מתחיל מחדש | ליאל עבדה מגיע ל-M.L.S

המספרים בסלטיק, הסיבות למעבר והיכרות עם היעד החדש. ליאל עבדה מסתער מחדש על ה-MLS.

ליאל עבדה הוא כבר מזמן כוכב כדורגל ישראלי. שחקן הכנף, בן ה-22, גדל במכבי פ”ת ובקיץ 2021 עשה את קפיצת המדרגה המתבקשת כשחתם בסלטיק תמורת 4 מיליון יורו. במדים הירוקים לבנים הוא עשה חיל בשתי עונותיו הראשונות, כשבראשונה הוא היה שחקן הרכב, ובשנייה הוא היה מחליף קבוע (בעיקר עקב פציעה שספג בספטמבר שעבר במדי נבחרת ישראל). בנוסף, במהלך תקופתו בסלטיק זומן עבדה לנבחרת ישראל, במדיה הוא רשם 10 הופעות, וכבש שער אחד.
העונה לעומת זאת, מצבו הידרדר באופן קיצוני, בעיקר אחרי ה-7/10. אוהדי סלטיק, ובעיקר האולטראס, ידועים כתומכים גדולים בפלסטינים. האווירה סביב עבדה לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל הפכה לרעילה במיוחד, הן מצד אוהדי סלטיק והן במדינה. המצב הפך להיות קשה מאוד עבורו, והוא החליט יחד עם המועדון על היפרדות משותפת. עבדה מסיים את הפרק שלו בסלטיק לאחר ששותף ב- 112 משחקים, בהם כבש 29 שערים, בישל 22 נוספים. הוא זכה עם סלטיק פעמיים באליפות, פעמיים בגביע הליגה ופעם אחת בגביע הסקוטי.

עם הצטרפותו ל-M.L.S, עבדה מצטרף לשורה של שחקנים ישראלים ששיחקו בליגה הזו. בין היתר עברו שם בשנים האחרונות גדי קינדה, אור ברוך, דדי בן דיין ועוד. למרות זאת, בשונה מהשחקנים האחרים, עבדה מגיע לליגה האמריקאית בגיל יחסית צעיר, במהלך שמזכיר מעט את המעבר של ערן זהבי לסין בשלב שאמור היה להיות שיא הקריירה שלו, או לפחות במקרה של עבדה תחילת ההצלחה בקריירה שלו.

הקבוצה בה עבדה חתם, שארלוט, נמצאת בעיר בצפון קרוליינה שידועה יותר בזכות קבוצת הכדורסל שלה “שארלוט הורנטס”(שמייקל ג’ורדן היה הבעלים שלה עד לא מזמן). קבוצת הכדורגל המקומית קיימת שנתיים בלבד, והיא קמה בזכות דייויד טפר, מיליארדר יהודי מפיטסבורג, שהצליח מאוד כמנהל קרנות הון סיכון. בשנת 2018, רכש טפר את קבוצת ‘קרוליינה פנתרס’, קבוצת הפוטבול משארלוט, ומייד הכריז כי בכוונתו להביא לאיצטדיון הענק שלה גם קבוצת כדורגל. התוכנית, שזכתה לתמיכה כספית לא מבוטלת מצד העירייה, יצאה לבסוף אל הפועל, וכך נולד המועדון החדש. מועדון הכדורגל אימץ את הצבעים של מועדון הפוטבול – כלומר שחור, כסף וכחול – כצבעי המדים שלו.
בארה”ב אין ליגה רגילה עם עליות וירידות, וכל קבוצה שרוצה להיכנס לליגה חייבת להפקיד סכום כסף מסוים כדי להראות על רצינות. בינואר 2022, הצליח טפר להפקיד את הסכום המבוקש, ובכך נכנסה שארלוט אל הליגה הבכירה בארצות הברית. בעונה החולפת סיימה הקבוצה במקום ה-9 בליגת ה-MLS.
לפני 3 חודשים, מינתה הקבוצה למאמן את דין סמית’, שאימן בעברו בין היתר את ברנטפורד, לסטר ואסטון וילה. העונה בארצות הברית נפתחה רק בסוף החודש שעבר. עד כה העונה רשמה שארלוט ניצחון על ניו יורק סיטי, תיקו מול ונקובר והפסד לטורונטו ונכון לעכשיו היא ממוקמת במקום ה-8 בטבלת המזרח, כשרוב מכריע של העונה עוד לפניה.


הגיל הממוצע של הקבוצה עומד על 25, ובהתקפת הקבוצה אפשר למצוא שחקנים בגיל דומה לזה של עבדה, סביב גיל 22.
דין סמית’ משחק לרוב במערך 1-3-2-4, שיכול להפוך ל- 3-3-4 אם הקבוצה רוצה לשחק התקפי יותר. עבדה שיחק במערך דומה אצל אנג’ה פוסטקוגלו בתקופתו כמאמן סלטיק, וגם קצת העונה תחת ברנדן רוג’רס, ככה שהסגנון לא יהיה זר לו מה שיקל עליו את ההשתלבות בקבוצה.

למי שחושש כי הישראלי לא ימצא את דרכו בחזרה לאירופה, חשוב לציין שהשוק האמריקאי הופך למוכר יותר ויותר באירופה, בעיקר בזכות שחקנים צעירים מדרום אמריקה שמגיעים לשם כתחנת ביניים לפני אירופה. כמובן שגם ההצטרפות של מסי ושאר חברי “ברצלונה ותיקים” לאינטר מיאמי משכה תשומת לב רצויה לליגה שמעבר לאוקיינוס האטלאנטי. גם שארלוט, על אף שהקבוצה משחקת בליגה הבכירה רק שנתיים, כבר הספיקה לייצא שחקנים לליגות הבכירות באירופה. לדוגמא, הקשר הפולני קרול שבידרסקי הושאל בינואר האחרון לורונה מהליגה האיטלקית, וכנראה שלא ישוב. פולני נוסף, קמיל יוז’ביאק, עזב גם כן את שארלוט בינואר האחרון, וחתם בגראנדה מהליגה הספרדית. בשנתיים האחרונות מכרה הקבוצה שחקנים גם לליגה הפורטוגלית, הסרבית והיוונית.

מבחינת הסגל של שארלוט, אין בו כמעט שמות נוצצים, למעט צמד שחקני הפרמיירליג בעבר שהמאמן דין סמית’ הביא לשם בקית האחרון. אשלי ווסטווד, בן ה-33 ששיחק בעבר באסטון וילה, וסקוט ארפילד בן ה-35 ששיחק בעבר בברנלי. כוכב הקבוצה הוא הקשר הבלגי ברכט דג’גר, בן ה- 32. בעונה שעברה, הקבוצה לא העמידה אף שחקן למשחק האולסטאר האמריקאי. שם מעניין נוסף שיש בשארלוט הוא עוזר המאמן כריסטיאן פוקס, המגן האוסטרי שהיה גורם דומיננטי בזכייה המדהימה של לסטר באליפות אנגליה בעונת 15/16. אחרי ההצלחה באנגליה, עבר פוקס לעונה אחת באמריקה ותלה את הנעליים בשארלוט, ומאז שפרש הוא עובד כעוזר מאמן בשארלוט. מדובר לא רק בשחקן מנוסה, אלא גם באישיות חזקה, שבטוח שלליאל יהיה מעניין להכיר אותו וללמוד ממנו.

אומנם, עבדה מגיע לשארלוט בחוזה ארוך טווח, אך לא מן הנמנע שיעבור בעתיד לקבוצה בכירה מאירופה. עד אז, הוא ינסה לפתוח דף חדש בצפון קרוליינה, לחזור ליכולת שאפיינה אותו ולהוכיח שוב כמה הכישרון שלו גדול. אגב, ב-4 ליולי, יום העצמאות של ארצות הברית, ליאל עבדה וקבוצתו החדשה צפויים לשחק נגד אינטר מיאמי. מיאמי כידוע היא קבוצתו של אלוף העולם ליאו מסי, לואיס סוארס, סרחיו בוסטקטס וג’ורדי אלבה, ואין ספק שזו תהיה הגשמת חלום מיוחדת עבור הכישרון הישראלי.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן