טוני קרוס | אני מדריד

המעבר למועדון הספרדי היה הרגע החשוב בחייו. "17 ביולי 2014 - יום ההצגה שלי בריאל מדריד, היום ששינה את חיי. החיים שלי ככדורגלן - אבל במיוחד כאדם. זה היה תחילתו של פרק חדש במועדון הגדול בעולם."

טוני קרוס הודיע על סיום הקריירה שלו ממשחק פעיל באופן הכי טוני קרוסי שיש: בתזמון מושלם, בשליטה מוחלטת בכל מה שמתרחש. אין הרבה ספורטאים שיכולים להתהדר בעובדה שהם הצליחו לבחור ברגע המושלם בכדי להחליט – “הספיק לי”.

עם ההודעה שלו, טוני קרוס ריסק לבבות לבנים מסביב העולם ובתוך חדר ההלבשה של ריאל מדריד, כששחקנים כמו פדה ואלוורדה, לוקאס ואסקז ו-ויניסיוס ג’וניור קיבלו את ההחלטה הזו בצורה קשה, אך כאמור, את ההחלטה החשובה ביותר בקריירה שלו, טוני קרוס ביצע ברמת הדיוק המושלמת ביותר, בדיוק באופן בו שיחק לאורך כל חייו.

“העונה הזו, העשירית שלי בריאל מדריד, תהיה האחרונה שלי”, אמר ביום שלישי בבוקר במהדורה מיוחדת של הפודקאסט שהוא עושה עם אחיו פליקס. “אני משוכנע שזו ההחלטה הנכונה”.

“אנשים אומרים שאוכל לשחק בקלות עוד כמה שנים, ואולי זה נכון”, המשיך קרוס, “אבל אני לא רוצה להגיע לנקודה שבה אנשים אומרים: ‘פףף, למה הוא עדיין משחק?’ אז בחרתי את הרגע הכי טוב והרגע הכי טוב הוא עכשיו“.

בפברואר האחרון, כשקרלו אנצ’לוטי נשאל על האפשרות שקרוס יפרוש בסוף העונה, הוא ענה: “אם הוא יעשה את זה, יש לו ביצים”.

והנה קרוס עשה זאת, כשהוא בסך הכל בן 34 וכשהוא רושם את אחת מעונות השיא שלו בקריירה.
הביצועים אגב נשארו אותו דבר, תמיד בתו התקן הגבוה ביותר אשר נחתם בצמד המילים “טוני קרוס”, אך השנה הייתה תחושה אחרת סביב הגרמני, שלפתע החל לקבל הערכה נרחבת מקהילת הכדורגל, כאילו אותה פרישה מתקרבת ריחפה מעל האטמוספירה, וגרמה לכך שעולם הכדורגל ישנה מעט את התדר ויבין סוף סוף שיש כאן טיטאן של המשחק, שעושה את צעדיו האחרונים על הדשא.

כל העיניים על קרוס.

ולקרוס, לקרוס תמיד הייתה את היכולת לראות דברים קצת אחרת, לעצב לעצמו חזון שונה לחלוטין.

בשנת 2014 הוא היה אחד השחקנים הבולטים בנבחרת גרמניה שהלכה עד הסוף בגביע העולם.
בימים ההם קרוס היה למעין קשר 8 התקפי, על גבול ה 10 לעיתים בבאיירן מינכן, כשהוא משחק קרוב יותר לשליש ההתקפי של המגרש.

אחרי הזכייה בגביע העולם, קרוס החליט לעזוב.
בזמן שחבריו בבאיירן מינכן כגון תומאס מולר, ג’ושוע קימיש ומנואל נוייר נשארו בבוואריה, דרסו את גרמניה אך לא הצליחו לעצב עצמם כזוכים גדולים בליגת האלופות, קרוס החליט שאת הקריירה שלו הוא רוצה לעצב על הבמה הגדולה ביותר באירופה.

באותו קיץ, צ’אבי אלונסו עזב את מדריד ועבר למינכן וטוני קרוס עשה את הדרך ההפוכה, שם פגש את דון קרלו אנצ’לוטי שהדביק לקרוס את הכינוי “הפרופסור”.

“הוא בטח בי מההתחלה בעמדה שבה לא שיחקתי כל כך הרבה, שבכל זאת היה במרכז השדה.” אמר קרוס ב 2015. “אני נהנה לשחק בעמדה הזו. הקשר שלנו טוב. אנחנו מתקשרים הרבה לפני כל משחק. אנחנו דנים על איך אני צריך לגשת לכל משחק לפי היריב שאנחנו מתמודדים איתו. אני עדיין לא מכיר כל קבוצה כל כך טוב, וזה נורמלי. אבל הוא מנסה להשלים את החסר. הוא גם אחת הסיבות שהגעתי לכאן – אני חושב שזה נורמלי לדבר עם המאמן לפני שעושים את הצעד הזה. הוא נתן לי רושם חיובי ואמר לי שמדריד תהיה עוד יותר חזקה איתי בשורותיהם. ברור שזו הייתה שיחה טובה.”

קרוס התייחס כמובן לשינוי בעמדתו על המגרש.
כאמור, אם במינכן קרוס היה קרוב יותר לשליש ההתקפי, בריאל מדריד קרוס התבקש לשחק בעונתו הראשונה כמעין דאבל פיבוט לצידו של לוקה מודריץ’, כשלפניהם שיחק בדרך כלל חאמס רודריגס.
קרוס עשה צעד אחורה בעמדתו על המגרש, ושם החל בעצם את השלב הראשון והחשוב ביותר באבולוציה שלו כשחקן.

“לשחק במרכז השדה זה קשה בימינו” סיפר קרוס באותו ראיון ב 2015 לאתר הרשמי של אופ”א, “אתה צריך להיות רב גוני, להיות טוב עם הכדור ובלעדיו. אתה צריך להגן היטב, לבנות את ההתקפה ולהיות טוב בלנצח במאבקים שונים. קשה לשלוט בעמדות האלה, ואני מנסה לשלב את כל זה במשחק שלי, אני מנסה להיפטר מהחולשות שלי. אני יודע שאני יכול להשתפר. אני חושב שאני בדרך הנכונה.”

על הבמה הגדולה מכולם.

כאמור, טוני קרוס השאיר את חבריו ממינכן מאחור ויצא למדריד בכדי לבנות את המוניטין שלו בליגת האלופות.

קרוס לא היה השחקן הכי מהיר או פיזי במרכז המגרש, אבל סגנון המסירה המטרונומי שלו, קור הרוח בשליטה בכדור ובקצב והמוח הטקטי גרמו לו להמשיך לשלוט במתרחש אפילו במשחקים הגדולים ביותר.

“משחקי ריאל מדריד תמיד הולכים בקצב של קרוס”, סיפר קאסמירו. “הוא אחד השחקנים הכי חשובים במועדון כי הוא מנהל את הכדור ואת הקצב איתו אנחנו משחקים. אם הוא רוצה שהקבוצה תאט, אנחנו מאטים. אם הוא רוצה שנאיץ, אנחנו מאיצים. הוא מחליט הכל”.

כשריאל מדריד זכתה בליגת האלופות המופלאה ב-2022, המעבר כבר התחיל, לאט לאט, והייתה התחושה שאולי באמת אנו חוזים בימים האחרונים של קרוס ומודריץ’ במדריד.
אנצ’לוטי דיבר על “60 דקות של איכות ו-30 דקות של אנרגיה”, והודה שביקש “הבנה מהוותיקים וסבלנות מהדור הבא”. לפני שנה, אחרי שמדריד הובסה על ידי מנצ’סטר סיטי, התהליך הואץ. או לפחות זו הייתה התוכנית. כשהעונה הזו התחילה קרוס היה על הספסל; עכשיו אנצ’לוטי אומר שהוא “בלתי ניתן להחלפה”. אין כמוהו, אפילו לא בהרכב הזה. לא באף קבוצה.

“הוא ייחודי” אמר אנצ’לוטי. “הוא תמיד במקום הנכון, הוא לא מפספס מעברים. הדבר הטוב ביותר הוא הדרך שבה הוא ממקם את עצמו, את הגוף שלו. הוא קשר שרוצה את הכדור, שלא מפחד מהלחץ”.

“הוא כמעט לא ואיבד שליטה בכדור מאז שהיה מתחת לגיל 12”, אמר לאחרונה סנטי קאזורלה. “כולם אומרים ‘הוא משחק בהליכה’ אבל הוא לא צריך לרוץ. אם אתה לא מהיר, לא חזק בדו-קרב, אתה צריך ליצור זמן ומרחב בדרכים אחרות. הוא לעולם לא צריך לפרוש”.

בעולם של נתונים מתקדמים ודיונים לוהטים ברחבי הרשת, שבדרך כלל מסתכמים ב”מי כבש יותר” או “מי בישל יותר” וגם “למי יש את הדריבל הכי מרהיב”, טוני קרוס הצליח לגרום לכך שהטרייד מארק שלו, תו התקן שלו יהיה עליונות טוטאלית בכל הקשור לאומנות המסירה.
הקשר הגרמני נראה לעיתים כמעין שעון שזז במהירות שונה, שולט במתרחש בהילוך איטי, רואה 3-4 מהלכים לפני כולם, מפעיל שליטה על המשחק, מייצר סדר והגיון במשחק שלעיתים נשאב אל מחוזות כאוטיים.

טוני קרוס הוא שליטה וסדר.

טוני קרוס בהשוואה לקשרי הליגה המובילים במונחים של מסירות קדימה ודיוק מסירות.

חואן רומן ריקלמה תיאר פעם את טוני קרוס כדבר הכי קרוב בכדורגל לרוג’ר פדרר: “הוא יכול לצאת אל כר הדשא, לשחק ולחזור הביתה בלי צורך אפילו להתרחץ: הוא לא מזיע, הוא לא מתלכלך”.
כשאנצ’לוטי נכנס לחדר ההלבשה כדי לספר לשחקנים ששריקת הפתיחה למשחק גמר ליגת האלופות ב-2022 נדחתה, קרוס ענה: “אין בעיה, ננצח את המשחק מאוחר יותר”.

פרספקטיבה.

טוני קרוס זכה כמעט בכל תואר אפשרי.

🏆🏆🏆🏆🏆 גביע העולם למועדונים
🏆🏆🏆🏆🏆 ליגת האלופות
🏆🏆🏆🏆 סופר קאפ של אופ”א
🏆🏆🏆🏆 לה ליגה
🏆🏆🏆 בונדסליגה
🏆🏆🏆 גביע גרמני
🏆🏆🏆 סופר קאפ ספרדי
🏆 מונדיאל
🏆 גביע המלך
🏆 סופר קאפ גרמני

אם יזכה קרוס בגביע האלופות השישי שלו, הוא ישתווה לבאיירן מינכן וליברפול (6), יעקוף את ברצלונה (5) וכך גם את אייאקס, אינטר, מנצ’סטר יונייטד, יובנטוס, בנפיקה ועוד כמות לא מבוטלת של מועדונים. שחקן אחד שעושה קריירה עליה מועדונים שלמים יכולים רק לחלום.

לקרוס אגב חסרים רק שני תארים בכדי “להשלים את הכדורגל”, כשמדובר כמובן בזכייה ביורו ובכדור הזהב.
לא מן הנמנע שזכייה ביורו על אדמת גרמניה, תוביל לכך שקרוס יהיה מועמד בכיר מאד לזכייה בכדור הזהב, וכך קרוס יוכל להרחיב את רשימת תשעת המופלאים – אלו שזכו בכל.

רק כשמסתכלים מרחוק על הקריירה של טוני קרוס, מבינים עד כמה הוא עצום.

כך גם עם הנתונים.
טוני קרוס גילם בהצלחה לאורך כל הקריירה שלו את תפקיד “הקשר המושלם”.
השחקן שמבצע בצורה מושלמת את הגדרת תפקידו שהיא לבנות את המשחק, בכל נקודה אפשרית על המגרש, ולחבר בצורה קבועה וכמעט חסרת טעויות את החלל שבין השחקנים על המגרש.

קרוס היה למטרונום. כמעט ולא מזייף. 94% דיוק במסירה לאורך הקריירה שלו בליגה הספרדית.
בשביל להכניס דברים לפרספקטיבה הנכונה – 22,088 מסירות ביצע קרוס מ 2014/15 ועד העונה הנוכחית בליגה הספרדית.
רק 1,416 כדורים לא הגיעו ליעדם. כשל בביצוע של 6% בלבד. זה על גבול הרובוטיקה.

ממוצע אחוזי מסירה שלא יורד מ 92% הצלחה לאורך כמעט קריירה שלמה. זה מגוחך!

טוני קרוס מעולם לא דחף את עצמו אל אור הזרקורים. זה לא עניין אותו כלל.
כקשר בונה משחק הוא ידע שלפני הכל, הוא משרת את המשחק ואת חבריו, גם אם זה אומר שהוא לא יפתח מהדורות או יככב בכותרות, כשנדמה האמת, שזה מה שטוני רצה מהרגע הראשון בקריירה שלו – לשרת את המשחק, להיות המנצח הגדול מכולם, אך להתרחק מאור הזרקורים ולא למתג עצמו ככוכב.

וכך בשקט בשקט, קרוס מוצא עצמו לדוגמא בפסגה של רשימה כבירה, כשהוא משלים הכי הרבה מסירות אל השליש ההתקפי בליגת האלופות.
נתון עוצמתי שעטוף בשקט תעשייתי – שהוא בעצם עוד מאפיין באישיות המדהימה שנקראת טוני קרוס.

“זה נכון, כשאפרוש אני אוכל להגיד שאימנתי את כריסטיאנו [רונאלדו], [גארת’] בייל, [לוקה] מודריץ’, [סרחיו] ראמוס. אבל אני גם אגיד שאימנתי את טוני קרוס.” סיפר זינדין זידאן, “מה שאחרים עושים עם 40 מסירות כדי להגיע למטרה של היריב, קרוז עושה את זה עם אחת. הוא הצלף השקט”.

הצלף השקט נפרד.

“זו אחת העונות הכי טובות שלי וזה רגע טוב לעזוב”, התעקש קרוס. זו החלטה שהוא חשב עליה הרבה זמן.
“אם בעוד כמה שנים תדברו על טוני קרוס, תמיד רציתי שיזכרו איך הייתי. תמיד רציתי להיזכר ברמה בה אני נמצא עכשיו”.

לאורך השנים נחשפנו מדי פעם גם לאישיות המרתקת של טוני קרוס, איש משפחה ששם את יקיריו במרכז, אחד שדאג לטוס הביתה בין המשחקים השונים בטורניר היורו האחרון ואחד שכנראה לא ירצה להפוך למאמן בזמן הקרוב.

בראיון ל-‘Magenta TV’, הצהיר בעבר קרוס כי לא ישקול אפילו את האפשרות לשבת על הספסל כמאמן לאחר פרישתו.

“אני לא רוצה את הלחץ של נסיעות, לבלות חצי מחיי בבתי מלון ולהיות רחוק מהמשפחה שלי, אני לא רוצה את זה יותר”, התוודה הגרמני, שגם הודה כי “לכל היותר אאמן קבוצת ילדים”.

קרוס חשף גם כי הוציא 30,000 יורו כדי לחזור הביתה במטוס פרטי בין משחקי היורו האחרונים.

“בשבילי זה לא טיפשי (להוציא סכום כסף כזה על הטיסה) כי אני בבית כשהילדים שלי מתעוררים בבוקר. לכן אני מוכן לשלם את כל הכסף שבעולם”, אמר.

אפרופו כסף, אין ספק כלל שקרוס יכול היה לבחור לעזוב את אירופה וללכת לשחק בערב הסעודית.
לאורך הקריירה שלו בריאל מדריד, קרוס הכניס כ 200 מיליון אירו ברוטו לכיסו, ועם מעבר לערב הסעודית לדוגמא, הוא יכול היה להכפיל את הסכום הזה בשנתיים של משחק בליגה הסעודית.

אך קרוס האדם והשחקן היה אחד המתנגדים הקולניים ביותר בכל הקשור לנהירה לסעודיה.

קרוס הביע את דעתו בנחרצות על המעבר של גברי וייגה הצעיר לאל אהלי וכינה את העסקה כ“מבישה”.

“אומרים שיש שם פרויקט כדורגל שאפתני, אבל הכל סביב הכסף, בסוף ההחלטה נוגעת לכסף והיא נגד הכדורגל”, אמר קרוס לפני כשנה לספורטס אילוסטרייטד, “זה מתחיל להיות קשה עבור הכדורגל שאנחנו מכירים ואוהבים”.

קרוס המשיך והסביר: “כל אחד יכול להחליט בשביל עצמו, כמו כריסטיאנו רונאלדו שהחליט על המהלך לקראת סוף הקריירה, אבל זה קשה כששחקנים באמצע הקריירה, עם איכות לשחק עבור הקבוצות הטובות באירופה, בוחרים לעשות את השינוי הזה”.

הגרמני סיכם: “אין בערב הסעודית זכויות אדם וזה מה שהיה מונע ממני לפחות לעשות את המעבר הזה. ריאל מדריד מיוחדת עבורי, לא שיחקתי בשום מקום אחר תשע שנים ואתה תמיד צריך להיות מוכן לתת את הטוב ביותר שלך”.

בהודעת הפרידה שלו, הוא אמר שהמעבר למועדון הספרדי היה הרגע החשוב בחייו.

“17 ביולי 2014 – יום ההצגה שלי בריאל מדריד, היום ששינה את חיי. החיים שלי ככדורגלן – אבל במיוחד כאדם. זה היה תחילתו של פרק חדש במועדון הגדול בעולם, “כתב קרוס.
“כפי שתמיד אמרתי: ריאל מדריד תמיד יהיה המועדון האחרון שלי. אני שמח וגאה, שבראש שלי מצאתי את העיתוי הנכון להחלטה שלי ושאוכל לבחור בה לבד. השאיפה שלי הייתה תמיד לסיים את הקריירה שלי בשיא רמת הביצועים שלי”.

בראיון עם חורחה ולדאנו לפני כשנה הרחיב קרוס על הקשר שלו עם הבוס פלורנטינו פרס:

“אם מדברים על מדריד, צריך לדבר על פלורנטינו, שהוא האיש שהחתים אותי וקיבל אותי בחיבה גדולה, מהיום הראשון ועד היום. אני לא זוכר יום אחד בכמעט שמונה וחצי השנים האחרונות שהייתה לי בעיה עם פלורנטינו –  תמיד דיברנו בפתיחות ובכנות”, אמר הגרמני.

“זה מה שהוא רוצה והוא מכיר את האופי שלי, אני לא עושה דברים מטופשים ואני לא מדבר עם העיתונות כדי ליצור משהו. הוא יודע שאם יש משהו, אני אגיד לו בפרצוף, ואני מצפה ממנו לאותו דבר הוא תמיד נתן לי ביטחון והגן עליי, זה מה ששחקן צריך לתת וזה מה שנתתי למועדון עד כה”, הוסיף.

התאריך ה 25.05.2024 ייחרט לנצח בדפי ההיסטוריה של הסנטיאגו ברנבאו.
היום בו טוני קרוס המדרידיסטה, ישחק לאחרונה על הדשא של ההיכל הלבן.

בריאל מדריד רצו לעשות טקס פרידה מפואר לקרוס, אך עם צניעתו ופשטותו כאדם, קרוס ביקש שלא לעשות טקס שכזה, ולכן הפרידה תהיה אינטימית יותר, ולא גרנדיוזית, ממש כמו טוני קרוס האדם.

טוני קרוס הוא ריאל מדריד, ונכון לרגע זה הוא ממשיך לחיות בבירה הספרדית.
את רגעיו האחרונים כשחקן פעיל יעביר במדים הלבנים ולאחר מכן ינסה להיפרד מהאומה הגרמנית עם הגביע היחיד שחסר לו.
טוני קרוס הוא טיטאן של המשחק, ואחד שעליו אמר לותר מתאוס שהוא “גדול שחקני גרמניה בכל הזמנים”.

אך נדמה, שאם תשאלו את טוני עצמו על זהותו ככדורגלן וכאדם, הוא יענה לכם בפשטות הטוני קרוסית – “אני מדריד”.

19 תגובות
  1. אסף קלסי כותב

    🥹🎱

  2. מדרידיסטה כותב

    אם הייתי עצוב לפני שקראתי את זה עכשיו אני מרוסק!!!!!
    איזה שחקן איבדנו, איזה שחקן לא יהיה פה יותר.

    אני כבר מתגעגע…..

  3. שון כותב

    כתבת יפה ומרגש כרגיל, חסרה לנו הכתיבה שלך.

  4. דן כותב

    איזה שחקן טוני קרוס….מדהים הסיפור שלו שלמרות שהוא גרמני הוא כל כך התאהב במדריד בכלל והפך למדרידיסטה לפי הספר ומייצג מושלם של המועדון.

    לדעתי הלא מלומדת אם הוא זוכה ביורו וגם אלופות הקיץ מדובר בגדול הקשרים אי פעם, לפחות ממבט של קריירה. גם אם לא מדובר באחד הגדולים אי פעם.

  5. רוזן כותב

    כתוב נפלא

  6. אבי כותב

    נהנתי מאוד לקרוא

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    וואו ממש איש מיוחד

  8. שון כותב

    אנשים לא זוכרים אבל העילוי הזה היה קרוב מאוד למנצ’סטר יונייטד ב2014, לא היה לנו מושג מה פספסנו. אחד הגדולים ביותר בעמדה הזאת.

  9. אלכס כותב

    גדול קשרי תבל 🐐

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    קייזר

  11. נווה כותב

    ניסים איפה לדעתך בבקשה ממוקם טוני קרוס בהיסטוריה?

  12. פאבל נדבד 🐐 כותב

    ממש יפה כתבת, איזה אנשים אדירים יש לנו במשחק.

  13. אייל כותב

    יפה ומרגש מאוד, עזר לי להסתכל באור אחר על שחקן שלא מפומפם בגלל סטטיסטיקה אבל כנראה אחד הענקיים ששיחק את המשחק שלנו.

    ניסים בבקשה תכתוב לנו יותר אתה מרווה לנו את הצמא לכדורגל אמיתי ולא לזבל שדוחפים לנו בחוץ.

  14. מיכאל קוכמן כותב

    שחקן חד פעמי

  15. נועם ארבל כותב

    הסנייפר הגרמני! גם עוד 5 עונות כרגיל היה עולה למגרש ומספק את המספרים הרגילים שלו. שליטה במרחב הזמן, שטח ותזמון חד פעמית.

    אני ממש ממש רוצה שיזכה ביורו הקרוב, חייב בסוף הקריירה לקבל את ההכרה שמגיעה לו.

    וניסים אתה כתב מאוד טוב.

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    ריגשת אותי ניסים

  17. סמי כותב

    שאפו ניסים עשעת כבוד לאגדה שלא באור הזרקורים ושמת אותה במקום הראוי לה זה מראה המון

    אתם משנים את הספורט בישראל

  18. ויקינג כותב

    כמה נתגעגע דון אנטוניו

  19. JB5 כותב

    מאוהב בשחקן הזה

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן