אגדה בצהוב-שחור | בורוסיה דורטמונד בעונה אירופית חלומית

בורוסיה דורטמונד ניצחה את פ.ס.ז' 1:0 ו-2:0 בסיכום שני המשחקים והעפילה לגמר ליגת האלופות לראשונה מאז עונת 2012/13 ובפעם השלישית בתולדותיה

25.05.2013 – אצטדיון וומבלי, לונדון – דקה 89′ – אריאן רובן מבקיע את שער הניצחון של באיירן מינכן נגד בורוסיה דורטמונד בגמר ליגת האלופות ומוציא את החגיגה ה’בווארית’ לדרך.

ב-1.06.2024 באצטדיון וומבלי בלונדון בגמר ליגת האלופות תהיה בורוסיה דורטמונד, רק שהפעם יריבתה על התואר תהיה מלכת הזכיות של הצ’מפיונס – ריאל מדריד.

על בורוסיה דורטמונד עוברת עונה לא רגילה. הקבוצה של טרזיץ נמצאת במקום החמישי בבונדסליגה כשהיא במרחק של לא פחות מ-24 נקודות מהמוליכה באייר לברקוזן, ולמעשה תהיה בעונה הבאה בליגת האלופות בזכות העובדה שכמות נהציגות מהבונדסליגה תעלה ל-5, בזכות דורטמונד. אך באירופה, הסיפור שונה לחלוטין.

הקבוצה בצהוב שחור הוגרלה תחילה לבית הקשה ביותר בליגת האלופות שכלל את – פריז סן ז’רמן, מילאן וניוקאסל שהגיעה אחריה עונה אדירה בפרמיירליג, ומעטים האנשים שהימרו על דורטמונד שתעפיל מהבית, ואף בשני המשחקים ראשונים רשמה הקבוצה בצהוב הפסד 2:0 לפריז ותיקו ביתי 0:0 נגד מילאן. לאחר מכן הגיעו שני ניצחונות רצופים נגד ניוקאסל וניצחון חוץ גדול 3:1 נגד מילאן בסן סירו, ובזכות תיקו 1:1 בבית נגד פריז במשחק האחרון בשלב הבתים, סיימו הצהובים שחורים מעל אמבפה וחבריו בבית – מקום 1 בבית המוות של הצ’מפיונס.

המקום הראשון בבית סידר לדורטמונד הגרלה נוחה בשלב הראשון של הנוקאאוט בדמותה של פ.ס.וו איינדהובן. ואחרי תיקו 1:1 בהולנד, הקהל הביתי שוב עשה את העבודה, ודורטמונד ניצחה 2:0 והעפילה אל רבע הגמר לראשונה מאז עונת 2020/21.

כשהגיעו להגרלת הרבע שכללה את ארסנל, באיירן מינכן, פריז סן ז’רמן, ברצלונה, ריאל מדריד, מנצ’סטר סיטי ואתלטיקו מדריד, קיבלו בדורטמונד את ההגרלה ה’קלה’ ביותר בדמותה של אתלטיקו וסימאונה.

זה לא הלך קל לצהובים ובמשחק הראשון במדריד הם נכנעו ללוחמים של צ’ולו 2:1 במדריד, אבל גם השחקנים, וגם הקהל ידעו. בזיגנל אידונה פארק, זה משחק אחר לגמרי.

בגומלין רבע הגמר בגרמניה, אל מול הקיר הצהוב הגועש,  השיגה דורטמונד את מבוקשה כשהבקיעה שני שערים עד לדקה ה-39′ למשחק. אך אתלטיקו מדריד חזרה לעניינים בפתיחת המחצית השנייה עם שער עצמי של מאטס הומלס בדקה ה-49′, ובדקה ה-64′ היה זה אנחל קוריאה שהבקיע את שער השוויון במשחק שקבע – 4-3 לאתלטיקו בסיכום שני המשחקים. דורטמונד לא ויתרה, הקהל דחף אותה קדימה, ושבע דקות בלבד לאחר השער של אתלטיקו, הגיע כוכב המשחק סביצר ששלח כדור ארוך אל ניקלאס פילקרוג שנגח את שער השווין של הצהובים שחורים, לרשת של אובלאק. שלוש דקות לאחר מכן היה זה סביצר בעצמו ששלח כדור חזק ומדויק לרשת וקבע מהפך אדיר – 5:4 לדורטמונד בסיכום שני המשחקים שרושמת העפלה ראשונה אל חצי גמר ליגת האלופות מאז שנת 2013.

בחצי הגמר פגשה בורוסיה דורטמונד יריבה מוכרת משלב הבתים – אלופת צרפת פריז סן ז’רמן. דורטמונד מעולם לא הצליחה לנצח בפארק דה פראנס, שגם הקבוצה הצרפתית מעולם לא ניצחה אל מול הקיר הצהוב בזיגנדל אידונה פארק. פעם אחת הן נפגשו בשלב הנוקאאוט, בשמינית הגמר של עונת 2019/20 אז ניצחה דורטמונד 2:1 בגרמניה במשחק הראשון והפסידה 2:0 בגומלין בפארק דה פראנס, והודחה על ידי הפריזאים.

גם במקרה הזה, הרוב המכריע האמין שפריז ואמבפה יעצרו את חלום הצ’מפיונס של דורטמונד, ואף העובדה כי הגומלין אינו משוחק במגרשה הביתי של הצהובים, סיכויי ההעפלה של הגרמנים היו ממש לא גדולים. אך כבר מהמשחק הראשון דורטמונד ואדין טרזיץ גרמו לכל אירופה להבין שהם רוצים את הגביע עם האזניים הגדולות, ולא מתכוונים לוותר לאף קבוצה. ג’יידון סאנצ’ו היה באחד ממשחקיו הגדולים בקריירה והזכיר ליבשת כמה כשרון יש לו ברגליים, דורטמונד לא נבהלה מגודל המעמד והקבוצה האימתנית שעומדת מולה, ואחרי כדור עומק מושלם של ניקו שלוטרבק אל פולקרוג שהשתלט עליו באומנות ושלח אותו לרשת של דונארומה, דורטמונד עמדה במשימה וניצחה 1:0 בבית ורשמה 22 משחקים ביתיים בליגת האלופות ללא הפסד.

“בבית שלנו אנחנו יכולים לעשות הרבה יותר. כבר התגברנו בעבר על הפסדים כאלה, במיוחד אצלנו בבית. הראינו שאנחנו יכולים לעשות את זה, במיוחד בבית, עם האנרגיה של האוהדים שלנו, זה הולך להיות תרחיש אחר. ” 

כך אמר בלם פריז סן ז’רמן מרקיניוס לאחר ההפסד בחצי הגמר. בפריז האמינו שהקהל האדיר שלהם לא פחות משל דורטמונד יעשה את העבוד וידחוף את הקבוצה עד לניצחון. “אני משוכנע שנעפיל לגמר, בבית זה יהיה סיפור אחר לגמרי. האוהדים שלהם היו נהדרים אבל בשבוע הבא זה מול האוהדים שלנו שלא יפסיקו לשיר”. – לואיס אנריקה

הקהל של פריז בהחלט הציג תפאורה אדירה במשחק הגומלין בפארק דה פראנס ויצר אווירה מחשמלת עבור שחקניו. אך שוב הייתה זו דרטמונד שלא התגוננה, ולא פחדה לצאת קדימה ולהצהיר ‘אנחנו כאן כדי לנצח’. אמבפה וחבריו שוב נכשלו אל מול החומה הצהובה, ומצאו את רק את קורות השער של קובל. מאטס הומלס הותיק התכבד בשער הניצחון מכדור הקרן של יוליאן בראנדט ששלח את דורטמונד אל גמר ליגת אלופות רביעי בהיסטוריה וראשון מזה 11 שנים, שוב בוומבלי.

“אי אפשר לתאר את האושר של הניצחון הזה סבלנו הרבה, אבל ניצחנו ואף אחד לא ישאל מחר איך זה קרה. כמות הבעיטות לקורה של כל קבוצה לא יהיו חשובות מחר. מה שקובע זה שבורוסיה דורטמונד שוב בגמר הצ’מפיונס. באמת שאף אחד לא ציפה לזה, לכן זה פשוט מדהים”. אמר בסיום המשחק הסמל הגדול ביותר של דורטמונד, מרקו רויס שיעזוב בסיום העונה את המועדון לאחר 12 שנים, והוא חולם לעשות זאת עם תיקון ל-2013, ולהניף את גביע אירופה לאלופות במשחקו האחרון בצהוב שחור. רויס ומאטס הומלס הינם שני השחקנים היחידים בסגל הקבוצה שהיו וגם פתחו בהרכב נגד באיירן מינכן בגמר הצ’מפיונס בוומבלי בעונת 2012/13, וגם הבלם הותיק מאמין שהפעם אפשר לזכות בגביע “אני לא מבין למה אנחנו לא נוכל לנצח גם בוומבלי. הצלחנו להוציא כל-כך הרבה מעצמנו בזכות המשחק והאווירה. זה היה המתכון שלנו להצלחה”. כך אמר הומלס לאחר העלייה לגמר.

ב-01.06.2024 באצטדיון וומבלי בלונדון, בורוסיה דורטמונד תעלה אל הדשא לגמר ליגת האלופות השלישי בתולדות המועדון הצהוב שחור, ו-11 שנים לאחר שירדה מאותו מגרש, כשהגביע נשאר אצל יריבתה הגדולה ביותר באיירן מינכן. הגמר העונה יהיה לא פחות גדול מהגמר של 2013 כשדורטמונד תאלץ להתמודד מול הקבוצה הכי מצליחה בתולדות המפעל – ריאל מדריד שלנצח אותה בגמר האלופות זו משימה על גבול הבלתי אפשרית, שכן הבלאנקוס ניצחו 14 מתוך 17 משחקי גמר, כשהפסדם האחרון בגמר ליגת האלופות היה בשנת 1981 ומאז רושמת ריאל מדריד 8 ניצחונות רצופים במשחקי הגמר של הצ’מפיונס.  אף אחד לא ספר אותה בתחילת העונה, זו לא דורטמונד של לבנדובסקי ויורגן קלופ, אך אדין טרזיץ והלוחמים בצהוב שחור הוכיחו שוב ושוב, שלב אחרי שלב לכל היבשת, שהם כאן ובענק. ועם הקיר הצהוב מאחוריהם, השחקנים של דורטמונד לא מפחדים מאף קבוצה, ומאמינים שהעונה יכולה להסתיים עם זכייה שנייה בהיסטוריה בליגת האלופות.

2 תגובות
  1. גרוסקרויץ כותב

    תודה על הכתבה ושנתתם קצת כבוד גם למועדון בסדר גודל שלנו.

    עושים עונה קסומה עם חברה טובים הכל אפשרי.

  2. דרור כותב

    אחלה כתבה אחלה קבוצה אחלה מועדון
    הם תמכו הרבה בישראל וזה ככה באופן קבוע מגיע להם הכל!

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן