מועדים לשמחה: הפוני האלוהי חוגג 56

כתבנו לפני שלושה שבועות על רומאריו והזכייה שלו במונדיאל 1994 בארצות הברית. אבל לכל מטבע יש שני צדדים ולגמר מונדיאל 1994 היה גם צד מפסיד וגיבור טראגי ברור. זה היה רוברטו באג’ו האיטלקי עם הקוקו המפורסם בהיסטוריה, שהחמיץ את הפנדל המכריע שקבע שברזיל ורומאריו יהיו אלופי העולם. באג’ו “האלוהי” חוגג היום את יום הולדתו ה-56.

רוברטו באג’ו נולד בקלדוניו שבאיטליה ב-18 בפברואר 1967 למתילדה ופלורדינו, כילד שישי מתוך שמונה ילדים. אחיו הצעיר אדי, היה גם כדורגלן.  באג’ו החל לשחק כדורגל בגיל שבע בקלודניו, שם עוד לפני גיל 11 שיחק 26 משחקים בהם הבקיע 45 שערים ובישל 25. הוא שיחק בקבוצה שש שנים,  בהם הבקיע 110 שערים ב-120 משחקים. בגיל 13 חתם בקבוצה בויצ’נזה, שם אחרי שלוש שנים התחיל את דרכו בבוגרים בסריה ג.

מתמודד עם פציעות בדרך לגמר גביע אופ”א

ביוני 1984 הבקיע את שערו הראשון בקבוצה, מול ברשיה, הקבוצה אצלה יפרוש 21 שנה מאוחר יותר. הוא השתלב במהירות בקבוצה עזר לה לעלות לסריה ב, כשהוא מבקיע 12 שערים ב-29 הופעות, בסיום העונה קרע את הרצועה הצולבת של ואת המינסקוס בברך ימין. הפציעה התרחשה יומיים לפני שחתם בפיורנטינה מהסריה א.

למרות חששות הרופאים שלא יוכל לחזור לשחק לעולם, פיורנטינה לא פחדו והחתימו אותו. בשנה וחצי הראשונות החמיץ משחקים רבים בגלל הפציעה ממנה סבל, אך מרגע שהחלים ראשי המועדון לא התחרטו על ההימור על הקשר ההתקפי המוכשר.  בעונת 1987/78 הוא החל לתקוע יתד בקבוצה עם 34 הופעות ותשעה שערים בכל המסגרות.

המספרים רק הלכו ועלו ובעונה שלאחר מכן כבר הבקיע 24 שערים ב-41 הופעות. בעונת 1989/90 הדרדרה פיורנטינה למרכז הטבלה, אבל יצאה למסע מופלא בגביע אופ”א, כל הדרך אל הגמר. בגמר פגשו באג’ו וחבריו את יובנטוס למפגש כל איטלקי, והפסידו 3:1. בסיום העונה באג’ו קיים את הביטוי: “אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם” וחתם ביובנטוס.

גביע אופ”א ראשון לבאג’יו

באותו קיץ הוא הופיע לראשונה עם הנבחרת בטורניר גדול, במונדיאל 1990, אותו אירחה איטליה. הנבחרת הגיעה עד לחצי הגמר שם הודחה בפנדלים מול ארגנטינה, כשבדרך הדיחה את ברזיל ויוגוסלביה. במהלך הטורניר הבקיע באג’ו שני שערים, כולל שער מדהים מול צ’כלוסבקיה, שמספר שנים לאחר מכן הוכר כשער השביעי ביופיו בהיסטורית המונדיאל.

העוונות הראשונות ביובה היו מוצלחות מבחינה אישית, כשהוא מבקיע 27 שערים ו-22 שערים בהתאמה, אך הקבוצה לא הצליחה לזכות בשום תואר כשסמפדוריה ומילאן זוכים באליפויות הליגה, ויובנטוס סגנית פעם אחת בליגה ופעם אחת בגביע. עונת 1992/1993 הייתה עונת השיא שלו משתי הבחינות, כשהוא מבקיע 30 שערים בכל המסגרות.

בליגה סיימה יובנטוס שוב במקום השני אחרי מילאן, אך באג’ו סגר מעגל בגביע אופ”א, כשהוא סוחב את הקבוצה עם שישה שערים אל זכייה בגביע אופ”א. בגמר שהתקיים בפורמט של שני משחקים פגשה יובנטוס את בורוסיה דורטמונד הגרמנית, ניצחה אותה 0:3 ו-1:3, כשבאג’ו שגם הבקיע שני שערים בגמר ענד את סרט הקפטן בדרך לזכייה שלישית בהיסטוריה בגביע אופ”א.

רוברטו באג’יו זוכה בכדור הזהב

ההצלחה האדירה הביאה לבאג’ו את התואר האישי הנחשק מכולם, כדור הזהב. באג’ו המשיך את הכושר הנפלא, ובעונה שלאחר מכן הבקיע 22 שערים, וחצה את רף 100 שערים ו-200 הופעות בסריה א, אך ברמה הקבוצתית לא הצליח לזכות בתארים.

אל מונדיאל 1994 בארצות הברית הגיע באג’ו ככוכב הגדול של הנבחרת אחרי שהיה מעורב ב-12 שערים במוקדמות מתוך 14 שהנבחרת כבשה כשהוא מבקיע חמישה ומבשל שבעה. את המונדיאל עצמו איטליה התחילה בצורה לא טובה עם הפסד לאירלנד, המשיך עם ניצחון דחוק מול נורוגיה ותיקו מול מקסיקו במחזור הסיום, שהעלה את איטליה לשמינית כקבוצה הרביעית הכי טובה מהקבוצות שסיימו במקום השלישי, אבל אז נפתחו המבערים.

באג’יו התפוצץ בנוקאאוט עם צמד מול ניגריה בשמינית הגמר בניצחון 1:2, שער ברבע הגמר מול ספרד שוב בניצחון 1:2, ותוצאה זהה מול בולגריה בחצי הגמר, כששוב הוא מבקיע צמד וכל העיניים היו נשואות אליו בגמר מול ברזיל, שקיוותה לגביע ראשון מאז פלה. המשחק לא התעלה לרמה גבוהה, ולראשונה בהיסטוריה גמר מונדיאל הסתיים ללא שערים.

“בעטתי את הפנדל פעמים רבות בחלום”

הקבוצות ניגשו לדו קרב פנדלים, ואחרי ארבע בעיטות לכל נבחרת התוצאה הייתה 2:3 לברזיל, ובאג’ו ניגש לבעוט את הבעיטה האיטלקית החמישית. מעבר לחמשת השערים שהבקיע בנוקאאוט, באג’ו היה בועט פנדלים מוכשר, ולאורך כל הקריירה שלו הבקיע 108 פנדלים מתוך 127 שבעט, כשגם מרבית הבעיטות שהחמיץ הגיעו אל המסגרת. דווקא בפנדל המכריע מכולם, כשהחמצה מביאה את הגביע לברזיל באג’ו בעט גבוה מעל השער, והגיבור האיטלקי של הטורניר, הפך תוך רגע אחד לגיבור הטראגי.

שבע שנים לאחר מכן סיפר על ההחמצה באוטו ביוגרפיה שכתב: “השנים חלפו, אך מעולם לא הפסקתי לחשוב על זה… מעולם לא בעטתי כך לשמיים, לעולם. לא באימון, לא במקרה, לא בטעות. חייב להיות איזה היגיון, איזו לוגיקה, הצדקה אם אדם שיכול לשים את הכדור איפה שהוא רוצה רואה אותו הולך לכיוון אחר לחלוטין. מעולם לא האמנתי במזל רע- אני מאמין שלכל דבר יש סיבה והכדור אמור היה ללכת לאן שהלך…”

“בעטתי את הפנדל הזה עוד פעמים רבות. בחלום, בפרוזדור, אפילו בטלוויזיה. ותמיד כבשתי. בחלומות, הכל שונה. אני מתעורר עם חיוך, כאילו שבאמת כבשתי. המטען נעלם, המראות נשכחו. אבל זו רק אשליה. המטען כבד ולסיפור הזה אין סוף טוב. גם אם היום זה כואב פחות…”. המונדיאל המוצלח הביא לו את המקום השני בכדור הזהב.

רוברטו באג’יו “חוצה את הקווים”

לאחר המונדיאל יחסיו של באג’ו עם מאמן הנבחרת אריגו סאקי הדרדרו והוא החל לשחק פחות בנבחרת. במקביל סבל מפציעות שהשביתו אותו לחלק גדול מהעונה, מה שלא מנע ממנו עם שמונה שערים ושמונה בישולים לעזור ליובנטוס לזכות באליפות ראשונה אחרי תשע שנים. במקביל הגיע לגמר גביע אופ”א שלישי בקריירה שלו, שם הפסידה יובנטוס 2:1 שוב בקרב כל איטלקי, לפארמה.

בסיום אותו הקיץ עבר למילאן יריבתה הגדולה של יובנטוס, אחרי 115 שערים במדי הגברת הזקנה. המעבר שלווה במחאות גדולות של אוהדי יובנטוס, הגיע בעקבות הודעת הקבוצה שהוא לא בתוכניות, כשמי שמחליף אותו הוא השחקן הצעיר העולה אלסנדרו דל פיירו שפרח לאור פציעתו של באג’ו.

את העונה במילאן הוא התחיל פצוע, אך התאושש מהפציעות – הבקיע עשרה שערים, בישל 12 ועזר למילאן לזכות באליפות. הוא אחד מששת השחקנים היחידים בהיסטורית הסריה א שזכו שנתיים רצופות באליפות עם שתי קבוצות שונות.

משלים סריה באיטליה

במילאן הוא שיחק שנתיים אך לאחר ששוב הודיעו לו שהוא לא בתוכניות חיפש קבוצת אחרת. הוא היה על סף חתימה בפארמה של קרלו אנצ’לוטי, שהודיע לו שהוא לא מתאים למערך שלו ובאג’יו החליט לעבור לבולוניה, שנים לאחר מכן הודה אנצ’לוטי שהוא מצטער של ההחלטה.

באג’יו הגיע לבולוניה כדי להציל אותה מירידת ליגה, וסחב אותה להישגים מדהימים. הוא הבקיע 22 שערים, הביא את הקבוצה למקום השמיני והבטיח העפלה לגביע האינטרטוטו והפך לגיבור בקרב האוהדים וקנה את מקומו במונדיאל 1998. במונדיאל עצמו הבקיע שער ניצחון בפנדל במשחק הפתיחה מול צ’ילה, במה שהגדיר כחוויה משחררת לטראומה מהגמר הקודם.

הוא הבקיע עוד שער אחד במונדיאל ואיטליה הודחה ברבע הגמר מול צרפת. ההדחה הייתה שוב בדו קרב פנדלים לאחר תוצאה מאופסת, כשבאג’ו מבקיע הפעם. אחרי המונדיאל השלים באג’יו סריה כשחתם בקבוצה השלישית הגדולה באיטליה, אינטר מילאנו אותה הגדיר כאהובה עליו מילדותו.

רוברטו באג’יו סוחב את ברשיה להצלחה

הוא שיחק כמחליף בקבוצה שנתיים בהן הבקיע 17 שערים, ועבר לברשיה שעלתה לסריה א באותה עונה. הוא הצליח לסיים עם הקבוצה באותם שנים במרכז הטבלה, ולהוביל אותה פעמיים לגביע האינטרטוטו, כשבעונת 2000/01 הצליח להביא אותה לגמר (אחד משלושה גמרים שהתקיימו במקביל, אבל זה כבר סיפור לפעם אחרת) שם הפסידה לפ.ס.ז בעקבות שערי חוץ, כשהוא מבקיע את השער היחיד של ברשיה.

בסיום עונת 2003/2004 פרש מכדורגל עם 205 שערים בסריה א שמציבים אותו במקום השביעי בכל הזמנים של הליגה, למרות שהוא נמצא רק במקום ה-36 בטבלת ההופעות בכל הזמנים. בנבחרת הוא הבקיע 27 שערים ב-56 הופעות שמציבים אותו במקום הרביעי בכל הזמנים, יחד עם מחליפו ביובנטוס דל פיירו.

איך הייתה ההיסטוריה נראית אם הפנדל של באג’ו היה נכנס?

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן