מועדים לשמחה | השוער ששמר אמונים לגברת_הזקנה שלו

יום הולדת 46 לג'אנלואיג'י בופון

היום בעידן הכסף הגדול נדיר למצוא שחקן שנשאר נאמן לקבוצה במשך שנים ארוכות, בטח לא כאשר הקבוצה בזמנים קשים. אבל ביובנטוס של שנת 2006 שהורדה לליגה השנייה, בעקבות פרשיית הקאלצ’ופולי (פרשיית הטיית המשחקים), היו מספר שחקנים ששמרו אמונים לגברת הזקנה שלהם. אחד מהם היה השוער עם הלב הכי גדול בעולם, ג’אנלואיג’י בופון שחוגג היום את יום הולדתו ה-46.

ג’אנלואיג’י “ג’יג’י” בופון ב-28 ינואר 1978 בעיר קרארה שבאיטליה, למשפחה ספורטיבית במיוחד. אביו אדריאנו זכה במדליית כסף באליפות אירופה לנוער בהדיפת כדור ברזל, ואמו מריה היתה אלופת איטליה שלוש פעמים בהדיפת כדור ברזל, והחזיקה בשיא האיטלקי בזריקת דיסקוס. דודיו ואחיותיו היו שחקני כדורעף, לורנצו בופון בן דודו של סבו, היה שוערם האגדי של שתי קבוצות הגדולות האחרות באיטליה, מילאן ואינטר בשנות ה-50.

ג’אנלואיג’י הצעיר התחיל את קריירת הכדורגל שלו במחלקת הנוער של פארמה, ושיחק במספר עמדות קדמיות. אחרי פציעת שני השוערים הראשונים של הקבוצה, ובעקבות אלילו תומאס נקונו הקמרוני שוערה של אספניול בשנים האלו, החליט להיכנס לשער. ברגע שעמד בין הקורות, בלט בכישרונו והפך במהרה לשוער הראשון של הקבוצה גם אחרי חזרתם של השוערים הפצועים.

עוצר את האלופה בהופעת הבכורה

באותם שנים שיחק בנבחרות הנוער השונות של איטליה, והעפיל שלוש פעמים לגמר אליפות אירופה, כשבדרך לראשון מבניהם עצר שלושה פנדלים בחצי הגמר עוד לפני גיל 16. ב-1996 הגיע לגמר השלישי שלו, הפעם עם הנבחרת עד גיל 21, שם ניצחו האיטלקים, בדו קרב פנדלים במהלכו עצר בופון שני פנדלים.

ב-19 בנובמבר 1995 עוד לפני הגיעו לגיל 18 ערך את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת, במה שהייתה זריקה מיידית למים העמוקים כששיחק מול מילאן  שהייתה האלופה ואחת הקבוצות הטובות בעולם. הוא הצליח להרשים כששמר על שער נקי, והמשחק נגמר בשוויון ללא שערים, כשהוא עוצר פעם אחר פעם את זוכי כדור הזהב ג’ורג’ ואה ורוברטו באג’ו. אחרי המשחק אמר פאביו קאפלו מאמן היריבה: “זה היה משחק שהיינו אמורים לנצח 0:3, אם לא היה עומד מולנו שוער באיכות כזו. אני מתקשה להאמין שזו הופעת בכורה”

הוא פרץ לתודעה בשנה שלאחר מכן כשהפך לשוער הראשון של הקבוצה, הוא נעל את השער עם 17 שערים בלבד ב-27 משחקים, והוביל את פארמה למקום השני בליגה, שתי נקודות בלבד מאחורי יובנטוס. בופון הפך במהירות ליקיר האוהדים, הלב הגדול שלו והמסירות שלו למשחק, משכו גם את לבם של אוהדי היריבות.

ג’אנלואיג’י בופון או סופרמן?

בעונת 1997/98 עצר פנדל של רונאלדו הברזליאי, שחקנה של אינטר. וחגג עם חולצת סופרמן, שהדביקה לו את הכינוי של גיבור העל. עונת 1998/99 הייתה עונת השיא שלו בפארמה מבחינת קבוצתית, כשהוביל את חבריו, לזכייה בגביע האיטלקי, בגביע אופ”א, שם שמר על שער נקי בגמר מול אולימפיק מארסיי, ובסופר קאפ האיטלקי. בופון המשיך עוד שנתיים במועדון נעוריו, עד שהגיע ההצעה מיובנטוס המועדון המעוטר בהיסטוריה האיטלקית.

הוא חתם בקיץ 2001 ביובנטוס, תמורת 53 מיליון אירו, סכום שיא לשוער, וסכום שיא לשחקן יובנטוס, שיא שנשבר מספר שנים מאוחר יותר בידי גונסאלו היגוואין. בפארמה הוא עמד בין הקורות 168 פעמים, זכה בשלוש תארים, סיים ברביעיה הראשונה שלוש פעמים והוסיף עוד גמר גביע.

כמו בפארמה, גם ביובנטוס שמר על שער נקי במשחקו הראשון, כשיובנטוס ניצחה 0:4 את ונציה. הוא פרץ לתודעה העולמית, כששיחק ביובנטוס 45 משחקים בכל המסגרות בעונתו הראשונה, זכה בסקודטו (אליפות איטליה) וספג רק 22 שערים ב-34 משחקים, פחות מכל שוער אחר. בגביע הגיעו בופון וחבריו עד לגמר, שם הפסידו לפארמה, קבוצתו הקודמת של השוער הצעיר.

הוא אמנם עשה לאורך העונה מספר טעויות שהביאו לביקורת כלפיו, אך חיפה על זה עם זריזות ואתלטיות מרשימים.

שומר אמונים לגברת הזקנה

בופון המשיך לפרוח בעונה שלאחר מכן, כשהוא שוב ספג פחות שערים מכולם בליגה. בליגת האלופות, הצליחה יובנטוס להגיע עד לגמר שם הפסידה למילאן בדו קרב פנדלים. הוא אמנם עצר שני פנדלים, אך בשביל לנצח צריך גם להבקיע וחבריו לקבוצה נכשלו במשימה כשהחמיצו שלושה בעיטות עונשין.

אחרי שהוסיף עוד שתי אליפויות, ב-2006 רעדה האדמה באיטליה עם התפוצצות פרשת הקאלצ’ופולי, בהם התברר שקבוצות גדולות באיטליה, היו מעורבות בשיבוצי שופטים למשחקיהן. בין הקבוצות הייתה יובנטוס שנענשה בעונש החמור מכולן, הורדה לליגה השנייה. מרבית מהשחקנים נטשו את הקבוצה, אך מספר שחקנים ביניהם בופון ו”הנסיך” אלסנדרו דל פיירו, שמרו אמונים למועדון, וירדו איתם ליגה.

לעומת הקיץ האיום בקבוצה, בנבחרת היה זה קיץ השיא של בופון בקריירה. במונדיאל 2006 נעל בופון את השער כמעט לחלוטין כשהוא ספג רק שער אחד עד לגמר. בגמר הזכור בעיקר בגלל הנגיחה של זינדין זידאן במרקו מטראצי, ספג בופון את שערו השני בטורניר מפנדל מדויק של זידאן, אך כיפר על זה עם הדיפות מדהימות, הצלה בלתי נשכחת מנגיחה של זידאן וניצחון בדו קרב הפנדלים שהביאה את הגביע הקדוש אל ארץ המגף.

ג’אנלואיג’י בופון מחזיר את יובנטוס לגדלותה

שנתיים מאוחר יותר הצטיין בעוד טורניר גדול (יורו 2008), אך הודח ברבע הגמר, בדו קרב פנדלים מול ספרד, אחרי 0:0 במשחק עצמו. ליובנטוס שנכנסה לסחרור בעקבות הפרשיה, לקח כמה שנים לחזור לצמרת, אך השוער עמד כחומה בצורה. בעונת 2008/09 הוא התחיל לסבול מפריצת דיסק שהשביתה אותו לסירוגין בעונות הבאות. בעונת 2009/10 פגשו יובנטוס ובופון את מכבי חיפה בליגת האלופות, וסיימו במקום השלישי המאכזב, רק מעל הירוקים.

את מונדיאל 2010 הפסיד בופון בגלל פציעה במשחק הראשון בטורניר, ובמקביל יובנטוס עדיין נאבקה בשדים כדי לחזור אל הצמרת. השינוי הדרמטי הגיע בעונת 2011/12 אז החזירה לעצמה את הסקודטו, כשהיא מסיימת עונה ללא הפסד. בופון ספג 16 שערים בלבד, שמר על רשת נקייה 21 פעמים, והציל 82% מהכדורים שנבעטו לכיוונו יותר מכל שוער אחר בליגות הבכירות.

בסיום אותה עונה היה חלק משמעותי בהגעת הנבחרת לגמר היורו, שם הפסידה 4:0 לנבחרת ספרד. בקמפיין המוקדמות של אותו יורו הפך בופון למלך ההופעות בכל הזמנים של הנבחרת, וכן קבע שיא של דקות רצופות ללא ספיגת שער במוקדמות היורו כשלא הוציא כדור מהרשת במשך 644  דקות.

מלך ההופעות האיטלקי בכל הזמנים

האליפות המדהימה עם יובנטוס הייתה תחילת רצף של שליטה מוחלטת באיטליה, עם תשע אליפויות רצופות במהלכן הגיעו גם פעמיים לגמר ליגת האלופות, שם הפסידו לריאל מדריד וברצלונה, ואליפות אירופה המשיכה להיות התואר היחיד שחסר לבופון בארון המפואר. אחרי טורניר שהאיטלקים לא ירצו לזכור במונדיאל 2014 בו הודחו בשלב הבתים, ביורו 2016 שוב הצטיין בופון עם עצירות מדהימות, ושמירה שלוש פעמים רצופות על שער נקי. ברבע הגמר מול נבחרת גרמניה ספג בפעם ראשונה בטורניר, ואיטליה הודחה בדו קרב פנדלים.

ביולי 2018 אחרי 17 שנים בשחור לבן ו-19 תארים (ללא התארים שנשללו מהם בעקבות הקאלצ’ופולי) הודיע על עזיבת יובנטוס, כשהוא חותם בפריז סאן ז’רמן. אל המונדיאל שנערך באותו קיץ, לא הצליחה הנבחרת להעפיל, ובופון פרש מהנבחרת כמלך ההופעות בכל הזמנים עם 176 פעמים שעמד בין הקורות של האזורי.

הוא עוד הספיק לשחק עם ג’יאנלואיג’י דונארומה שנולד אחרי תחילת הקריירה הבוגרת של בופון והחליף אותו בשער הנבחרת. הוא נשאר בצרפת שנה אחת בלבד, לפני שחזר ליובנטוס. למרות גילו המבוגר הוא הצליח לשנות את סגנון המשחק שלו, ולהישאר ברמות הגבוהות. אחרי שנתיים נוספות ביובנטוס כשהוא מוסיף עוד אליפות וגביע. ב-2021 חזר לקבוצת נעוריו פארמה, שם שיחק שנתיים נוספות לפני שפרש ב-1 באוגוסט 2023 בגיל 45.

האם ג’אנלואיג’י בופון הוא השוער הגדול בכל הזמנים?

5 תגובות
  1. משה כותב

    באמת שחקן מיוחד במינו. תמשיך לכתוב על שחקנים כאלו

  2. נאור כותב

    שמחה כמה אני אוהב אותך אחי, כל כתבה שלך אני קורא ומקפיד לא לפספס אפילו אחת!

  3. סער כותב

    אגדה רצינית, כמה חבל שללא ליגת אלופות, הספרדיות ובעיקר ריאל מדריד חיסלו לו את החלום

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    תיקון קטן
    בופון שיחק במונדיאל 2010 אך נפצע במהלכו
    בופון לא עצר פנדל בדו קרב מול צרפת בשנת 2006. דוד טרזגה בעט למשקוף

  5. שמחה כותב

    תודה על ההערה:) לגמרי 2006,כתבתי שהוא עצר את זידאן במשחק עצמו, וכתבתי שהוא ניצח בדו קרב הפנדלים, לא שעצר.
    ב-2010 כתבתי את זה באמת לא מספיק ברור, אבל כתבתי שהוא נפצע במשחק הראשון.
    בכל מקרה תודה על התיקונים!

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן