שילוב מסוכן | הצמד גבריאל וסאליבה כובש את אירופה

בעולם הכדורגל היו הרבה שילובים טובים, רונאלדו ומרסלו, מסי וסוארז, ראמוס ופפה, רובן וריברי. היו גם המון שילובי הגנה של צמדים אדירים כמו פיקה ופויול או קייליני ובונוצ’י. אבל בעונה הנוכחית – נוצר שילוב חדש. הפעם הוא הגיע מארסנל, שילוב ברזילאי-צרפתי, הלוא הוא השילוב של גבריאל וסאליבה. שני השחקנים התחילו בדרכים שונות מאוד, אבל הם נראים כאילו משחקים יחדיו מגיל שלוש. התיאום בין שניהם הוא מדהים, והטירוף שלהם מלהיט את אוהדי הכדורגל בכלל ואת אוהדי ארסנל בפרט. לאחר שנים שבהם ההגנה של ארסנל לא הצליחה להביא תוצאות, והייתה לא פעם לבדיחה של אירופה, בזכות הצמד הזה מדובר בהגנה הטובה באנגליה ואולי באירופה.

וויליאם סאליבה

בשנת 2001 נולד בבונדי שבצרפת ילד בשם וויליאם סאליבה. אביו, בריאן ג’ונסון, הוא בעל שורשים לבנונים, בעוד שאימו היא בעלת שורשים קמרונים. לסאליבה לא היו שורשים של שחקני כדורגל ממשפחתו, אבל הוא ידע מגיל קטן שזה מה שהוא רוצה לעשות בעתיד, להיות שחקן כדורגל: “מאז שהייתי קטן הייתי משחק כדורגל”, אמר פעם בראיון. “אני אוהב לשחק כדורגל מאז שאני זוכר את עצמי. אני הייתי בן שלוש כשהחלטתי שאני רוצה להיות שחקן כדורגל מקצועי, וזה תמיד נשאר החלום והשאיפה שלי”.

האהבה של סאליבה לארסנל התחילה מגיל קטן. לסאליבה היה חולצה של תיירי הנרי בימיו בארסנל, והוא סיפר כי אהב לצפות בארסנל כאשר הם שיחקו בליגת אלופות: “כשגדלתי התחלתי לצפות בליגת אלופות. אני לא יכולתי לצפות בכל המשחקים בגלל שלא היה לנו את הערוצים, אבל הדבר הראשון שראיתי זה את ארסנל בליגת אלופות. לאחר מכן, היה לי חולצה של ארסנל כשהייתי בן 7 או 8. אהבתי לצפות בארסנל”.

סאליבה המשיך להתפתח כנער לצד הכדורגל, וב2016, כשהוא בן 15, הוא עשה את הצעד המשמעותי הראשון שלו בדרך לקדנציה מקצוענית כאשר הוא הגיע למועדון של סנט אטיין, שנתיים לאחר מכן, בזכות יכולותיו, הבלם הצרפתי חתם על החוזה המקצועני הראשון שלו. צריך להזכיר, סאליבה לא הגיע ממשפחה שיש לה עבר בכדורגל אבל משפחתו תמיד תמכה בו והייתה לצדו בכל הקשור לכדורגל. “זה לא הגיע מהמשפחה שלי. הם לא אוהבים כדורגל כמו שאני אוהב, אבל הם הביאו לי כדור שהייתי מאוד קטן ומאז אני התחלתי לשחק כדורגל. לא אהבתי שום ספורט אחר, כדורגל היה האהבה שלי. הייתי עושה מעט אתלטיקה, אתם יודעים ריצות קטנות, אבל תמיד הייתי משחק כדורגל”.

האהבה שלו לכדורגל ולארסנל תמיד הייתה שם, בכל רגע, בכל שנייה, בכל דקה. סאליבה הצליח לפלס לעצמו את הדרך לכדורגל – בלי דמות כדורגל מפורסמת מהמשפחה, אלא רק בזכות היכולות שלו עם הכדור. לשחק כדורגל היה טבוע עמוק בילד הצעיר מבונדי, והחלום שלו התחיל להתגשם בסט אטיין.

התאריך שיזכר לעד עבור סאליבה – 25.09.2018.

בתאריך הזה רשם סאליבה את הופעת הבכורה שלו במדי סט אטיין, בניצחון 3-2 על טולוז. באותה עונה, סאליבה רשם 13 הופעות. את הכישרון שלו החלו לראות לא מעט סקאוטרים באירופה, ומי שרצתה לרכוש אותו הייתה טוטנהאם, היריבה של ארסנל. השמועה הגיעה לראשי ארסנל, והם נכנסו למירוץ על הבלם הצעיר. סאליבה, שכל ילדותו ראה משחקים של ארסנל, לא נשאר אדיש ובחר בקבוצת ילדותו על פני טוטנהאם. החלום התגשם, ארסנל רכשה את סאליבה תמורת 27 מיליון יורו, והשאילה אותו חזרה לסנט אטיין על מנת שיקבל דקות משחק.

הפריצה של הבלם המשיכה גם בעונה שלאחר מכן, אבל הפעם יותר ויותר אנשים הכירו את וויליאם סאליבה, הבלם המושאל מארסנל. הצרפתי שיחק 17 משחקים באותה עונה, ואף הגיע עם סט אטיין לגמר הגביע הצרפתי, אותו פספס סאליבה היות וזו הייתה שנת הקורונה, וההשאלה שלו נגמרה שבועיים לפני משחק הגמר.

מתאיו דבושי, שחקן ארסנל לשעבר שגם שיחק איתו בסט אטיין, אמר עליו כי: “הוא שחקן מעולה, אני כל כך שמח עבורו שישחק במועדון גדול כמו ארסנל בעונה הבאה, הוא משתפר בכל משחק, ואני חושב שהוא שחקן מצוין, הוא חזק, יש לו טכניקה טובה ובנוסף להכל הוא גם מהיר. אני חושב שהוא עומד להיות שחקן מצוין עבור ארסנל”.

החלום של הילד סאליבה הפך למציאות, כאשר בסיום של שנת 19/20 חזר השחקן לארסנל, ואף שיחק משחק רשמי נגד ליברפול במגן הקהילה, בו ניצחה ארסנל 5-4 בפנדלים. למרות זאת, מאמן ארסנל, מיקל ארטטה, חשב כי השחקן צריך לקבל עוד ניסיון בשביל לשחק עבור ארסנל, ולכן הוחלט להעביר את הצרפתי לסגל של ‘ארסנל U23′. בינואר 2021 הושאל סאליבה לניס על מנת לצבור עוד דקות בליגה בכירה, וכבר בחודש הראשון שלו במועדון הצרפתי – סאליבה קיבל את פרס מצטיין החודש.

גם בעונה שאחרי סאליבה הושאל, הפעם למארסיי הצרפתית, ושם ההתפוצצות שלו הגיעה. עם 52 הופעות, העפלה לליגת אלופות והגעה לחצי גמר קונפרס ליג, סאליבה רשם את העונה הטובה ביותר בקריירה הקצרה שלו. אולם היא הסתיימה בלי תואר, אבל היא זיכתה אותו בתואר השחקן הצעיר הטוב של השנה ב’ליג 1’. בנוסף לכך, סאליבה נמנה בקבוצת השנה של הליגה התרפתית., כמו כן, הבלם הצרפתי גם שבר שיא של מסירות בהיסטוריה של הליגה הצרפתית – עם 2834 מסירות. לסאליבה היו המון הצעות, הן ממארסיי והן מקבוצות אחרות מאירופה, אבל לנגד עיניו של הבלם עמדה מטרה אחת והיא – לחזור לקבוצת הילדות שלו, להצליח במדי ארסנל. הצרפתי לעולם לא וויתר על החלום לשוב ולהיות בלם בהרכב הפותח של התותחים, ולמזלו זה גם התממש.

גבריאל מגאלאס

גבריאל מגאלאס נולד ב-19 לדצמבר 1996, בסאו פאולו, ברזיל. את תחילת הקריירה שלו הוא עשה בקבוצה בשם אוואי שנמצאת בפלוריאנופוליס, הרחוקה כ-800 קילומטר מסאו פאולו. למרות המרחק, ובגלל האהבה שלו לכדורגל, החליט גבריאל לעזוב את משפחתו ולנסוע עד לפלוריאנופוליס, אולם המחסור בכסף והגעגועים הביתה החזירו את הברזילאי לסאו פאולו וגרמו לו לוותר על חלום הכדורגל. לאחר שדיבר עם אביו, החליט גבריאל לדבר עם מאמן אוואי דאז – דייגו פרננדז, והוא הצטרף לקבוצה.

דייגו נשאל בעבר על גבריאל ואמר: “ידענו שזה עלול לקרות, הבעיה הראשונה של שחקנים זה המרחק מהבית ומהמשפחה שלהם. ידענו גם שאוואי היא אחת הקבוצות היחידות שיסכימו לקבל את גבריאל, הוא היה רזה וגבוה, שמאלי ברגל, אבל הוא היה רך מדי ולא הצליח להגיע טוב לכדורי גובה. אבל בסוף צדקנו, גבריאל הוא המכירה הכי גדולה בהיסטוריה של הקבוצה”.

גבריאל הפך להיות שחקן חשוב בקבוצות הנוער של אוואי, אבל הגעגוע למשפחה המשיך לשחק תפקיד. מה שהציל לו את הקריירה היו חבריו לקבוצה, שנתנו לו להרגיש שהוא חלק ממשפחה גדולה ותומכת, בזכותם הוא הצליח להתגבר על געגועיו ולהמשיך לשחק במועדון. הברזילאי המשיך להשתפר ולהשתפר, עד שהגיעה לאוואי הצעה מליל הצרפתית. גבריאל הלך על ההצעה, לא לפני שהוא מוקיר תודה לקבוצה ולמאמנו על כל מה שנתנו עבורו.

מרסלו ביילסה, המאמן של ליל דאז, חשב שגבריאל לא מתאים כרגע לקבוצה, ולכן הוא הושאל לטרואה, ולאחר מכן הוא הצטרף לדינמו זאגרב, בה רשם הופעה אחת בלבד בחצי שנה. עונה לאחר מכן בילאסה פוטר, והוא הוחלף על ידי כריסטוף גאלטייה, שהאמין בגבריאל והשאיר אותו בקבוצה. גבריאל הצליח להשתלב בקבוצה הראשונה של ליל, אך רק ב10.2 רשם את משחקו הראשון בניצחון 2-0 על גאנגאן . בנוסף לכך, באותה עונה הוא גם כבש את שער הבכורה שלו במועדון, נגד פריז סן ז’רמן.

בעונות בהם שיחק בליל, נוצר שיתוף פעולה בינו לבן הבלם הפורטוגלי הוותיק פונטה. השילוב בין השניים היה מאוד מרשים, והבלם הוותיק התרשם מגבריאל ואמר עליו: “כשהגעתי ליל, דיברתי עם לואיס קאמפוס על העניין הזה וביקשתי ממנו לשמור על ‘גאבי’. אני חושב שהוא שחקן אגריסיבי, זה הדבר הראשון שדרוש לשחקן הגנה. ‘גאבי’ התאמן קשה, יש לו משמעת טובה, מנטליות טובה ורגל שמאל מעולה”.

גם מאמנו באותם ימים, כריסטוף גאלטייה, שיבח את הבלם על התקופה שלו בליל: “אני ראיתי המון פוטנציאל ויכולת הסתגלות מהזדמנות הראשונה שהוא קיבל, הוא עבד קשה מאוד גם ברגעים בהם הוא לא קיבל ממני את ההזדמנות, הוא הדוגמה עבור הכישרונות הצעירים בעולם. זה סוג של אינטליגנציה להתנהל ככה, אתה יודע כמה שחקנים כבר היו מתייאשים שלא שיחקו ולא היו מתאמנים?”.

ההצלחה שלו בליל הפתיעה את כל הברזילאים, שלא האמינו כי השחקן הרזה והרך הזה יצליח להגיע למקומות כל כך גבוהים בכדורגל העולמי. אפילו מאמנו הראשון דייגו פרננדז היה מופתע מכך: “הוא לא היה בנוי להיות כישרון כדורגל, אבל הוא שיפר כל חיסרון שלו ולמד שהוא יכול לעבור כל בעיה שהחיים ‘יזרקו’ עליו, ידענו שהוא יכול להיות כוכב בברזיל, אך לא ידענו שהוא יוכל להשתלב בצורה כזאת אירופה, זה בהחלט הפתיע אותנו”.

המעבר הגדול ביותר של גבריאל הגיע ב-2020, כאשר ארסנל רכשה אותו תמורת 27 מיליון יורו. הפתיחה של הברזילאי ב’תותחנים’ הייתה מדהימה, כאשר הוא זכה בשלושה פרסים של שחקן החודש – ספטמבר, אוקטובר ודצמבר. למרות היכולת הלא טובה של ארסנל, הבלם הברזילאי שמר על יכולת גבוהה לאורך רוב העונה. בשנה לאחר מכן, הביאו לבלם הברזילאי שותף חדש, שחקן צרפתי בשם וויליאם סאליבה.

החיבור המושלם

סאליבה וגבריאל התחברו כבר מההתחלה, וזה היה נראה כאילו הם נולדו ושיחקו ביחד. התיאום ביניהם, הבנת המשחק המשותפת והחיבור – מתאימים לבלמים שמשחקים שנים ביחד, אבל לסאליבה וגבריאל יש משהו שלא להרבה כדורגלנים יש, וזו התשוקה לכדורגל. שניהם עברו הרבה מאוד לחוד, וויתרו על הרבה מאוד דברים בשביל להגיע לרגע המכונן הזה.

ארסנל מודל 2024 מציגה את ההגנה הטובה בעולם, כאשר היא סופגת שמונה שערים בלבד ב-16 משחקים בסף הכל. זאת אומרת שהקבוצה סופגת גול לשני משחקים, מדובר בנתון מדהים שאחראים עליו שני הבלמים האדירים האלה. בסך הכל, ארסנל שמרה העונה על שער נקי ב-14 משחקים, מתוך 32 המשחקים ששוחקו עד כה.

עד כמה ההגנה של ארסנל חזקה? ניתן לראות בדיאגרמה למעלה שהקבוצות היריבות כמעט בכלל לא מצליחות להגיע לבעיטות לעבר השער של ארסנל. ממוצע של 2 בעיטות בלבד לשער של ארסנל בממוצע למשחק. סאליבה את גבריאל מונעים מכל מצב להגיע, כאשר הם מקריבים את הגוף שלהם וזורקים את עצמם לא פעם רק כדי שהכדור לא יגיע למסגרת השער. אם יש אנשים שאפשר לסמוך עליהם בכל מצב וכל סיטואציה – אלו צמד הבלמים של ארסנל, והמשחק שהראה את זה יותר מהכל היה המשחק מול החריג הנורבגי – ארלינג האלנד. במשחק של ארסנל נגד סיטי, האלנד לא הצליח לבעוט כלל למסגרת של ראיה, כאשר גבריאל וסאליבה סגרו אותו הרמטית.

החוזק של גבריאל זוהי יכולת חסימת הבעיטות שלו. לבלם הברזילאי יש קרוב לחסימה אחת בממוצע למשחק. בקבוצה כמו ארסנל, שגם ככה היריבות שלה לא מגיעות נגדה להרבה בעיטות, כאשר יש שחקן כמו גבריאל שחוסם בעיטה אחת למשחק זה עושה חיים יותר קלים עבור השוער.

אז יש לנו את החוזק של גבריאל, ומצד שני יש את השחקן שיודע להניע את הכדור – סאליבה

הבלם הצרפתי לא סתם שבר במארסיי את שיא המסירות של כל הזמנים בשנה אחת. אחוזי המסירות שלו הם מדהימים – 95%. מדובר בבלם מאוד אחראי, שנותן את החוכמה ואת האיזון לגבריאל מהצד השני. שני השחקנים האלה משלימים אחד את השני בצורה מושלמת, וקריאת המשחק המשותפת שלהם היא לא פחות ממדהימה. בעונת הנוכחית של ארסנל, עם מאבק האליפות הצמוד בפרמייר ליג וההגעה לשלב רבע גמר ליגת האלופות, החשיבות של שיתוף הפעולה של ‘סאליבה את גבריאל’ היא לא פחות מעצומה. התותחנים יקוו ללכת עד הסוף לפחות במפעל אחד, אך גם אם היא לא תצליח לעשות זאת העונה – היא הרוויחה בגדול את השילוב הצרפתי-ברזילאי לשנים רבות קדימה.

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    וואו!

  2. אריק כותב

    לא שווה כלום שאין תארים ועפים כל שנה מאירופה/מפסידים לסיטי אליפות.

  3. יאיר כותב

    הצמד האהוב עליי
    כל הכבוד אלעד נהנתי מאוד

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן