תשעת המופלאים | השחקנים שהגשימו הכל

471 כדורגלנים זכו  בתואר הנחשק ביותר בכדורגל העולמי – גביע העולם , 80 מהם, הצליחו להפוך עם קבוצתם לאלופי אירופה והוסיפו גם זכייה בתואר הקבוצתי הנחשב מכולם, ליגת האלופות. מתוכם, רק תשעה יחידי סגולה , שמו ידם גם על הפרס האישי, הכי גדול שיש – כדור הזהב. אלו הם תשעת המופלאים שהצליחו לזכות בטרבל האישי הגדול, של הכדורגל העולמי.

     סר בובי צ’רלטון 

  • גביע העולם: 1966
  • כדור הזהב: 1966
  • גביע אירופה לאלופות: 1968

הראשון לזכות בכל שלושת התארים הגדולים של עולם הכדורגל היה הכדורגלן האנגלי האגדי, סר בובי צ’רלטון, שעשה זאת בטווח של שלוש שנים בלבד.

ב-1966 סחב צ’רלטון את נבחרת אנגליה לזכייה היסטורית בגביע העולם הביתי, כשהוא כובש שלושה שערים וזוכה בפרס השחקן המצטיין של המונדיאל. באותה השנה עולם הכדורגל הכיר בסר בובי צ’רלטון כשחקן הטוב ביותר  באותה תקופה, כאשר האנגלי זכה בכדור הזהב לשנת 1966 כשגבר על פרנץ בקנבאאור ואוזביו הפורטוגלי אותו הקדים סר בובי בנקודה אחת בלבד.

שנתייים לאחר מכן, בשנת 1968  הוביל הכוכב האנגלי את קבוצתו מנצ’סטר יונייטד לגמר הגדול של גביע אירופה לאלופות נגד בנפיקה ליסבון, שהתקיים באותה השנה בבירת אנגליה, לונדון. צ’רלטון הבקיע את השער הראשון לזכות השדים האדומים, וחיימה גראסה איזן לטובת הפורטוגלים בדקה ה-79′ למשחק. שתי הקבוצות המשיכו להארכה, שם יונייטד סגרה את הסיפור. גו’רג’ בסט מצא את הרשת בדקה ה-92 ובריאן קיד הוסיף שער בדקה-94 למשחק, בדקה ה-99  השלים סר בובי צמד והוביל את השדים האדומים לזכייה הראשונה שלהם בגביע עם האזניים הגדולות, והפך לראשון בהיסטוריה, לזכות בכל שלושת התארים הנחשקים של עולם הכדורגל.

      גרד מולר

  • גביע העולם: 1974
  • כדור הזהב: 1970 
  • גביע אירופה לאלופות: 1973/74, 1974/75, 1975/76

המפציץ הגרמני, שהחזיק בשיא הכיבושים לשנה קנלדרנית עם 85 שערים עד שנת 2012, זכה בכל שלושת התארים הגדולים במהלך ארבע שנים גדולות.

למודניאל 1970, הגיע מולר לטורניר כזוכה נעל הזהב האירופית, לאחר שכבש בעונה שחלפה  38 שערי ליגה במדי באיירן מינכן. החלוץ האגדי של באיירן, הבקיע עשרה שערים לאורך כל הטורניר כולל צמד בחצי הגמר נגד איטליה, אך  נבחרתו סיימה במקום השלישי. מולר סיים כמלך השערים של הטורניר, ובטקס כדור הזהב שהגיע לאחר גביע העולם, קטף החלוץ האגדי את הפרס האישי הגדול מכולם כאשר הקדים את בובי מור האנגלי, ב-7 נקודות, והיה לגרמני הראשון בהיסטוריה שזוכה בכדור הזהב.

לאחר ארבע שנים, השיג המפציץ גם את גביע אירופה לאלופות. מולר סיים את אותה עונה במדי הבווארים כמלך שערי המפעל היוקרתי, עם שמונה שערים כולל צמד בניצחון 4:0 המוחץ של הבווארים במשחק הגמר החוזר, נגד אתלטיקו מדריד.  ובסה”כ זכה מולר בגביע אירופה לאלופות, שלוש פעמים ברציפות במדי באיירן מינכן בין השנים 1974-1976.

במונדיאל שהגיע באותה שנה בקיץ לגרמניה, הוביל החלוץ האגדי של באיירן  את נבחרת מערב גרמניה לזכייה השנייה שלה בגביע העולם  כשהוא כובש ארבעה שערים לאורך הטוניר וכמובן, את שער הניצחון בדקה ה-43′ בגמר נגד הולנד. מולר החזיק בתואר מלך שערי גביע העולם בכל הזמנים עם 14 כיבושים עד שנת 2006, בה רונאלדו נזאריו, עקף אותו בראש הטבלה.

       פרנץ בקנבאואר

  • גביע העולם: 1974
  • כדור הזהב: 1972, 1976
  • גביע אירופה לאלופות: 1973/74, 1974/75, 1975/76

ה”קייזר” הגרמני, הוביל את נבחרתו כקפטן נבחרת מערב גרמניה ביורו 1972 בבלגיה, אל זכייה היסטורית באליפות, לאחר שהמנשאפט גברו על נבחרת ברית המועצות 3:0 בגמר בבריסל.

בקנבאאור שנודע בתור אבי הבלם המודרני,  שיודע לקדם את הנעת הכדור והתקפת קבוצתו, נבחר להרכב הטורניר שכלל שבעה שחקנים מנבחרת גרמניה, ובסיום אותה עונה הקדים בפודיום כדור הזהב את חבריו לנבחרת גרד מולר וגינטר נצר והפך לגרמני השני לאורך ההיסטוריה אחרי מולר, שזוכה בכדור הזהב.

בעונת 1973/74 בקנבאאור כקפטן באיירן מינכן הוביל את קבוצתו לזכייה ראשונה מבין שלוש רצופות בגביע אירופה לאלופות ובכך הפך לקפטן הראשון בהיסטוריה של באיירן ושל קבוצה גרמנית בכלל, להניף את הגביע עם האזניים הגדולות. בסיום אותה עונה אירחה מערב גרמניה את גביע העולם בכדורגל, בקנבאאור, שהניף כבר את הגביע היבשתי עם נבחרתו, זכה בגביע אירופה לאלופות, ובכדור הזהב, היה צריך רק את הגביע המוזהב על מנת להשלים את הזכייה המשולשת.

הקייזר רשם טורניר נהדר וזכה בכדור הכסף של הטורניר, סיים בהרכב המונדיאל, וזכה להניף כקפטן הנבחרת לעיני הקהל הביתי את גביע העולם, לאחר שנבחרתו גברה 2:1 בגמר נגד הולנד של יוהאן קרויף.

בסיום עונת 1975/76, ולאחר זכייה שלישית ברציפות בגביע אירופה לאלופות, הוביל בקנבאאור את נבחרתו  לגמר אליפות אירופה נוסף, שם הפסידה נבחרת גרמניה בפנדלים במשחקה הבינלאומי ה-100 שלה נגד צ’כוסלובקיה בבלגרד. למרות ההפסד של נבחרתו, זכה פרנץ בקנבאאור שוב בכדור הזהב, כשהוא מקדים בפודיום את רוב רנסנברינק ההולנדי, ואיבו ויקטור הצ’כי. זו הייתה הופעת הגמר הרביעית שלו בנבחרת, ונכון להיום בקנבאואר הוא השחקן היחיד עד כה שהופיע בשני משחקי גמר של אליפות אירופה ומונדיאל.

       פאולו רוסי

  • גביע העולם: 1982
  • כדור הזהב: 1982
  • גביע אירופה לאלופות: 1985

לאחר שהחלוץ האיטלקי האגדי זכה עם יובנטוס באליפות הראשונה שלו במדי הביאנקורי, הגיע פאולו רוסי עם נבחרת איטליה למונדיאל 1982 בספרד.  רוסי סיים את הטורניר כמלך השערים כשכבש שישה, כולל שלושער אדיר נגד נבחרת ברזיל בניצחון 3:2 של איטליה, צמד בניצחון 2:0 בחצי הגמר נגד פולין, והוסיף את השער הראשון בגמר הגביע העולמי, כשאיטליה מנצחת 3:1 את מערב גרמניה.

החלוץ הוביל את נבחרתו לזכייה שלישית במונדיאל ובכך השוותה הנבחרת האיטלקית  את מספר הזכיות של ברזיל בגביע נכון לאותם ימים.  רוסי זכה בכדור הזהב של המונדיאל לשחקן המצטיין בטורניר, ובסיום אותה שנה הקדים בפודיום כדור הזהב את אלן ז’ירס הצרפתי וזאת חברו ליובנטוס זביגנייב בונייק מפולין, וזכה בתואר הנחשק.

בעונת 1984/85, שנה לאחר האליפות השנייה של רוסי עם יובה, היה החלוץ שותף משמעותי לזכייה הראשונה של הגברת הזקנה בגביע אירופה לאלופות. רוסי הבקיע חמישה שערים לאורך הטורניר, זכה להיות אלוף אירופה עם קבוצתו, והיה לשחקן הרביעי בהיסטוריה להכנס אל מועדון המכובד.

      זינאדין זידאן

  • גביע העולם: 1998
  • כדור הזהב: 1998
  • ליגת האלופות: 2002

אחד הכוכבים הכי גדולים של הכדורגל העולמי זינדין זידאן,  הוביל את נבחרת צרפת לזכייה היסטורית בגביע העולם בטורניר הביתי ב-1998. זיזו להט בגמר נגד ברזיל כאשר הבקיע צמד שערים גדול  והוביל את נבחרתו לניצחון מוחץ 3:0 נגד הסלסאו, ולזכייה ראשונה בגביע העולם.

הצרפתי סיים את השנה גם עם זכייה באליפות עם יובנטוס וכבש בסה”כ 13 שערים ובישל עוד 10 בכל המסגרות כולל המונדיאל, ולאחר שעונה לפני סיים זיזו במקום השלישי בפודיום, בסיום אותה עונה  הקדים הקשר עם 240 נק’ את דאבור שוקר מריאל מדריד- 68 נק’ ורונאלדו ששיחק אז בשורותיה של אינטר וסיים עם 66 נק’, וזכה בכדור הזהב היוקרתי.

בשנת 2002  בעונתו הראשונה של זידאן כשחקן  ריאל מדריד, כבש הצרפתי 12 שערים ובישל עוד 15 ב-49 הופעות. כאשר ההופעה הזכורה ביותר שלו היא גמר ליגת האלופות בו כבש זיזו את שער הניצחון האייקוני בוולה אדיר נגד לברקוזן. ריאל מדריד זכתה בליגת האלופות בפעם התשיעית בתולדותיה, וזידאן השלים זכייה גם במונדיאל, גם בכדור הזהב וגם בליגת האלופות.

      ריבאלדו

  • גביע העולם:2002
  • כדור הזהב:1999
  • ליגת האלופות:2002/03

נבחרת ברזיל של תחילת שנות האלפיים הייתה עמוסת כוכבים ואחד מהם היה כמובן ריבאלדו.

הקוסם הברזילאי זכה בכל שלושת התארים הנחשקים בתוך ארבע שנים בלבד, כאשר להט בעונתו השנייה במדי ברצלונה, והוביל את הקטלונים לאליפות שנייה ברצף עם 29 שערים ו-18 בישולים כאשר בארסה מקדימה בסיום העונה את ריאל מדריד ב-11 נקודות בפסגה,  וריבאלדו הצטיין נגד היריבה המושבעת ובישל בקלאסיקו שהסתיים בתיקו 2-2 בברנבאו, ובקאמפ נואו הבקיע נגד מדריד בניצחון 3:0 של בארסה.

בסיום אותה עונה הוביל ריבאלדו את נבחרת ברזיל לזכייה בקופה אמריקה כשהוא מבקיע בכל שלבי הטורניר כולל צמד ובישול בגמר בניצחון של הסלסאו 3-0 נגד אורוגוואי. ריבאלדו סיים את הטורניר כשחקן המצטיין, וכמלך השערים ביחד עם חברו לנבחרת רונאלדו,  ובטקס כדור הזהב של אותה השנה, קיבל ריבאלדו את ההכרה על העונה המופלאה שלו  וזכה בכדור הזהב לשנת 1999.

שלוש שנים לאחר מכן, במונדיאל 2002, שהתקיים בדרום קוריאה ויפן, שוב כיכב ריבאלדו  עם חמישה שערים  כשהבקיע בכל המשחקים ממשחק הפתיחה, עד לרבע הגמר נגד אנגליה. ברזיל של ריבאלדו, רונאלדו, רונאלדיניו, ושאר הכוכבים הלכה עד הסוף, לגביע החמישי, וריבאלדו הפך אלוף עולם.

בעונה שהגיעה לאחר מכן, עזב ריבאלדו את ברצלונה והצטרף למועדון האיטלקי המפואר, מילאן. בעונת 2002/03 בליגת האלופות, הברזילאי שעבר תקופה לא פשוטה באיטליה, הבקיע רק שני שערים ב-12 הופעות ורשם בחצי הגמר הראשון נגד אינטר רק 9 דקות משחק, ובגומלין חצי הגמר ובגמר ריבאלדו כלל לא שותף. כל זה לא שינה את העובדה, שמילאן וריבאלדו זכו בליגת האלופות, והחלוץ הברזילאי המוכשר השלים זכייה משולשת בגביע העולם, ליגת האלופות, וכדור הזהב.

      רונאלדיניו

  • גביע העולם: 2002
  • כדור הזהב – 2005
  • ליגת האלופות – 2006

גם רונאלדיניו היה חלק בלתי נפרד מהנבחרת הגדולה של סקולארי שהלכה כד הסוף בגביע העולם 2002. הלהטוטן הבריזלאי  כבש שני שערים בטורניר ובישל עוד שלושה כשהמשחק הזכור ביותר שלו בטורניר היה ברבע הגמר נגד נבחרת אנגליה, בו בישל לריבלאדו והבקיע את השער האייקוני שלו בבעיטה חופשית   בדרך למהפך  וניצחון 2:1 לטובת הסלסאו.  רונאלדיניו סיים בנבחרת הטורניר של המונדיאל והפך לאלוף עולם במדי נבחרת ברזיל כשהוא רק בן 22.

בעונת 2004/05 הוביל רונאלדיניו את בארסה לאליפות הראשונה שלו בספרד, כשהוא מסיים את העונה עם  13 שערים ו-16 בישולים כולל הצמד המרהיב נגד צ’לסי בשמינית גמר ליגת האלופות, ושער ובישול בניצחון הגדול של בארסה 3:0 בקלאסיקו נגד ריאל.  לאחר ששנה קודם לכן, סיים  על פודיום כדור הזהב במקום השלישי, העונה האדירה שלו הובילה את רונאלדיניו להקדים בטקס כדור הזהב של שנת 2005 את סטיבן ג’רארד ופרנק למפארד ולזכות בפרס היוקרתי.

בשנה שהגיעה לאחר מכן, הוביל רוני את בארסה לזכייה השנייה שלה בהיסטוריה בצ’מפיונס,  כאשר הוא כובש שבעה שערים לאורך הטורניר ומבשל עוד שלושה. רונאלדיניו בישל לג’ולי את שער הניצחון בסן סירו שהכריע את ההתמודדות נגד מילאן, ובגמר גברו בארסה והברזילאי 2:1 נגד ארסנל וזכו בליגת האלופות.

       קאקה

  • גביע העולם: 2002
  • כדור הזהב :2007
  • ליגת האלופות : 2007

לואיס פליפה סקולארי זימן את קאקה הצעיר לסגל הסלסאו למונדיאל 2002, כשהיה רק בן 20. הקשר המוכשר אמנם רשם רק הופעה אחת בגביע העולם של 2002,  בה רשם 18 דקות בשלב הבתים נגד קוסטה ריקה, אך הוא היה שותף מלא לזכייה החמישית של ברזיל במונדיאל והפך אלוף עולם בגיל 20 בלבד.

את הגביע עם האזניים הגדולות הצליח קאקה להניף בשנת 2007 כאשר הברזילאי סחב את מילאן כל הדרך לגביע השביעי של הרוסונרי, כשהוא מסיים את הטורניר כמלך השערים עם עשרה.

קאקה הבקיע צמד שערים אדיר בחצי הגמר באולד טראפורד בהפסד 3:2 של מילאן כולל שער הסלאלום הזכור, והוסיף עוד שער בגומלין בסן סירו, כשקבוצתו הביסה 3:0 את מנצ’סטר יונייטד. במשחק הגמר באתונה, בישל קאקה את השער השני לפיפו אינזאגי, שסגר את הסיפור והעניק  למילאן וקאקה את הגביע עם האזניים הגדולות . קאקה סיים את אותה עונה עם 18 שערים ו-11 בישולים בכל המסגרות, ובטקס כדור הזהב של 2007 הוכתר הברזילאי כשחקן הטוב בעולם כשהוא גובר על לא אחרים מאשר ליונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו, כשהוא עד היום  הכדורגלן היחיד בהיסטוריה לנצח גם את מסי וגם את רונאלדו בפודיום כדור הזהב.

      ליונל מסי

  • גביע העולם: 2022
  • כדור הזהב:  2009, 2010, 2011, 2012, 2015, 2019, 2021, 2023
  • ליגת האלופות:  2005/06, 2008/09, 2010/11, 2014/15

האחרון להכנס לרשימה המפוארת הוא ליונל מסי. שיאן הזכיות בכדור הזהב עם שמונה,  זכה בליגת האלופות בעונתו השלישית בבוגרים בסה”כ כשהוא רק בן 19, בעונת 2005/06.  מסי הצעיר הבקיע שער אחד ובישל עוד שניים לאורך הטורניר אך בעקבות קרע בשריר הפסיד את שלבי ההכרעה של העונה.

בעונת 2008/09  כשכבר היה הכוכב של הקבוצה עם המספר 10 על הגב, הוביל מסי את בארסה לזכייה שלישית בליגת האלופות ולטרבל היסטורי. הכוכב הארגנטינאי הבקיע 38 שערים בכל המסגרות כאשר בצ’מפיונס הוא מוסיף עוד חמישה בישולים וסיים כמלך השערים עם תשעה, כולל צמד ובישול ב-4:0 המהדהד של בארסה בשלב רבע הגמר נגד באיירן מינכן, וכמובן השער השני בגמר נגד מנצ’סטר יונייטד בו התעופף מסי הקטן ונגח את הכדור לרשת של ואן דר סר.  מסי הוביל את ברצלונה של פפ גווארדיולה לטרבל, ולשישה תארים בשנה אחת, ובטקס כדור הזהב של אותה השנה, לכולם היה ברור מי השחקן הטוב בעולם.

מסי סיים במקום הראשון בפודיום בפער של 240 נקודות מכריסטיאנו רונאלדו השני. לצ’אבי שסיים במקום השלישי ורונאלדו במקום השני היו ביחד 403 נקודות, כשמסי לבדו גרף 433 נקודות וזכה בכדור הזהב הראשון בקריירה שלו. ליאו השתלט בשנים שהגיעו על הפרס היוקרתי והפך לראשון בהיסטוריה לזכות בתואר ארבע שנים ברציפות בין השנים  2009-2012. כשהוא מוסיף עוד זכייה עם ברצלונה בליגת האלופות.

לאחר שנתיים בהן מסי סיים שני לכריסטיאנו על הפודיום, הגיעה עונת 2014/15 בה הוביל מסי את בארסה ביחד עם ניימאר וסוארס לעוד טרבל כשהוא מסיים כמלך שערי הצ’מפיונס עם עשרה, ביחד  ביחד עם ניימאר ורונאלדו. הפרעוש כבש לא פחות מ-58 שערים בכל המסגרות להם הוסיף עוד 31 בישולים, וזכה בכדור הזהב החמישי שלו כשהוא מקדים את הפורטוגלי והברזילאי על הפודיום.

מסי זכה בכל תואר אפשרי עבור ברצלונה ובכל תואר אישי עבורו, אך החלום הגדול שלו התגשם בקטאר 2022. ליאו הגיע למונדיאל הכנראה אחרון שלו בקריירה, בידיעה ברורה שזה עכשיו או לעולם לא.  מלך שערי האלביסלסטה בכל הזמנים נתן את טורניר חייו ומצא את הרשת בכל שלבי הטורניר. מסי הבקיע ובישל בניצחון הכל כך חשוב של ארגנטינה נגד מקסיקו בשלב הבתים, הקפטן הארגנטינאי מצא את הרשת ובישל שוב  גם נגד הולנד ברבע הגמר,וגם נגד קרואטיה בחצי.

במשחק הגמר האגדי נגד צרפת, הבקיע מסי צמד וכבש בדו קרב הפנדלים בדרך לזכייה המרגשת בגביע. הפרעוש סיים כשחקן המצטיין של הטורניר וסוף כל סוף הגשים את חלומו והפך לאלוף עולם במדי נבחרת ארגנטינה.

*ליונל מסי וגרד מולר הינם שני השחקנים היחידים לזכות בכדור הזהב, מונדיאל, ליגת האלופות, ונעל הזהב האירופית*

3 תגובות
  1. or7m כותב

    אוהד ריאל אבל מסי זה וואו. לצערי כריסטיאנו נולד במדינה בלי היסטוריה ומסורת של תארים, מסי ענק אבל ג בלעדיו ארגנטינה המדינה המעוטרת בכל הזמנים ותמשיך לקחת תארים בלעדיו

  2. אילן ברגר כותב

    בקנבאוור פשוט אגדה היסטורית, ענק ספורט ושל הענף.
    בלתי נתפס ההישגים שלו ובטח כבלם.

    בקנבאוור, ואז מלדיני וראמוס הם גדולי העמדה אך הגרמני מפואר מהם לדעתי.

  3. ידידיה לנדאו כותב

    כל אחד ואחד מהתשעה אגדה של כל הזמנים. תודה על כתבה מעניינת ומעולה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן