מאבק האליפות ייפתח? | לקראת האל קלאסיקו

שתי היריבות המרות ייפגשו לעוד פרק מפואר בהיסטוריה שלהן, לו השלכות על מאבק האליפות בספרד

הקדמה

הלילה (22:00 שעון ישראל), יגיעו עשרות אלפי אוהדים לאצטדיון ׳סנטיאגו ברנבאו׳ כדי לחזות באחד המשחקים היוקרתיים ביותר שהכדורגל העולמי יכול לספק לנו, אם לא היוקרתי שבהם. שתי הקבוצות האהודות בעולם, להן אוהדים בכל רחבי הגלובוס, שגם נחשבות כחלק ממותגי הספורט המוכרים ביותר, יתמודדו ב״אל קלאסיקו״ המפורסם.

המפגש האחרון בין שני המועדונים נערך לפני מעט יותר משלושה חודשים, במסגרת גמר הסופרקופה הספרדי ששוחק בערב הסעודית. באותו משחק הציגה ריאל מדריד יכולת נהדרת, שהתבטאה היטב על ידי תצוגה מחשמלת של ויניסיוס ג’וניור שהבקיע שלושער והעניק לבלאנקוס את התואר (4:1).

מפגשי עבר

שתי היריבות המרות נפגשו ב-256 משחקים רשמיים לאורך ההיסטוריה, כאשר היריבות ביניהם נבנתה לאורך כמעט 100 השנים האחרונות. באשר למאזן הכולל, ריאל מדריד מובילה עם 104 ניצחונות, כאשר בארסה מעט מאחור עם 100 כאלו, לעומת 52 משחקים שהסתיימו בתיקו. גם באשר כמות השערים שהובקעו התחרות היא צמודה, כאשר גם כאן הבלאנקוס מובילים עם 430 שערים לעומת 417 כאלו של הקאטלונים.

  • ליאו מסי הוא הכובש המצטיין במסגרת היריבות עם 26 שערים, כשאחריו ברשימה נמצאים ארבעה שחקני ריאל מדריד. במקום השני מתחלקים אלפרדו די סטאפנו וכריסטיאנו רונאלדו עם 18 שערים כל אחד, בנזמה שלישי עם 16 וראול רביעי עם 15.
  • שני הניצחונות הגדולים ביותר לאורך ההיסטוריה שייכים לצד של מדריד, כאשר היא ניצחה 11-1 במסגרת גביע המלך בשנת 1943 ו- 8-2 במסגרת הליגה באמצע שנות השלושים של המאה הקודמת. הניצחון הגדול ביותר של ברצלונה, לפחות מבחינת תוצאה, הוא 7-2 במשחק שנערך בליגה הספרדית בשנת 1950.
  • בפעם האחרונה ששתיהן נפגשו במסגרת הליגה ניצחה החבורה של אנצ’לוטי 2:1 מצמד של ג’וד בלינגהאם שקבע מהפך בתוספת הזמן.

כושר נוכחי

בין הקבוצות מפרידות 8 נקודות בפסגת הטבלה, כאשר ריאל מקדימה את יריבתה הנצחית בפער של יותר משני משחקים. למשחק השלכות משמעותיות על מאבק האליפות בספרד, כשניצחון אדום-כחול הערב יקטין את הפער ל-5 נקודות בלבד כאשר יישארו 6 משחקים בקופה, וישאיר סיכוי לאליפות קטאלונית. בלי קשר לפער בסוף המשחק, אין ספק ששתי הקבוצות יגיעו במטרה לנצח את המשחק, שכן בנוסף למאבק על התואר, הוא מסמל יוקרה וכבוד וניצחון בו מהווה נקודת ציון בעונה של כל אחת מהקבוצות.

ריאל מדריד

המארחת של הקלאסיקו מגיעה למשחק לאחר מופע הגנתי מעורר השתאות במשחק השני של רבע גמר ליגת האלופות מול מנצ’סטר סיטי, במה שגרר את המשחק לפנדלים ושם נקבע כי מלכת המפעל תעפיל לשלב חצי הגמר. מאמן הבלאנקוס אנצ’לוטי התייחס לכושר השחקנים לאחר 120 דקות ששיחקו: “התאוששנו היטב אבל יש שחקנים שיצטרכו את היום הנוסף, כמו מנדי. כולם יהיו בהרכב, לא היו לנו שום בעיות אמיתיות וננסה להציג מחר את הקבוצה הכי טובה שאפשר”.

בכל הקשור לליגה המקומית, היא מגיעה ברצף של ארבעה ניצחונות רצופים, כאשר הפעם האחרונה בה לא ניצחה בליגה הייתה לפני כחודש וחצי בתיקו עם ולנסיה.

סטטיסטיקות:

  • הבלאנקוס לא הפסידו משחק ליגה בשנת 2024, כאשר 3 משחקים מסתיימים בתיקו וכל עשרת משחקיה האחרים מסתיימים כשידה על העליונה.
  • בכל העונה עד כה בליגה הספרדית, ריאל מדריד ירדה מנוצחת מהמגרש פעם אחת בלבד, כאשר הפסידה ליריבתה העירונית אתלטיקו 3:1 במשחק שנערך בספטמבר!, במה שמעמיד את הרצף שלה כבלתי מנוצחת בליגה על כמעט 7 חודשים שלמים.
  • ריאל תופסת את הפסגה לא רק במה שקשור לכמות הנקודות אותן צברה, אלא גם בכמות השערים אותם כבשה(67), ספגה(20) ובהפרש השערים הכללי(47), בו היא נמצאת בפער אדיר מהבאה ברשימה.
ברצלונה

הקבוצה מקטאלוניה מגיעה למשחק לאחר הפסד כואב 4:1 לפ.ס.ז במשחק השני בשלב רבע גמר ליגת האלופות, במה שגרר עימו הדחה כואבת מאירופה. לפני המפלה הביתית, החבורה של צ’אבי הייתה במומנטום נפלא ולא הפסידה ב-13 משחקיה האחרונים בכל המסגרות. למעשה, מרגע הצהרתו של המאמן הספרדי כי יעזוב את המועדון לאחר ההפסד לויאריאל לפני כ-3 חודשים(5-3 לצוללת הצהובה), הקבוצה לא ירדה מנוצחת עד למשחק בשלישי האחרון.

לגבי אפשרות צמצום הפער מריאל אמר: ״יש לנו הזדמנות לצמצם את הפער בליגה. אנחנו חיוביים, עם אמונה שאפשר לצמצם את הפער ל-5 נקודות. זו התפאורה המושלמת להראות אישיות. התכוננו למשחק היטב, אני חושב שנוכל לעשות משחק טוב ולנצח”. 

סטטיסטיקות:

  • מתוך שבעת משחקיה האחרונים בליגה, היא השכילה לנצח שישה ואת המשחק הנוסף סיימה בתיקו.
  • באותו רצף המוזכר בסעיף הקודם, ההגנה של בארסה ספגה שער אחד בלבד, שהגיע במשחק מול סלטה ויגו ב17.2. למעשה, הקבוצה לא ספגה שער ליגה למעלה מחודשיים, במה שמזכיר את ההגנה האימתנית שהייתה לה בעונה שעברה.
  • אם הזכרנו את ההגנה של הקאטלונים, זהו מקום טוב לציין שהיא מדורגת במקום החמישי בלבד בספיגת שערים, כאשר היא מאפשרת ל-34 כדורים להיכנס לרשתה בליגה. לעומת זאת, מבחינה התקפית היא מדורגת שלישית עם 62 כיבושים ששחקניה רשמו, במה שמביא את הפרש שעריה ל-28.

מאצ’אפ המאמנים

ניתן להקביל את המאצ׳אפ בין המאמנים למצב הקבוצות שלהן. מצד אחד עומד קשר העבר הספרדי, המאמן את הקבוצה מאז שנת 2021. בפרק הזמן הזה הוביל את הקבוצה לזכייה בשני תארים, אליפות ספרד והסופרקופה הספרדי, שניהם בעונה שעברה.

בשונה מהתנהגותו כשחקן, כשהיה נדמה שהוא מנהיג שקט על המגרש, כאיש העומד על הקווים נראה צ’אבי הרבה פעמים עצבני וחסר סבלנות. אלה באים לידי ביטוי בהתפרצויות רבות על אנשי המשרוקית ובנתון המייצג הבא: כשחקן, הורחק הספרדי פעמיים בלבד בכל שנות הקריירה שלו. כמאמן, כבר עבר את הרף הזה כאשר ראה את הכרטיס האדום שלוש פעמים עד כה. צ’אבי יודע להכין את קבוצתו למשחקים, אך נתון זה מעיד על כך שהוא לא מצליח לשלוט על עצמו בהם, ודבר זה מחלחל לקבוצתו שנראית לפעמים אבודה על המגרש כשמאמנה לא שולט בה, ובעצמו.

על ההרחקה שלו ברבע הגמר של ליגת האלופות אמר צ’אבי: “זאת הייתה טעות שלי, במצב מתסכל מאוד ועם כל המתח של המשחק. היינו פייבוריטים וזרקנו את זה. בעונה הבאה המועדון יחזור לליגת האלופות ונמשיך להתחרות בצורה הכי טובה. יש לנו הזדמנות להחליף דיסקט, אני מאחל שהתסכול והזעם של המשחק האחרון יופנו למשחק הזה״.

מן העבר השני עומד המאמן האיטלקי, שנחשב לאחד מגדולי המאמנים בכל הזמנים. תחת הדרכתו, הצעיד דון קרלו את ריאל מדריד לזכייה ב 11 תארים, שביניהם שתי זכיות בליגת האלופות, זכייה אחת בלה ליגה ושתי זכיות בגביע המקומי.

לעומת עמיתו מברצלונה, אנצ’לוטי נראה לאורך כל שלבי המשחק עם אותה הבעת פנים, כאשר נראה כי שום דבר לא יכול להפריע לשלוותו. הוא משרה רוגע על שחקניו, ונותן להם את הביטחון לעשות את הפעולות בהם הם מצטיינים. רבים אומרים שהוא מאמן של שחקנים, כזה שיודע לנהל סגל עמוס כוכבים, לפנות לליבם ולגרום להם לעבוד קשה למענו. הדבר התבטא היטב במשחק האחרון של הקבוצה מול סיטי, כאשר שחקני הבלאנקוס הציגו משמעת טקטית עילאית בניצוחו של אנצ’לוטי. על כך אמר האיטלקי: “הכוח של הקבוצה תמיד טמון באיך שהם עובדים ביחד, חבר’ה ששמים את הצלחת הקבוצה לפני ההצלחה האישית שלהם”. 

המאזן בין השניים עומד על 4-5 לטובת האיטלקי, כשאת המפגש האחרון קרלו מסיים עם ידו על העליונה ועם תואר הסופר קופה בכיסו.

אמנם לא ניתן לדעת בוודאות כיצד המשחק יתפתח, אך מה שבטוח הוא שהקלאסיקו מעורר בחובבי הכדורגל את מלוא קשת הרגשות שיכול האדם לחוות, גם אם אתה אוהד של אחת הקבוצות וגם אם אתה צופה ניטרלי. ההילה סביב המשחק והמעמד לו הוא זוכה משרים תחושה של עונג צרוף על הצופה, ולעיתים גם כעס ושנאה.

למשחק הנוכחי יהיו השלכות רבות על מאבק האליפות בספרד, כשכל אחת מהקבוצות תבוא להציג את הכדורגל הטוב ביותר שלה. בפעמיים הקודמות העונה זה נגמר בניצחון של הקבוצה ממדריד, כיצד זה ייגמר הפעם?

1 תגובה
  1. ויסקה בארסה כותב

    תודה רבה להב

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן