המועדון היהודי של אמסטרדם – אייאקס חוגגים 124

השנה ברבע הגמר אין אף קבוצה מחוץ לחמשת הליגות הבכירות באירופה, בליגה האירופית יש רק אחת כזאת. 20 שנה עברו מאז הפעם האחרונה שזכתה קבוצה שהיא לא ספרדית- אנגלית-איטלקית- באיירן מינכן. אבל בהיסטוריה של ליגת האלופות, לפני עידן בוסמן והכסף הגדול שהגיע אחריו קבוצות משלל ליגות באירופה זכו באליפות אירופה.

אפילו הליגה הרומנית שכיום מדורגת מתחת לישראל, יש לה אלופת אירופה אחת. לפורטוגל יש ארבע אליפויות אירופה, ולהולנד שש. הזוכה העיקרית מהולנד היא אייאקס אמסטרדם שזכתה לא פחות מארבע פעמים באליפות אירופה, יותר מיובנטוס, אינטר ומנצ’סטר יונייטד ורק אחת מתחת לברצלונה. היום לפני 124 שנה נוסד המועדון המעוטר ביותר בהולנד.

תארים ראשונים

אייקאס אמסטרדם נוסדה ב-1893 בידי פלוריס סטמפל, שאולץ לסגור אותה שלוש שנים לאחר מכן, בגלל ריבוי מועדונים באמסטרדם. אייאקס נקראה על שמו של גיבור המיתולוגיה היוונית שנחשב לגיבור היווני האמיץ ביותר אחרי אכילס. ב-18 במרץ 1900 הוקמה הקבוצה מחדש בידי סטמפל ושניים מחבריו, והפעם לא נסגרה.

המועדון שנמצא בסמוך לשכונת היהודית של אמסטרדם, מכונה המועדון היהודי. האוהדים אימצו בגאווה את הסמלים והכינויים. בעקבות כך רבים משירי היריבות כלפיהם מלווים באנטישמיות. 11 שנים אחרי הקמתה תחת המאמן ג’ק קירוואן, היא עלתה לליגה הראשונה, ושש שנים לאחר ב-ב-1917 זכתה בתואר הראשון בתולדותיה, הגביע ההולנדי. מי שאימן את הקבוצה היה ג’ק ריינולדס, שהצטרף לקבוצה ב-1915 ונשאר כמאמן הקבוצה למשך 25 שנה.

שנה לאחר הזכייה בגביע הם הוסיפו לארון תואר חשוב יותר מהגביע אליפות הולנד. במשחק האחרון של העונה בו ניצחה 0:5 את וילם II, כוכבה הגדול של אייאקס לא שיחק כי פספס את הרכבת למשחק. שנה לאחר מכן זכתה הקבוצה באליפות שנייה.

אייאקס הופכת למקצוענית

בשנות ה-20 זכתה הקבוצה במספר אליפיות אזוריות (הליגה הייתה מחלוקת לחמישה אזורים, בסיומה אלופות האזורים נפגשו לבית משותף) אך לא הצליחה לזכות באליפות לאומית. שנות ה-30 היו תור הזהב הראשון של המועדון עם שמונה אליפויות אזוריות, וחמש לאומיות שהפכו את אייאקס לקבוצה המצליחה בהולנד באותה תקופה.

הקבוצה נכנסה לבצורת אחרי האליפות ב-1938, כשהיא זוכה רק באליפות אחת עד עונת 1956/57 אז החזירה את הכתר לארון שנתיים אחרי שהותר כדורגל מקצועני בהולנד אייאקס יצאה לרצף חדש של הצלחות.

הקבוצה זכתה באליפות ב-1957 ו-1960, והוסיפה גביע ב-1961 לצד הופעות ראשונות באירופה וזכייה באינטרטוטו ב-1962 (מבנה הטורניר המוזר סיפק כמה זוכות, אבל זה כבר לכתבה אחרת). באמצע שנות ה-60 חוותה הקבוצה ירידה קלה, ואף הדרדרה לתחתית הטבלה אך המצב השתנה לחלוטין, עם מינויו של רנוס מיכלס למאמן.

תור הזהב של מיכלס וקרויף

מיכלס שכיכב בקבוצה כחלוץ בין 1946 ל-1958, והבקיע 122 שערים ב-264 הופעות שינה את הקבוצה מהקצה אל הקצה. הוא הוביל את הקבוצה אל הכדורגל המודרני והדהים את אירופה עם הטוטאל פוטובול שלו, והשימוש המוגבר במלכודת הנבדל. הקבוצה תחת הנהגתו של מיכלס, ובהובלת כוכב העל יוהאן קרויף הובילו את הקבוצה לתור הזהב הגדול ביותר של קבוצה הולנדית אי פעם.

הקבוצה זכתה באליפות ב-1966 שהייתה הראשונה מבין שלוש רצופות, כשבמקביל מוסיפים לארון גביע אחד שהשלים דאבל ראשון בתולדות המועדון. במקביל הגיעה ב-1969 לגמר גביע אירופה לאלופות בו הפסידה למילאן האיטלקית. ב-1970 עלתה הולנד לראשונה על הבמה הגדולה מכולם כשפיינרוד יריבתה הגדולה של אייאקס הצליחה לעשות את מה שאייאקס לא הצליחה לעשות שנה קודם ולהניף את הגביע הנחשק ביותר.

אייאקס לא וויתרה על הכבוד שלה, וזכתה שנה לאחר מכן בגביע אירופה לאלופות בעצמה  אחרי ניצחון 0:2 על פנאתינאיקוס היוונית. אייאקס לא עצרה כאן, ולמרות עזיבתו של מיכלס באותו קיץ הפכה לקבוצה הראשונה מאז ריאל מדריד בשנות ה-50 שזוכה ביותר משתי אליפויות אירופה רצופות, כשהניפה את הגביע עם האוזניים הגדולות שלוש פעמים רצופות והשלימה ארבע שנים של אירופה צבועה בדגל הולנד.

אליפות אירופה רביעית לאייאקס

קרויף עזב לברצלונה בקיץ 1973 ואייאקס ירדה מעמדה האירופי, גם בליגה היא נחלשה ונכנסה לבצורת קצרה של ארבע שנים. ב-1977 חזרה לשלוט בליגה עם שש אליפות עד 1985 אז חזר קרויף כדי לאמן את הקבוצה, קרויף אימן את הקבוצה שנתיים בהן לא הצליח לזכות באליפות למרות 120 שערי ליגה שהבקיעה הקבוצה, אך הביא לקבוצה תואר אירופי נוסף גביע אירופה למחזיקות גביע.

הקבוצה חזרה לבמה הגדולה בשנות ה-90 תחת אימונו של לואיס ואן חאל. ואן חאל הוביל את הקבוצה לגביע אופ”א ב-1992 ובכך הפך את אייאקס למועדון השני באירופה (אחרי יובנטוס) שזוכה בשלושת המפעלים האירופים. הוא הוביל את הקבוצה לשלוש אליפיות רצופות בין 1993 ל-1996 ולזכייה רביעית באליפות אירופה וראשונה מאז שנות ה-90.

שנה לאחר מכן הגיעה אייאקס שוב לגמר בו הפסידה ליובנטוס, ומאז יחד עם כל הקבוצות מהליגות של דרג הביניים של אירופה נחלשה אייאקס, כשמאז אותה אליפות אירופה ועד ימינו זכתה רק קבוצת אחת מחוץ לספרד-אנגליה-איטליה גרמניה.

קבוצת על וקריסה חדה

הקבוצה המשיכה לשלוט בליגה, למרות בצורות ובעונת 2018/19 הייתה על סף עלייה לגמר ליגת האלופות ראשון מאז 1996, כשהדיחה את ריאל מדריד אלופות אירופה בשלוש שנים שלפני כן, ואת יובנטוס בדרך לחצי הגמר. בחצי הגמר מול טוטנאהם האנגלית ניצחה אייאקס במשחק הראשון, והובילה 0:2 בשני אך ספגה שלושה שערים, כולל אחד בדקה ה-96 והודחה בצורה הכואבת ביותר שיש.

אייאקס שכיום מחזיקה ב-36 אליפויות הולנד, ו-20 גביעים יותר מכל קבוצת הולנדית אחרת. נמצאת בסחרור. היא הודחה מהקונפנרס ליג המפעל השלישי בחשיבותו, אחרי תבוסה מהדהדת של 0:4 לאסטון וילה, ונכון לכתיבת שורות אלה היא נמצאת במקום החמישי בלבד בטבלה.

האם אייאקס תצליח לחזור לגדולתה?

3 תגובות
  1. משה כותב

    באמת קבוצה למופת. חבל שהכסף הגדול נכנס לכדורגל וגורם לכל הבלגן הזה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    כתבה נהדרת על קבוצה נהדרת.

  3. מיכאל קוכמן כותב

    כתבה ממש טובה על אייאקס אהובתי, באמסטרדם הכרתי את אשתי ואת הפילגש – אייאקס אמסטרדם.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן