משלושה יוצא אחד – מי צריך להיות החלוץ המרכזי של נבחרת גרמניה ביורו הקרוב?

נבחרת גרמניה הציתה את הדמיון במשחקי ההכנה והוכיחה לנו שהיא יוצאת לדרך חדשה. ובכל זאת, עדיין לא ברור מי יהיה החלוץ הפותח של הנבחרת ביורו הקרוב, ועל כן אנו נציג את המועמדים לתפקיד הנחשק ואת הטיעונים בעד ונגד לכל אחד מהמועמדים

קיץ 2024 הוא מהחשובים שיהיו לכדורגל הגרמני. ברמת המועדונים, הליגה הגרמנית מקבלת אלופה חדשה ובלתי צפויה שעשתה עונה נדירה בקנה מידה היסטורי. על כן, הקבוצות הגדולות, באיירן מינכן ודורטמונד, יצטרכו לעשות שינויים מהותיים בשביל שהן יחזרו להיות שתי הגדולות של גרמניה. גם על שטוטגרט ולברקוזן, שתי קבוצות שעשו עונה שאף אחד לא ציפה מהן לעשות, יעבור קיץ משמעותי. הן יצטרכו לראות כיצד הן שומרות על השחקנים שלהן וממשיכות את המומנטום מהעונה הנוכחית. מעבר לכך, בקיץ הקרוב יתקיים בגרמניה יורו 2024, שמסמן עבור הגרמנים את חילופי הדורות בנבחרת שלהם, שרוצה לצאת לדרך חדשה. ג’מאל מוסיאלה ופלוריאן וירץ מגיעים לראשונה לטורניר גדול כשחקני מפתח בנבחרת, כאשר טוני קרוס ותומאס מולר, העוגנים של גרמניה בעשור האחרון, ילבשו כנראה את המדים הלאומים במסגרת היורו בפעם האחרונה. היורו הנוכחי הוא קריטי עבור העתיד של “המאנשאפט” והוא יהווה ציון דרך משמעותי בנבחרת גרמניה המתחדשת, שרוצה לחזור לטופ העולמי.

שאלת החלוץ הפותח של גרמניה מרחפת מעל הנבחרת ומדירה שינה מעיניו של יוליאן נגלסמן המאמן. אין זה סוד שלגרמניה אין חלוץ בטופ העולמי של הכדורגל, אחד כזה שאפשר לסמוך עליו שהכדור יהיה ברשת, לא משנה מה. למעשה, ניתן להגיד שמאז פרישתו של מירוסלב קלוזה מהנבחרת לאחר הזכייה במונדיאל 2014, לא היה בגרמניה חלוץ רחבה שהיה מכונת שערים אמיתית. בטורנירים האחרונים, גרמניה בעיקר ניסתה לאלתר בעמדת החלוץ, כאשר תומאס מולר אייש לעתים את העמדה כמו גם טימו ורנר, שמבלי לזלזל חלילה, לא נתן אפילו מעט ממה שקלוזה תרם לנבחרת.

גם כעת, השאלה נשארת ללא מענה. במשחקי הידידות נגד צרפת והולנד, נגלסמן פתח עם קאי האברץ כחלוץ מרכזי, שחקן שאינו חלוץ בטבעו. על כן, ננסה היום להציג את המועמדים העיקריים לעמדת החלוץ המרכזי בנבחרת גרמניה ביורו הקרוב, ונסביר למה כדאי לבחור בכל אחד, ומדוע לא.

קאי האברץ

כאמור, האברץ פתח בשני משחקי הידידות נגד הולנד וצרפת כחלוץ מרכזי. במשחק נגד צרפת הוא היה משמעותי הרבה יותר, עם שער וגם נוכחות נאה ברחבה של צרפת. במשחק נגד הולנד, האברץ כמעט לא היה קיים, כאשר נגע בכדור רק פעמיים ברחבה של הכתומים. האברץ, שבתחילת העונה נחשב לבלוף גדול ועשה יותר נזק מתועלת, מתחיל כעת לפרוע שטרות בארסנל. עם 5 שערים בשבעת משחקי הליגה האחרונים, הגרמני מקבל את הקרדיט שמצדיק את תג המחיר הגבוה שארסנל שילמה עבורו.

סגנון המשחק של האברץ הוא ייחודי, ואולי בגלל זה הוא שנוי במחלוקת. מספריו אינם יוצאי דופן, 10 שערים ו-5 בישולים בכל המסגרות העונה בארסנל, שזה מעט מפתיע בהתחשב בעובדה שגם לארסנל אין חלוץ טבעי אמיתי, ויסלח לי ז’סוס – כלומר אין לארסנל שחקן שכובש באופן משמעותי יותר מאחרים. אבל זה לא רק שהאברץ לא כובש, הוא גם לא בועט כל כך. האברץ מדורג במקום השישי בלבד בארסנל בכמות הבעיטות לשער העונה, שזה בעצם מקום אחד לפני הסוף מבין שחקני ההתקפה של הקבוצה – הוא קודם רק לאדי אנקטייה. באחוזים, האברץ לוקח 8% בלבד מהבעיטות לשער של ארסנל העונה.

למעשה, האברץ הוא שחקן ללא עמדה ברורה. במהלך הקריירה שלו, הגרמני הוצב כמעט בכל תפקיד אפשרי בין קשר האמצע לחלוץ ה-9. הוא לא אף אחד מהם. הוא קצת מהכל. וזה מה שהופך את שחקנה של ארסנל לאחד השחקנים היותר ייחודיים שהגיעו לקבוצה בשנים האחרונות. האברץ הוא מצד אחד חלוץ עם יכולות מסירה טובות, אך גם קשר עם יכולות הבקעה טובות גם כן. בנבחרת הלאומית, באמתחתו של חלוצה של ארסנל 44 הופעות, בהן כבש 15 שערים. ובכל זאת נשאלת השאלה – האם הוא מתאים להוביל את החוד של נבחרת גרמניה ביורו הקרוב?

למה כן?

האברץ הוא השחקן הבכיר ביותר מבין המועמדים – זה שמשחק, ואף משפיע, באחת הקבוצות הטובות בעולם היום. האברץ משחק עם שחקנים ברמה הגבוהה בעולם, ומהווה חלק אינטרגלי בקבוצה מצוינת, ששופעת כוכבים. ואף על פי היותה כזאת, האברץ מצליח לתפוס את הכותרת בתקופה האחרונה בזכות ההתקדמות המעולה שהוא עשה בתותחנים, ולא ניתן לקחת זאת ממנו. חשוב לציין גם שמבין המועמדים, הוא השחקן עם מספר ההופעות הגבוה ביותר בנבחרת, ואף היה חלק מסגל הנבחרת ביורו הקודם. הניסיון של האברץ מהווה עבורו יתרון גדול על המועמדים הנוספים לחלוץ הפותח של ה”מאנשאפט”.

מעבר לכך, המשחק המגוון של קאי יכול להעניק לגרמניה יתרון שונה מזה שיש שוירץ או מוסיאלה – האברץ הוא מסוג השחקנים שיכולים להגיע בשקט בשקט לעמדת הבקעה נדירה, כאשר ההגנות יהיו מרוכזות בלעצור את וירץ, מוסיאלה או כל שחקן אחר. יכולת ההתגנבות של האברץ, בתוספת המסירות הקצרות שהוא יודע לחלק ברחבת היריב, הופכות אותו לשחקן מסוכן שכל בלם יצטרך לשמור עליו בשבע עיניים. אם לא כך יקרה, לפני שהבלם ישים לב שהוא איבד את האברץ, האחרון כבר ישים את הכדור ברשת.

בנוסף, האברץ הוא שחקן של טורנירים גדולים, ומכיר את המעמדים האלה. האברץ יודע להופיע כשהקבוצה שלו צריכה אותו, בטח בשלבים גדולים. כך למשל, הוא כבש שער בלתי נשכח בגמר ליגת האלופות בשנת 2021 במדי צ’לסי נגד מנצ’סטר סיטי, מה שהעניק לה זכייה מפתיעה בליגת האלופות. גם העונה, הוא עוזר לארסנל ברגעים החשובים. בשני המשחקים נגד ברנטפורד, הוא כבש את שער הניצחון עבור ארסנל. האברץ רגיל למעמדים גדולים, ובטורניר כמו יורו, שהאופי בו משחק תפקיד משמעותי הרבה יותר מבליגות, הגרמני יכול להכריע משחקים, לא פחות.

למה לא?

קאי האברץ הוא לא שחקן יציב במיוחד. מספריו אינם יציבים לאורך זמן, וראינו משחקים בארסנל שהוא פשוט נבלע בתוך המשחק השוטף של הקבוצה והיה נראה לפרקים שארסנל משחקת ב-10 שחקנים. למרות התקופה הטובה, לא חסרים משחקים בהם האברץ נעלם ולא שם עבור ארסנל. בגרמניה, כאשר הלחץ גדול כפליים וכל דקה יכולה להיות מכריעה, חוסר היציבות של האברץ עלול לפגוע אנושות ב’מאנשאפט’.

כמו כן, סגנון המשחק הייחודי של האברץ דורש התאמות לא קטנות במערך הקבוצה, ולא בטוח בכלל שלנגלסמן יש את הפנאי או היכולת לעשות את ההתאמות האלו עבורו. גם בארסנל, תקופת ההסתגלות של האברץ הייתה קשה למדי, כאשר ארטטה ניסה בכל משחק מחדש לפצח את השיטה כיצד להציב את הגרמני על המגרש. בתחילת העונה, זה נראה הכי רע שאפשר. כעת, כשהקבוצה כבר משחקת ורצה ביחד, השחקנים מכירים את האברץ ויודעים כיצד להפעיל אותו ולהביא לידי ביטוי את יכולותיו. בנבחרת גרמניה, בה אין זמן רב להתאמן ולהתכונן לפני הדבר האמיתי, ישנה הסבירות שהאברץ לא יצליח להשתלב בשיטה של נגלסמן, ובמקרה הרע עלול גם לחרב את המשחק של גרמניה, כפי שקרה בארסנל בתחילת העונה.

ניקלאס פולקרוג

בעולם הכדורגל המודרני, פולקרוג הוא עוף מוזר. בעולם בו החלוצים יוצרים לעצמם את המצבים, ויודעים לגעת בכדור יותר מפעם אחת ברצף, פולקרוג הוא חלוץ מהסוג הישן – הפיזי והגדול, שיודע לתת את הגוף ולשים את הראש/הרגל כשצריך. פולקרוג כבש העונה 12 שערים ובישל 10 במדי בורוסיה דורטמונד, כאשר הוא גם הכובש המצטיין שלה בליגה. החלוץ הגרמני עשה כברת דרך ארוכה כדי להגיע להיות ראוי למעמד החלוץ המוביל של נבחרת גרמניה – לאחר שנים ארוכות בבונדסליגה השנייה, בעונה שעברה החלוץ סוף סוף פרץ לתודעה העולמית, כאשר היה מלך השערים של הבונדסליגה עם 16 שערים. אם תצפו בקליפ השערים שלו באותה שנה, תגלו נתון מדהים – 15 מתוך 16 השערים שלו היו בנגיעה אחת בלבד. כלומר, פולקרוג לא צריך הרבה בשביל לכבוש שערים – הוא פשוט צריך להיות במקום הנכון ובזמן הנכון. גם העונה, הוא מוכיח שהוא יודע לעשות זאת היטב.

בנבחרת גרמניה, פולקרוג פשוט פורח. הוא כבש 11 שערים ב-15 הופעות בלבד. כמות השערים הנהדרת הזאת ב-15 הופעות בלבד מראה בעיקר על התאמה שלו למבנה של נבחרת, ועל העובדה שהוא פשוט חלוץ יעיל – זה שמספיקה לו נגיעה אחת בלבד כדי לכבוש שער.

למה כן?

פולקרוג הוא החתיכה החסרה בפאזל של גרמניה. בימים לא טובים, בהם מוסיאלה, סאנה ווירץ לא יצליחו ליצור מצבים טובים בעצמם, גרמניה תצטרך חלוץ שמספיק לו כדור אחד מדויק והוא כבר יידע מה לעשות איתו. למעשה, פולקרוג נותן לחלק ההתקפי של ה”מאנשאפט” את כל מה שהאחרים לא נותנים – פיזיות, משחק ראש חזק ובעיקר – יעילות. פולקרוג צריך כדור אחד גאוני של וירץ או אפילו של טוני קרוס, שיפגוש את הראש שלו ומשם ישירות אל הרשת. משחק הראש המצוין שלו ייתן לגרמנים יתרון גדול במצבים נייחים, דבר שכבר ראינו בשער שכבש מול הולנד. אמנם הוא כבש אותו עם הכתף ולא עם הראש, אך ראינו אותו עולה גבוה ומגיע לכדור לפני כולם, דבר שהוא יכול לעשות מול כל הגנה. הפיזיות החריגה של פולקרוג, מאפשרת לו גם לפנות שטחים לחבריו להתקפה, שכן ההגנות יתרכזו בלעצור אותו ולא ישימו לב לשחקן גרמני אחר שיגיע למצב מסוכן.

אוסיף לזה את העובדה שפולקרוג עצמו מנוסה כחלוץ בנבחרת גרמניה. במשחקי הידידות האחרונים, ראינו את פולקרוג פותח לא פעם בעמדת החלוץ הפותח, וכאמור כמות השערים המכובדת שלו בנבחרת מעידה בעיקר על העובדה שהוא שחקן שמתאים לשחק בכדורגל נבחרות, ושבנבחרת הגרמנית הוא משתלב בצורה יוצאת מן הכלל.

למה לא?

המספרים המצוינים של פולקרוג בנבחרת הם בעיקר במשחקי ידידות חסרי חשיבות. פולקרוג שיחק רק 3 משחקים רשמיים במדי הנבחרת הגרמנית, במונדיאל 2022. פולקרוג מכיר את הזירה המקומית הגרמנית היטב ואף מככב בה, אך הוא עדיין לא הוכיח את עצמו במשחקים גדולים נגד קבוצות שאינן משחקות בבונדסליגה. העובדה שגם בגיל 31 הוא עדיין לא הגיע לפסגות גבוהות מספיק, תקשה עליו מאוד להיות השחקן שייתן את הערך המוסף בהתקפה המוכשרת של הגרמנים.

בנוסף, המשחק של פולקרוג מוגבל מאוד. הוא לא שחקן יצירתי, ויכול לעתים אף להזיק להתקפה הגרמנית. פולקרוג, כאחד שאינו מבצע פעולות אישיות יצירתיות רבות, יכול להגיע למצב בו הוא עומד לבד כמו בלוק בהתקפה, כאשר מוסיאלה, סאנה ווירץ מנסים ליצור מצבים לעצמם ולא מעבר לכך. חוסר הורבאליות של פולקרוג מנוגד לחלוטין לתבנית ההתקפה של הגרמנים, שמבוססת בעיקר על מהלכים אישיים נדירים של שחקני ההתקפה האחרים. בכדורגל המודרני, השחקנים שאינם יצירתיים לא מוצאים לרוב את מקומם כראוי, בטח כאשר מסביבם משחקים שחקנים שהם מהיצירתיים ביבשת. על כן, פולקרוג עלול להיעלם בתוך ההתקפה הגרמנית ולא להועיל דבר.

דניז אונדב

ההתקדמות המטאורית ששחקנה של שטוטגרט עשה העונה, כמו גם קבוצתו, הפתיעה את עולם הכדורגל כולו. ביחד עם גיראסי, השניים מובילים את שטוטגרט לעונה היסטורית, שסביר שתסתיים בהעפלה סנסציונית לליגת האלופות בעונה הבאה. אונדב אינו כוכב כדורגל גדול, ומעולם לא נסלל להיות כזה. לאחר ששיחק בליגה השלישית בגרמניה, הוא עבר לאוניון סן ז’ילואז (אותה אחת שקנתה את ענאן ח’לאילי), שאז עוד הייתה בליגה הבלגית השנייה. אונדב עלה איתה ליגה ב-2021 ובעונה שלאחר מכן הוא זכה איתה באליפות מדהימה, כאשר הוא מסיים כמלך שערי הליגה עם 25 שערים. לאחר מכן, הוא הספיק לעבור בברייטון ולא לקבל מספיק הזדמנויות ובתחילת העונה הנוכחית הוא הושאל לשטוטגרט. מאז, הוא מהחלוצים הלוהטים בגרמניה. 15 שערים ו-5 בישולים ויכולת נהדרת של החלוץ הגרמני, גרמו לרבים לתהות מדוע ברייטון ויתרה עליו כל כך בקלות.

אם אמרנו שפולקרוג הוא חלוץ של פעם, אלא שאונדב הוא ההפך הגמור – הוא החלוץ הכי מודרני שיש. אונדב הוא מה שנקרא בכדורסל “all around player” – שחקן שיודע לעשות הכל. אונדב הוא מוסר מחונן, הוא יודע לשלוט בכדור בצורה מעולה ואפילו להגיע למצבי הבקעה מצוינים. אונדב מוביל את הבונדסליגה בבעיטות למסגרת ל-90 דקות בנוסף, 49% מכלל הבעיטות שלו היו למסגרת – נתון מדהים בהתחשב בעובדה שהוא בעט 77 בעיטות לשער. לצורך ההשוואה, אחוז הבעיטות למסגרת של הארי קיין, מלך שערי הבונדסליגה, הוא 42%. אונדב גם יודע לתרגם את הבעיטות שלו לשערים – הוא כבש 15 שערים ב-38 בעיטות למסגרת עם xG עונתי של 12.3 – כלומר אונדב כבש יותר שערים ממה שהוא היה אמור, ועל כן הוא מנצל היטב את מצבי ההבקעה שלו.

אבל אונדב הוא חלוץ מודרני, ועל כן הוא גם מוסר המון. הגרמני הוא השחקן שיצר הכי הרבה מצבי הבקעה ממשיים העונה בשטוטגרט. אונדב משחק בדר”כ חלוץ שני לצידו של גיראסי, ונראה שרק הפציעה לא פשוטה שעבר מנעה ממנו לעשות מספרים דומים לאלו של הגינאי. בנבחרת גרמניה, אונדב ערך את הופעתו היחידה במשחק הידידות מול צרפת, שם תרם 11 דקות מבלי לעשות פעולה משמעותית.

למה כן?

אונדב הוא החלוץ הגרמני בכושר הכי טוב היום. יש שיחלקו על האמירה הזאת, אבל עם נתונים קשה להתווכח. אונדב הוא החלוץ הגרמני שכבש הכי הרבה שערים העונה ב-5 הליגות הבכירות והוא מוביל את קבוצתו לעונה היסטורית ומופלאה. בכדורגל נבחרות, שמושתת לעתים על פוליטיקה זולה, קשה לתת הזדמנות לשחקנים לא מוכרים בתעשייה, גם אם הם בכושר הכי טוב שאפשר. לדניז אונדב חייבת להינתן ההזדמנות להוכיח עצמו גם בנבחרת הלאומית, ודווקא בנבחרת גרמניה המתחדשת, הוא יכול לעשות זאת. הוא החלוץ הגרמני בכושר הטוב ביותר באירופה, ואין סיבה שהוא לא ימשיך להרשית גם ביורו.

ברמה הטקטית, אונדב יכול לעשות הכל. החלוץ של שטוטגרט כאמור יודע גם ליצור מצבים לחבריו, וגם לכבוש בצורה יעילה. הוא יוכל להשתלב באופן נהדר בשיטת המשחק של נגסלמן, שיכול לתת לאונדב תפקידים מגוונים, אותם הוא יבצע בהצלחה – מהעמדה שמאחורי החלוץ ועד החלוץ המרכזי, אונדב יחבוש את הכובע המתאים לשיטת המשחק ויידע מה לעשות – פעם אחת הוא יחבוש את כובע הפליימייקר בהתקפה, ופעם אחרת את כובע החלוץ הקטלני. לא משנה איזה תפקיד יקבל, הוא יידע לעשות את המקסימום, שכן אונדב הוא משחקני ההתקפה המגוונים שיש לגרמניה להציע.

למה לא?

אסור לשכוח שדניז אונדב פרץ לתודעת הכדורגל העולמי רק העונה, כאשר הוא מוביל קבוצה בה הוא אחד השחקנים המובילים. אין לדעת כיצד הוא יוכל להשתלב בנבחרת בה יש כבר הירככיה ברורה בין השחקנים, שהוא כמובן לא בראשה. לא משנה כמה המספרים של אונדב הם נאים בליגה הגרמנית, הוא לא הוכיח את עצמו ברמה הבין-לאומית, וטבילת האש שלו בכדורגל הנבחרות צפויה להיות לא פשוטה. נוסיף לזה גם את העובדה שאונדב מעולם לא שיחק משחק רשמי בנבחרת, ונקבל שחקן שמקומו ב’שרשרת המזון’ של ה”מנאשאפט” הוא בתחתית. קשה עד בלתי אפשרי לקבל את תפקיד החלוץ המוביל עם מצב מוצא שכזה.

ברמה הטקטית, אונדב לא משחק חלוץ 9 קלאסי. אונדב משחק העונה עם עוד חלוץ לידו, איתו הוא עובד רבות, ועל כן הכימיה ביניהם מהפנטת. התפקיד של אונדב וגיראסי בשטוטגרט על המגרש הוא לרוב דומה מאוד, ובנבחרת גרמניה הוא יקבל לראשונה תפקיד ייעודי משלו – החלוץ המרכזי. כאשר מוסיאלה וסאנה עושים תפקידים שונים לחלוטין, אונדב יצטרך לקחת על עצמו את תפקיד החלוץ המרכזי בנבחרת. אונדב אינו הוכח עדיין כחלוץ שיודע להוביל לבד את מרכז ההתקפה, ועם כל הלחץ שגם ככה יש על הנבחרת, קשה לראות אותו נכנס לנעליים כה גדולות, וגם מצליח ללכת איתן כראוי.

 

לסיכום, האפשרויות של נגלסמן שונות כל כך אחת מהשנייה. האחד בכיר יותר, השני חזק יותר, השלישי בכושר טוב יותר. נבחרת גרמניה יכולה ביורו הנוכחי לחזור אל הימים היפים שלה, ולתת לעם הגרמני שמחה בשנים לא פשוטות שעוברות עליו, ולא רק בכדורגל. יש לגרמנים נבחרת מוכשרת מאוד, ואת טוני קרוס המעולה בקישור, שיוביל בגאון את ה”מאנשאפט”. שאלת החלוץ תישאר ללא מענה כנראה עד היורו עצמו, אבל חשוב להבין שהיא גורלית עבור הנבחרת. מי שיידע לשים את הרגל הנכונה בימים שמוסיאלה, סאנה ווירץ לא יידעו לעשות זאת, הוא זה שיכול לקבוע את גורל הטורניר כולו.

5 תגובות
  1. דאנקה שון כותב

    אחלה כתבה!!! אין על הבונדסליגה סוף סוף יש עוד תוכן איכותי על הליגה המטורפת והכדורגל הגרמני בכלל חוץ מפוזבאל

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    אהבתי מאוד את הכתבה
    איך מחלוצי ענק גרמניים הנבחרת נשארה ככה, מבאס.
    נקודת החולשה ללא ספק של הנבחרת…נקווה שיצליחו בכל זאת.

  3. אלון פיאלקוב כותב

    כתבה נפלאה יוני. פשוט תענוג לקרוא

  4. אסף כותב

    כתבה טובה! אין עליכם! תודה!

  5. עמיחי כותב

    כמה שיותר כתבות כאלה עד היורו, כמובן כותב זאת בכבוד, בבקשה והערצה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן