המלכה הלבנה – ריאל מדריד חוגגת 122 שנה

אחד המועדונים הגדולים בהיסטוריה חוגג היום 122 שנים להקמתו. שמחה רז מביא לנו את סיפורו של הקבוצה שהשיגה הכל - סיפורה של 'ריאל מדריד'.

את ה-24 במאי 2014 אני לא אשכח לעולם, הדקה ה-92:48 בדרבי של מדריד. גמר ליגת האלופות, סופר סרחיו מתרומם אל כדור הקרן שהרים פיטר פן שלנו לוקה מודריץ’ ונוגח אל הרשת של טיבו קורטואה את השוויון של ריאל מדריד. את צרחות האושר שמעו עד ליסבון, חצי שעה אחר כך נשמעה השריקה, 1:4 בסיום ההארכה. ריאל מדריד – הקבוצה האהובה עלי בעולם – אלופת אירופה בפעם העשירית בתולדותיה. מאז הגיעו עוד עוד ארבע אליפויות אירופה, ומי יודע אולי הגביע ה-15 בדרך השנה.

היום לפני 122 שנה נוסדה מלכת אירופה, כמעט חמישים שנה לפני שהוקם הטורניר האהוב עליה. הסיפור מתחיל עוד בשלהי המאה ה-19 אז הוקם מועדון כדורגל לא רשמי בשם “המועדון הספרדי של מדריד”. ב-6 במרץ 1902 החליטו שחקני הקבוצה להירשם כמועדון רשמי, שנקרא “מועדון הכדורגל מדריד”.

חלוץ המועדון הישן חוליאן פלאסיוס הפך לנשיא המועדון החדש. המועדון שיחק את משחקו הראשון חודשיים לאחר מכן ב-13 במאי. המשחק התקיים בטורניר מיוחד לכבוד הכתרתו של המלך אלפונסו ה-13, ובו פגשה מדריד את מי שתהפוך להיות יריבתה השנואה ברצלונה. ברצלונה, שהייתה קיימת כבר שלוש שנים, ניצלה את הניסיון שלה, וניצחה 1:3 במה שהיה ל’קלאסיקו’ הראשון בהיסטוריה. מי שכבש את השער הראשון בתולדות המועדון היה ארתור ג’ונסון האנגלי.

תואר ראשון לריאל מדריד

ב-1905 זכתה ריאל מדריד בתואר הראשון בתולדותיה, גביע המלך שהתקיים בפעם הרביעית בהיסטוריה, והיה הראשון מבין ארבע זכיות רצופות. ב-1908 מונה לנשיא המועדון אדלופו מלנדס, בתור נשיא הקים את קבוצת הנוער של המועדון. אחד מהנערים שהצטרפו אל מחלקת הנוער של ריאל מדריד, היה השחקן הצעיר בן ה-13, סנטיאגו ברנבאו, שישנה בעתיד את פני המועדון.

בשנת 1912 מצא המועדון בן העשר אצטדיון, סנטיאגו בן ה-17 עזר לצבוע את הגדרות של האצטדיון החדש. ברנבאו יהפוך בהמשך לקפטן הקבוצה ויכבוש כ-200 שערים במדיה. ב-1920 קיבלה ‘מדריד’ את התואר המלכותי מהמלך אלפונסו ה-13 והפכה לריאל מדריד, או בתרגום מספרדית “מדריד המלכותית”. שלוש שנים מאוחר יותר הוקם אצטדיונה הביתי של הקבוצה, אצטדיון הצ’מרטין שהכיל 20,000 מקומות.

קצת יותר מעשור לאחר מכן, איבדה ריאל מדריד את התואר המיוחד, עם הפיכתה של ספרד לרפובליקה שהתנגדה למלכותיות, דבר שהפך את הקבוצה בחזרה ל’מדריד’. ב-1929 הוקמה הליגה הספרדית, וכבר בעונה הראשונה נאבקה ‘מדריד’ על האליפות עד המחזור האחרון, בו איבדה את התואר לאתלטיק בילבאו.

ריקראדו זאמורה מגיע ישירות מברצלונה

שנה לאחר מכן עבר לקבוצה הישר מברצלונה, השוער האגדי ריקראדו זאמורה, עליו כבר כתבנו. בעונת 1931/32 זכה המועדון באליפות הראשונה בתולדותיו, כשהוא מסיים את העונה ללא הפסד. באותה שנה הוקם גם מועדון הכדורסל של ריאל מדריד. באותם השנים החלה להתפתח היריבות הגדולה עם ברצלונה, שכללה ניצחון ענק 2:8 בעונת 1934/35, וניצחון בגמר הגביע שנה לאחר מכן.

ב-1936 פרצה מלחמת האזרחים הספרדית, והמשחקים בספרד הופסקו, עד 1939. מדריד הייתה המעוז האחרון שנפל בידי הדיקטטור פרנקו, ומועדון הכדורגל נפגע יותר מכולם. נשיא המועדון רפאל סאנצ’ס גוארה הוגלה מספרד, וסגן הנשיא וגזבר המועדון הוצאו להורג. אצטדיון הצ’מרטין הוסב למחנה ריכוז למתנגדים לשלטונו של פרנקו, ויציעיו נשרפו לטובת סיפוק דלק לשלטון. עד היום לצד הצבע המזוהה ביותר עם ריאל מדריד, נמצא גם הצבע הסגול שמסמל את ההתנגדות לשלטונו של פרנקו.

סנטיאגו ברנבאו מציל את ריאל מדריד

עם חידוש המשחקים ב-1939, אלפונסו מלנדס שמונה לנשיא החדש וסנטיאגו ברנבאו החלו בשיקום המועדון מאפס. בהתחלה המועדון דשדש בתחתית כשהיריבה העירונית אתלטיקו מדריד, שהייתה מועדפת על השלטון, זכתה בשתי אליפויות.

ב-1943 ניצחה ריאל מדריד את ברצלונה 1:11 בגביע המלך, במשחק עם אווירה קשה בה נאסר על אוהדי ברצלונה להגיע, ואוהדי מדריד, שבאותה שנה הוחזר לה שמה ‘ריאל מדריד’, הטיחו בהם קללות על היותם “מורדים” בשל זהותם הקטלונית. המשחק היה נקודת מפנה ביריבות בין הקבוצות שהפכה מאז לשנאה יוקדת. חצי שנה לאחר המשחק, מונה ברנבאו לנשיא המועדון ומאז לא עצר. הוא בנה מחדש את הצ’מרטין, הוא הביא לא מעט אגדות כדורגל למועדון – שעל חלקם כבר כתבנו כאן, כמו הקטור ריאל ופרננסיקו חנטו.
השיא היה עם הבאת אלפרדו די סטפאנו. אחרי סכסוך עם ברצלונה על החתמת השחקן, די סטפאנו – ששיחק במוניראס הקולומביאנית וכרטיסו היה שייך לריבר פלייט הארגנטינאית – היה צריך אישור של שני המועדונים בשביל לעבור לספרד. כל אחד מהמועדונים אישר לו לעבור לקבוצה אחרת, וההתאחדות הספרדית הכריעה כי ישחק שנתיים בכל קבוצה. ברצלונה הזועמת וויתרה על השחקן, ששינה בהמשך את פני ההיסטוריה.

חמישיה בקלאסיקו וחמש אליפות אירופה

ברצלונה הצטערה מהר מאוד על הוויתור, כשהארגנטינאי הבקיע רביעייה באל-קלאסיקו וריאל הביסו את ברצלונה 0:5. די סטפאנו שינה את ההיסטוריה והפך את ריאל מדריד למועדון המוביל בספרד כשהוא עזר לריאל מדריד לזכות באליפות ראשונה אחרי 21 שנה, והוסיף עוד שבע אליפויות לאחר מכן.

ב-1955 שונה שמו של אצטדיון הצ’מרטין לסנטיאגו ברנבאו כאות הוקרה לפועלו של הנשיא המשפיע בתולדות המועדון.  באותה שנה הוקם גם גביע אירופה לאלופות שברנבאו היה בין הדוחפים להקמתו, וריאל מדריד בהובלת די סטפאנו זכתה בחמש התארים הראשונים, שיא שלא נשבר עד היום. ברנבאו המשיך להביא שחקנים גדולים, ובנוסף השקיע בקידום שחקנים צעירים. ריאל מדריד הגיעה לעוד שלושה גמרים של גביע אירופה בשנות ה-60, כשהיא מפסידה בשניים וזוכה ב-1966 בגביע השישי. באותם שנים שיחק בקבוצה כשוער חוליו איגלסיאס, מי שיהפוך לאחד הספרדים המפורסמים בעולם. ברנבאו המשיך במועדון עד פטירתו ב-1978, כשתחתיו המועדון – שהיה על סף קריסה – זכה ב-16 אליפויות ספרד שישה גביעי אירופה ועוד תארים רבים.

העיט מביא לריאל מדריד את השליטה בספרד

אחרי מספר שנים קשות בתחילת שנות ה-80 ריאל יצאה לרצף של חמש אליפויות בין 1985 ל-1990 בהובלת ה”עיט” – אמיליו בוטרגניו. בתחילת שנות ה-90 אל מול הצלחה ענקית של ברצלונה שזכתה בארבע אליפויות רצופות, התקשתה ריאל מדריד, אך חזרה לזכות באליפות ב-1995.

ב-1998 אחרי 32 שנה ללא זכייה באליפות אירופה, ניצחה ריאל מדריד 0:1 קטן גדול את יובנטוס בגמר הטורניר, שהפך בינתיים לליגת האלופות, וזכתה בגביע השביעי בתולדותיה. הוא הוסיפה עוד שתי זכיות בארבע השנים שלאחר מכן ופתחה פער בראש טבלת הזכיות בתואר. באותם שנים עלה מהנוער עוד שחקן שיהפוך לאגדת מועדון – ראול גונזאלס.

המועדון המוצלח במאה ה-20

בדצמבר 2000 וועדה מיוחדת של פיפ”א הביאה לריאל מדריד, את תואר המועדון המצליח ביותר במאה ה-20. באותה תקופה מונה לנשיאות המועדון פלורנטינו פרס, שכבר בתחילת דרכו הדהים את אירופה עם החתמתו של לואיס פיגו – כוכבה של היריבה השנואה ברצלונה. פיגו הגיע תמורת 37.5 מיליון ליש”ט, סכום ששבר את שיא ההעברות באותם ימים. שנה לאחר מכן, פלורנטינו פרס שבר מחדש את השיא עם החתמתו של זינאדין זידאן, האיש שהבקיע את שער הניצחון בגמר ליגת האלופות ב-2002, ובך פתח את עידן ה”גלאקטיקוס” הראשון שהגיע לשיאו עם החתמתו של הכוכב האנגלי דיוויד בקאהם.

סרחיו ראמוס מביא את הגביע העשירי לריאל מדריד

ב-2006 אחרי מספר שנים כושלות התפטר פרס ובמקומו מונה רמון קלדרון, כשתחתיו זכתה הקבוצה בשתי אליפויות רצופות. בשנת 2009 חזר פרס לנשיאות ופתח עידן חדש של כוכבים עם החתמה בקיץ 2009 של כרים בנזמה, צ’אבי אלונסו, ראול אלביול, אלברו ארבלואה וקאקה. השיא היה עם הגעתו של מי שיסמל יותר מהכול את העידן החדש של הקבוצה – כרסיטאנו רונאלדו. קאקה וכרטיסיאנו רונאלדו היו זוכי כדור הזהב בשנתיים שקדמו להחתמה.

בחמש שנים הראשונות של הפרויקט החדש הצליחו הכוכבים להביא רק אליפות אחת. הקבוצה אמנם הגיעה שלוש פעמים רצופות לחצי גמר ליגת האלופות – אך לא הצליחה לחזור לגמר, עד הרגע איתו פתחתי את הכתבה- הרגע בו סרחיו ראמוס גרר את המשחק להארכה בדרך לגביע העשירי, ה”לה דסימה”. הזכייה הביאה את ריאל להקליט המנון חדש בנוסף להמנון הוותיק והאייקוני. את השיר החדש ביצע יחד עם השחקני הקבוצה אוהד הקבוצה פלסידו דומינגו, זמר המפורסם בספרד. מאז ועד היום השיר מושמע ביציעי הברנבאו בכל שער שהקבוצה מבקיעה.

העידן השלישי של פלורנטיניו פרס

מאז ריאל חזרה לשלוט באירופה עם שלוש זכיות רצופות בין 2015 ל-2018. תחת אימונו של אגדת המועדון, זינאדין זידאן, הפכה הקבוצה לראשונה שזוכה פעמיים רצוף מאז 1990. בסיום הגמר בעונת 2018, עזב את הקבוצה כריסטיאנו רונאלדו כוכבה הגדול של הקבוצה ומלך השערים שלה בכל הזמנים.

הקבוצה התקשתה למלא בהתחלה את החסר, אך התעשתה עם זכייה בשתי אליפויות בעונת 2020 ו-2022 שהעמידו את מספר האליפות של הקבוצה על 35. ב-2022, במקביל לזכייה באליפות, זכתה הקבוצה בפעם ה-14 בתולדותיה בליגת האלופות, פי שתיים ממילאן שבמקום השני עם שבע זכיות.

בקיץ הקרוב, ככל הנראה, יגיע לקבוצה קילאן אמבפה. יחד עם ג’וד בלינגהאם, שמככב כבר השנה ופורח, ויחד עם שחקנים נוספים מהטופ העולמי ברוב העמדות במגרש – הפרויקט השלישי של פלורנטינו פרס מגיע למימושו. בנוסף ישנו את השיפוץ של ה’ברנבאו’ – שיכניס לקבוצה מאות מיליוני שקלים בשנה.

ולנו רק נותר לתהות: האם ריאל מדריד, תמשיך לשלוט באירופה גם בעשור הבא?

7 תגובות
  1. אייל כותב

    איך אני אוהב לקרוא אותך שמחה….המועדון הגדול בעולם, המותג הכי נחשק בענף.

  2. אלעד כותב

    איזה כיף לקרוא את שמחה כותב על המועדון שאני אוהד 😍😍😍

  3. מאיר אשואל כותב

    ממש נהנתי לקרוא

  4. הקורא כותב

    תענוג לקרוא – תאווה לעיניים.

  5. ראמאדן בנזי כותב

    עד 2030 ריאל עם 17 זכיות בצ’מפיונס לפחות.

  6. זיזו כותב

    נראה שאנחנו עוברים מעידן לבן גדול לעידן לבן עצום, הפרויקט הכלכלי וספורטיבי של פלורנטינו הוא מרהיב.

    הסגל הבא, הברנבאו החדש..נראה שריאל מדריד הולכת לכתוב פרק מאוד חשוב בהיסטוריה העצומה שלה.

  7. דן כותב

    הרפרנס לכל מועדון בכל אספקט.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן