הדשא של השכן | מילאן 2 – 0 לאציו

מילאן (פוליסיק 60, אוקפור 88)

במפגש בין שתי קבוצות שהיו אמורות להתחרות על מקום בליגת האלופות בעונה הקרובה, המנצחת, מילאן, פותחת פער של 11 נקודות מהיריבה, לאציו, כשהן רק במחזור השביעי לאחר ניצחון 2-0. שערים של פוליסיק (60) ואוקפור (88).
שני השערים בושלו מרגליו של הווינגר הפורטוגלי רפאל לאאו.

כנראה שכולנו הסתכלנו בעבר על “הדשא של השכן”. רצינו משהו ששייך לאחר: את הדגם הכי משודרג, את הבגדים הכי יפים או את הטיולים הכי מהנים. כרגע, בבירת איטליה מאוריציו סארי מסתכל בקנאה על יריבו מבירת האופנה, סטפאנו פיולי. אם נחשוב על זה לעומק, את העונה הנוכחית הם פתחו באותה נקודה: העוגן בקישור של הקבוצה שלהם נמכר לקבוצה בבעלות סעודית. רק שבעוד למאמן מילאן הגיעו המחליפים הראויים, נראה כי הספינה של סארי שוקעת ביחד עם קבוצתו, לאציו, ואין אף נשר בשמיים שיבוא להציל אותה.

בשונה מהרגע בו רגלו דרכה במועדון, למאמן מילאן סטפאנו פיולי יש משהו שלא היה לו מאז שהגיע אי אז בשלהי שנת 2019: עומק.
העונה, לראשונה מזה כמעט ארבע שנים, למאמן האיטלקי יש אגף ימין מתפקד, עם כל הכבוד לשמות שעברו בצד הימני של מפת המגרש במשך השנים האלו.
אך החלון לא הסתכם רק בסגירת החור בצד ימין אלא גם במציאת קשרים מחליפים לשחקן שעזב לפני יותר מעונה – פרנק קסיי ולעזיבת מי שהיה אמור להיות הקפטן הבא של הרוסונרי, סנדרו טונאלי.

אם נשווה את המשחק ששוחק בין שתי הקבוצות האלו המחזור לבין המשחק בין שתי הקבוצות האלו בעונה הקודמת, במשחק שנגמר באותה תוצאה, ניתן לראות תבניות שונות מצד מילאן. בעוד בעונה הקודמת לא פחות מ-45% מהתקפות הקבוצה עברו דרך צד שמאל, בו מככבים צמד הכוכבים של הקבוצה רפאל לאאו ותיאו הרננדז, במשחק הנוכחי רוב ההתקפות עברו דרך צד ימין: 41%.
לא רק זה, גם דרך האמצע תקפו יותר: 31% מהתקפות הקבוצה עברו מהמרכז. זה אומר המון על ההכנה של הקבוצה לעונה הנוכחית. מקבוצה צפויה, שמסתמכת בעיקרה על פעולות אישיות מאגף שמאל, מילאן הפכה למסוכנת, מהירה ובעיקר בלתי צפויה. קבוצה שמסוגלת לסכן ולסבך כל יריבה שעומדת מולה. למעשה, מילאן הייתה דומיננטית יותר כמעט לאורך כל שלבי המשחק, למרות משחק שהסתכם בדיוק ב 50-50 בהחזקת הכדור בין שתי הקבוצות, העמדות הממוצעות מראות קבוצה נלהבת שבאה לתקוף לעומת קבוצה כבויה, שרק רוצה שהמשחק יגמר מתחילתו.

גרף המומנטום ההתקפי

במשחק שבו האגף השמאלי היה הכי פחות “דומיננטי” בהתקפת מילאן, חייבים לדבר על רפאל לאאו. נראה כי הוא מתרגל לתפקיד חדש לגמרי, שבו המשחק לא בהכרח עובר דרכו ותלוי רק בו ועדיין, הוא עם שלושה שערים וארבעה בישולים בשמונה משחקים, שניים מהם הגיעו כאמור במשחק הזה. בכלל, ייתכן ולאאו הוא משנה הקצב הטוב באירופה. היכולת שלו להגביר קצב במהלך התקפה מאפס למאה יכולה להציב אותו כבר העונה כאחד השחקנים הטובים בעולם. זו עונת מבחן עבורו דווקא בגלל “הורדת העול”. מילאן שברה עבורו את תקרת השכר, הוא קיבל את המספר 10 ולאחר מכירת טונאלי, ייתכן והוא הבא בתור שיעשה את קפיצת המדרגה הכלכלית ואולי גם המקצועית.

ראויים לציון הבלם האנגלי פיקאיו טומורי, שניהל את ההגנה בצורה מושלמת, כשטאטי קסטז’אנוס נאלץ לעבור לשחק בצד הימני של הגנת מילאן. דרך אגב, זה לא עזר לו כי טומורי וקיאר, השותף למרכז ההגנה, החליפו מיקום ונתנו לטומורי את האוטוריתה על האיזור.
גם השוער מייק מניאן היה נהדר וכל עוד הוא כשיר, הוא מחזיק בטייק: “אני אחד השוערים הטובים בעולם היום, אם לא הטוב שבהם.”
כריסטיאן פוליסיק עם שער נהדר והחמצה נוספת שיכולה הייתה לסדר לו צמד. לפעמים זה נראה שקפטן אמריקה מחוץ למשחק, אבל במהלך אחד הוא יודע לעשות המון בלאגן והוא לא צריך המון ברחבה כדי לכבוש. שער שלישי שלו מתחילת העונה ולזה הוסיף גם בישול. לשם השוואה, בעונה הקודמת הוא סיים עם שער אחד ובישול אחד במדי צ’לסי.

אם עוד לא שמעתם על השם טייאני ריינדרס, תעשו לעצמכם טובה ולכו לצפות בסרטונים של הקשר ההולנדי. הדברים שהוא עושה לא בהכרח יתבטאו בסטטיסטיקה, אבל נראה כי הוא הרכש הכי חשוב של מילאן העונה. קשר רחבה לרחבה, שנכנס לנעליים לא קטנות ומצליח למלא אותן עד כה. עם העזיבה של קסיי לפני שנתיים נוצר ואקום במילאן, אליו נכנס ההולנדי והיום כמעט בא על שכרו לראשונה העונה עם החמצה עצומה, אבל מהלך גדול לא פחות. התנועות הקטנות שלו באמצע והיכולת לדעת להשתחרר מצפיפות ושמירות מציבות אותו כאחד השחקנים הכי לא צפויים בליגה.

מילאן המגובשת

מנגד, הקבוצה של מאוריציו סארי לא התאוששה עוד מהקיץ. למרות עונה גדולה עם ההגנה הטובה בליגה, העונה נראה כי הקבוצה לא מצליחה לקום מאובדן סרגיי מילינקוביץ’ סאביץ’. כזכור, הקשר הסרבי נמכר לאל-הילאל הסעודית ובמקומו הגיעו מתיאו גונדוזי, ניקולו רובלה ודאיצ’י רמאדה. כרגע, אף אחד מהם לא מצליח למלא את הבור בקישור. נוסף לכך, המגן הימני מנואל לזארי, אחד השחקנים הבולטים בעונה הקודמת, “נמחק” על ידי סארי, שאף איים כי ירחיק אותו לזמן רב בעקבות טענות של השחקן כלפי חוסר שיתופו.

אבל בואו נחזור לבור במרכז המגרש. במהלך כל המשחק לאציו, שבנויה על בילד-אפ מאחור במסירות קצרות, לא הצליחה להתמודד עם הלחץ הגבוה של מילאן. למזלה, היא לא נענשה על כך למרות שרובלה נהג להסתבך עם שגיאות לא מחויבות, כמו גם גונדוזי שנפל למלכודת הלחץ לאחר שקיבל כדור עם הגב. שניהם סיימו עם 60 ניסיונות מסירה ביחד. חוסר הפניות שלהם גרמו ללאציו לעמוד נמוך יחסית ולנסות לצאת מצדו של לואיס אלברטו, שחקן שבדרך כלל עומד באזורי ההאלף ספייס וחותך לאזור 14, הנמצא ממש באזור קשת רחבת היריבה, אך הפעם נאלץ לשחק בחצי המגרש שלו. רק הווינגר הברזילאי פליפה אנדרסון והחלוץ טאטי קסטז’אנוס שיחקו בחצי של מילאן ברוב הדקות שלהם. סאביץ’ היה הבוקס טו בוקס המושלם למשחק של סארי. עוזר לקבל כדור ולשחרר לחץ מההגנה ומהצד השני, מעורב מאוד התקפית ומשחרר את הקוסמים פליפה אנדרסון ולואיס אלברטו לעבודתם היצירתית.

הקבוצה של סארי, אותו מאמן שהתאפיין בהתקפה מלהיבה לפני כמה שנים ושינה פאזה בעונה האחרונה כשבחר להתמקד בהגנה, נראה כי שכח ללמד את השחקנים שלו תבניות התקפה. לשם ההבנה, קבוצתו בעטה היום 77% מהבעיטות שלה מחוץ לרחבה, עוד 23% מעשרים מטרים ומטה וללא בעיטה אחת מרחבת החמש. אם ננסה לפשט עוד יותר את איכות הבעיטות, נבין שבעוד מילאן בעטה לא פחות מ-79% מהבעיטות שלה מאזור המגרש המרכזי, לאציו בעטה 77% מהאגפים.

אם לאציו לא רוצה להפוך לקבוצה לא רלוונטית כבר בתחילת העונה, סארי יצטרך לחזור למקורות שלו מתוך הבנה שללא שערים, לא יגיעו נקודות. בצד השני של המגרש, פיולי כבר יכול להרשות לעצמו לחשוב על היריבה הבאה, כי דרך יש לו.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן