הענק מויטוריה | סמו אמורודיון בא לטרוף את ספרד

אולי בסרטים הענקים הצטיירו לנו בתור הדמויות הטובות ומלאות החמלה, אלו שלא יעשו רע לאדם. אבל בשנה האחרונה במנדיסורוצה מתפתח לו פרנקנשטיין בכחול לבן – קבלו את סמו אמורודיון, הענק מויטוריה.

מי אתה סמו אמורודיון?

סמואל “סמו” אמורודיון אגהובה נולד במלייה ב-2004 לשני הורים מהגרים מניגריה.

כבר בגיל צעיר, עבר סמו לאנדלוסיה, לגרנאדה, על מנת לקדם את קריירת הכדורגל שלו.

אחרי עונת התאקלמות לא מוצלחת ב-2021 בקבוצת המילואים של גרנאדה בה הצליח לכבוש רק 3 שערים, הוא חזר אל עונת 2022/23 אחרי שהתרגל אל העיר הגדולה ופשוט התפוצץ. ב-33 משחקים כבש סמו 18 שערים, בנוסף ל-4 שערים ברגעי ההכרעה כשהקבוצה נלחמה על העלייה אל הליגה השלישית.

בעונה שלאחר מכן, קודם כבר החלוץ אל הקבוצה הראשונה, וכבר במשחק הראשון שלו בבוגרת בגיל 18 (!) כבש מול אתלטיקו מדריד שכבר עקבה אחריו תקופה, ובאופן ביזארי ביותר, רכשה אותו כשבוע לאחר מכן.

סמו חתם אצל הקולצ’ונרוס ב-21 באוגוסט 2023 על חוזה ל-5 שנים, וגרנאדה קיבלה מצידה 6 מיליון אירו. רק בשביל להראות כמה האמינה אתלטיקו בכישרון, הערך שלו בשוק ההעברות עמד אז על 200,000 אירו – כלומר אתלטיקו שילמה פי 30!

מיד לאחר שחתם במדריד, יצא הספרדי להשאלה לשנה בחבל ויטוריה אצל דפורטיבו אלאבס כדי להשתפשף בלה ליגה ולנסות להוכיח את עצמו בפני צ’ולו סימאונה, ועד כה העונה הוא ללא ספק עומד בזה:

9 שערים ובישול ב-23 הופעות אצל ההתקפה ה-16 בטיבה בליגה ללא ספק שבו את עיניהם של אוהדי הלה ליגה האדוקים, והוא רק מתחיל.

“מי שנלחם במפלצות, חייב להיזהר לבל ייהפך לאחת” – ניטשה.

כמו אצל כל כישרון צעיר, היו אלו שפקפקו ביכולת של סמו. הוא לא מספיק מדויק, הוא לא מספיק חד, הוא לא יצליח ברמות הגבוהות, אך בין כל הביקורות היה אחד שראה את הפוטנציאל החבוי – אנדראה ברטה, המנהל הספורטיבי באתלטיקו מדריד שהיה משוכנע שחייב לתת לו את ההזדמנות.

וכשהוא זכה להזדמנות הזו באלאבס, הוא ללא ספק הצדיק את אמירתו של ניטשה, אך אולי לא במובן אליו התכוון –

הניסיון בליגה פיזית כמו הלה ליגה השחיזה את סמו שנלחם בחיות ההגנה והפכה אותו למפלצת רחבה, לחלוץ ה-9 האידיאלי.

את סגנון המשחק של סמו ניתן להשוות ללוקאקו בתקופתו אצל הנראזורי.

מכיוון שלאלאבס אין יכולת להניע כדור ברמה גבוהה, אז היא שולחת את הכדורים קדימה באופן שהולם מושלם את יכולותיו של סמו. בתור חלוץ בגובה 1.93 מטרים הוא מסוגל לשים את הגוף שלו כדי לשמור על הכדור. בנוסף, יש לו יכולת אדירה להסתובב על השומר שלו ולברוח קדימה עם המהירות העוצמתית והכוח המתפרץ.

דוגמא נהדרת לעילוי היא במשחקה של אלאבס מול אלמריה –

כבר בשער הראשון ניתן לראות איך הוא מקבל את הכדור בעמדה לא נוחה, אך למרות זאת מבצע בקלילות את הסיבוב על רוברטונה, שולח את הכדור לגורידי וטס קדימה, ומשם באחד על אחד העבודה כבר קלה.

בשער השני שוב מקבל סמו את הכדור בעמדה קשה, אך שוב הוא מסתובב בפשטות על צ’ומי הבלם, ומשגר חץ אל הפינה הקרובה בטכניקה של חלוץ ותיק.

חוזקה נוספת של סמו היא במשחק הראש שלו –

באופן טבעי, החלוץ הענק תמיד היה ותמיד יהיה איום בכל כדור נייח, אך כפי שהוכיח מול ברצלונה, לא בהכרח.

סמו קורא את התנועה של סולה למרכז וכבר מבין את המשך המהלך, ובמקום להישאר במקום הוא בורח מאראוחו אל מרכז הרחבה, ונוגח בחוכמה נגד התנועה של פנייה נגיחה מדויקת וחזקה.
מעבר להיותו חלוץ גב נהדר סמו הוא רוצח ברחבת ה-16 – בממוצע, כל 4 בעיטות של סמו הוא שם את הכדור ברשת. מתוך XG של 9.34 כבש הספרדי 9 שערים שבתור ילד בן 19, אלו מספרים אדירים, במיוחד כשלוקחים בחשבון שלחלוצים כמו רוברט לבנדובסקי ודארווין נונייז לשם השוואה, יש אחוזי הצלחה נמוכים יותר.

אתלטיקו מדריד ללא ספק תקצור בעתיד את הפירות של הרכישה המבריקה שלה.

כבר בגיל 19 הוא מככב בליגה קשוחה מאוד, והמקום במטרופוליטנו בהחלט מחכה לו, שכן אלבארו מוראטה בן ה-31 לא נהיה צעיר יותר מיום ליום ולמרות שאולי כרגע הוא לא מתאים לתבנית המשחק הקלאסית של אתלטיקו מדריד, אסור לשכוח את המומחיות של המאמן הארגנטינאי שמבריק בהתאמת שחקן לקבוצה.

הרבה חלוצים באו ולא הצליחו לעמוד במכבשי ההגנה של הלה ליגה, אבל אולי דווקא הילד שאתלטיקו זיהתה בו את הניצוץ, הילד שמככב באלאבס, הוא זה שיהפוך לשם דבר הבא בספרד, הוא פרנקנשטיין בכחול לבן.

3 תגובות
  1. or7m כותב

    מתי אתלטיקו תפסיק להיות רק קבוצה טקטית אגרסיבית שקשה לנצח? שמתאימה רק למשחקי נוק אאוט?
    אתלטיקו לא רוצה להיות קבוצה נוצצת? התקפית מאוד מאוד? בלי המערך המגעיל של ה5 בהגנה?
    אתלטיקו לא רוצה לתת חמישיות שישיות בליגה?
    מספיק עם השחקנים האלה, סמו זה שחקן רק לקבוצה אמצע טבלה שמתקשה להניע כדור נגד קבוצה לוחצת,
    סמו זה לא גלאקטיקו שייתן 20+ שערים עם טכניקה עילאית.
    חבל על אתלטיקו

  2. or7m כותב

    30+ שערים התבלבלתי בקשר לתגובה הקודמת שלי

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    כתבה מגניבה ומעניינת

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן