לאחר עונה זו הוא פרש ושימש כעוזר מאמן במשרה מלאה במשך שתי עונות, עד לתום עונת 90/91.

את פועלו של סרטורי כשחקן אפשר לתאר כהיפך הגמור מהשיר המוזכר מעלה. הוא נכשל במועדון האדום-שחור ממילאנו וככל שהשנים חלפו הוא רק ירד וירד ברמת הליגות בהן שיחק. עם זאת, בתפקידיו הבאים, לאחר ימיו כשחקן, הוא יוכיח כי מילות השיר המוכרות הולמות אותו באופן ישיר.

מנהל ספורטיבי

בשנת 1992, עם מותו של לואיג’י קמפדלי לו שימש כיועץ אישי, הנשיא החדש של קייבו, לוקה קמפדלי, קידם אותו למנהל הספורטיבי של המועדון. במהלך השנים ביסס את עצמו סרטורי כאחד ממנהלי הספורט האיטלקים הטובים ביותר, והצליח לא פעם לרכוש שחקנים שלימים התגלו כמשמעותיים לקבוצה, למרות שלא עמדו לרשותו סכומי כסף גדולים. בנוסף, הוא התמקד שוב ושוב בשחקנים שנחשבו לגמורים או בשלבי דעיכה כגון סימונה פרוטה או אוליבר בירהוף יחד עם אלמוניים צעירים כדוגמת אנדראה בראצלי וקווין קונסטנט, שכולם התחדשו אז על ידי סביבת העבודה בקייבו.

תחת המנהל הספורטיבי, המועדון החל בטיפוס ארוך אל עבר הליגה הבכירה, עד שבשנת 2001 נולד “נס קייבו”, עם העלייה לדרג הבכיר בכדורגל האיטלקי כל הדרך מהליגה השלישית, ולאחריה נוכחות כמעט יציבה של המועדון בליגה הבכירה.

לאחר עונת בכורה מפתיעה בה סיימו במקום החמישי, הצהובים-כחולים לקחו חלק בגביע אופ”א שם הודחו בסיבוב הראשון. בהמשך, בעונת 2005/2006, סיימה הקבוצה במקום השביעי בטבלה, אך למרות זאת, ולאחר אירועי פרשת הקלצ’יופולי, טבלת הליגה עברה שינוי וקייבו טיפסה שלושה מיקומים ומצאה עצמה במקום הרביעי – מה שאפשר לקבוצה לשחק בסיבוב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות 2006/2007. עם זאת, “החמורים המעופפים” כפי שהם מכונים הודחו מיד באותו שלב. הם נשרו לגביע אופ”א, שם יצאו בסיבוב הראשון ולא סיפקו ריצה אירופית מוצלחת.

בנוסף להובלתו של סרטורי את הקבוצה להשתתפות במפעלים אירופאיים, היא זכתה תחתיו בתואר אליפות הפרימוורה בעונת 13/14. לאחר מכן, באותו קיץ, לאחר למעלה מעשרים שנה בניהול המועדון, הוא התפטר מתפקידו.

עושה היסטוריה עם מועדונים נוספים

פחות מחודש לאחר מכן, ב-1 באוגוסט 2014, נשכר סרטורי על ידי אטאלנטה למלא את תפקיד המנהל של התחום הטכני. כמו קייבו, גם הקבוצה מצפון איטליה העפילה לליגת האלופות לראשונה במהלך תקופתו של סרטורי. היא עשתה זאת ב-2018/19 לאחר שסיימה במקום השלישי בסרייה א’, ושיחזרה את ההישג בשתי העונות שלאחר מכן. נקודת השיא של המועדון במפעל הבכיר ביבשת הגיעה בעונת 19/20, כאשר היה במרחק שתי דקות בלבד מהגעה לחצי הגמר, אך פ.ס.ז’ כבשה שני שערים בתוספת הזמן ומנעה זאת ממנו.

במסגרת המקומית, הוליך המנהל הספורטיבי יחד עם המאמן גספריני את המועדון למספר עונות בהן סיים במקום השלישי, ולשני הפסדים בגמר הגביע האיטלקי. אין ספק שההצלחה האירופית היא גולת הכותרת בתקופת ניהולו של סרטורי. הוא יצק במועדון אבני פינה ששימשו אותו גם לאחר שעזב, ולראייה המועדון שזכה השנה בליגה האירופית.

לאחר תקופתו המוצלחת באטאלנטה, האיטלקי עבר במאי 2022 לבולוניה והפך לאחראי על האזור הטכני במועדון. בעונות שהתקיימו לפני הגעתו, הקבוצה מצפון מרכז ארץ המגף דשדשה במרכז הטבלה, ולא התעלתה מעל המקום ה-12. מספר חודשים לאחר שמונה לתפקידו, סרטורי מינה את טיאגו מוטה למאמן הקבוצה, שהגיע לאחר קדנציה בספציה, שם הציל אותה מירידה והשאיר אותה בליגה הבכירה. מוטה נבחר למאמן החודש בפברואר 2023, לאחר שהשיג שלושה ניצחונות בארבעה משחקים במהלך אותו פרק זמן. בסופו של דבר הוא הוביל את בולוניה למקום ה-9, כאשר לרשות הקבוצה נרשמו 54 נקודות, מה שקבע שיא חדש עבורה.

בעונתו המלאה על הקווים ב-2023/24, מוטה וסרטורי הובילו את המועדון להישג היסטורי, כשהוא סיים במקום החמישי בטבלה והבטיח את השתתפותו בליגת האלופות בעונה הבאה, בפעם הראשונה מאז עונת 1964/65. אמנם מוטה סירב להאריך את חוזהו, אך יחד עם זאת, המועדון הצליח לקבוע שיא חדש ושיפור לעונה הקודמת עם 68 נקודות.

השיפור שנעשה במועדון מאז הגעתו של סרטורי הוא פשוט בלתי נתפס. מסיום במקום ה-13 בעונה שלפני שדרך במועדון ועד טיפוס של שמונה מקומות תוך שנתיים והבטחת מקום בשלב הבתים של הצ’מפיונס. זהו לא רק הזינוק שמרשים, אלא גם הדרך, שכן הקבוצה תחתיו ותחת ומוטה הציגה כדורגל נהדר וסוחף, שבא לידי ביטוי בסגנון חדשני ונעים לעין.

ג’ואבני סרטורי הוא אחד המנהלים המבריקים ביותר בכדורגל העולמי, ובטח שזה מגיע לאיטלקים שבהם, הוא נחשב לאחד הבכירים לצד בפה מארוטה הנהדר. יכולתו לקחת שחקנים אלמונים יחסית ולהפוך אותם לחלק אינטגרלי בהצלחת הקבוצה היא פנומנלית. בנוסף, בכל מועדון בו עבר הוא הוביל אותו להישג הגדול ביותר שלו. מימיו בקייבו, דרך תקופתו הנהדרת באטאלנטה ועד ההווה בבולוניה. כל שנותר לנו לתהות הוא לאיזה שלב בסולם הוא מסוגל לקחת את קבוצתו הנוכחית.

4 תגובות
  1. בר כותב

    אתם אדירים, סמן דרך, הכי טובים שיש!
    הלוואי ומישהי תאהב אותי כמו שלהב יודע לכתוב על מנהלים אגדיים מאיטליה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    כתבה מדהימה אין מילים

  3. CR7 כותב

    כתבה מרתקת ומהפנטת כהרגלו של להב

  4. עידן ברק כותב

    לפנתיאון!

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן