המשחקים הגדולים של הנבחרת במשחקי מוקדמות

נבחרת ישראל ידועה כנבחרת חסרת יציבות, פעם היא למטה ופעם היא למעלה. שבוע לאחר ההפסד לאיסלנד בחצי גמר פליאוף היורו, ורגע לפני סיום פגרת הנבחרות, אספנו לכם את המשחקים הגדולים ביותר של נבחרת ישראל. הניצחונות הגדולים, ההפסדים הצורבים והרגעים שכולנו זוכרים.

מאז ומתמיד כשמדברים על נבחרת ישראל זה מגיע לצד הטעם המר של משחקים מאכזבים. לצד הקולות שמהדהדים בראש של האוהדים שאומרים “כי נבחרת ישראל לא מעניינת”, ישנה בשנים האחרונות תקווה שההשתתפות בטורניר גדול קרובה מתמיד. שזה כבר חייב לקרות. אחרי יותר מחמישים שנה ללא טורניר גדול, כולנו רוצים לשבת יום אחד מול הטלוויזיה או אפילו לעלות על המטוס ולראות את ישראל משתתפת סוף סוף בטורניר גדול.

עד שהיום הזה יגיע, נתנחם בינתיים בעבר הלא רחוק, ונהנה מקצת האושר שהנבחרת עשתה לנו בכמה משחקי מוקדמות מהשנים האחרונות. ניזכר בהופעות הגדולות, אלו עם הניצחונות הבלתי נשכחים, ואלו עם ההפסדים הכואבים. מלאי תקווה שיום אחד הכדור הזה ייכנס והגרוש שהיה חסר ישלים את הלירה. שהנבחרת הישראלית תצליח סוף סוף לרשום העפלה היסטורית לטורניר גדול.

הניצחון ההיסטורי על צרפת בפארק דה פראנס, 3:2 במוקדמות המונדיאל

את הניצחון האדיר על נבחרת צרפת כולם זוכרים בזכות קולו האדיר של שדר הכדורגל ההיסטורי מאיר איינשטיין ז”ל. מרוב ההפתעה, שהגיעה בדקה ה-92′ בשערו הנפלא של ראובן עטר, מאיר איבד את קולו לאחר כיבוש השער, והתקשה לשדר במילותיו את תוצאת המשחק (מאיר תירגע!!). השדר המיתולוגי, עם הפרשן באותו משחק, אבי רצון, לא ידעו את נפשם מרוב ‘שמחה וצהלה’ בעקבות הבעיטה היפה של עטר, שהתעופפה אל החיבורים של שערו של ברנרד למה. המשחק הזה שייך לדור הזהב של שנות ה-90′, עם שחקנים כמו אבי נמני, אייל ברקוביץ’, חיים רביבו, ראובן עטר, רונן חרזי ואפילו אלון חזן. כל אלה היו תחת ניצוחו של מאמן הנבחרת דאז שלמה שרף, והם הסתכלו ב’לבן שבעיניים’ לאותם שחקנים צרפתיים עם שמות גדולים כמו: אריק קנטונה, לורן בלאן, דידייה דשאן, ז’אן פייר-פאפא, דיוויד גינולה ועמנואל פטיט.

קרנבל באצטדיון רמת-גן: ישראל מביסה 5:0 את אוסטריה במוקדמות יורו 2000

בין המשחקים המפורסמים של נבחרת ישראל בקמפיינים של המוקדמות ניתן למצוא את הניצחון המהדהד על נבחרת אוסטריה, 5:0 בבית במסגרת מוקדמות יורו 2000, ניצחון שהוביל את ישראל לפלייאוף על חשבונה של אותה נבחרת אוסטרית. אומנם, ישראל סיימה עם אותו מספר נקודות של האוסטרים, אך בזכות הפרש השערים היותר טוב של ישראל – היא הצליחה לתפוס את המקום השני בבית.

בהצגה שהתנהלה על המגרש מצד הנבחרת ובשערים השתתפו אייל ברקוביץ’, שכבש צמד, חיים רביבו, אלון מזרחי ונג’ואן גרייב. נבחרת ישראל סחפה באותו משחק את הקהל שנכח באצטדיון רמת-גן המיתולוגי לתצוגת תכלית מהשנייה הראשונה, כשהיא שוטפת את המגרש, ולא נותנת לאוסטרים אפשרות להוות יריבה ראויה. זה היה ניצחון אדיר של נבחרת ישראל, אולי אפילו מדובר במשחק הגדול ביותר של ישראל בכל הזמנים. בפלייאוף ישראל פגשה את דנמרק, ובמפגש כפול הפסידה הנבחרת פעמיים לדנים – 5:0 כואב בבית ולאחר מכן בחוץ 3:0.

תצוגת שוערות שמנעה הפסד: תיקו שתיים מול אירלנד במוקמות מונדיאל 2006

בחודש יוני 2005 עלו שחקני הנבחרת לשחק בקור המקפיא של דבלין, בירת אירלנד. נבחרת ישראל פתחה את המשחק לא טוב, ונקלעה לפיגור כפול מהיר. אגב, את אחד השערים כבש מיודענו, רובי קין, מאמנה של מכבי ת”א כיום. הפיגור המוקדם כבר גרם לכולם לחשוב שהנה זה הולך להיגמר בתבוסה לא נעימה, ועוד דווקא במשחק שבו נותר עוד סיכוי קטן להעפיל למונדיאל בגרמניה. אלא שמשום מקום, בדקה ה-38, בעיטה חופשית שנבעטה לתוך הרחבה של שי גיבן מצאה את הראש של בלם הנבחרת, אבי יחיאל, שכבש שער שנראה בלתי אפשרי והנבחרת צימקה ל-2-1. לאחר כמה דקות, ורגע לפני הירידה למחצית, ישראל מקיבלה פנדל. ג’ון אושיי, בלמה בעבר של מנצ’סטר יונייטד, הכשיל את אחד השחקנים של ישראל, ואבי נימני השווה את התוצאה ל-2-2. מי שהשלים את הסיפור של המשחק הגדול הזה הוא לא אחר מאשר שוער הנבחרת, דודו אוואט, שסיפק כמה הצלות נהדרות במחצית השנייה, והדף כדורים ממש מקו השער. בכך הצליחה הנבחרת להשיג נקודה יקרה מפז, במאבק ההעפלה מהמקום השלישי, המוביל לפלייאוף, ולהישאר בחיים אחרי משחק קשה מול אירלנד באחד המגרשים הביתיים באירופה.

הפתעה: קרואטיה מנצחת 4:3 את הנבחרת במוקדמות יורו 2008

בתאריך ה-15.11.2006 פגשה הנבחרת של דרור קשטן את נבחרת קרואטיה באצטדיון רמת-גן. הנבחרת של קשטן כללה באותם ימים שחקנים מבטיחים כמו יוסי בניון, יניב קטן, רוברטו קולאוטי (שבדיוק התאזרח), דדי בן-דיין ועמית בן-שושן, יחד עם כמה צעירים מבטיחים כמו בן שהר, טוטו תמוז ו-מאור בוזגלו. הנבחרת הישראלית ציפתה לתוצאה טובה במפגש מול הקרואטים. אלא שבסיום המשחק, לוח התוצאות הראה את התוצאה המפתיעה 4:3 לקרואטיה. הקרואטים המפתיעים, שרק התחילו אז את מימוש הפוטנציאל שלהם מבחינת היכולת, ייוודעו לימים כנבחרת מלוכדת, חזקה ואטרקטיבית, כזו שתעשה הופעות אדירות בטורנירים בינלאומיים, ותסיים יום אחד כסגנית אלופת העולם במונדיאל 2018.

האווירה באצטדיון לפני המשחק הייתה נהדרת, מקומות מלאים מפה לאוזן, ממש כמו בימים הטובים. המשחק התחיל והדחיפה של הקהל הובילה את הנבחרת המקומית לכבוש ראשונה. אבל דווקא אז הקרואטים התעוררו, ועשו מהפך שהשאיר את כל האצטדיון בהלם. הקרואטים המשיכו עם המשחק הנהדר במחצית השנייה, ואף הגדילו את התוצאה ל3-1. נבחרת ישראל צימקה את התוצאה, אבל זה לא הספיק לה כי את המשחק הזה לקח על עצמו כוכב צעיר בשם אדוארדו דה-סילבה, שלימים נקנה ע”י ארסנל הלונדונית. הכוכב הקרואטי עשה הרבה צרות לנבחרת ישראל. התסכול שהמשחק ההוא גרם לאוהדי הנבחרת היה רב, והשאיר את ישראל רק עם המחמאות על תצוגה מכובדת ונחושה, אך כזו שלא הספיקה לה על מנת לגבור על הקרואטים המצוינים והמפתיעים.

כמעט, אבל לא מספיק: נבחרת ישראל מסיימת ב-3:3 מול נבחרת פורטוגל במוקדמות מונדיאל 2014

את משחקי הנבחרת הגדולים נפתח עם משחק שהיה אמור להפוך ליום היסטורי בכדורגל הישראלי. יום שישי בצהריים, יום אביך למדי באצטדיון רמת גן, כשנבחרת ישראל פגשה את אחת מאריות אירופה – נבחרת פורטוגל. כצפוי, פורטוגל עלתה ליתרון משער שנכבש במצב נייח ע”י הבלם ברונו אלבש, אך מהדקה 26′ נבחרת ישראל החלה להיכנס לקצב. תומר חמד, חלוץ מיורקה דאז, השווה את התוצאה, ודקות ספורות לאחר מכן עדן בן-בסט, חלוץ ברסט דאז, הפך את התוצא. ישראל מובילה 2-1 במחצית.

במחצית השנייה, כצפוי, פורטוגל “ישבה” על הנבחרת, הגיעה למצבים, אך לא ממש הצליחה לתרגם אותם לשערים ולסכן את שערו של דודו אוואט. ואז, בדקה ה-69, זה הרגיש שהחלום הופך למציאות. נבחרת ישראל קיבלה קרן, ביברס נאתכו הרים יפה למרכז הרחבה של הגנת פורטוגל, רמי גרשון שם את הראש בצורה נהדרת, 3-1 מפתיע מאוד של נבחרת ישראל על פורטוגל. אך, כהרגלה של נבחרת ישראל, החלום הפך לשבר. 2 דק’ לאחר האופוריה בה הייתה הנבחרת, ספגה הנבחרת גול מהיר מרגליו של כוכב כדורגל עולמי בשם כריסטיאנו רונאלדו, שצימק את התוצאה ל3-2. ואז, בתוספת הזמן של המשחק, הגיעה הטעות של דודו אוואט. השוער הישראלי ניסה להתחכם מול החלוץ ענק המימדים, הוגו אלמיידה, כאשר ההרמה לעברו לא נהדפה ע”י אוואט, הכדור ניתז למשקוף והגיע לרגליו המסורבלות של המגן יובל שפונגין. פאביו קונטראו עט על הריבאונד, וכבש את שער השוויון הכואב והמאכזב, ששלח את הישראלים עם טעם חמוץ הביתה, ועם פספוס אדיר לנצח את אחת הנבחרות הגדולות ביבשת אירופה ובעולם כולו.

הזדמנות חלומית שהתפספסה: ההפסד לסקוטלנד בפלייאוף יורו 2021

אין אוהד ישראלי שלא יודע שנבחרת סקוטלנד היא “הסוס-השחור” של הנבחרת הישראלית במשחקי מוקדמות, כאשר ישראל מתקשה לנצח את הנבחרת מהאי הבריטי פעם אחרי פעם. וגם כשזה קורה, זה כבר לא רלוונטי. בשבעת המפגשים האחרונים (להוציא מפגש ששוחק ביניהן בשנת 1986), ישראל הצליחה להשיג 2 ניצחונות בלבד. היא רשמה 3 הפסדים ו-2 תוצאות תיקו. אחד המפגשים הזכורים, האמצעי מבין השבעה, היה כואב במיוחד. באותו משחק, נבחרת ישראל ידעה שניצחון אחד על הנבחרת הסקוטית יעלה אותה לגמר פליאוף יורו 2020, מרחק 90 דקות מטורניר גדול. ההעפלה לטורניר היורו, שהתקיים בכמה מדינות ברחבי אירופה, הייתה מסיימת תקופה של למעלה מ-50 שנה בהן הנבחרת לא הצליחה להעפיל לטורניר גדול. למרות הציפיות הרבות, ברגע האמת הנבחרת לא הופיעה. לאחר 120 דק’ מאופסות – הנבחרות ניגשו לדו-קרב פנדלים. ערן זהבי החמיץ את הפנדל הראשון, היחיד שהוחמץ באותו ערב, ובעקבות כך סקוטלנד הייתה זו שהמשיכה לגמר הפליאוף, ושלחה את ישראל הביתה בהלם.

הילד ענק: מנור סולומון מעניק ניצחון 5:2 על אוסטריה במוקדמות מונדיאל 2022

כמו בעבר, ישראל עלתה למפגש נגד אוסטריה כשהיא יודעת שניצחון משאיר לה עוד סיכוי קטן להעפיל למונדיאל, אך עדיין היא תצטרך מה שנקרא “להוציא את המחשבונים” ולהיות תלויה גם בתוצאות יריבותיה. מהרגע שהמשחק התחיל, הנבחרת שהייתה תחת שרביטו של ווילי רוטנשטיינר, חשבה רק על הסיכוי הקטן שעוד יש לה להגיע למשחקים בקטאר, ופשוט ‘לחצה על הדוושה’. כבר בדקה החמישית עלתה הנבחרת ליתרון מרגליו של מנור סולומון, שנתן הופעה נהדרת והיה בורג משמעותי בניצחון של הנבחרת על האוסטרים. עם דריבלים אדירים ויכולת טכנית מהמשובחות שיש – מנור סולומון הראה באותו ערב כמה כישרון יש לו. באותו משחק כבש גם ערן זהבי, שאף הוסיף צמד. לחגיגה הצטרפו מונאס דאבור ושון וייסמן. האוסטרים בשלב מסוים הצליחו רק לצמק זמנית ל-3:2, אבל עם איך שהנבחרת שיחקה משריקת הפתיחה – על המשחק הזה היה רשום ניצחון ענק של נבחרת ישראל.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן