עם חזה נפוח והמון גאווה | ברסט חולמת בגדול

עם מאמן שבילה בעיקר מאחורי הקלעים וללא הכוכב הגדול שלה בשנים האחרונות, ברסט מצליחה להבטיח לראשונה בהיסטוריה מקום באירופה.

בינואר 2023 ברסט, קבוצה שבעשור הקודם בילתה בעיקר בליגה השנייה בצרפת, הריחה את הירידה שוב פעם, שלוש וחצי שנים אחרי שעלו בחזרה לליגה הבכירה לראשונה מאז עונת 2012/13. המאמן מישל דר זקריאן פוטר בסוף אוקטובר אחרי שניצח פעם אחת בעשרה משחקים כולל הפסד 7-0 למונפלייה ובחודשיים המפרידים עמד על הקווים עוזר המאמן ברונו גרוגי, כחלק מהקושי של ברסט למשוך מאמן שיציל את המועדון.

הקושי הביא את ‘הפיראטים’ לפנות למחוזות שונים והם פנו לאריק רוי, מנהל ספורטיבי שעמד על הקווים בפעם האחרונה בנובמבר 2011 בניס ומאז בילה בעיקר כחלק מצוות מקצועי או בטלוויזיה כפרשן ומגיש. הבחירה הלא צפויה הולידה תוצאה לא צפויה, אך תוצאה שלה האוהדים קיוו. עם שישה ניצחונות בתשעת המחזורים הראשונים שלו, רוי וחניכיו הצליחו להתרחק מהתחתית ולהישאר בליגה. את העונה הקודמת הם סיימו במקום ה-14 עם 44 נקודות, ורוי, לו היה חוזה עד לסיום העונה, קיבל הארכה לשנתיים נוספות בעקבות ההצלחה. האוהדים נשמו לרווחה אבל רק לפרק זמן קצר.

בנייה מחדש

כשרוצים לשפץ את הבית, יש קיר אחד שלא נוגעים בו: קיר תמיכה. קיר שאם ירצו להרוס אותו, הוא יפיל את כל קורות הבית. בקיץ האחרון, בברסט נאלצו להיפרד משני “הקירות התומכים” שלה. המגן/בלם ז’אן-קווין דוברן והכוכב הגדול פרנק הונוראט עזבו לנאנט ולבורוסיה מנשנגלדבאך בהתאמה.

אחרי שלוש עונות במדי ברסט, בו נכנס לטופ 10 במסירות מפתח, הרמות ופסים לשליש האחרון בליגה הצרפתית, החליט הונוראט לשנות כיוון ולעבור לגרמניה בה נכון לכתיבת שורות אלה, כבר עם 11 בישולים בעונת הבכורה. אל הונוראט ודוברן הצטרפו גם הקשר האלג’יראי האריס בלקבלה שבשלוש העונות שלו בליגה הבכירה עם ברסט החמיץ בסך הכל עשרה משחקי ליגה וצמד שחקני ההגנה נואה פאדיגה וכריסטוף הארל שעזבו בהעברות חופשיות והתירו את המועדון עם טווח קטן של תקציב לרכש.

אך עם אלו שעזבו היו כאלו שלקחו צעד קדימה והחליטו להוביל את המועדון, בתקווה לעתיד טוב יותר, כשהמוביל בהם הוא הווינגר הימני רומיין דל קסטייו, שנמצא בראש טבלת הכיבושים והבישולים של הקבוצה ומוביל את הליגה ביצירת מצבים עם 87 כאלו. אליו הצטרף הבלם ליליאן בראסייה שעזר להגנה של ברסט להפוך לרביעית בטיבה העונה, אחרי ניס, ליל ופריז סן ז’רמן בהתאמה, עם 33 ספיגות בלבד. גם פייר ליס-מלו, הקשר שהיה הבטחה גדולה בניס, מצא את מקומו בגיל 30 עם הופעות נהדרות ומוביל את הקשרים בפן ההגנתי, עם 69.5% תיקולים מוצלחים למשחק, 9.49 החזרות כדור למשחק והעבודה ההגנתית שלו טובה יותר מ-97% מהקשרים בליגה.

אל תדברו על אריק

המינוי של אריק רוי לא היה כל כך קל, לפחות לא עבור המאמן בן ה-56. “גרג (לורנצי, המנהל הספורטיבי של ברסט) אמר לי ‘”אנחנו מחפשים, אבל אנחנו רוצים פרופיל אחר.'” חשבתי שאם הולכים לחזור אליי, זה יקרה לפני המונדיאל. אבל כשראיתי שהם חזרו עם הצוות הישן ללא מאמן, לא חשבתי על המשרה יותר. בינתיים, קיבלתי כמה טלפונים לתפקידים שונים. אז גרג יצר איתי קשר בסוף דצמבר ושאל אם אני מוכן לפגוש את הנשיא.”

עם רכש שנבנה בעיקר על מושאלים בדמות המגן השמאלי של מארסיי ג’ורדן אמאבי, הווינגר האלג’יראי בילאל ברהאימי וחלוצה האורוגוואי של אינטר, מרטין סטריאנו שחזר לקדנציה שנייה במועדון, הצטרפו גם שני שחקנים בתשלום: המגן השמאלי בראדלי לוקו, שנשאר במועדון בתמורה לחצי מיליון אירו וה”רכש הגדול” מהדי קמארה, הקשר בן ה-25 שהגיע תמורת 3 מיליון אירו מסט. אטיין, לרוי היו שחקנים לבנות את המועדון בצלמו ודמותו.

המשחק של רוי בנוי על מערך 4-2-3-1, כשפייר ליס-מלו יורד ליצור משולש בהגנת ברסט לצד בראסייה ושרדונה הבלמים, כשהמגנים מייצרים שלישיית קישור אחורית לצד הרכש החדש קמארה. המיקום של ליס-מלו וקמארה מאפשר לשחרר את הקשר השלישי, לרוב זה יהיה הוגו מגנטי, לעזור בהתקפה לשלישייה הקדמית.

‘הפיראטים’ לרוב יחפשו כדורים מדויקים לכיוון החוליה הקדמית כששוערה ההולנדי, מרקו ביזוט, מוביל את טבלת השוערים עם מסירות מדויקות מעל 36.5 מטרים (46.4%). מהעבר השני, סטריאנו וסטיב מוניי, שני חלוצי הקבוצה, משתלטים על כדורי הגובה 50.5% ו-60.2% מהפעמים למשחק בהתאמה. שיטת המשחק הזו מצליחה לשחרר את הכנפיים, בהם נמצא כוכב הקבוצה דל קסטייו על מנת שיכניס כדורים למרכז ו/או יצטרף בעצמו בדריבל. 

הסוד לשיטה של רוי והשחקנים היא פשוטה: הם יודעים את החוזקות שלהם ומודעים גם לחולשות שלהם. הם לא מנסים להתחכם ולעשות משהו יוצא מגדר הרגיל, אלא משחקים עם כדורים ישירים למעלה והצטרפות מהירה ומנגד, בהגנה, עומדים ב4-2-3-1 ויוצאים ללחוץ שחקן מול שחקן.

מה בעתיד?

‘הפיראטים’ הצליחו להשיג כרטיס לאירופה, בפעם הראשונה בהיסטוריה של המועדון שקיים מ-1903, אך המשימה עדיין לא גמורה. הם רוצים להגיע לליגת האלופות, מטרה ריאלית בהחלט כשנותרו רק שש נקודות בקופה כשהיא ממוקמת במקום השלישי, מרחק שתי נקודות מהמקום הרביעי בו נמצאת ליל (לה משחק חסר) וארבע ממונאקו השנייה, כשרק השלוש הראשונות יכולות להגיע לליגת האלופות אבל לליל משחקים קשים יותר.

האוהדים, וככל הנראה גם סגל השחקנים והצוות המקצועי, יודעים שההישג הזה יהיה קשה לשחזור וייתכן כי “אפקט ליגת האלופות” ישפיע על המועדון בעונה הבאה ותשפיע על ברסט כמו שהשפיעה בעונה האחרונה על אוניון ברלין ולאנס, שעוד הצליחה להתאזן אחרי ההדחה וכעת חוזרת למקומות המובילים לאירופה.

עם זאת, הכסף שיכנס למועדון יכול לשנות את פניה, בעיקר כי מדובר בסכומים אותם היא לא מכירה ואם היא תצליח להגיע לליגת האלופות, כמו שהיא שואפת כרגע, הם יוכלו להמשיך וללכת עם חזה נפוח וגאה, על ההישגים שבאו ואלו שיבואו.

3 תגובות
  1. דן כותב

    כתבה מאוד מוצלחת, לא הכרתי את הסיפור וממש אהבתי לקרוא. נהדר עמית!

  2. אוהב חזה עוף כותב

    אחלה כתבה

  3. אלכס כותב

    סיפור יפה מחוץ לאור הזרקורים

    מעניין ומוגש במידה הנכונה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן