הנער מדימונה שהכניע את קסיאס: יוסי בניון חוגג 44

בשלב הבתים השנה של ליגת האלופות השנה לא הייתה קבוצה ישראלית, ואנחנו היינו צריכים להסתפק בביצועים המרשימים של שחקנים בודדים כמו אוסקר גלוך וסתיו למקין. אבל הייתה שנה אחת שבה שני ישראלים היו בבמה הכי גדולה, אחד על הדשא ואחד על הקווים, בחצי גמר ליגת האלופות. מי שהיה על כר הדשא זהו יוסי בניון שחוגג היום את יום הולדתו ה-44.

יוסף שי בניון נולד ב-5 במאי בדימונה, שם גדל. אביו, יהודה “דודו”, היה בלם עבר של הפועל דימונה. בגיל צעיר הצטרף בניון למחלקת הילדים של הפועל באר שבע. וכבר בגיל 15 הוא הצטרף למחלקת הנוער של אייאקס אמסטרדם, אחד המועדונים המפוארים בעולם, אך הגעגועים שברו אותו ואחרי שנה בלבד הוא חזר לבירת הדרום.

יוסי בניון מרשים מול מכבי חיפה

בגיל 17, בעונת 1997/98, עלה בניון לקבוצת הבוגרים של הפועל באר שבע. במחזור הסיום של העונה, הפועל באר שבע, שהתמודדה על ירידת ליגה מול בני יהודה, פגשה את מכבי חיפה. יוסי בניון הרשים באותו משחק עם שער שנפסל מנבדל, בעיטה לקורה אחרי סבסוב של הגנת הירוקים, ושער ניצחון בדקה ה-90 מריבאונד של פנדל שהחמיץ.

הניצחון לא עזר בגלל ניצחון דרמטי של בני יהודה במשחק המקביל, שביצעה מהפך על עירוני ראשון לציון בדקה ה-91 משער של קובי רפואה. הפועל באר שבע ירדה ליגה, ובניון עבר לקבוצה אותה ניצח במחזור האחרון של העונה. בנובמבר 1998 ערך בניון את הופעת הבכורה שלו בנבחרת ישראל, במשחק ידידות מול נבחרת פורטוגל. שער הבכור שלו בנבחרת הגיע בספטמבר 1999, מול נבחרת קפריסין במקודמות יורו 2000.

שערים היסטוריים ושתי אליפויות

בניון התחיל לפרוח מיידית במכבי חיפה, ובעונת הבכורה במועדון הבקיע שער שוויון במשחק הראשון בשלב שמינית גמר גביע אירופה למחזיקות גביע מול פ.ס.ז, והוסיף בישול אדיר בגומלין בדרך לרבע גמר המפעל. עונה לאחר מכן, הוא כבר הגיע למספרים אדירים, כשכבש 19 שערים ובישל 16, מכבי חיפה סיימה במקום השני והפסידה בחצי גמר הגביע להפועל תל אביב שהשלימה דאבל היסטורי.

עונה לאחר מכן, תחת אברהם גרנט, ירד בניון במספרי השערים שלו, אך היה חלק משמעותי בהחזרת האליפות לכרמל אחרי שבע שנים שחונות. בין היתר, בניון הבקיע שער ניצחון על היריבה השנואה מתל אביב בתוספת הזמן בבלומפילד. הוא הבקיע 13 שערים ובישל מספר זהה, מה שהביא לו את תואר שחקן העונה. בעונה לאחר מכן למרות פציעה הצליח בניון לתרום לאליפות שנייה ברציפות, עם שבעה שערים ו-11 בישולים.

בסיום אותה יצא בניון לאירופה אחרי ארבע שנים בירוק, בהן הבקיע 55 שערים. התחנה הראשונה הייתה ראסינג סנטנדר הספרדית, שם המשיך בכושרו הנהדר. הוא שיחק שלוש שנים בספרד, הבקיע 20 שערים, כולל שער ובישול מול ריאל מדריד שהביאו ניצחון יוקרתי והוא משך את עיני הקבוצות הגדולות באירופה.

יוסי בניון מגיע לממלכה

ביולי 2005 הוא התחיל את מסעו הארוך באי הבריטי, כשחתם בוסטהאם יונייטד האנגלית. כבר במשחקו הראשון בישל בניון שני שערים, ועזר לווסטהאם לנצח 1:3 את בלקבורן רוברס. בסיום אותה עונה הוא הפך לישראלי הראשון שמשחק בגמר הגביע האנגלי, כשהשלים 120 דקות בהפסד בפנדלים לליברפול אחרי 3:3 במשחק.

אחרי שנתיים בווסטהאם, עבר בניון לליברפול אותה פגש שנה קודם בגמר ואחת מהקבוצות הגדולות באנגליה ובעולם. בנובמבר באותה שנה הבקיע בניון לראשונה בליגת האלופות, כשכבש שלושער ובישל עוד שני שערים בניצחון העצום 0:8 של ליברפול על בשיקטאש, במה שהיה הניצחון הגדול בתולדות ליגת האלופות. בעקבות המשחק העצום נבחר בניון למצטיין המחזור בליגת האלופות.

בחצי הגמר של אותה הגיע הרגע הגדול אתו פתחנו, כשיוסי בניון פתח בגומלין חצי הגמר מול צ’לסי, אותה אימן מאמנו לשעבר אברהם גרנט. בניון בישל שער לפרננדו טורס, שער שלא עזר כשליברפול הפסידה 2:3, והודחה בהארכה.

הנער מדימונה מנצח את ריאל מדריד

בשמינית הגמר בעונה לאחר מכן הגיע הרגע הזכור בתולדות ישראלי באירופה. ליברפול הוגרלה לשחק מול ריאל מדריד, מלכת המפעל שלאורך ההיסטוריה שלה הפסידה בסנטיאגו ברנבאו רק פעם אחת לקבוצה אנגלית. מספר ימים קודם לכן, החמיץ בניון בתוספת הזמן מול מנצ’סטר סיטי וחזר עצוב לביתו.

אשתו מירית עודדה אותו ואמרה: “לא נורא, שמרת את השער לברנבאו”, בניון לא האמין, מה הסיכוי שהוא יצליח להבקיע בברנבאו? מספר ימים אחרי זה התייצבה ליברפול בברנבאו ללא הכוכבים פרננדו טורס וסטיבן ג’אררד אל מול ריאל מדריד, שהגיעה אחרי שכבשה שישייה במשחק הקודם ורשמה תשעה ניצחונות רצופים.

אחרי 82 דקות מאופסות התרומם בניון לכדור של אאוריאליו ונגח בעיניים עצומות לרשת. הילד מדימונה מבקיע שוב מול ריאל מדריד אחרי שעשה זאת במדי ראסינג סנטנדר. יורם ארבל צעק בשידור: “איך הבאנו את השער הזה מהבית”, ובניון נישק את הטבעת ורמז לאשתו. בסיום המשחק נעל בניוח את עצמו בשירותים והתקשר למירית שצרחה מאושר לתוך הפלאפון.

צמד מדהים ליוסי בניון מול ארסנל

בגומלין ניצחה ליברפול 0:4, והשלימה חמישייה ענקית בדרך לרבע הגמר. בהמשך העונה פגשה ליברפול את ארסנל לאחד המשחקים הגדולים בתולדות הליגה, בניון כבש צמד אדיר כולל שער בתוספת הזמן, בדרך ל-4:4 מדהים וגריפת מחמאות ממאמן היריבה ארסן ונגר.

ב-5 בספטמבר 2009, זמן קצר לאחר מכן, במשחק של נבחרת ישראל מול נבחרת לטביה, הוחלף בניון בדקה ה-67. בניון סירב להתחלף והתעמת פיזית עם מאמן הנבחרת דרור קשטן, עד ששחקני הספסל נאצלו להפריד ביניהם. ביוני 2011 עלה בניון למקום השני בטבלת הכובשים של נבחרת ישראל, כשהגיע ל-24 שערים, מספר זהה לשייע פייגנבוים, ושמונה שערים מאחורי מוט’לה שפיגלר שבמקום הראשון. כיום הוא ממוקם במקום השלישי, לאחר שערן זהבי עקף אותו ואת שפיגלר בדרך למקום הראשון.

נדידה בבירת אנגליה

בעונת 2009/10, בעקבות משבר כלכלי אליו נכנסה ליברפול, המשיך בניון במסעו באנגליה וחזר לבירה אל צ’לסי.  שם הוא שיחק בצ’לסי שלוש שנים לא מוצלחות במיוחד, בין היתר בגלל קריעה של גיד האכילס שהשביתה אותו למספר חודשים ואחריה לא הצליח לשחזר את כושרו הטוב. אחרי שלוש שנים הוא חצה את הכביש, והושאל אל היריבה העירונית ארסנל, במדיה שיחק שנה אחת והבקיע שישה שערים. משם הוא המשיך להשאלה לקבוצה לונדונית נוספת, הקבוצה בה התחיל באנגליה, ווסטאהם יונייטד, שם שיחק שישה משחקים לפני שחזר לצ’לסי.

בצ’לסי הוא היה שותף לזכייה בליגה האירופית בעונת 2012/13, כששיחק שישה משחקים במפעל. בדצמבר 2013 הוא הגיע לתחנה האחרון באנגליה, כשחתם בק.פ.ר מהצ’מפיונשיפ שגם היא לונדונית. הוא שיחק במדיה 13 משחקים, ועזר לקבוצה לחזור לפריימירליג. במאי 2014 ערך את הופעתו ה-95 בנבחרת ישראל, ועלה למקום הראשון בטבלת ההופעות תוך שהוא עוקף את אריק בנדו.

יוסי בניון חוזר לישראל

בסיום אותה עונה, לקראת עונת 2014/15, חזר בניון לישראל הישר אל המקום ממנו יצא למסע האירופי. הוא סיכם לשנתיים במכבי חיפה עם סיכום שבסיום חוזהו יהפוך למנהל מקצועי בקבוצה. לפני פתיחת העונה הוא הספיק להיפצע, והתחיל את העונה מספר שבועות מאוחר. הוא שיחק שנתיים בקבוצה, במהלכן הסתכסך מספר פעמים עם הקהל.

בסיום עונת 2015/16 זכה בניון יחד עם מכבי חיפה בגביע המדינה, אחרי ניצחון 0:1 על היריבה הגדולה מכבי תל אביב, כשבניון פתח בהרכב. בסיום הגמר הרס בניון את החגיגות, כשהודיע שהוא עוזב את הקבוצה ורמז שהקבוצה הבאה שלו היא היריבה השנואה אותה ניצח בגמר.

ב-9 באוקטובר 2017 ערך את הופעתו ה-102 והאחרונה בנבחרת ישראל, במשחק מול נבחרת ספרד. באותה הופעה הוא שבר עוד שיא כשהפך לשחקן המבוגר ביותר ששיחק בכחול לבן, כשהוא עושה זאת בגיל 37 ו-166 ימים. בניון אכן עבר למכבי תל אביב, שם שיחק שנה בלבד וכבש חמישה שערים. מהעיר העברית הראשונה הוא עבר לבירת ישראל, אל בית”ר ירושלים, שם לא הרבה לשחק. בינואר 2018 אחרי חצה שנה בלבד בירושלים, עזב בניון ועבר למכבי פתח תקווה.

פורש מכדורגל ונכשל כמנהל מקצועי

בפתח תקווה הוא שיחק במשך שנה, ובינואר 2019 חזר לבית”ר ירושלים אחרי סכסוך עם אלישע לוי מאמן ה’מלאבסים’. הוא סיים את הקריירה חצי שנה מאוחר יותר, במשחק ידידות מול אתלטיקו מדריד, ומונה למנהל מקצועי בבית”ר. בניון התפטר מבית”ר באוגוסט 2020, אחרי שהבעלים, משה חוגג, החליט לפטר את מאמן הקבוצה, רוני לוי, בניגוד לדעתו.

במרץ 2022 מונה בניון למנהל המקצועי של נבחרת ישראל, ויום לאחר מינויו פיטר את מאמן הנבחרת מרקו בלבול. במהלך הקדנציה שלו כמנהל המקצועי, בניון הסתכסך עם מספר שחקנים, בשל סיבות שונות חלקם לא מקצועיות. הנבחרת, שקיבלה בית קל יחסית במוקדמות יורו 2024, נכשלה במטרה ולא העפילה לטורניר, כשהשפל הגדול הגיע עם תבוסה 1:4 מול אירלנד בפליאוף ההעפלה ליורו, שהביא לפיטוריו של בניון.

האם הקריירה של בניון היא הקריירה המפוארת בהיסטוריה של שחקן ישראלי?

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    טופ 3 ישראלים ביחד עם ברקוביץ׳, על השלישי אפשר להתווכח…

  2. כפיר וילנסקי כותב

    זקנתו מביישת את בחרותו

  3. ישראל כותב

    יוסי שחקן ענק, בטופ של הטופ הוא שיחק זה מיוחד מאוד.
    לדעתי שני רק לגאון מהכרמל, כמובן אייל ברקוביץ!

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן