המלך ארתור | החלוץ החדש של הפועל באר שבע

נחשב לחלוץ הכי יציב בקזחסטן והתמודד בהצלחה מול מכבי חיפה. היכרות עם החלוץ החדש של הפועל באר שבע, ארתור שושנאצ'ב.

בשנים האחרונות עברה רכבת במשרדי המועדון מבירת הנגב, הפועל באר שבע, במטרה לצעוק את הבשורה לה חיכו האוהדים: “יש חלוץ זר!” הרכבת, שנשאה איתה מספר חלוצים מהיום שבו ברק בכר הגיע, מקווה כי הקרון הנוכחי יהיה האחרון, וזה לא היה כל כך פשוט להגיע אליו.

הקרון הראשון הגיע לברק, לוסיו מרינהאו הברזילאי, שסימן אות ראשון של כישלון וגרם לו לחזור להסתמך על החלוצים הישראליים במועדון. לוסיו עזב את הדרום האדום אבל המשיך את מסעו בישראל וזכור בעיקר בתקופתו בהפועל חדרה, שם הצליח לבוא לידי ביטוי. מהקרון השני ירד תומאש פקהארט, שלמרות שהיה החלוץ הזר האחרון לכבוש דו ספרתי במדים האדומים בעונה אחת, נפרד מהמועדון כבר אחרי עונה. מהקרון השלישי הגיע נייג’ל האסלביינק, “אין איך ליפול, הוא כיכב בקריית שמונה” אמרו במועדון, שווה כל אירו מה-1.7 מיליון. כצפוי גם הסורינאמי לא הצליח להשתלב ומצא עצמו מהר מאוד בחזרה בצפון, אצל בני סכנין.

מאז עברו עוד כמה קרונות במשרד של אלונה. חוסה אנחל קארייו, ג’ונתן אגודלו, אסטריט סלמאני ופטריק קלימלה לקחו את האמירה של יוליוס קיסר “באתי, ראיתי, כבשתי”, ויתרו על המילה האחרונה במשפט והפכו לעוד מיצג במוזיאון הפועל באר שבע, כשלארבעתם יחדיו יש שבעה שערים בסך הכל במדי הגמלים.


ביום האחרון של חלון ההעברות הנוכחי שנסגר ביום שלישי האחרון (6.2.2024), עלה לקרון עוד חלוץ, שיקווה לספק את מה שמצופה ממנו: שערים. ארתור שושנאצ’ב בן ה-25 אמנם זר לחובבי הכדורגל הישראלי, אך כבר הספיק לבקר פעמיים בישראל כששיחק במדי קאיירט אלמטי הקזחית. פעם הראשונה, כחלק מהמסלול הקודם של הליגה האירופית בימי הקורונה, פגש את מכבי חיפה למשחק אחד בסמי עופר, משחק שבו לא שותף וצפה מהספסל איך קבוצתו מפסידה למי שכמה חודשים לאחר מכן תהפוך לאלופה תחת שרביטו של מאמנה החדש ברק בכר.

הנקמה הגיעה שנה אחר כך, כששונאצ’ב לוקח חלק פעיל ואף מבשל אחרי עשר דקות את שער היתרון, שבסופו של דבר יתברר כמספיק על מנת להדיח את מכבי חיפה על אף שנכבש שער נוסף אחר כך. זאת הפעם הראשונה שלמעשה החלוץ הקזחי יעזוב את המדינה בה שיחק כדורגל בוגרים משנת 2017. שושנאצ’ב עצמו הרגיש שהוא בשל לעשות את קפיצת המדרגה וכבר במהלך השנה האחרונה הביע את רצונו לעזוב בפני הנהלת קאיירט, כשהוא מושך התעניינות מרוסיה, טורקיה ופולין.

למעשה המעבר לפולין היה קרוב מאוד, כשלפני שנתיים היה מרחק חתימה מסלאסק ורוצלב. הבעלים של קאיירט, הקרוי גם כן קאיירט, התראיין לתקשורת המקומית ואמר: “הגענו לשלב מאוד מתקדם בהעברת ארתור לסלאסק, כשארתור כבר היה אמור לטוס. אבל בגלל שחלוץ של הקבוצה הפולנית נכשל בבדיקות הרפואיות בסין ולא הצטרף לליגה המקומית, הוא נשאר בסלאסק. הייתה הצעה נוספת מפולין, אך היא לא עמדה בדרישות הכלכליות שלנו.”

כעת, הוא מגיע לבירת הנגב במטרה לעזור במשחק ההתקפה של הקבוצה וכשהיא בריצה מרשימה של ניצחונות, זה יכול להיות הזמן הטוב ביותר להצטרף למועדון, כשהוא שמח ויודע מה עובד ולא כשהוא אובד עצות. שושנאצ’ב עצמו נחשב לשחקן שעונה על אותה הקטגוריה של החלוצים האחרונים שהגיעו להפועל באר שבע: גבוה (1.91 מ’), פיזי, שעל הנייר יודע לכבוש שערים ברחבה. אם הוא דומה לכל החלוצים האחרים שנכשלו, למה להביא אותו? מהסיבה הפשוטה שבנוסף לתכונות האלו, יש לו עוד מספר פלוסים שמבדילים אותו משאר הקרונות ברכבת.


שושנאצ’ב טכני ביחס לגודלו ויודע לנצל את השטחים שמתפנים עבורו, הן מתוך הרחבה והן מחוצה לה. קריאת השטח שלו טובה וגולת הכותרת היא השימוש ברגליו. בעונה האחרונה ששוחקה בקזחסטן הספיק לכבוש שמונה שערים ב-26, אליהם הוסיף חמישה בישולים. מעורבות בשער כל שני משחקים. חלוקת השערים אותו כבש היו: שלושה ברגל ימין, שלושה ברגל שמאל ושניים נוספים עם הראש. למרות שרגל ימין נחשבת לרגלו החזקה של הקזחי, רגל שמאל עוצמתית לא פחות ונותנת לשושנאצ’ב את היכולת להפתיע את היריבה ולהגיע למצבים נוחים בשתי הרגליים. הפיזיות שלו תקשה על הבלמים להסתדר מולו, אך הוא יצטרך לדאוג לכך שישאר לו שטח קטן על מנת שיוכל לבצע את הפעולות שלו, כי כשנצמד אליו בלם פיזי כמוהו, הוא מתקשה להשתחרר ובליגה בה נמצאים לוקאסן, סק, שימיץ’, גולדברג, אל חמיד ומאיימבו, לא יהיה לו פשוט להשתחרר מהם, אך הוא יכול לשמש כעצם המושך את ההגנה סביבו ולפנות שטחים לחבריו, כששחקנים כמו רותם חטואל, אנטוניו ספר ועדן שמיר יכולים ליהנות מהגעתו.

המבחן הגדול של באר שבע ושל שושנאצ’ב יהיה לשלבו בקבוצה. כמו שכבר נכתב פה, יותר קל להשתלב בקבוצה שנמצאת במומנטום חיובי אך עם זאת, לא צריך לתקן מה שלא שבור. סימן שאלה נוסף הוא עצם זה שהקזחי לא שיחק באף קבוצה אחרת, אלא רק בקאיירט. למעשה, הוא לא נלקח בחשבון בנבחרת כשמאמן הנבחרת מגומד אדייב לקח אחריות וטען שזו אשמתו שלא הצליח לשלב אותו במערכים שלו. אך גם אדייב עצמו טוען כי מדובר בשחקן טוב, שפשוט לא מתאים לו לשיטה.

מצד אחד ארתור שושנאצ’ב הצליח בקבוצה בה גדל והתפתח ומצד שני, לא הצליח להשתלב בנבחרת ואין כל הבטחה כי במקום שהוא פחות מכיר הוא יצליח. הפועל באר שבע מקבלת שחקן במבחן. שחקן שרוצה להצליח ויש לו את הנתונים הבסיסיים לכך, אך ייתכן ויהיה קשה להתאים אותו למערך. פה נכנס אליניב ברדה לתמונה. המאמן שהצליח להמציא מחדש את שגיב יחזקאל, רועי גורדנה, אנדרה פוקו ורותם חטואל, ינסה לעשות זאת גם עם שושנאצ’ב, על מנת שיקבל את החלוץ לו אוהדי באר שבע חיכו שנים רבות.

1 תגובה
  1. יגאל כותב

    כתבה מעולה סוף סוף אתם כותבים על באר שבע וברמה!
    הגיע חלוץ נורמלי כנראה ומגיע לברדה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן