נעל את השער והביא את הגביע הביתה – 5 שנים לפטירתו של גורדון בנקס

לפני שלושה שבועות כתבתי על אלף ראמזי, המאמן שהביא את גביע העולם בפעם הראשונה ונכון להיום גם האחרונה, לאנגלים המאושרים. המאמן המוצלח לא היה יכול להסתדר לבד, בלי שחקנים מוכשרים, כולל אחד כזה בין הקורות. גורדון בנקס, שוערה האגדי של נבחרת אנגליה, שאמנם יש לו רק תואר חשוב אחד בקריירה, אבל איזה תואר זה היה.  היום לפני ארבע שנים, הוא הלך לעולמו בגיל 81, זהו סיפורו של השוער שהביא את הגביע הביתה.

גורדון בנקס נולד בשכונת אבדיייל שבעיר שפילד שבאנגליה, למשפחה במעמד הפועלים. אביו הקים חנות הימורים לא חוקית, והמשפחה עברה לכפר קטקליף. החנות נתנה אמנם מרווח נשימה כלכלי למשפחה, אך גם סיבך אותם בעולם הפשע. אחיו של גורדון הצעיר נשדד והוכה, ומת מפצעיו מספר שבועות לאחר מכן.  המצב בבית אילץ את בנקס לעזוב את בית הספר בגיל 15, והוא החל לעבוד במכרה פחם.

שנה לאחר בזמן שהלך לצפות במשחק של הקבוצה החובבנית מילספאו, גילתה הקבוצה כי שוערה לא הגיע. מאמן הקבוצה שזיהה את בנקס ביציע, ששיחק לפני מספר שנים בקבוצת הילדים של שפילד סקולבויס. הופעות מוצלחות במילספיאו, זיכו אותו בפנייה מצ’סטרפילד, שקבוצת הנוער שלה הייתה בליגה הראשונה.

גורדון בנקס מתחיל את דרכו

שנתו הראשונה בקבוצת הנוער לא הייתה קלה, כשהקבוצה מסיימת במקום האחרון, אך בנקס לא התייאש, וב-1956 עזר לקבוצתו להגיע לגמר הגביע האנגלי לנוער שם הפסידו למי שעתידים להפוך לתינוקות באזבי כמו וילף מגינקס ובובי צ’רלטון. ב-1957 שיחק את משחקו הראשון בקבוצת הבוגרים ששיחקה בליגה השלישית, שם שיחק שנתיים לפני שנקנה בידי לסטר סיטי.

בנקס התחיל את דרכו בקבוצת המילואים של המועדון, אך לאחר סדרת הופעות לא טובות של שוער הקבוצה הראשונה, עמד בין הקורות של המועדון בליגה הראשונה. גם תחילת דרכו בקבוצה הבוגרת לא הייתה קלה, אך הוא השקיע שעות רבות בשיפור נקודות החולשה שלו.

בעונת 1960/61 עמד בשער הקבוצה הבוגרת, וסחב את הקבוצה אל גמר הגביע האנגלי שם הפסידו לאלופה טוטנאהם הוטספר אותם ניצחו בליגה בביתם, אך סיימו במקום השישי הרחק מאחוריהם. הוא המשיך להצטיין בשנים שלאחר מכן בין הקורות של לסטר, כולל משחק אדיר מול ליברפול, בחצי גמר הגביע האנגלי, בעונת 1963/63 כשליברפול בועטים לשער 34 פעמים, אך נתקלו בחומה בצורה בשם בנקס שנעל את השער בדרך לניצחון 0:1 קטן גדול ועלייה לגמר בו הפסידו 1:3 למנצ’סטר סיטי.

הופעת בכורה בנבחרת

באותה שנה ערך את הופעת הבכורה בנבחרת אנגליה בהפסד 2:1 לסקוטלנד, למרות ההפסד הרשים בנקס בשער וכבש את עמדת השוער הראשון של נבחרת שלושת האריות. עונה לאחר מכן זכה בנקס בתואר הראשון בקרירה כשלסטר ניצחה 2:3 את סטוק סיטי בגמר גביע הליגה.

רגע השיא בקריירה היה המונדיאל הביתי 1966, כשהוא נועל את השער לחלוטין עד חצי הגמר, כשאנגליה פותחת את משחקיה בתיקו 0:0 מול נבחרת אורוגוואי, והמשיכה עם ניצחונות 0:2 על מקסיקו וצרפת. ברבע הגמר פגשו האנגלים את נבחרת ארגנטינה, וניצחו 0:1 קטן גדול. את שערו הראשון בטורניר ספג כאמור בחצי הגמר, כשאנגליה מנצחת 2:1 את פורטוגל בדרך לגמר ראשון בהיסטוריה.

בגמר שהתקיים בוומבלי פגשו בנקס וחבריו את נבחרת גרמניה המערבית, וסיפקו את אחד ממשחקי הגמר המרתקים והשנויים במחלוקת בהיסטוריה, אחרי 14 דקות התוצאה כבר הייתה 1:1, תוצאה שנשמרה עד הדקה ה-78, כשהמארחת עולה ליתרון. היתרון החזיק מעמד עד הדקה ה-90, כשהגרמנים דחקו ריבאונד לשערו של בנקס אחרי בעיטה חופשית. טענות של האנגלים לנגיעת יד, נדחו והשער אושר בדרך להארכה.

גורדון בנקס עוצר את פלה

בדקה ה-101 החזיר ג’ף הרסט את האנגלים ליתרון בשער שעד היום לא ברור אם עבר את קו השער, אחרי שיחה בשפת הסימנים, מכיוון שלא דיברו באותה שפה, הקוון סימן לשער והשופט אישר את השער השנוי במחלוקת. בדקה ה-120 השלים ג’ף הרסט שלושער ושלח את המלכה אליזבת’ המאושרת להעניק את הגביע בפעם הראשונה, ונכון להיום האחרונה לנבחרתה.

באותו קיץ עזב בנקס את לסטר סיטי, לאחר ששוער צעיר בן 17 תושב לסטר בשם פיטר שלטון שעתיד להפוך לשוער ראשון של הנבחרת דרש בחוזהו להיות שוער ראשון. בנקס חתם בקבוצה אותה ניצח שנתיים קודם בגמר גביע הליגה, סטוק סיטי.

הוא המשיך לככב בנבחרת ועמד בין הקורות גם במונדיאל 1970, כשהוא שומר על שער נקי בשני משחקים בשלב הבתים. המשחק השלישי ב-1970 הפגיש בין אלופת העולם אנגליה, לאלופה שבדרך ברזיל. בנקס הציג משחק מעולה, כולל התעופפות מדהימה מול פלה שהודה שזו הייתה העצירה המדהימה ביותר שראה בחייו.

קלקול קיבה ותאונת דרכים

בשלב רבע הגמר מול גרמניה המערבית סבל מקלקול קיבה והחמיץ את המשחק, בלעדיו נקמו הגרמנים וניצחו 2:3, והאנגלים סיימו את דרכם בטורניר. יחד עם סטוק זכה ב-1972 בתואר נוסף שהיה האחרון בקריירה שלו, אחרי ניצחון 1:2 על צ’לסי בגמר גביע הליגה. באותה שנה שיחק את משחקו ה-73 והאחרון בנבחרת היה מעורב בתאונת דרכים ואיבד את הראייה באחת מעיניו.

הוא פרש מכדורגל, למעט גיחה קצרה לקבוצה האמריקאית פורט לודרדייל סטרייקרס. אחרי פרישתו הפך לאיש עסקים. ב-12 בפברואר 2019 , נפטר בשנתו בביתו בגיל 81.

אם לא היה סובל מקלקול קיבה האם היה מצליח להביא גביע נוסף לשלושת האריות?

2 תגובות
  1. מייקל כותב

    גדול שוערי אנגליה ובפער רב

  2. רני כותב

    אין עליך שמחה כל הזמן עושה כבוד לשחקני עבר עצומים זה פשוט מרתק לקרוא להזכר/להכיר.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן