הרבה יותר מכדורגל | היריבות הכי גדולות: ברזיל VS ארגנטינה

לכל קבוצת כדורגל יש את היריבה הגדולה ביותר שלה. לפעמים היריבות היא ספורטיבית בלבד, לפעמים על טהרת העיר, ולעיתים הרבה יותר. בעולם הכדורגל ישנם כמה משחקים שהם הרבה יותר מכדורגל ובסדרת הכתבות הבאה נביא לפניכם כמה מיריבויות הכדורגל הגדולות בעולם - מהשנאה העזה בין בוקה לריבר, דרך הקרב על הנצרות של גלזגו, ועד המלחמה בין קטלוניה לספרד. אלו הן יריבויות הכדורגל הגדולות בעולם. ובפרק השלישי - ברזיל נגד ארגנטינה

איך הכל התחיל

מלחמת 1925

ביום חג המולד בשנת 1925 נפגשו ברזיל וארגנטינה לגמר אליפות דרום אמריקה, שלימים תקרא ה’קופה אמריקה’, באצטדיון ספורטיבו בארקס בבואנוס איירס לעיני 30,000 צופים. לאחר 27 דקות ה’סלסאו’ עלו ליתרון, ושלוש דקות לאחר מכן, נילו כבש את השני עבור ברזיל.

לפני סוף המחצית הראשונה, התקפה מתפרצת מסוכנת של הברזילאים נעצרה על ידי רמון מוטיס, שביצע עבירה חזקה על שחקנה של ברזיל, פרידנריך, שמצידו הגיב בבעיטה. הארגנטינאי הגיב באגרוף לפניו של הברזילאי, והתקרית עוררה התנגשות בין כמה שחקנים ואף אוהדים שפלשו למגרש. המשחק הופסק והתחדש, ובסיום המחצית הראשונה אנטוניו צ’רוטי צמצם את הפיגור והחל את הקאמבק. השוויון הגיע עשר דקות לתוך המחצית השנייה, משער של מנואל סיאן, והמשחק הסתיים ב-2–2, כשארגנטינה זכתה בקופה אמריקה בפעם השנייה בתולדותיה. התקריות האלימות לא נעלמו מעיני הציבור בברזיל, וכמה עיתונים מקומיים התייחסו למשחק כ”מלחמה”. בעקבות האירועים האלימים, ברזיל וארגנטינה סירבו להפגש ביניהן, ולא שיחקו האחת נגד השנייה במשך כמעט עשור שלם.

המים הקדושים

במונדיאל 1990 נפגשו שתי היריבות המושבעות בשמינית הגמר, כאשר ארגנטינה הגיעה כאלופה המכהנת, אך התקשתה בשלב הבתים. הברזילאים לעומת זאת ניצחו את שלושת המשחקים שלהם, והגיעו למפגש כפייבוריטים ברורים, אך על סף סיומה של המחצית הראשונה אירע אירוע מעורר מחלוקת במיוחד. פדרו טרוגליו הארגנטיני ספג עבירה, ורופאי הנבחרת נכנסו לטפל בו, כשהם נושאים עמם בקבוקי מים המסומנים בצבעים, ואז אירע הרגע אשר רבים טוענים כי שינה את גורל המשחק. מגנה של ברזיל ברנקו לגם מאחד הבקבוקים של נבחרת ארגנטינה, ומאותו רגע הוא חש בסחרחורת, בחילה ופשוט לא הצליח לעמוד על הרגליים.

בדקה ה-82 המשחק הוכרע, כאשר דייגו מראדונה, שהרגיש בבית באיטליה בתור שחקנה של נאפולי באותה תקופה, עבר את כל שחקני ההגנה של נבחרת ברזיל, מסר את הכדור לקלאודיו קאניג’ה שנשאר באחד על אחד עם שוער ה’סלסאו’. החלוץ חלף על פניו של השוער, וכבש את שער הניצחון שהעלה את ארגנטינה לרבע הגמר. אך מאירוע המים אף אחד לא יכל להתעלם. הברזילאים טענו שרופאי הנבחרת הארגנטינאית גרמו להפסד הנבחרת, וכי הם חיבלו במהלך המשחק. 14 שנים אחרי אותו מקרה, התוודה מראדונה בראיון על כך שהוא ידע שאותו בקבוק נשא ‘מים קדושים’ לטענתו, ואף ייחס למאמנו קרלוס בילארדו את הקרדיט לתכנון המזימה. נשיא ההתאחדות הארגנטינית המנוח, חוליו גרונדונה, הפריך את הווידוי של מראדונה, בטענה שהדברים נאמרו “בזמן שהוא לא היה שפוי בדעתו”. כך או כך, קיבלנו עוד סיפור גדול ודי הזוי, בין שתי היריבות המושבעות.

ברגע האחרון – אדריאנו 

בשנת 2004 נפגשו שתי היריבות הגדולות לעוד גמר קופה אמריקה, שנערך באותה השנה בפרו. המשחק נפתח בצורה נהדרת עבור ה’אלביסלסטה’, כאשר כבר בדקה ה-21 קילי גונסאלס העלה את הארגנטינאים ליתרון כשדייק מהנקודה הלבנה. ברזיל השוותה בסיום המחצית הראשונה משער בנגיחה של לואיזאו.

בדקה ה-87 למשחק הגדול, כבש ססאר דלגאדו את השער שהעלה את ארגנטינה ל-1:2, וקירב אותה מרחק נגיעה מהגביע. קרלוס טבס וחבריו להתקפה לקחו את הכדור לדגל הקרן בניסיון למשוך זמן ולייאש את הברזילאים, אך במהלך האחרון של המשחק, כדור ארוך לרחבה נשלח אל אדריאנו, והחלוץ שכיכב באינטר באותם ימים השתלט על הכדור באומנות ושלח פצצה לרשת הארגנטינאית – 2:2. הארגנטינאים נשארו בהלם, ולאחר עוד 30 דקות של הארכה, ניצחה ברזיל בדו קרב הפנדלים 4:2 את היריבה המרה, וזכתה בפעם השביעית בתולדותיה בקופה אמריקה.

ברזיל שומרת על התואר

בטורניר הקופה אמריקה שהתקיים בוונצואלה בשנת 2007, שלוש שנים לאחר ההפסד הכואב בפרו, הגיעה ארגנטינה למשחק הגמר, שוב נגד ברזיל, במטרה להשיג נקמה. ארגנטינה הציגה סגל יוקרתי במיוחד, שכלל שחקנים כמו חואן רומן, ריקלמה, חאבייר מסצ’ראנו, אסטבן קמביאסו, רוברטו אז’אלה, חאבייר זאנטי וליונל מסי. סגל הכוכבים של ארגנטינה פגש את אחת הנבחרות החלשות של ברזיל באותם שנים. הארגנטינאים הגיעו למשחק הגמר לאחר שלא הפסידו לאורך כל התחרות, ואף לא ספגו שער בשלבי הנוקאאוט. לאחר שראו את ברזיל מעפילה לגמר בקושי אחרי דו קרב פנדלים עם אורגוואי בחצי הגמר, הארגנטינאים האמינו שהפעם אפשר לחזור לבואנוס איירס עם הגביע הנכסף. אך החלומות של נבחרת ארגנטינה התנפצו לרסיסים באותו ערב בוונצואלה.

ברזיל עלתה ליתרון כבר בדקה הרביעית משער של ז’וליו בפטיסטה, ועל סף סיום המחצית הראשונה הבקיע רוברטו אז’אלה שער עצמי אומלל שהגדיל את המשבר. בדקה ה-69 למשחק כבש דני אלבס וחתם את תוצאת המשחק – 3:0 ענק לברזיל שרשמה ניצחון שני ברציפות בגמר הקופה אמריקה נגד היריבה השנואה.

מסי עצבני

בשנת 2019 אירחה ברזיל את הקופה אמריקה, ושלב חצי הגמר סיפק לנו עוד מפגש לוהט בין המארחת ברזיל לארגנטינה של ליאו מסי. המשחק, באופן לא מפתיע, התאפיין בברוטליות גדולה משחקני שתי הנבחרות. בדקה ה-19, גבריאל ז’סוס העלה את ה’סלסאו’ ליתרון, מבישול של רוברטו פירמינו. בדקה ה-71, ז’סוס בישל לפירמינו את השער השני, וברזיל המשיכה אל הגמר הגדול – שם זכתה בפעם התשיעית בהיסטוריה בגביע היבשתי. אותו משחק ייזכר בעיקר בעקבות תגובתו של קפטן ארגנטינה, ליאו מסי, על השיפוט באותו משחק.

“הם לא היו טובים מאיתנו”, אמר הפנומן הארגנטינאי. “הם מצאו את הרשת מוקדם והשער השני הגיע מפנדל שלא היה צריך להישרק. השיפוט היה מטורף. היו פנדלים ברורים, על ניקולס אוטמנדי, על סרחיו אגוארו, הוא (השופט) היה בצד שלהם. בכל כדור מחולק או מחלוקת, הוא הטה את המשחק לטובתם. זה לא תירוץ, אבל האמת היא שבקופה הזו הם (השופטים) שרקו על דברים מטופשים, על כדורי יד, פנדלים. אבל היום הם אפילו לא הלכו ל-VAR כשהיה ברור שצריך ללכת למערכת”.

העצבים של מסי לא נרגעו גם כאשר ארגנטינה ניצחה את צ’ילה במשחק על המקום השלישי, הקפטן הארגנטינאי הורחק בכרטיס אדום ישיר בדקה ה-37, לאחר שנקלע לעימות עם גארי מדל והשופט בחר להרחיק את שניהם. ליאו החרים את טקס הענקת המדליות, ואמר על החלטת השופט להרחיקו כי “כרטיס צהוב היה מספיק. אולי למה שאמרתי בפעם הקודמת היה מחיר (הביקרות על השיפוט בחצי הגמר). לא הלכתי לטקס, כי לא רציתי להיות חלק מהשחיתות הזאת. איבדנו את הכבוד לכל הטורניר הזה. הם לא נתנו לנו להגיע לגמר. אין ספק, הגביע הזה יועד לברזיל.”

נקמת האלביסלסטה

לאחר הבלגן הגדול בעקבות מגפת הקורונה, ודחיית הטורניר בשנה, ולאחר שלא הייתה אמורה במקור להתקיים בברזיל, אירחה מדינת הסמבה את המהדורה ה-47 של טורניר הקופה אמריקה היוקרתי. שנתיים בלבד לאחר המשחק האמוציונלי בין ברזיל לארגנטינה בחצי הגמר של הקופה, נפגשו שוב שתי היריבות הגדולות, הפעם במשחק הגמר ב’מרקאנה’.

אף אחד לא יכל לשכוח את אירועי חצי הגמר מהקופה הקודמת, שנערך גם כן בברזיל. המשחק, כמו כל מפגש בין שתי הנבחרות, היה אלים במיוחד, כשרק במחצית הראשונה נרשמו 21 עבירות, ותשעה צהובים נשלפו לאורך כל המשחק. בדקה ה-22 הגיע הרגע ששינה את המשחק, רודריגו דה פול מצא בכדור ארוך את אנחל די מריה, שהקפיץ באומנות מעל אדרסון וקבע 1:0 לארגנטינה, יתרון שנשמר עד לשריקת הסיום.

“אני חסר מילים,” אמר מסי בסיום המשחק. “ידעתי שהחלום שלי יתגשם, ואין מקום טוב יותר להגשים את החלום הזה מאשר המרקאנה”. לראשונה בהיסטוריה, נבחרת ברזיל אירחה את טורניר הקופה אמריקה ולא זכתה להניף בסיומו את הגביע. ארגנטינה ניצחה את ברזיל על אדמתה, ב’מרקאנה’ לעיני עשרות אלפי האוהדים המקומיים, וזכתה בפעם ה-15 בתולדותיה בקופה אמריקה, בצורה המתוקה ביותר מבחינתה.

  • לאורך ההיסטוריה נפגשו ברזיל וארגנטינה 109 פעמים האחת נגד השנייה, כאשר ברזיל מחזיקה ב-45 ניצחונות לעומת 41 של ארגנטינה.
  • שיאן ההופעות במשחקים הגדולים בין ארגנטינה לברזיל הינו חאבייר זאנטי הארגנטינאי’ שרשם 16 הופעות ב’סופרקלאסיקו הדרום אמריקאי’. במקום השני נמצאים דייגו סימאונה, קאפו, וליונל מסי עם 13 הופעות כל אחד.
  • שיאן השערים בין ברזיל לאגנטינה הוא לא אחר מאשר פלה הגדול, שהבקיע 8 שערים נגד היריבה המושבעת. במקום השני נמצא אמיליו בלדונדו הארגנטינאי עם 7.
  • הניצחון הגדול ביותר של ארגנטינה במפגשים הגיע בשנת 1940, כאשר היא הביסה את ברזיל 6:1 בגביע רוקה.
  • ברזיל השיגה את ניצחונה הגדול ביותר נגד ארגנטינה חמש שנים מאוחר יותר באותה התחרות, כשהביסה את יריבתה המושבעת 6:2.

היריבות האדירה בין ברזיל לארגנטינה היא הרבה יותר מכדורגל, בעיקר שמדובר למעשה בשתי מדינות, ולא קבוצות. שתי מדינות שמאז ומתמיד לא אהבו האחת את השנייה, ושכמעט תמיד הציגו לעולם נבחרות כדורגל משובחות וכשרוניות. הקרב על תואר ‘המדינה של דרום אמריקה’ הפך להיות הקרב על ה’נבחרת של דרום אמריקה’. המלחמות בשדה הקרב הוחלפו במשחקי הכדורגל בין השתיים – שמאופיינים הרבה יותר באווירת מלחמה מאשר באווירת משחק כדורגל, ונראה כי מלחמת הכבוד בין ברזיל לארגנטינה תישאר איתנו עוד שנים רבות, גם בין המדינות, ובעיקר בין שתי הנבחרות.

הסטטיסטיקה של ברזיל וארגנטינה:

שיאני השערים

שיאני ההופעות

3 תגובות
  1. אורי אסייג כותב

    כתבה איכותית ומעניינת

  2. סמואל כותב

    אחלה כתבה

  3. אלון פיאלקוב כותב

    כתבה עמוקה ומדהימה

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן