מכה בכנף | פציעתו של ראפיניה

ראפיניה, הווינגר של הבלאוגראנה, התחיל את העונה ברגל שמאל. הוא פתח עם כרטיס אדום במשחק המתסכל מול חטאפה, החסיר את המשחק מול אוססונה (בו הצטיין המחליף שלו, לאמין יאמאל) ונראה שבהדרגה הוא מתחיל לאבד את מקומו בהרכב לשחקן בן 16. כל זה כמובן קורה לאחר שעקרונית קיבל את המפתחות להרכב הפותח עם עזיבתו של דמבלה לפריז. הברזילאי, שידוע במחויבות שלו, לא אמר נואש ודאג לבוא לידי ביטוי בכל הזדמנות שקיבל. שער מול בטיס כמחליף, בישול מול אנטוורפן באלופות, ורגע השיא שלו- שער ובישול מול מיורקה (אחריו הוכרז כמצטיין באתר Who scored). נראה שהעבודה הקשה שלו השתלמה והוא זכה שוב לשחק בהרכב הראשון מול סביליה במטרה לעזור לברצלונה להיצמד בפסגה לריאל וג’ירונה.
לצערו, הברזילאי ירד מהדשא לאחר 37 דקות עם מה שמסתמן כקרע בשריר ה- Biceps femoris.

“מה הוא קרע?”

שרירי ההמסטרינגס הינם קבוצת שרירים הנמצאים בחלק האחורי של הירך וכוללים:
1. Semi membranosus- נמצא באספקט הפנימי של הירך האחורית
2. Semi tendinosus- נמצא באספקט הפנימי של הירך האחורית, צמוד לשריר אותו הזכרתי קודם
3. Biceps Femoris- שריר דו ראשי שנמצא באספקט החיצוני של הירך האחורית.
השריר השלישי אותו ציינתי הוא הכי מוטה לפורענות מכל השלושה. ההמסטריגס אחראיים לכיפוף הברך, ומתנגדים ליישור הברך, כך שהם באים לידי ביטוי בריצות מהירות, יציאה מהמקום, בלימה, שינויי כיוון ובין היתר בזמן בעיטה.
באופן כללי פציעות המסטרינגס הן מאוד נפוצות, במחקר שעשו לפני כמה שנים באנגליה גילו שפציעות המסטנרינגס מהוות כ-11% מסך כל הפציעות בליגות הכדורגל המקצועני, וזאת גם בשל אחוז גבוה של כ-31% סכנה לפציעה חוזרת. מכל הפציעות, זאת הפציעה שסומנה כבעלת האחוז הגבוה ביותר לחזרה בהשוואה ליתר פציעות הספורט כדוגמת נקעי קרסול וקרעי MCL.

“זה פשוט קרה כי הוא רץ?”

לא כל ספרינט יביא לפציעה. שחקני כדורגל נוטים להיפצע יותר בהמסטרינגס מאשר אצנים מתחום האתלטיקה הקלה לדוגמא, והסיבה קשורה, בין היתר, לכיוון הריצה. אחת ההשערות היא שמכיוון שיש יותר הפעלה של שריר ה- Biceps בזמן ריצה עם שינוי כיוון, יש סיכון גבוה יותר לפגיעה בשריר זה. כל הנאמר הוא בנוסף לרכיבים נוספים שיכלו להשפיע על הריצה שלו כמו לדוגמא המאבק הפיזי על הכדור בזמן הספרינט, ודרישות קואורדינטיביות אחרות כמו שליטה בכדור בזמן הריצה.

במקרה של ראפיניה, כיוון הריצה שלו בעיקול ימינה הביא להפעלה מוגברת של ה Biceps femoris- ברגל ימין, ובנוסף נאלץ לבלום בפתאומיות עם אותה הרגל כדי להשתלט על הכדור ולאפשר לעצמו מצב בעיטה בשמאל. כל המשימות הללו ברמה הקואורדינטיבית יכולות להקשות על היכולת של השריר לפעול בתזמון ובהספק בו הוא אמור לעבוד כדי לאפשר לשחק לעמוד במשימה שלו.

“כמה זמן בחוץ?”

הדרגות של הקרעים בהמסטרינגס מחולקות לשלוש:

1. דרגה אחת – הכי נמוכה, מתיחה חזקה עד קרע קטן
2. דרגה שנייה – קרע חלקי של עד מחצית מסיבי השריר
3. דרגה שלישית – הכי פחות סביר וקורה רק באחוז אחד מכל הפציעות – קרע של מעל מחצית הסיבים עד קרע מלא שכולל איבוד פונקציה והשפעה על מבנים נוספים.

נתון נוסף וחשוב אליו אנחנו מתייחסים הוא מיקום הפציעה לאורך השריר: ככל שהפציעה מערבת יותר סיבי גיד (גבוהה יותר) הפציעה נחשבת קשה ומורכבת יותר.

עוד לא נחשפה חומרת הפציעה, וכרגע זה יכול לנוע ממתיחה חזקה עד קרע חלקי. בעבר היו ממליצים על 4-8 שבועות בחוץ, אבל כיום יודעים שהפציעה מורכבת יותר והיא עשויה לגבות עוד זמן מהברזילאי של בארסה, שיקווה שהפציעה הזו היא רק עוד מכה קלה בכנף עבורו ועבור הקטאלונים.

1 תגובה
  1. שון כותב

    תודה על הכתבה המקצועית והנהדרת הזאת.
    אתם מספר 1 ברשת ! מאחל לכם להמשיך להתפתח..באלרז הפך לחלק מהתוכן שאני צורך כל יום.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן