מסלול חוצה ספרד | ההרפתקה של אמבפה

זה יכול להיות הריקוד האחרון של אמבפה ויחד עם זאת הצעד הראשון של פריז סן ז'רמן בליגה של הגדולים ותחילתו של פרק שני ומיוחד בטרילוגיית אמבפה. זהו מסלול חוצה ספרד ואירופה בקריירה המפותלת של "סופר אמבפה"

“העבודה ממלאת את הכיס, ההרפתקה ממלאת את הנפש”, (ג’יימי לין בטי)

אפשר לומר בבטחון מלא שקיליאן עושה את עבודתו במצוינות יתרה.
הצרפתי נולד בפריז, החל את הקריירה במחלקת הנוער של AS בונדי ואת צעדיו הראשונים שלו במקצוע כשחקן בוגר עשה במונאקו אי שם בשנת 2015, כשבן ה 17 ד’אז נכנס להופעת הבכורה שלו במסגרת הליגה כמחליף לאקס ריאל מדריד פאביו קונטראו. צעד ראשון וכבר שורשיו החלו להתפתל סביב ריאל מדריד.
בעונת הבכורה שלו במונאקו אמבפה שותף בסך של 11 משחקים בהם כבש שער אחד.
כל מי שהיה חלק מעולם הכדורגל הצרפתי בימים ההם ידע בביטחון – כוכב נולד.

בעונתו המלאה הראשונה בבוגרים כשהוא בן 18 בלבד, הילד אמבפה הפך למלך של נסיכות מונאקו – עיר עתיקה שהיא מעין עיר/מדינה בתוך צרפת.

אמבפה סיים את העונה הזו עם 22 שערים ב 44 הופעות בכל המסגרות כשמונאקו זוכה באליפות השמינית בתולדותיה והראשונה מאז שנת 2000.
באותה עונה מונאקו הדיחה את מנצ’סטר סיטי בשמינית גמר ליגת האלופות אחרי פיגור 5:3 במשחק הראשון וקאמבק עם 2:0 ביתי והעפלה בזכות הפרש שערים, פגשה ברבע הגמר את בורוסיה דורטמונד עם 6:3 בשקלול צמד המשחקים ונעצרה בחצי הגמר על ידי יובנטוס אחרי 4:1 לאיטלקים בצמד המפגשים.
בסופה של עונת 2016/17 בליגת האלופות, ריאל מדריד זכתה להרים את הגביע עם האוזניים הגדולות אחרי 4:1 במשחק הגמר נגד יובנטוס.
אמבפה סיים את עונת האלופות הראשונה שלו עם 6 שערים כשהוא כמעט ופוגש את ריאל מדריד בגמר.
הסיפור שלא נגמר רק התחיל.

אותה אליפות של נסיכות מונקו הייתה כקוץ בכף רגלה של פריז סן ז’רמן.
בתחילת העשור המועדון נרכש על ידי רשות ההשקעות של קטאר שהחלה להשקיע כספים רבים במועדון בכדי להפוך אותו לגדול ביותר בצרפת ובאירופה.
המשימה הראשונה הושלמה בהצלחה.

פריז התעצמה במהירות, זכתה באליפות בעונת 2012/13 – הראשונה מאז 1993 ולא עצרה לרגע עם 4 אליפויות רצופות, זאת כאמור עד שהגיעה מונאקו, או יותר נכון, עד שהגיע קיליאן אמבפה.

“בפריז אוכל ללמוד ולהשתפר תוך כדי זכייה” (קיליאן אמבפה)

השייח נאסר אל חאליפי שעמד בראש המועדון הפריזאי לא יכל להרשות למורדים ממונאקו לגדול, ראה את הג’דיי הצעיר שהוא קיליאן אמבפה ולחש באוזניו:
Join me, and together, we can rule the galaxy as father and son! Come with me. It is the only way.

באותו הקיץ ניימאר נחת בצרפת עם סכום העברה בסך של 222 מיליון אירו ובנוסף הפריזאים שילמו 180 מיליון אירו על אמבפה בן ה 18 כשמולם עומדות כאמור שתי מטרות: לשלוט בצרפת (ולחסל מרד אפשרי מצד מונאקו) וכמובן – לשלוט בגלקסיה, משמע לזכות סוף סוף בליגת האלופות.
אמבפה נחת בפריז כשהוא יודע שיש לו לא מעט עבודה לעשות.

בתוך צרפת עצמה, פריז סן ז’רמן הצליחה להשתיק כל קול של מרד. כמעט.
ליל הקטנה הצליחה לחטוף את תואר האליפות מידיו של נאסר אל חאליפי בעונת 2020/21, אך בליגה המקומית זו הייתה הבלחה חד פעמית.
במשך 6 עונות בפריז, קיליאן אמבפה זכה ב 5 אליפויות צרפת כשהוא משחק לצד ניימאר ובעונות האחרונות גם לצד לאו מסי, אך לאף אחד לא היה לרגע ספק: קיליאן אמבפה הוא הכוכב האמיתי של הפרויקט הקטארי.

6 עונות. 5 אליפויות. 240 משחקים בליגה הצרפתית בהם כבש 185 שערים ובישל 71. פורמידבלה.

במשך תקופתו במועדון, קיליאן אמבפה הכניס לכיסו סך של 334 מיליון אירו ברוטו, וזה רק משכר הבסיס שלו במועדון ולא כולל בונוסים שונים
העבודה ממלאת את הכיס.

אך פריז סן ז’רמן וקיליאן אמבפה יצאו להרפתקה הזו ביחד בעיקר בכדי להגיע אל יעד אחד קסום ומיוחד – הזכייה בגביע עם האוזניים הגדולות.
הזכייה בליגת האלופות.

ההיגיון של נאסר אל חאליפי ושות’ היה די בסיסי.

אם הילד הצעיר הזה הצליח לסחוב את מונאקו הנחמדה אל חצי הגמר, אין שום ספק בכך שביחד איתו ועם כל הכוכבים האדירים שנשים סביבו אנו נגיע אל אותה זכייה נשגבת בליגת האלופות.

בעונתו הראשונה (17/18) במדי פריז סן ז’רמן, אמבפה ופריז להטו בבית B, ניצחו את סלטיק בתוצאה 7-0 ואף את באיירן מינכן (3-0) כשאמבפה מסיים את שלב הבתים עם 4 שערים ו 3 בישולים.
הפריזאים החלו להאמין שהנה הילד הצעיר שרכשנו פורע את השטרות וטורף את הקלפים.

אבל אז הגיחה לה שוב מהצללים ריאל מדריד.

פריז ומדריד נפגשו בשמינית הגמר כשהספרדים מנצחים בתוצאה 5-2 בסך שני המפגשים כשקיליאן אמבפה לא מהווה פקטור כלל בצמד המשחקים.
באותה עונה ריאל מדריד המשיכה עד לזכייה בגביע עם 3-1 גדול על ליברפול, וייתכן מאד שכבר אז קיליאן אמבפה הבחין בפערים העצומים בין המועדון בו הוא משחק לבין האימפריה הספרדית, עליה הוא חולם כבר כמה שנים.

המסע של אמבפה בפריז במסלול האלופות החל ברגל שמאל, וכך הוא ימשיך לאורך השנים עם יותר מדי מכשולים לא צפויים וכמות אדירה של כשלונות וקשיים.

בעונת 18/19 אמבפה וחבריו העפילו מבית לא קל בכלל עם ליברפול ונאפולי אך כשלו בצורה מפתיעה בשלב שמינית הגמר מול מנצ’סטר יונייטד ואולה גונאר סולשיאר אחרי הפסד ביתי (3-1) מפתיע בפריז עם צמד של לוקאקו שסימן הדחה בעקבות הפרש שערים (5-5) כשאמבפה מסיים את הטורניר עם 4 שערים ו 5 בישולים.

עונה לאחר מכן, שזכורה לכולם כעונת הקורונה, פריז סן ז’רמן ראתה את הגביע במו עיניה.
אמבפה ושות’ העפילו אל הגמר של עונת 19/20 ששוחק במבנה שונה בעקבות הקורונה, כששלב רבע וחצי הגמר שוחק במפגש אחד. נוקאאוט טהור.
בעונה המוזרה הזו פריז ניצחה את בורוסיה דורטמונד בשמינית הגמר, לאחר מכן הדיחה את אטאלנטה המפתיעה ובחצי הגמר ניצחה את ר.ב לייפציג הגרמנית.
בגמר פגשה פריז סן ז’רמן את באיירן מינכן של הנסי פליק במשחק שהסתיים עם שער בודד מרגליו של קומאן הצרפתי לזכות הגרמנים.
קיליאן אמבפה סיים את הטורניר עם 5 שערים ו 6 בישולים אך ללא שערים במהלך כל משחקי הנוקאאוט.
זו הייתה מכה קשה מאד בכנף של חללית האם הקטארית שריחפה מעל המועדון הצרפתי.

אל עונת 20/21 אמבפה ופריז נכנסו במטרה להוריד את הקוף מגבם.
אחרי שלב בתים בו אמבפה כבש שני שערים בלבד במחזור האחרון, סופר אמבפה התפוצץ על ברצלונה בשלב שמינית הגמר עם 4 שערים בשני המפגשים ושלושער בקאמפ נואו (5-2), צמד מול באיירן מינכן בגרמניה ברבע הגמר (3:3 והעפלה בזכות שערי חוץ) ובמפגש מול מנצ’סטר סיטי בחצי הגמר פריז כשלה, כשאמבפה נפצע והחמיץ את המשחק השני כשסיטי רושמת שתי נצחונות (4:1 בכללי) בדרך אל הגמר – בו הפסידה בסופו של דבר לצ’לסי של האקס של פריז – תומאס טוכל.

האימפריה מכה שנית

אחרי כשלונות חוזרים ונשנים הצליחו בפריז סן ז’רמן לבצע את אחד המהלכים הגדולים ביותר שידע הכדורגל המודרני ואל קיליאן אמבפה שטוען לכתר השחקן הטוב בעולם, הצטרף לאו מסי שלדעת רבים הוא השחקן הטוב ביותר בעולם.
בפריז היו משוכנעים, מסי ואמבפה ביחד יצליחו להשתיק את השדים הפנימיים של ניימאר וביחד לקחת את המועדון אל היעד הסופי – זכיה בליגת האלופות.

בעונת 21/22 הפריזאים עם מאוריסיו פוצ’טינו על הקווים, ניצחו את מנצ’סטר סיטי וקינחו עם 4:1 על קלאב ברוז’ בשלב הבתים אך בשלב שמינית הגמר קיליאן אמבפה שוב פגש את ריאל מדריד.
בעונתו הראשונה בפריז אמבפה פגש את הספרדים והודח, אך הפעם, בעונה הראשונה של העידן החדש בפריז עם מסי וניימאר, הכל היה מוכן לרגע בו תשתנה ההיסטוריה אך לאלופה המעוטרת ביותר באירופה היו תכניות אחרות, ושוב אמבפה מצא עצמו מחוץ לתחרות בגלל האימפריה הלבנה.

קיליאן כבש פעמיים נגד מדריד, שער בברנבאו ושער בפארק דה פרנס, אך שלושער אדיר של כרים בנזמה במשחק השני שנערך בברנבאו קבע כאמור שריאל מדריד המשיכה הלאה עד לגמר מול ליברפול ועד לזכייה.
טורניר של 6 שערים ו 6 בישולים לצידו של לאו מסי לא קירבו את קיליאן אמבפה ופריז סן ז’רמן אל מטרתם האולטימטיבית.

את עונת 22/23 פריז סן ז’רמן פתחה עם איש מפתיע על הקווים – כריסטוף גאלטייה.
איכשהו מישהו בהנהלת פריז האמין שמי שאימן את ניס בעונה הקודמת יהיה המושיע הגדול של פריז – האיש שיצליח להוציא את המיטב משלישיית אמבפה, מסי וניימאר.

מישהו בהנהלה טעה.

פריז סן ז’רמן אמנם מחצה את מכבי חיפה (10:3 בשני המשחקים) בשלב הבתים וניצחה גם את יובנטוס פעמיים אך סיימה פעמיים בתיקו 1:1 מול בנפיקה המפתיעה במה שהדליק נורה אדומה אצל לא מעט אנשי מקצוע.
פריז ההיא הייתה קבוצה אדירה אך לא יציבה, ובדיוק כמו בעונה הקודמת, עונתו הראשונה של לאו מסי במועדון, גם בעונתו השנייה והאחרונה בפריז, הקבוצה של אל חאליפי וקיליאן אמבפה הודחה בשלב שמינית הגמר.

6 עונות של כישלון אירופי.
גמר אחד בו הקבוצה הפסידה ומאז חוותה חצי גמר אחד ושתי הדחות כואבות מאד בשלב השמינית.

“ריאל מדריד הוא מועדון שאליו אתה צריך ללכת כשאתה בוגר ובשיא המשחק שלך”, (קיליאן אמבפה)

העונה הנוכחית. העונה השביעית.
יש שיגידו: “7 שנים רעות” מבחינת הקריירה של קיליאן אמבפה, שעומדות להגיע לסיומן בעקבות העזיבה הצפויה.
יש שיגידו: “7 שנים של עבדות” או “7 שנים בכלוב הזהב הקטארי” בו קיליאן אמבפה בחר להישאר.

בראות עיניי אלו 7 שנים של אדם מחושב שבוחן היטב כל צעד שהוא עושה.
7 שנים שהם החלק הראשון בטרילוגיית אמבפה.

רק משהו קיצוני מאד ובלתי צפוי ימנע מקיליאן אמבפה ללבוש את החולצה הלבנה בעונה הבאה.

אחרי שלב בתים לא קל בכלל ומשחקים מורטי עצבים מול בורוסיה דורטמונד, מילאן וניוקאסל, פריז סן ז’רמן של לואיס אנריקה הצליחה לסיים במקום השני ב”בית המוות” של ליגת האלופות ולאחר מכן להדיח בצורה די מרשימה את ריאל סוסיאדד בשלב שמינית הגמר, שכאמבפה כובש 3 שערים בשלב הבתים ו 3 שערים בשמינית.

וכעת, רצה הגורל וקיליאן אמבפה יוצא אל ההרפתקה האחרונה שלו במדי פריז סן ז’רמן בליגת האלופות במה שאני קורא לו “שביל חוצה ספרד”.

תחילה, אמבפה יפגוש בשלב רבע הגמר את ברצלונה של צ’אבי.
ברסה לא הקבוצה המרשימה ביותר במפעל אך יש לה מספיק איכות בכדי להתעלות על עצמה בשני מפגשים קריטיים, אך למרות זאת, פריז סן ז’רמן של לואיס אנריקה מרגישה כקבוצה יותר ממושמעת. יותר מוכנה. יותר בריאה – זאת למרות העובדה שמאז ההודעה (הלא רשמית עדיין) על עזיבת אמבפה, הצרפתי החל לראות יותר מדי משחקים מהספסל.

אנריקה התייחס להוצאת קיליאן אמבפה כשהקבוצה הייתה בפיגור במשחק הליגה מול רן שהסתיים בתוצאה 1-1:
“אנחנו צריכים להתרגל לשחק בלי קיליאן, במוקדם או במאוחר זה יקרה. כשאני אחליט אם זה מתאים, הוא ישחק או לא ישחק, כמו שכל המאמנים עושים עם השחקנים שלהם”.

אנריקה שולט בקבוצה שלו וכנראה שאמבפה מבין היטב את הסיטואציה אך זה לא מוריד ממנו לרגע את התשוקה והרצון לזכות בליגת האלופות עם פריז שלו.
אמבפה אוהב את המועדון ואת העיר ואף רוצה להיות חלק מנבחרת צרפת באולימפיאדה הקרובה שתערך בפריז.

את העבודה שלו הוא עושה, ולכן הכיס מלא, אך אמבפה רוצה לנצח. תמיד. בשביל הנפש.

אם וכאשר אמבפה יעבור את השלב הראשון בשביל חוצה ספרד וידיח את ברצלונה, בשלב הבא של המסלול צפויה להמתין לו אתלטיקו מדריד שאמורה לעבור את בורוסיה דורטמונד בשלב רבע הגמר.
מי שראה את הקבוצה של צ’ולו סימאונה נגד אינטר מבין שיש פה חבורת שחקנים שיכולה באמת לעשות פה טורניר אדיר עם הגעה לגמר. לא פחות.

אך זהו כאמור המסלול של אמבפה.
שלב ראשון – להדיח את ברצלונה.
שלב שני – להדיח את אתלטיקו מדריד.

תקראו לזה – הטירונות של אמבפה לפני כניסתו לקורס קצינים בריאל מדריד.

מה שיפה בכל הסיפור הזה, שייתכן מאד שאם אמבפה יצליח לעבור בהצלחה את שביל חוצה ספרד עם פריז סן ז’רמן שלו, יש סיכוי לא מבוטל בעליל שבמשחק הגמר, אמבפה יפגוש את הקבוצה עליה הוא חולם מאז שהוא ילד והקבוצה שהוא צפוי ללבוש את מדיה בעונה הבאה – ריאל מדריד.

לו תרצה פורטונה, אלת המזל, קיליאן “סופר” אמבפה יוכל לפגוש בגמר האחרון שלו במדי פריז סן ז’רמן את גברת ליגת האלופות.
הסוף האולטימטיבי לסיפור של אמבפה בפריז.

רק תארו לכם את התמונות בהן קיליאן אמבפה בוכה מאושר כשהוא מניף אל שמי לונדון את הגביע עם האוזניים הגדולות, בזמן שויניסיוס ג’וניור, ג’וד בלינגהאם וחבריהם צופים בו בכאב אך עם ידיעה שבעונה הבאה אמבפה יהיה בצד שלהם וייקח חלק במסע שלהם אל עבר הגביע הנכסף.

או ההפך, דמיינו את קיליאן אמבפה כורע על כר הדשא בוומבלי – חבוט ומובס, כשהוא בוהה בכל המתרחש מולו עם עיניים חלולות שמספרות על הכישלון שלו כצרפתי שנולד בפריז ולא הצליח להביא לקבוצה שלו ולעיר שלו את הגביע הנשגב.
דרמה פוטנציאלית אדירה.

אלו כמובן שני תרחישים נקודתיים מתוך מגוון של תרחישים אפשריים, אך ייתכן מאד שאנו נזכה לראות את אחת הפרידות העוצמתיות ביותר.
כוכב על שעוזב את הבית שלו בכדי להשתלט סוף סוף על הגלקסיה.
להיות קצין בכיר בצבא האימפריה הלבנה.

קיליאן אמבפה נמצא ממש בפרק האחרון של הספר הראשון בטרילוגיה שלו.

תקדישו כמה דקות ותסתכלו על העוצמות של קיליאן אמבפה ואז תשאלו את עצמכם שאלה אחת:

האם אירופה באמת מוכנה לקיליאן אמבפה והחולצה הלבנה?

5 תגובות
  1. שחר כותב

    מלך פשוט מלך אתה ניסים כיף לקרוא הכל באתר הזה

  2. הגואט כותב

    חח מאז שניסים התחיל לכתוב עליו פתאום אני מוצא את עצמי מתעניין בו ומתחיל לאהוב אותו למרות אנטיגוניזם טבעי שהיה לי אליו בהתחלה.

    אחלה ניסים אין עליך

  3. שון כותב

    זה השחקן הטוב בעולם ובפער רב!
    בעולם מתוקן וללא ההשמדה שהגלייזרים מעבירים את מנצ’סטר יונייטד קיליאן היה מטרה לגיטימית וריאלית להגיע לאולד טראפורד ומי יודע אולי גם היה משחק שם.

    יכולנו לראות דרבי של מנצ’סטר עם הלאנד ואמבפה וזה יכל להיות מדהים ועידן הזהב של הפריימירליג אחרי רונאלדו – מסי.

    עצוב וחבל.

  4. הוא לא יודע כותב

    טיטאן בן 25, עוד עשור יהיה אדם היסטורי.

  5. אלון פיאלקוב כותב

    ואו, אחת הכתבות המרתקות שקראתי, תענוג צרוף, תודה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן