ג`וגה בוניטו קטלוני | הברזילאים של ברצלונה R9

לכבוד הגעתו של ויטור רוקה לברצלונה והפיכתו לברזילאי ה-40 לאורך ההיסטוריה שלובש את חולצת הבלאוגרנה, החלטנו לצאת בפרויקט כתבות מיוחד שיסקר כמה מהשחקנים הגדולים שהגיעו מארץ הסמבה לרקוד על הדשא בקאמפ נואו. ובפרק הרביעי - רונאלדו

הוא בין הכדורגלנים הבודדים ששיחקו בקלאסיקו הספרדי וגם בדרבי של מילאנו משני צידי המתרס, האיש שבזכותו העולם הכיר  את ה’רונאלדו’ הרבה לפני ה’כריסטיאנו’, הברזילאי הבא של בארסה אמנם לא שיחק במדי המועדון זמן רב, אך מ’אל פנומנו’ פשוט שאי אפשר להתעלם, אחד השחקנים הגדולים של עולם הכדורגל, שללא הפציעות המרובות יכל גם  להזכר כגדול ביותר, זהו סיפורו של – רונאלדו.

רונאלדו לואיז נזאריו דה לימה נולד ב-18 בספטמבר 1976  בעיירת פרברים  בשם איטוגאי, כשעה נסיעה  מריו דה ז’ניירו. להוריו לואיס נזאריו דה לימה, ואמו סוניה דוס סנטוס בארטה.

כשהיה רונאלדו הצעיר רק בן 11, הוריו, נפרדו ואמו עבדה במשך 12 שעות ביממה כדי לפרנס את הילדים שלה, ותמיד התנגדה שרונאלדו ישחק כדורגל במקום ללמוד. “לא יכולתי לקבל את העובדה שהבן שלי חשב רק לשחק כדורגל. איזה עתיד יהיה לו?” אמרה אמו, סוניה, בראיון לעיתון ‘או גלובו’ בריו דה ז’נרו.

“תמיד מצאתי אותו ברחוב משחק בכדור עם חברים כשהיה צריך להיות בבית הספר. אני יודעת, בקרב הזה איתו, הפסדתי”.

בריאיון לאחר כמה שנים כשרונאלדו כבר היה כוכב גדול באירופה, אמרה אמו “כל חיי מילאתי כרטיס לוטו, כשהכרטיס הזוכה בעצם היה אצלי בבית ושבר לי עציצים בסלון עם הכדור שלו”

“כמו כל ילד ברזילאי, תמיד רציתי להיות כדורגלן”

כדורגל תפס את רונאלדו כבר בגיל צעיר. למורת רוחה של אמו, זה הפך מהר מאוד חשוב עבורו הרבה יותר מבית הספר. באותה תקופה, הדרך היחידה להרוויח מעט כסף הייתה לשחק בתחרויות כדורגל רחוב. מאחר שלא היה מי שיטפל ברונאלדו הצעיר מפרדת הוריו, הוא מצא אהבה בכדורגל בשאיפה לשרוד ולהרוויח מעט כסף. רונאלדו נשר מבית הספר והחליט להתמיד באהבתו למשחק.

החלוץ הצעיר החל לרדוף אחרי חלומו כשהצטרף לקבוצת כדורגל האולמות של מועדון האתלטיקה סוציאל ראמוס, ששילמה לו קצבה קטנה עבור ארוחת צהריים, דמי נסיעה באוטובוס ונעלי כדורגל.  הפנומן הצעיר הוביל את ליגת הנוער בעיר בהבקעות כשכבש 166 שערים באותה עונה ובמשחק אחד הבקיע 11 מתוך 12 השערים של קבוצתו. מאמנו מסושיאל ראמוס, אליריו קרבליו, אמר עליו: “מה שהיה מיוחד ברונאלדו היה הגישה שלו. זה היה כאילו הוא בא מהירח. שום דבר לא הפריע לו, שום דבר לא התגבר עליו, שום דבר לא זרק אותו מהמשחק שלו”.

רונאלדו השתוקק לשחק בפלמנגו, המועדון המפורסם במרכז ריו דה ז’ניירו שבו שיחק האליל שלו וכוכב נבחרת ברזיל זיקו במהלך שנות ה-80.

הוא התנסה במבחנים בקבוצה הצעירה של פלמנגו ושיחק מספיק טוב כדי להיות מוזמן בחזרה, אך לא יכול היה להרשות לעצמו את התעריף עבור הנסיעה בת השעה באוטובוס לאימון שלמחרת. במקום זאת, הוא עבר מסושיאל ראמוס למועדון מתקשה בפרברי ריו דה ז’נרו בשם סאו קריסטובאו.

צמד סוכני העל ריינאלדו פיטה ואלכסנדר מרטינס, הגיעו ראות את הילד הצעיר משחק בסאו קריסטובאו לאחר ששמעו את המאמן של רונאלדו נפעם מיכולותו.

הילד בן ה-13 הרשים את הסוכנים  כשכבש חמישייה באותו משחק  בניצחון 9:1 של סאו קריסטובאו. “ראינו מיד שהוא יכול להיות משהו שונה מרוב השחקנים האחרים”, אמר פיטה.

צמד הסוכנים רכשו את הכרטיס של השחקן שלו תמורת 7,500 דולר, במה שכנראה נחשבת לאחת ההשקעות הטובות בהיסטוריה של הספורט הברזילאי.

פריחתו של רונאלדו במדי קבוצתו הייתה מטאורית וכשהיה רק בן 15 שיחק כבר בקבוצות עד גיל 17 ו-20 במועדון. אגדת העבר הברזילאית ז’אירזיניו, שאימן את קבוצת הבוגרים של סאו קריסטובאו המליץ לקרוזיירו לרכוש את הכוכב החדש, וכך אכן היה.  בגיל 16 המועדון מבלו הוריזונטה בברזיל רכש את חוזהו של רונאלדו תמורת 50,000 אירו, לאחר שסוכניו של החלוץ הצעיר דחו הצעות מבטופגו וסאו פאולו.

שלושה חודשים לאחר שהגיע לקרוזירו, רונאלדו ערך את הופעת הבכורה שלו ב-25 במאי 1993 מול קלדנסה באליפות המדינה של מינאס ז’ראיס.

השער הראשון שלו בבוגרים הגיע במשחק ידידות במהלך סיור בפורטוגל, כשהבקיע שער מול בלנסס ובאופן כללי הרשים את המאמן החדש קרלוס אלברטו סילבה. רונאלדו היה כל כך טוב בהופעה נגד פורטו, שהדרקונים הציעו בזמנו לקרוזיירו 500,000 דולר אך נדחו על ידי נשיא המועדון סזאר מאשי, שרצה לשמור את רונאלדו קרוב.  ורונאלדו החזיר לו על הדשא מהר מאוד. בגיל 16 הוא כבר עלה בהרכב וכבש 12 שערים ב-13 המשחקים הראשונים שלו.

עם שובו מסיבוב ההופעות בקיץ 1993, הבקיע רונאלדו 20 שערים ב-21 משחקים עבור קרוזיירו עד סוף השנה. ב-5 באוקטובר 1993 הוא כבש שלושער ראשון בקריירה הבוגרת נגד קולו קולו  הצ’יליאנית בניצחון 6:1 של קבוצתו בשלב הבתים הראשון של הסופרקופה ליברטדורס. וסיים כמלך השערים של הטורניר עם שמונה שערים, בהיותו הצעיר ביותר שעשה זאת בהיסטוריה.

ב-7 בנובמבר 1993 נכנס רונאלדו לתודעה הברזילאית פעם נוספת כשהבקיע חמישה שערים בניצחון הביתי של קרוזיירו 6:0 נגד באהיה, והפך לשחקן השני הכי צעיר לכבוש שלושער בליגה הברזילאית אחרי איך לא, פלה.

רונאלדו כבש בסך הכל 44 שערים ב-47 משחקים עם קרוזיירו בשתי עונות, והוביל אותה לזכייה בגביע הברזילאי הראשון של הקבוצה ב-1993, ולאליפות המדינה של מינאס ז’ראיס ב-1994.  הבאזז סביב ‘הכוכב הבא של הכדורגל הברזילאי’ עשה את שלו ורונאלדו גם זומן לנבחרת ברזיל, כשהוא בן 17 בלבד. הרעיון של צמד המאמנים מריו זגאלו וקרלוס אלברטו פריירה, היה לתת לכדורגלן הצעיר קצת נסיון במונדיאל שהתקיים אז בארה”ב, כדי שברזיל תרוויח בשנים שלאחר מכן ‘חיית מונדיאלים’, כפי שקרה עם פלה שעבר תהליך זהה ב-1958.  החלוץ הצעיר אמנם כלל לא שותף, אך היה חלק מהנבחרת של רומאריו ובבטו שהניפה את הגביע המוזהב, ורונאלדו זכה להיות אלוף עולם כבר בגיל כה צעיר.

“למדתי הרבה בחיים, נסיעות, גרתי בחו”ל, לא למדתי בבית הספר אבל למדתי בבית הספר של החיים.”

כשהיה בן 17 בלבד, השמועות על ‘פלה’ החדש שמלהטט במדי קרוזיירו, הגיעו עד לאוזני המועדונים הגדולים באירופה. בשנת 1994, עזב הפנומן הצעיר ארץ מולדתו, והחל במסע האירופי שלו. פ.ס.וו איינדהובן הייתה הראשונה לשים ידה על היהלום הברזילאי. המועדן ההולנדי המפואר שילם לקורזיירו שישה מיליון אירו, והנחית אצלו את הכוכב החדש של הכדורגל העולמי.

רונאלדו פתח את הקריירה האירופית שלו בסערה. במשחק הבכורה שלו במדי פ.ס.וו הברזילאי להט וכבש בניצחון קבוצתו 4:2 נגד ויטסה. במשחק השני שלו בקבוצה שהיה הופעת הבכורה שלו באצטדיו הביתי החדש, הבקיע רונאלדו צמד, ובמשחקו השלישי בלבד בקבוצה כבר הבקיע שלושער.

פ.ס.וו אמנם לא הצליחה לזכות באליפות וסיימה במקום השלישי בליגה, אך רונאלדו הראה לכל אירופה מה הוא שווה, וסיים את עונתו הראשונה בהולנד כמלך שערי הליגה עם 30 כיבושים, וסה”כ הבקיע 35 שערים ב-36 הופעות בכל המסגרות.  החלוץ בילה שנתיים בהולנד בהן זכה עם פ.ס.וו בגביע ההולנדי ובמגן יוהאן קרויף, במהלך תקופתו באיינדהובן הבקיע רונאלדו 54 שערים ובישל עוד שבעה ב-57 הופעות. רונאלדו מספר שכשהיה ילד צעיר באירופה הוא הרוויח כל כך הרבה כסף שלא היה לו מה לעשות איתו, לברזילאי הצעיר לא היה עוד רישיון אך זה לא מנע ממנו לקנות מכוניות יוקרה, רק כי הוא יכול.

אחרי עונה חלומית בפ.ס.וו, רונאלדו הפך לשם הכי חם באירופה, וברצלונה ניצחה במירוץ על החלוץ הצעיר כאשר רכשה אותו בקיץ 1996 מאייינדהובן תמורת 15 מיליון אירו.

אל פנומנו כיכב במדי הבלאוגרנה וכבר במשחקו הראשון בסופרקופה נגד אתלטיקו מצא את הרשת פעמיים ובישל בניצחון המוחץ של בארסה 5:2.

בליגה  רונאלדו מצא את שערו הראשון בבארסה כבר  במחזור השלישי נגד ראסינג סנטנדר. מיד לאחר מכן בשני הניצחונות של בארסה 3:2 נגד סוסיאדד ו-5:3 נגד סארגוסה הבקיע רונאלדו צמד בשני המשחקים. במחזור העשירי הבקיע הברזילאי את השלושער הראשון שלו במדי בארסה בניצחון 3:2 נגד ולנסיה ולאחר עשרה מחזורים בלבד היה רונאלדו עם 12 שערים וארבעה בישולים.  ומצא את הרשת  גם בניצחון 1:0 נגד ריאל בקלאסיקו.

החלוץ הוביל את הקטלונים גם לזכייה בגביע הספרדי עם שישה שערים כולל שער נגד ריאל מדריד בשמינית הגמר ושלושער ענק בגומלין רבע הגמר נגד אתלטיקו, ולזכייה בגביע אירופה למחזיקות גביע כשהוא מבקיע חמישה שערים  לאורך הטורניר, כולל שער הניצחון בגמר בו גברה בארסה 1:0 נגד פריז סן ז’רמן.

בסה”כ כבש אל פנומנו בעונתו הראשונה, והאחרונה בברצלונה 47 שערים ב-49 הופעות ובישל עוד 13, במה שהיה ונשארה עונת השיא של רונאלדו לאורך כל הקריירה, וזכה בתואר השחקן הזר המצטיין של העונה וכמלך שערי הליגה עם 34, כשבארסה מסיימת במקום השלישי בטבלה.

אחד משערי הסללום הגדולים של הברזילאי במדי בארסה בו הוא  חלף על פני שני מגינים ברחבה וכבש לרשת הופיע בפרסומת של נייקי עם קריינות ששאלה: “תאר לעצמך שביקשת מאלוהים להיות השחקן הטוב בעולם, והוא הקשיב לך”.

“לברצלונה תמיד היו בעיות עם שחקנים ברזילאים: ניימאר, רומאריו, רונאלדיניו ואני. כולנו קיבלנו יחס רע מהמועדון בסופו של דבר, למרות כל התרומות והמסירות שלנו”

בסיום עונה מדהימה במדי ברצלונה התחילו הדיווחים בקשורת הקטלונית כי רונאלדו ובארסה אינם מסכימים על השכר של השחקן.

ריינאלדו פיטה ואלכסנדר מרטינס סוכניו של רונאלדו  שנטלו אחריות על הקריירה שלו מאז ימיו הראשונים בסאו כריסטובאו היו להוטים למקסם את הרווח שלהם מהקשר שלהם עם השחקן. זה התבטא בספקולציות כמעט תמידיות שרונאלדו עשוי לעזוב את ברצלונה, כאשר אינטר הוא יעד שצוטט לעתים קרובות. העיתונות בקטלוניה תיעבה את צמד הסוכנים וטענה שמטרתם העיקרית היא כסף ורק כסף.

הספקולציות היו גם במהלך העונה , ולפני משחק בו בארסה הפסידה להרקולס קשר הקבוצה דאז,  פפ גווארדיולה ביטא את  העובדה שהמצב החוזי של רונאלדו הפך למופע . “פחות רונאלדו ויותר הרקולס”, אמר. “במשך זמן רב אנחנו מדברים על שיפוצים, חוזים… בואו נדבר על כדורגל”.

ב-26 במאי, לאחר אין ספור דיבורים בתקשורת,  ברצלונה חשבה שהדברים  הסתיימו לאחר שסיכמו עם השחקן על חוזה חדש ללא פחות מ-9 שנים. עד 2006, ונשיא בארסה ג’וזפה לואיס נוניז יצא מפגישה עם פיטה ומרטינס כדי להכריז: “הוא שלנו לכל החיים”.

אך זה היה רחוק מהמציאות. כשהצדדים התכנסו מחדש כדי לסיים את העסקה למחרת, ההסכם קרס. נוניז הודה: “הכל נגמר, רונאלדו הולך”. גורלו של השחקן הגדול בעולם נחרץ.

מערכת היחסים הקצרה של רונאלדו עם בארסה, נגמרה ורע. האוהדים  היו שבורי לב על כך שהחלוץ עוזב לאיטליה וכינו אותו ‘בוגד’, ורונאלדו עצמו הרגיש נבגד מברצלונה שהרגיש כי המועדון לא מעריך אותו מספיק. הברזילאי שיחק עונה אחת במדי ברצלונה עם 49 הופעות בהן כבש 47 שערים, בישל 13, וזכה בסופרקופה, גביע המלך, וגביע אירופה למחזיקות גביע.

בקיץ של אותה השנה התקיימה הקופה אמריקה בבוליביה, ורונאלדו שלהבדיל ממונדיאל 1994 בו לא שותף, היה כבר שחקן הרכב לכל דבר, והרשית חמישה שערים בטורניר כולל שער בגמר בלה פאז בו ניצחה ברזיל 3:1 את בוליביה המארחת. ורונאלדו והסלסאו חגגו זכייה חמישית בגביע היבשתי.

בטקס כדור הזהב של אותה השנה, שכבר היה שחקנה של אינטר, זכה רונאלדו בפרס כדור הזהב לשנת 1997 כשהקדים בפודיום את פרדראג מיאטוביץ’ מריאל מדריד ואת זינדין זידאן ששיחק ביונבנטוס, והפך לכדורגלן הצעיר בהיסטוריה לזכות בתואר הנחשק.

“אני ממשיך לשחק את המשחק שלי, ואני תמיד מנסה להשתפר, אבל בלי לדאוג יותר מדי לגבי ההגנות – , כן, הן הולכות ונעשות קשות יותר”

נשיא אינטר מאסימו מוראטי, ששקל להחתים את רונאלדו מפ.ס.וו שנה קודם לכן, לא היה מוכן לתת לשחקן לחמוק לו שוב וב-20 ביוני, שילמה אינטר 26.5 מיליון אירו לברצלונה ורכשה את הכוכב הגדול באירופה, ורונאלדו הוצג באינטר לעיני הקהל הנרגש. אל פנומנו הפציץ את השערים גם באיטליה, וסיים את עונת הבכורה שלו במדי הנראזורי עם 34 שערי ב-47 הופעות. הברזילאי הוביל את אינטר בעונת הבכורה שלו בסן סירו לזכייה בתואר היחיד שלו במדי האיטלקים, גביע אופ”א לעונת 1997/98. כשהוא כובש שישה שערים לאורך הטורניר כולל צמד בגומלין חצי הגמר ברוסיה נגד ספרטק מוסקבה, ושער בגמר נגד לאציו בו ניצחה אינטר 3:0 וזכתה בתואר.

“הנבחרת היא חלק מהחיים שלי”

לאחר עונת בכורה נהדרת באיטליה, הגיעה מונדיאל 1998 שנערך בצרפת. רונאלדו שהיה שחקן ספסל בזכייה ארבע שנים קודם לכן, הגיע לטורניר בצרפת כשחקן הטוב בעולם והכוכב הגדול של אלופת העולם שהגיעה במטרה ברורה לשמור על הכתר. רונאלדו להט בטורניר עם ארבעה שערים עד לגמר, ושם הכל השתנה.

אדמונדו אלבס דה סוזה נטו, כוכב העבר של ברזיל היה עם רונאלדו בחדר המלון לילה לפני הגמר הגדול, בו רונאלדו חווה אירוע קשה.

“הייתי בדרכי לחדר כשראיתי את רונאלדו בזמן ההתקף”, שיתף אדמונדו. “הוא היה סגול, הלשון שלו התהפכה, הוא חרחר. הצוות הרפואי טיפל בלשון שלו, רחץ אותו וגרם לו לישון. כולם ידעו שרונאלדו עבר התקף חוץ ממנו”.

שחקנה לשעבר של ואסקו דה גמה שיתף את שאירע לאחר התקרית: “הוא התיישב, ואנחנו כולנו היינו מתוחים. הוא אכל עוגה ושתה מיץ תפוזים, אני זוכר את זה כאילו זה קרה היום. לאונרדו אמר: ‘הבחור הזה לא בסדר, הוא הולך למות על המגרש’. הוא נראה מוזר, כאילו הוא על ענן. בצוות המקצועי החליטו שהוא לא ישחק בגמר ורצו לשלוח אותו להיבדק בבית חולים בפריז”.

בעקבות האירועים, אדמנודו אמור היה לתפוס את מקומו של רונאלדו: “המאמן מריו זגאלו אמר שרונאלדו לא יוכל לשחק ואני זה שיתפוס את מקומו. כולם עודדו אותי, זו הייתה חבורה מדהימה שבזכותה לא הרמתי ידיים במשך כל הטורניר. ואז, רונאלדו הופיע עם הרופא שלו וכולם שמחו לראות אותו. הוא נפגש עם הצוות המקצועי ל-10 או 15 דקות ובסוף זגאלו ניגש אליי ואמר שרונאלדו יפתח בהרכב”.

לבסוף רונאלדו עלה בהרכב והיה נראה כמו הצל של עצמו. הכוכב הגדול שאיים על הנבחרת הצרפתית לא הצליח להזכיר על הדשא את החלוץ האימתני שהוא, צרפת הביסה את אלופת העולם ברזיל 3:0 בקרב על התואר ורונאלדו נתפס בעיני עולם הכדורגל כשחקן חלש ללא אופי שקורס ברגע האמת הכי חשוב שיש.
 אדמונדו עצמו אמר על אותו משחק  מול צרפת: “אנחנו היינו מנצחים בשמונה מתוך עשרה מפגשים עם צרפת, אבל דווקא במשחק החשוב הפסדנו. כזה הוא הכדורגל”.
שנה לאחר מכן בקופה אמריקה בשנת 1999 שהתקיימה בפרגוואי, הצליח רונאלדו להחזיר את אהבתו של העם הברזילאי אליו כשהוביל ביחד עם ריבאלדו וחבריו לנבחרת את הסלסאו לזכייה שנייה ברציפות בקופה אמריקה כשהוא כובש חמישה שערים כולל שער בניצחון 3:0 בגמר נגד אורוגוואי.

“כשאנשים מכים אותי שוב ושוב, הייתי מרגיש תחושה של חוסר הוגנות”

רונאלדו חזר לאינטר והבקיע בעונתו השנייה באיטליה 15 שערים ב-28 הופעות.  לאינטר היו תקוות גדולות לקראת עונת 1999–2000 עם ההתקפה שלה, כולל רונאלדו והכוכבים האיטלקיים רוברטו באג’יו וכריסטיאן ויירי. עם זאת, ב-21 בנובמבר, במהלך משחק בסרייה A מול לצ’ה, רונאלדו  נפצע בברך שלו ונאלץ לצלוע מהמגרש. בדיקה רפואית אישרה כי החלוץ קרע גיד בברכו ויצטרך לעבור ניתוח.

לאחר שלושה וחצי חודשים מחוץ למגרשים, הקאמבק הראשון שלו הגיע ב-12 באפריל 2000, בגמר הגביע נגד לאציו.

רונאלדו  שיחק רק שש דקות , לפני שסבל מקרע מוחלט בגידי הברך, ופונה מהמגרש באלונקה.  הפיזיותרפיסט של רונאלדו, נילטון פטרון, הצהיר, “הפיקה של הברך שלו למעשה התפוצצה”, וכינה זאת “כפציעת הכדורגל הגרועה ביותר” שהוא ראה אי פעם.

בשלוש השנים הבאות היה שותף רונאלדו רק ב-36 משחקים בליגה האיטלקית ולא נגע בכדור במשך 22 חודשים רצופים. עולם הכדורגל, שראה את החלוץ קורס תחת הלחץ בגמר הגביע העולמי נגד צרפת, ונפצע פציעה כה חמורה, ראה בקריירה של אל פנומנו ‘גמורה’, אף אחד לא האמין שרונאלדו יחזור למגרשים, ובטח שלא יחזור להיות הרונאלדו של פני הפציעה.

בעונת 2000/01, כשאינטר היתה בעיצומה של ריצה מזהירה לאליפות, חזר רונאלדו מהפציעה הארוכה. המאמן דאז, הקטור קופר, לא שש להחזירו להרכב וביקש להימנע מזעזועים שעלולים לפגוע בסיכויי קבוצתו להחזרת התואר הראשון מאז 1989. אבל מוראטי והקהל דרשו, ורונאלדו חזר לעניינים לעשרת משחקי הליגה האחרונים. הוא אמנם כבש שבעה שערים, אבל אינטר איבדה את היציבות וגם את האליפות במחזור האחרון.

“אני חושב שכל השחקנים הגדולים מציבים לעצמם יעד בקריירה שלהם. שלי היה לזכות בתואר גביע  העולם עם ברזיל, מה שעשיתי פעמיים”

מונדיאל 2002 ביפן ודרום קוריאה, היה ההזדמנות הגדולה של רונאלדו להוכיח שהוא עדיין המלך הבלתי מעורער של עולם הכדורגל. למרות ההרגשה הגורפת ברחבי העולם כי רונאלדו אינו האיש הנכון להוביל את ברזיל לזכייה לאחר הפציעות המרובות והגמר הקודם בפריז שחקוק לעם הברזילאי בזיכרון, החליט לואיס פליפה סקולארי לתת את המושכות לכוכב הגדול שלו, שלקח אותה בשתי ידיים.

רונאלדו עלה לטורניר בכל הכוח והבקיע בכל המשחקים למעט רבע הגמר נגד אנגליה. החלוץ הוביל את נבחרתו לגמר כאשר הבקיע את השער היחידי בניצחון 1:0 נגד טורקיה בחצי הגמר. רונאלדו אמר שבארבע השנים שחלפו מאז אותו גמר כואב בפריז הוא היה מדמיין את הגביע יום יום.  החלוץ סיפר  שהיה חייב להפנות את תשומת הלב של העולם מהפציעות שלו לפני הגמר, ולכן החליט להסתפר  בתספורת המפורסמת. “כל הזמן דיברו על הפציעה שלי, ידעתי שאם אני אעשה משהו שיתפוס את תשומת הלב אוכל להתאמן בשקט. וצדקתי” בגמר הגדול נגד גרמניה הגיע רונאלדו בשיא היכולת שלו  והוביל את הסלסאו במשחק ענק כשהוא מכניע  את אוליבר קאן פעמיים ומוביל את הסלסאו לניצחון 2:0 בדרך לזכייה החמישית של ברזיל בגביע העולם.

תדמית הלוזר שדבקה בברזילאי מאז ההפסד לצרפת והתחושה כי הוא כבר לא יחזור להיות רונאלדו שהיה לפני הפציעה, התחלפה בכך שכל עולם הכדורגל ראה בו שוב, כגדול ביותר. בסיום אותה שנה כשכבר היה שחקן ריאל מדריד, גבר רונאלדו על חברו לנבחרת ולקבוצה רוברטו קרלוס ואוליבר קאן וזכה בפעם השנייה בקריירה שלו בפרס האישי הגדול מכל – כדור הזהב.

“אני מאוד מחובר לריאל מדריד, יותר מברצלונה”

בקיץ 2002 לאחר שסחב את נבחרתו לזכייה בגביע העולמי שילמה ריאל מדריד 45 מיליון אירו לאינטר וחיזקה את הגלאקטיקוס שלה בשחקן הטוב בעולם.

בהתחלה הכל עבד בצורה מושלמת. עוד לפני שכף רגלו של הברזילאי נחתה בספרד התברר שהחולצה הלבנה החדשה של רונאלדו הפכה לנמכרת ביותר בעולם.

רונאלדו הבקיע צמד כבר במשחקו הראשון בניצחון של הבלאנקוס 5:2 נגד אלאבס, המשיך עם שלושער בלתי נשכח באולד טראפורד בהפסד של ריאל 4:3 ליונייטד ברבע גמר ליגת האלופות בו קיבל מחיאות כפיים מאוהדי מנצ’סטר יונייטד כשירד מהמגרש, ומצא גם את הרשת נגד ברצלונה האקסית בהופעת הבכורה נגדה.  . בעונה הראשונה שלו בסנטיאגו ברנבאו כבש רונאלדו 30 שערים. והוביל את ריאל מדריד לזכייה באליפות ספרד שהייתה  לאליפות הראשונה שלו באירופה.

בעונתו השנייה במדריד, הייתה הקבוצה בדרך לזכות בטרבל, עד שרונאלדו נפצע לקראת סוף העונה. לאחר מכן הפסידה ריאל בגמר גביע המלך, הודחה משמינית גמר ליגת האלופות נגד מונאקו, וקרסה מאבק האליפות מול ולנסיה. במהלך אותה עונה שנייה במועדון, רונאלדו עזר להבטיח את ניצחון הליגה הראשון של ריאל נגד ברצלונה בקאמפ נואו מזה 20 שנה, כאשר כבש את השער השני בניצחון 2:1 על קבוצתו לשעבר. הוא סיים את העונה כמלך השערים של לה ליגה עם 25 שערים וקיבל את תואר מלך השערים, אך לא הצליח להוביל את ריאל לזכייה בתארים.

בשנתיים שלאחר מכן כבש רונאלדו 45 שערים, אך סבל שוב ושוב מביקורת על משקלו העודף, על חוסר ההתמדה ועל העדפתו למסיבות.

ב-2005 הוא נפצע שוב לחודשיים ואף הספיק להתגרש, בפעם השניה מהדוגמנית דניאלה צ’יקארלי אחרי 83 ימי נישואין בלבד.

ההתנהלות הבעייתית של הפנומן מחוץ למגרש, החלה להשפיע עליו לראשונה ופגעה קשות בתדמיתו.  במונדיאל בגרמניה הוא היה חלק מנבחרת ברזילאית בינונית ולא מבריקה, למרות הקרדיט הבלתי מוגבל שקיבל מאותו פאריירה שאימן אותו ב-1994, וחלק מהאוהדים במדריד שינו דעתם על הכוכב הברזילאי שלהם. “אני לא יודע אם אשאר במדריד, אני רוצה לעזור לקבוצה שלי ולא להפריע. כאן האוהדים שורקים לך בוז גם כשלקבוצה שלך יש סיכוי לנצח. במשחק שאחרי הזכייה שלי בכדור הזהב, הם רק רצו לשיר לראול”.  אמר אז הברזילאי לתקשורת. לבסוף עזב רונאלדו את ריאל מדריד למילאן ששילמה עבורו 7.5 מיליון אירו בלבד.

רונאלדו בילה בבירת ספרד ארבע וחצי עונות בהן כבש 103 שערים ובישל עוד 35 ב-177 הופעות.  והפך לזר החמישי במדריד שהגיע ל-100 שערים  אחרי אלפרדו די סטפאנו הארגנטינאי, פרנץ פושקאש ההונגרי, הוגו סאנצ’ס המקסיקני ואיבן זמוראנו הצ’יליאני.

אל פנומנו זכה עם ריאל מדריד בתארים רק בעונתו הראשונה -אליפות, הגביע הבין יבשתי, והסופרקופה הספרדי. אך במשימה הגדולה למענה הוא הונחת בברנבאו – להצעיד את הגלקטיקוס של פלורנטינו פרז לזכייה בליגת האלופות הוא נכשל. כשעזב , רונאלדו הודה לכולם מלבד קאפלו שלפי רונאלדו רצה שיעזוב עקב בעיות המשקל, “אני רוצה להודות לאוהדים שתמכו בי כל הזמן ולהודות לכל חברי הקבוצה שהיו לי כאן וכל המאמנים שהיו לי – מלבד אחד”. המאמן הגיב: “אני מאחל לו בהצלחה לעשות את מה שהוא נהג לעשות וזה להיות שחקן גדול”.

“כדי לשחק  כדורגל, אתה צריך להיות בכושר טוב מאוד”

 ב-26 בינואר, רונאלדו סיים בהצלחה את הבדיקות הרפואיות שלו במתחם האימונים של מילאן בפיקוח רופאי המועדון, וההעברה על סך 7.5 מיליון אירו , הושלמה ב-30 בינואר.  כשהוא לובש את החולצה מספר 99,  ערך אל פנומנו את הופעת הבכורה שלו כמחליף ב-11 בפברואר 2007 בניצחון 2:1 נגד ליבורנו. במשחק הבא בסיינה, כבש רונאלדו פעמיים בהופעת ההרכב הראשונה שלו במדי הרוסונרי.  

רונאלדו סיים את העונה עם 7 שערים ב-14 הופעות,  אך ההחמצה של העונה הזו הייתה כמובן ליגת האלופות. באותה תקופה שחקן אשר היה עובר בחלון ההעברות של ינואר אינו היה יכול לעזור לקבוצתו החדשה בשלבי הנוקאאוט של מפעלי אופ”א. מילאן באותה עונה הלכה עד הסוף וזכתה בליגת האלופות, אך רונאלדו לא נכלל בסגל לטורניר היוקרתי, ולכן לא זכה בתואר היחידי שהיה חסר לו.

גם במילאנו הפציעות לא פסחו על אל פנומנו.  אחרי שהחמיץ את פתיחת העונה הבאה בגלל פציעה בשריר הירך, חזר רונאלדו להרכב של קרלו אנצ’לוטי וכבש צמד  מול נאפולי. שלושה משחקים הספיקו לו לפני שנפצע שוב וחזר בדיוק למשחק מול ליבורנו בו עלה כמחליף. אך שלוש דקות מרגע כניסתו, נפצע רונאלדו שוב  בברך שמאל ולא הפסיק להיאנק מכאבים. “הלב שלי הפסיק לפעום באותו רגע”, אמר חברו לקבוצה קלרנס סיידורף שצפה במתרחש מהיציע.

סיידורף, ביחד עם שחקנים אחרים, מיהר עם רונאלדו לבית החולים. סגן הנשיא אדריאנו גליאני שהה גם הוא לצד הכוכב ועידכן את הבעלים סילביו ברלוסקוני בכל המתרחש. כל מי שקשור לכדורגל האיטלקי הביע צער לאחר היוודע הפציעה שתשבית את הכוכב ל-9 חודשים ולמעשה גמרה עבורו עוד עונה. אלברטו מאלסאני, מאמן אמפולי, סיכם את המצב טוב מכולם כשאמר: “אני חושב שאחרי מראדונה, רונאלדו הוא השחקן הכי טוב שהיה לנו ב-30 השנים האחרונות. הוא יחסר לכדורגל ואני באמת מקווה שהוא יחזור”.

ב-13 בפברואר 2008, רונאלדו סבל שוב  מפציעה קשה בברכו בסיום העונה בתיקו 1:1 של מילאן מול ליבורנו, ונלקח לבית חולים.

במועדון אישרו לאחר המשחק שרונאלדו קרע את רצועת פיקת הברך בברך שמאל. פציעה  ממנה סבל פעמיים בברך הימנית שלו ב-1999 וב-2000. חברו לקבוצה, קלרנס סיידורף, הצהיר, “זה היה כמו לראות חזרה על הפציעה שהוא סבל כששיחק מול לאציו, התגובה שלו הייתה זהה”. סילביו ברלוסקוני אמר ל-RAI TV של איטליה, “הוא חושש לקריירה שלו. התקשרתי אליו אתמול בערב ואמרתי לו להאמין בעצמו. יש לו פוטנציאל פיזי עצום”. רונאלדו שוחרר על ידי מילאן בתום העונה, כיוון שחוזהו הסתיים ולא חודש. בסה”כ סיים רונאלדו את התקופה במילאן עם 20 הופעות בלבד, תשעה שערים, וחמישה בישולים.

“רק מעט מאמץ משאיר אותי מותש. לפעמים אני פשוט עולה במדרגות לחדר שלי, ואני מרגיש עייף”

לאחר חצי שנה בה לא שיחק כדורגל והיה ללא קבוצה חזר רונאלדו הביתה לברזיל, וחתם בקורינתיאס. רונאלדו הבקיע את שערו הראשון עבור קורינתיאנס ב-8 במרץ 2009 במשחק נגד פלמייראס, והבקיע שמונה שערים בתשעה משחקים,  הוא כבש בניצחון 3:1  מול היריבה הגדולה סנטוס בצ’יפ  גאוני ממרחק של 30 מטרים, שגרם לאוהדים ביציע להיזכר מי משחק על הדשא.  הכושר הנהדר של אל פנומנו הובילה לקריאות לחזרתו לנבחרת ברזיל – כמעט 70% מהמשיבים בסקר עבור העיתון “או גלובו” הצביעו כי יש להחזירו לנבחרת, כאשר אפילו נשיא ברזיל לולה קרא גם הוא לחזרה מיידית של הכוכב. החלוץ האדיר עזר לקורינתיאנס לזכות באליפות סאו פאולו עם 10 שערים ב-14 משחקים, והוסיף גם זכייה בגביע הברזילאי.

רונאלדו רק רצה להמשיך ולשחק. אך לאור הפציעות המרובות  ועודף המשקל שהקשה עליו לבצע פעולות שפעם היה יכול לעשות בקלות, רונאלדו נכנע לגוף שלו.  וב-14.02.2011 החליט רונאלדו לשים סוף לקריירה המפוארת שלו.

“מנטלית ופסיכולוגית אני רוצה להמשיך לשחק, אבל אני חייב להודות שהפסדתי בקרב עם הגוף שלי. אני רוצה להישאר ולשחק, אבל הגיע זמן הפרישה, הראש רוצה להמשיך, אבל הגוף לא יכול. הכאבים גרמו לי לפרוש. הפסדתי במאבק מול הגוף שלי ואלה שמכירים אותי יודעים שאני אפילו לא יכול לעלות במדרגות בלי שיהיו לי כאבים. זו היתה קריירה נהדרת ומרגשת. היו לי הרבה הפסדים, הרבה ניצחונות, הכרתי הרבה חברים ואני לא זוכר אפילו יריב אחד שיש לי.  לפני 4 שנים, במילאן, גיליתי שאני סובל מתת-פעילות בבלוטת התריס, מה שהאט את קצב חילוף החומרים בגוף שלי והקשה עליי לשלוט על משקלי. כדי להתמודד עם זה, הייתי צריך לקחת חומרים שלא הותרו בכדורגל ונחשבים כסמים. אני בטוח שהרבה אנשים מצטערים עכשיו על כך שהם צחקו על נושא המשקל שלי, אבל אני לא כועס על אף אחד, אני לא יכול יותר לשחק. זמני עבר”

רונאלדו במספרים:

616 הופעות – 414 שערים – 108 בישולים

  • 2 גביע העולם
  • 2 קופה אמריקה
  • 1 גביע הקונפדרציות
  • 1 מדליית ארד אולימפית
  • 1 אליפות מינאס זראיס
  • 1 גביע הולנדי
  • 1 מגן יוהאן קרויף
  • 1 גביע המלך
  • 1 גביע אירופה למחזיקות גביע
  • 2 סופר קופה ספרדי
  • 1 גביע אופ”א
  • 1 אליפות ספרד
  • 1 הגביע הבין יבשתי
  • 1 אליפות סאו פאולו
  • 2 גביע הברזילאי
  • 2 כדור הזהב
  • 3 שחקן השנה בעולם של פיפ”א
  • 2 מלך שערי הליגה הספרדית
  • השחקן המצטיין בקופה אמריקה 1997
  • מלך השערים בקופה אמריקה 1999

מהרגע הראשון שרונאלדו נגע בכדור, כולם ידעו שמדובר במשהו מיוחד. לא סתם דבק בחלוץ הברזילאי הכינוי ‘אל פנומנו’. כל מי שראה אותו משחק פשוט נדהם, ממאמניו בנוער בברזיל, ועד לאוהדים באירופה, אף אחד לא יכל להתעלם מהכוכב הברזילאי.

הוא בין המעטים ששיחקו גם במילאן וגם באינטר, גם בברצלונה וגם בריאל מדריד. כל שחקן חולם לזכות עם נבחרתו במונדיאל, ורונאלדו עשה זאת, פעמיים. כל כוכב כדורגל חולם לקבל את הההכרה בזכייה בכדור הזהב, ורונאלדו זכה בו, פעמיים.

אל פנומנו הוא ללא ספק אחד מהגדולים שדרכו אי פעם על מגרשי הכדורגל, אך היעדר הזכייה בליגת האלופות, והפציעות המרובות, מנעו ממנו להפוך לגדול מכולם.

“אתה רץ, אני לא. אני מבקיע” – רונאלדו לואיז נזאריו דה לימה

4 תגובות
  1. or7m כותב

    ברצלונה ממש טיפשים. שחקן כזה לא משחררים, בברצלונה זה הגרסא הכי טובה שלו כמה חבל.

  2. אייל כותב

    השחקן הכי מוכשר בהיסטוריה

  3. אלון פיאלקוב כותב

    כתבה נהדרת אלון, תודה.
    ואני מסכים שאחרי ליאו מסי, אל פנומנו הוא השחקן הכי מוכשר בהיסטוריה.

  4. יאיר אלפסי כותב

    הכישרון הברזילאי הכי גדול מאז פלה, אולי הכישרון הכי גדול בכדורגל אי פעם.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן