המהפכים הגדולים בהיסטוריה של ליגת האלופות

מה הוא הדבר שמרגש אותנו יותר מכל כשאנו צופים בכדורגל? הרגע שבו הכל מתהפך, שבו הקבוצה שנמצאת בפיגור מצליחה להרים את עצמה ולהפוך את המשחק. מדובר ברגעי קסם שממלאים את הלב, וגורמים לנו לזכור למה אנחנו כל כך אוהבים את המשחק הזה. בכתבה זו אני אציג בפניכם את המהפכים הגדולים ביותר בהיסטוריה של ליגת האלופות, אותם רגעים שבהם הבלתי אפשרי הפך לאפשרי, אותם רגעים שלא יישכחו לעולם.


ישנם המון משחקים גדולים בהיסטוריה של המשחק, את חלקם זוכרים ואת חלקם לא, חלקם חשובים וחלקם קצת פחות.
אבל מהם המשחקים שאותם יהיה קשה לשכוח, מהם המשחקים שתמיד יהיו חקוקים בזכרוננו. המשחקים שלרוב כולנו הכי זוכרים הם המשחקים בהם היו הכי הרבה דרמות, המשחקים שהכי נגעו לנו ברגש, אותם משחקים שנכתבים בספר הזכרונות של הכדורגל.
אז קבלו את טופ 5 המהפכים הכי טובים (לטעמי) בהיסטוריית ליגת האלופות בעידן המודרני.

מקום 5:

טוטנהאם נגד אייאקס חצי גמר ליגת האלופות 2019 יוהאן קרויף ארנה שבאמסטרדם, הולנד.

ישנם מהפכים שהמהפך הוא במשחק אחד וישנם מהפכים שהמהפך הוא בין 2 משחקים. אבל ישנו משחק אחד שהיה בו מהפך גם בתוך המשחק וגם על המשחק הקודם. המשחק הזה הוא חצי גמר ליגת האלופות של 2019 ששוחק בין טוטנהאם לבין אייאקס של אריק טן האח בחצי גמר של ליגת האלופות 2019.

יממה לאחר שעולם הספורט צפה במהפך של ליברפול על ברצלונה, הגיע משחק הגומלין של טוטנהאם נגד אייאקס. המשחק הראשון שהתקיים בלונדון נגמר בניצחון קטן 1-0 לאייאקס מ-שער של ואן דה ביק.
משחק הגומלין גם התחיל לא טוב עבור התרנגולים שספגו כבר בדקה החמישית מנגיחה של דה ליכט, חצי שעה לאחר מכן חאקים זייש נעץ את השני וקבע את ה2-0.
10 דקות למחצית השנייה לוקאס מורה כבש עבור טוטנהאם כאשר 4 דקות לאחר מכן הוא כבר משלים צמד וקובע 2-2 (3-2 בסיכום).
לאחר הצלות והחמצות של 2 הקבוצות הגיעה לה הדקה ה-94, דלה עלי מקבל את הכדור משחרר מסירה ללוקאס מורה שעומד מול 2 שחקני הגנה של אייאקס ובדיוק בדקה ה 95:00 לוקאס משחרר בעיטה משום מקום לפינה התחתונה של אוננה ורושם לעצמו שלושער ומהפך בלתי נשכח על אייאקס הגדולה שהעיפה באותה שנה את ריאל מדריד בברנבאו בתוצאה של 4-1.
למרות שטוטנהאם הפסידה את אותו גמר, את המשחק הזה האוהדים שלה לעולם לא ישכחו מכיוון שאותו משחק הוא זה שבזכותו הם הגיעו לגמר ליגת האלופות הראשון בהיסטוריה שלהם.

הניצחון הזה נמצא במקום החמישי מכיוון שהמהפך פה הוא כפול, גם לחזור מפיגור של משחק קודם וגם לחזור מפיגור בתוך המשחק עצמו, כל זה במשחק חצי הגמר שמעלה את טוטנהאם לגמר ראשון שלה אי פעם.
אז למה זה “רק” במקום החמישי? המשיכו לקרוא ותבינו.

מקום 4: 

ליברפול נגד ברצלונה חצי גמר ליגת האלופות 2019 איצטדיון אנפילד, ליברפול.

ליברפול שהייתה בעונת שיא ובמירוץ לאליפות ראשונה אחרי 30 שנה (סיימה במקום השני עם 97 נקודות רק נקודה מתחת לסיטי) רצתה גם ללכת עד הסוף בליגת האלופות, אבל המשחק הראשון של חצי הגמר די גנז לה את החלומות כשהיא מפסידה 3-0 לברצלונה בחוץ.
משחק הגומלין התקיים באנפילד, המבצר של ליברפול. המקום בו היא לא הפסידה מאז 2017 (השיא נמשך עד 2021) אבל כל זה לא משנה כשהיא בפיגור של 3 שערים ובלי 2 הכוכבים הגדולים שלה – סלאח ופירמינו.

המשחק התחיל בסערה וכבר בדקה השביעית אוריגי כבש את הראשון מכדור תועה של טר שטגן, בדקה ה54 הגיע השני מרגליו של ווינאלדום ש-2 דקות לאחר מכן כבש את השני שלו והעלה את התוצאה ל 3-0, שיוויון.

בדקה ה-79 ניגש טרנט אלכסנדר ארנולד מגנה הימני של ליברפול לכדור הקרן ובזמן שכל שחקני ברצלונה עסוקים בלסדר את ההגנה, ארנולד החליט למסור שטוח ומדויק היישר לרגליו של אוריגי שהשאיר את טר שטגן המום וקבע את ה 4-0 על ברצלונה. שחקני ברצלונה היו מפורקים, ליאו מסי לא האמין למראה עיניו, רק לפני שנה הם שמטו יתרון של 3 שערים מול רומא והפעם הנה זה קורה להם שוב ועוד בחצי הגמר.
את המשחק הזה אוהדי ליברפול לא ישכחו במיוחד לאור הסיבה שהניצחון הזה העניק להם את הכרטיס לגמר שם הם ניצחו 1-0 קטן גדול על טוטנהאם.

המשחק הזה נמצא במקום הרביעי מכיוון שמדובר במהפך לא רק במשחק עצמו בו הם חוזרים מפיגור 3-0 לניצחון 4-0 (4-3 בסיכום) בבית כל זה ללא 2 הכוכבים שלהם, אלא מהפך במועדון עצמו שאחרי 14 שנה הם סוף סוף שוב זוכים בגביע עם האוזניים הגדולות.

מקום 3🥉: 

ברצלונה נגד פ.ס.ז’ שמינית גמר ליגת האלופות 2017 איצטדיון קאמפ נואו, ברצלונה.

עד כה דיברנו על מהפכים שקרו במשחק עצמו, אבל המהפך הזה הוא מהפך של משחק שלם, כנגד כל הסיכויים ונגד כל העולם.

היה זה שמינית גמר ליגת האלופות ברצלונה פגשה את פריז בביתה בקאמפ נואו זאת לאחר הפסד מביש 4-0 בחוץ מצמד של די מריה ושערים של דרקסלר את קבאני. ברצלונה ואוהדיה הגיעו למשחק הזה עם 0 ציפיות, יש שקראו לזה אפילו “משחק לפרוטוקול”. 3 דקות לתוך המשחק ולואיס סוארס חלוצה של ברצלונה כבש את השער הראשון בנגיחה, עברו 37 דקות ובדקה ה-40 הגיע השער השני משער עצמי של קורזוואה. בדקה ה-50 אחרי שניימאר הוכשל ברחבה ואחרי פנדל מוצלח של ליאו מסי התוצאה כבר 3-0 והאוהדים כבר מתחילים להאמין שאולי יש סיכוי למרות הכל. אבל בדקה ה-62 החלומות התנפצו לרסיסים אחרי שער של קבאני מה שמחייב את ברצלונה כעת לכבוש עוד 3 שערים בכדי לנצח, זאת בעקבות חוק שערי החוץ שהיה אז.

הדקה היא 88 וניימאר מעלה את ברצלונה ל 4-1 אחרי בעיטה חופשית מדויקת. הדקה ה 90 כבר הגיעה והשופט נותן 5 דקות תוספת זמן, 8 שניות לתוך התוספת וסוארס מוכשל ברחבה, ניימאר ניגש לבעוט מהנקודה הלבנה ומעלה את התוצאה ל 5-1.

דקה 94 בעיטה חופשית לברצלונה ממש ליד קו החצי, ברחבה מחכים כולם כולל טר שטגן השוער, ניימאר מגביה את הכדור לרחבה, קבאני מרחיק והכדור חוזר לניימאר שעושה הטעייה אחת מגביה לרחבה וסרג’י רוברטו קופץ עם כל הנשמה, מותח את הגוף כמה שיכול, נוגע בכדור בקצה הנעל ונועץ אותו ברשת של פריז.
6-1! 6-1! לא היה כדבר הזה, לא היה כדבר הזה, אתם רואים היסטוריה! אמר נדב יעקובי. את הצרחות של האוהדים היה אפשר לשמוע עד לצרפת ואת הרגש והשמחה אפשר להרגיש עד היום.

רבים מחשיבים את המהפך הזה כמהפך הגדול ביותר שהיה, זהו מהפך היסטורי עם נחישות ואמונה עד לשנייה האחרונה. אז למה “רק” במקום 3? מכיוון שבסופו של דבר מדובר במשחק שמינית גמר שלאחריו ברצלונה הודחה ליובנטוס ברבע הגמר בתוצאה של 3-0 (0-0 בגומלין).

מקום 2🥈: 

ליברפול נגד מילאן חצי גמר ליגת האלופות 2005 איצטדיון אטאטורק, איסטנבול.

אם נדבר על מהפכים היסטוריים, אי אפשר לשכוח את גמר ליגת האלופות של 2005, בו ליברפול פגשה את מילאן.

ליברפול לא הייתה בגמר ליגת האלופות מאז ההפסד ליובנטוס ב 1985 ועם אסון הייזל בעקבותיו הורחקה, יחד עם שאר הקבוצות האנגליות, ממשחקים באירופה.
מהצד השני עמדה לה מילאן הגדולה, מילאן עם הרכב של מלדיני, נסטה, סתאם, קאפו, קאקה, קרספו, שבצ’נקו, פירלו, גאטוסו, סיידורף ודידה בשער. ולמרות שבאותה עונה סיימה “רק” במקום השני בליגה, עדיין מילאן הייתה אחת הקבוצות הטובות והמפחידות באירופה.

במחצית הראשונה של המשחק, מילאן שלטה לגמרי, עם שלושה שערים יפים כשאחד מהם מגיע כבר בדקה הראשונה אחרי בישול של פירלו למלדיני הקפטן, השניים הנוספים הגיעו בדקות ה-39 ו-44 מרגליו של קרספו שרשם לעצמו צמד. שחקני ואוהדי ליברפול ירדו למחצית בהרגשה שהכל כבר אבוד עבורם. אך במחצית השנייה, כמו בשיר הידוע “לעולם לא תצעדי לבד” של ליברפול, הקבוצה האנגלית חזרה לקרב.

סטיבן ג’רארד, הקפטן האגדי של ליברפול, הוביל את הקאמבק המדהים כשהבקיע את השער הראשון בדקה ה-54 כש-2 דקות אחר כך ולדימיר שמיצר הוסיף את השני, ולבסוף בדקה ה-60 צ’אבי אלונסו השווה ל-3-3. קאמבק סנסציוני, תוך 6 דקות בלבד ליברפול מצליחה לחזור מ 3-0 ל3-3 והקהל בטירוף. המשחק עובר להארכה, ולאחר מכן לפנדלים שמסתיימים בתוצאה 3-2 לליברפול.

“נס איסטנבול” היה רגע שבו הקסם של הכדורגל הורגש בכל רחבי העולם, והוא נשאר רגע בלתי נשכח עבור אוהדי ליברפול ובעיקר עבור אוהדי מילאן.

המהפך הזה הוא ככל הנראה בין המשחקים הגדולים בהיסטוריית המשחק מכיוון שזה לא סתם עוד מהפך אלא מהפך מפיגור של 3-0 בגמר ליגת האלופות.

מקום 1🥇: 

מנצ’סטר יונייטד נגד באיירן מינכן גמר ליגת האלופות של 1999 איצטדיון קאמפ נואו, ברצלונה.

זאת הייתה עונה נפלאה עבור מנצ’סטר יונייטד רק לפני 4 ימים הם לקחו את גביע הליגה והשלימו דאבל מקומי, עכשיו רק נשאר להם לקחת את הגביע עם האוזניים הגדולות כדי להפוך לקבוצה האנגלית הראשונה שלוקחת טרבל.
מנצ’סטר יונייטד הייתה אנדרדוג במשחק הזה זאת בעקבות שהיא חסרה את 2 שחקני המפתח שלה – סקולס את רוי קין, 2 השחקנים אולי הכי חשובים בסגל באותם ימים.

המשחק היה ברובו בשליטה די מוחלטת של באיירן מינכן שאפילו עלתה על לוח התוצאות כבר בדקה השישית משער של באסלר.
למרות הכל ועם כמה איומים שפגעו במשקוף, התוצאה עדיין עמדה על 1-0. הכל היה נראה אבוד ליונייטד, עד שהגיעה לה הדקה ה-90.

דקה 90 על השעון, קרן למנצ’סטר יונייטד, שמייכל האגדי יוצא מהשער על מנת לעזור לשחקני הקבוצה בכדור הקרן ואולי אפילו לכבוש, בקהאם מגביה את הכדור שמגיע לאיזור של שמייכל, שמייכל קופץ בניסיון לנגוח בכדור אבל לא מצליח לגעת בו, הכדור מגיע ליורק שאיך שהוא מוסר בנגיחה לגיגס שעומד בקצה הרחבה, גיגס בועט לכיוון השער ואז שרינגהאם דוחף את הרגל ושם את הכדור ברשת. שער! כולם קמים על הרגליים, סר אלכס לא מאמין למה שהוא רואה, שער שיוויון בדקה ה-91 מי היה מאמין?

אבל 2 דקות לאחר מכן, בדקה ה-93, באחד הרגעים הדרמטיים ביותר בהיסטוריה של הכדורגל, שוב קרן ושוב בקהאם הוא זה שמגביה את הכדור, הפעם הכדור מגיע ישירות לראשו של שרינגהאם שנוגח לא מדויק לכיוון הריצפה והפעם סולשיאר הוא זה שדחף את הרגל בדיוק בזמן הנכון ושער! 2-1 למנצ’סטר יונייטד בגמר ליגת האלופות נגד באיירן מינכן תוך 2 דקות בלבד. השחקנים השתוללו, כל האיצטדיון רעד, פרגוסון וצוות האימון לא האמינו למראה עיניהם ושחקני באיירן? הם היו גמורים על הדשא, בוכים, ובעיקר לא מאמינים למה שקרה להם הרגע.

שופט המשחק פיירלואיג’י קולינה האגדי סיפר על חווית השיפוט הטובה ביותר בקריירת השיפוט שלו:

“מבחינתי, החוויה הטובה ביותר והגמר שלעולם לא אשכח היה בליגת האלופות של 1999 במשחק שבין באיירן מינכן למנצ’סטר יונייטד.

שתי דקות לסיום המשחק, שחקני הספסל של באיירן מינכן עמדו וחיכו לחגוג את הניצחון שלהם, האוהדים התחבקו וחיכו לשריקת הסיום.

ואז פתאום מנצ’סטר כבשה שני שערים תוך שתי דקות והפכו על באיירן. לעולם לא אשכח את השמחה של שחקני יונייטד על המגרש ושל השחקנים שישבו על הספסל כשהשערים הובקעו.

אצל באיירן ראיתי את השחקנים נופלים על הקרקע והאוהדים בוכים בשקט.

שחקני יונייטד רצו כמו משוגעים על המגרש, אבל ראיתי שחקן באיירן שוכב בוכה מיואש, הסתכלתי עליו בכעס ואמרתי “קום ותלחם, יש לך עוד 20 שניות“.

זה היה משחק שבו ראיתי התפרצות רגשות לכאן ולכאן בכל השחקנים, אושר הופך לעצב שהופך לאושר בשנייה אחת.

זה משחק שאני וכל מי שהיה שם לעולם לא נשכח.

את המהפך הזה שמתי במקום הראשון ולא בגלל שהמשחק עצמו היה גדול אלא דווקא בגלל המהפך שקרה תוך 2 דקות לסיום המשחק בגמר ליגת האלופות בזמן שכל המשחק באיירן היא זאת ששלטה במשחק. אבל יונייטד ההיא, יונייטד של 1999 שאחראית למלא דרמות באותה עונה ולדרמה הגדולה מכולם בסיום העונה, הדרמה שהשלימה לה את החלק האחרון בפאזל הטרבל הגדול.

מהפכים אלה ממחישים לנו את הקסם האמיתי של הכדורגל. הם מזכירים לנו שהכל יכול לקרות, ושבכדורגל – כמו בחיים – תמיד כדאי להאמין עד הסוף. רגעים אלו ממשיכים להיות מקור השראה לאוהדי כדורגל ברחבי העולם, ומשאירים אותנו מלאי תקווה ורגש לקבל עוד משחקים כאלה בעתיד.

חושבים שחסר פה מהפך מסוים? לא מסכימים עם חלק מהדירוג? ספרנו לנו בתגובות ושתפו איזה מהפך אתם חושבים שהוא הגדול מכולם ואיזה מהפך אתם לעולם לא תשכחו.

15 תגובות
  1. אוהד כורסא כותב

    ריאל מדריד אפילו לא נכנסה לפה פעם אחת?
    לא החזרה באנפילד ל5-3? לא הקאמבק מול סיטי? פריז?

    וואו.

  2. ראמאדן בנזי כותב

    מקום 1 ידוע לכולנו שזה הגמר ב99
    לדעתי ריאל נגד סיטי צריך להכנס פה לפני ה6 1 המכור וה4 0 של ליברפול

  3. נתי פולק כותב

    אוהד כורסא לגבי מה שכתבת, המשחקים של ריאל מדריד בהחלט ראויים להכנס לכל טופ או דירוג כזה או אחר, אבל כאן בכתבה ציינתי את המהפכים הגדולים ביותר וכמהפך כל המהפכים שציינתי יותר גדולים.

  4. פרנצ׳סקולי העז כותב

    ספר לי שאתה שונא את ריאל מדריד בלי לספר לי שאתה שונא את ריאל מדריד: הכתבה הזאת.

  5. נתי פולק כותב

    ראמאדן בנזי, אמנם סביב המשחק של ברצלונה פריז היו הרבה תלונות שיפוט עדיין כמהפך הוא בין הגדולים שראינו.
    בסופו של דבר גם טעויות שיפוט הם חלק מהמשחק ועדיין לא השופט הוא זה שכבש את השער השישי.

    לגבי ה4-0 של ליברפול, שוב הכתבה מדברת על מהפכים וכמהפך לחזור מ3-0 ל4-0 זה יותר גדול על הנייר מהמהפך של ריאל סיטי, אבל אני שומע את הטענה ומקבל אותה.

  6. אוהד כורסא כותב

    תודה על התגובה העניינית ומכבדת.
    אני מודה לך על הכתבה וההשקעה שלך עבורנו, לא מובן מאליו. אם אתה לוקח חלק בצוות האתר זה אומר עליך הרבה דברים טובים.

    המשך והצלח נתי, מקווה בשבילך שיונייטד תשוב לזרוח.

  7. נתי פולק כותב

    תודה רבה אוהד

  8. נתי פולק כותב

    פרנצ’סקולי לידיעתך ריאל מדריד היא בטופ 3 קבוצות שאני אוהב, אז שונא לא ממש…
    המהפכים של ריאל מדריד בהחלט היו ראויים להיכנס לטופ, אבל בעיניי החמישה שהכנסתי גדולים יותר.

  9. שרינגהאם 🐐 כותב

    קאמבק 99 והטריפל הפך את בית הוריי לטירה בה מגדלים שדים אדומים. אנחנו סאקרים של יונייטד.

    חוויה בלתי נשכחת, געגועים לקבוצה חד פעמית בהובלת אדם חד פעמי.

    מי יתן ונחווה מזה קצת שוב.

  10. מצח הזהב של ראמוס כותב

    מה אני רואה?????? כתבת קאמבקים (!!) בליגת האלופות (!!) בלי אזכור אחד למלכת המפעל (והענף) והרמונטדות ריאל מדריד? זה לא יתכן.

    נתווכח על כל משחק שתרצו, אבל השער של ראמוס על הבאזר מול אתלטיקו ומשם ל1-4 שערורייתי לא נכנס פה באף מקום?

    מבאס. מרגיש אפילו קצת מוטה, לא תואם את הרמה האדירה שהאכלתם אותנו.

  11. אלון פיאלקוב כותב

    כתבה ממש יפה נתי, תודה

  12. ניסים חליבה כותב

    היי חבר, מבין שזה קצת צורם. אך זה חלילה לא מוטה וגם לא משקף את דעת המערכת אלא כפי שציין נתי, את דעתו בלבד. אנו מאמינים בריבוי דעות ולכן לא נקבע לאף כתב מה לכתוב.

  13. נתי פולק כותב

    אהלן מצח הזהב של ראמוס, אכן כתבתי המהפכים הגדולים ביותר ולא הדרמות הגדולות ביותר.
    אין ספק שהניצחון של ריאל מדריד באותו גמר היה דרמה אחת גדולה אבל מבחינת המושג “קאמבק” ועל הנייר יותר גדול לחזור מ3-0 ל4-3 ומ4-0 ל6-5 ומ3-0 ל3-3.
    אם הייתי מדבר על המשחקים הכי גדולים שהיו או על הדרמות הכי גדולות שקרו בהחלט הייתי מכניס את אותו גמר מפורסם.
    אבל מכיוון שדיברתי על “מהפכים” אני חושב שכל המהפכים שהצגתי פה הם יותר גדולים (בעצם המהפך עצמו) מאותו גמר של ריאל.

  14. מצח הזהב של ראמוס כותב

    תודה על המענה, מעריך מאוד ומקבל את עמדתכם.

  15. ידידיה לנדאו כותב

    כתבה מעולה נתי, תודה!

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן