תתחילו לדווש | הכנה לטור דה פראנס

אחד ממירוצי האופניים הקשים והיוקרתיים בעולם יוצא לדרך, ולמשך שלושה שבועות אינטנסיביים יעברו הרוכבים בתוואי השטח והנופים עוצרי הנשימה של מדינת צרפת, בה יתמודדו עם הרים תלולים, מדרונות חלקלקים ומאבקי מיקום קשוחים. הכירו את הטור דה פראנס.

מירוץ האופניים היוקרתי בעולם יוצא לדרך ביום שבת ולפניכם כל המידע שצריך לדעת לגביו.

פרטים יבשים

הטור דה פראנס הוא מרוץ אופני הכביש היוקרתי ביותר בעולם, המתקיים בכל שנה מאז 1903, פרט להפסקות בשל שתי מלחמות העולם. הוא העתיק ביותר מבין שלושת הגראנד טורים – הטור דה פראנס, הג’ירו ד’איטליה והוואלטה אספניה, ונחשב ליוקרתי מביניהם. השנה תתקיים המהדורה ה-111 של המירוץ.

התחרות נערכת פעם בשנה בחודש יולי, כשהמוקד העיקרי שלה נפרש ברחבי צרפת, אך לעיתים ישנם מספר קטעים במדינות נוספות. בעוד המסלול משתנה מדי מהדורה, מתכונת המרוץ נשארת זהה וכוללת רכיבה נגד השעון, מעבר דרך שרשראות ההרים של הפירנאים והאלפים, וסיום בשאנז אליזה בפריז – מלבד השנה, בשל האולימפיאדה שתתקיים בעיר. המהדורות המודרניות של הטור דה פראנס מורכבות מ-21 שלבים בני יום, על פני תקופה של 23 או 24 ימים, ומשתרעות על פני כ-3,500 קילומטרים בסך הכל. ב”טור” משתתפים מיטב הרוכבים מכל רחבי העולם, כאשר המרוץ זוכה לפופולריות ובעקבות כך גם לחשיפה תקשורתית גדולה.

מי מנצח?

השנה ייקחו חלק בטור 22 קבוצות, ולכל אחת מהן יהיו 8 רוכבים שייצגו אותה על המסלול, במה שיביא את מספר הרוכבים ל-176. כפי שהוזכר, המירוץ מחולק ל-21 ימי רכיבה נפרדים אחד מהשני, ובכל יום זמני הסיום של הרוכבים מתווספים לזמנים שלהם משאר הימים, במה שיוצר זמן מצטבר לכל רוכב באשר הוא. הרוכב עם הזמן המצטבר הנמוך ביותר הוא המוביל, וניתן לזהותו לפי לבושו הייחודי שכן הוא ילבש חולצה צהובה עם לוגו קבוצתו המעידה על כך שהוא המוביל. יש לציין כי החולצה הצהובה יכולה לעבור בין מספר רוכבים לאורך שלבי הטור, שכן הכל תלוי בזמנים של הרוכבים.

מבחר חולצות

בעוד שהסיווג הכללי, כלומר דירוג הרוכבים, מושך את מרבית תשומת הלב, ישנן תחרויות נוספות המתקיימות במסגרת הטור:

  • סיווג הנקודות עבור הספרינטרים המצטיינים – מיוצג על ידי לבישת חולצה ירוקה. נקודות הספרינט ניתנות באמצעות ניצחונות בקטעים מישוריים בהם השלבים מסתיימים בספרינט, או באמצעות חלקים בתוך השלב שמוגדרים כספרינט. בכל קבוצה ישנו רוכב אחד לפחות המוגדר כ”ספרינטר”, ומטרתו היא לנצח כמה שיותר קטעים ולזכות בחולצה הירוקה.
  • סיווג ההרים למטפסים – מיוצג על ידי לבישת חולצה מנוקדת (נראית כמו חולצה של נבחרת קרואטיה). נקודות הטיפוס ניתנות באמצעות ניצחונות בקטעים הרריים, בהם השלבים מסתיימים בפסגת הר, או באמצעות חלקים בתוך השלב שמוגדרים כטיפוס. ישנן מספר קטגוריות טיפוס, לפי שיפועו ואורכו, ועל פיהם ניתנות נקודות לפי דרגות קושי שאותן קבעו מנהלי המירוץ.
  • סיווג רוכב צעיר לרוכבים מתחת לגיל 26 – מיוצג על ידי לבישת חולצה לבנה. ניתנת לרוכב הממוקם במיקום הגבוה ביותר מבין כלל הרוכבים שגילם מתחת ל-26.
  • הדירוג הקבוצתי – מבוסס על שלושת המסיימים הראשונים מכל קבוצה בכל שלב. הדירוג הקבוצתי הוא מטרה בפני עצמה לכלל קבוצות הטור, ולכן הן שולחות את הרוכבים הטובים ביותר שלהן למירוץ.

בנוסף, חשוב לציין כי רוכב יכול להוביל יותר מקטגוריה אחת, ולכן יכול להיווצר מצב בו הוא אמור ללבוש שתי חולצות. לדוגמא: הרוכב המוביל בדירוג הכללי הוא מתחת לגיל 26, ועקב כך אמור ללבוש גם את החולצה הצהובה וגם את הלבנה. במקרה כזה, לחולצה ה”בכירה” יותר יש יתרון, ואותו רוכב ילבש צהוב בימים בהם הוא זכאי לכך.

כמו כן, ישנן מספר רב של חולצות מיוחדות נוספות אשר נראות על רוכבים שונים בטור. למשל, חולצת אלוף העולם, אשר ניתנת לרוכב שזכה באליפות העולם, היא חולצה צבעונית אשר קשה לפספס אותה. בנוסף, אלופים שונים של מדינות, כדוגמת גרמניה, ספרד, קולומביה וכו’ לובשים חולצות עם הדגל של המדינה שלהם כסימן לכך שהם זכו בתואר במדינתם.

פייבוריטים
  • טאדיי פוגאצ’אר (UAE) – הרוכב בן ה-25 הוא כבר עכשיו אחד הגדולים אי פעם. הוא זכה פעמיים בטור דה פראנס (2020,2021) ובשנתיים האחרונות סיים במקום השני. הסלובני מגיע בכושר נהדר למירוץ, לאחר שניצח בגרנד טור אחר – הג’ירו ד’איטליה, בו ניצח גם בקטגוריית ההרים, גורם חשוב בהבטחת ניצחונו במירוץ הצרפתי. פוגאצ’אר הוא רוכב מגוון מאוד, שמתאים את עצמו לכל סיטואציה ומרגיש נוח בכל סוג של שלב, ולעיתים גורר השוואות לאדי מרקס האגדי.
  • יונאס וינגגור (Visma-Lease a Bike) – האלוף המכהן בשנתיים האחרונות רוצה לקחת תואר שלישי ברציפות, אך דרכו לשם תהיה קשה מהרגיל. לפי שעה, כלל לא בטוח שהדני בן ה-27 ייקח חלק בטור, זכר לפציעה שסבל ממנה מוקדם יותר השנה. סיכויי השתתפותו של וינגגור הם 50-50 לפי אנשים המקורבים אליו, ובכל מקרה שבו יצליח ליטול חלק במירוץ, הוא מהווה סכנה על יתר מתחריו ומכוון אך ורק לראש הפודיום.

  • פרימוז רוגליץ’ (Bora-Hansgrohe) – רוכב נוסף שמייצג את סלובניה, רוגליץ’, מבוגר יותר בכמעט עשור שלם מחברו למדינה פוגאצ’אר. הסלובני, שהיה חברו לקבוצה של וינגגור עד שעבר העונה לקבוצתו החדשה, הוא בעל 4 זכיות בגרנד טורים, כאשר זכה 3 פעמים ברציפות בוואלטה אספניה (2019,2020,2021) ופעם אחת בג’ירו ד’איטליה (2023). לאחר שחסה בצילו של הדני בשנתיים האחרונות בטור, הוא רוצה להראות לעולם ולעצמו כי ביכולתו לקחת את עצמו לפסגת הדירוג במירוץ הצרפתי.
  • רמקו אוונפול (Soudal Quick-Step) – הרוכב הבלגי הצעיר יערוך השנה את הופעת הבכורה שלו בטור דה פראנס. לזכותו ניצחון אחד בגרנד טור, לאחר שעשה זאת בשנת 2022 שלקח את הוואלטה אספניה. שבועיים לאחר מכן, ניצח באליפות העולם והוסיף תואר יוקרתי לארון הגביעים שלו. אשתקד הוא זכה גם באליפות העולם ברכיבה נגד השעון, במה שהוכיח כי הוא רוכב ורסטילי ומוכשר שיכול לנצח בכל שלב בכל מירוץ, ויש לקחת אותו בחשבון לקראת הטור.

שיאים בטור
  • מספר הזכיות הרב ביותר – אילולא פרשיית הסמים המפורסמת שלו, הייתי רושם כאן את שמו של לאנס ארמסטרונג, כאשר זכה שבע פעמים בטור. אך בעקבות שימושו בסמים לאורך הקריירה נשללו ממנו כל תאריו. כתוצאה מכך, ישנם 4 רוכבים שזכו 5 פעמים כל אחד והם: ברנרד הינו, אדי מרקס, אינדוריין מיגל וז’אק אקנטיל.
  • הרוכב הצעיר ביותר שזכה – הנרי קורנט שעשה זאת טרם יום הולדתו ה-20 בשנת 1904.
  • הרוכב המבוגר ביותר שזכה – פירמין לאבו שעשה זאת בגיל 36 בשנת 1922.
  • מספר השנים הרב ביותר בין שתי זכיות – ג’ינו בראטלי – 10 שנים (1938 ו-1948)
  • מספר ניצחונות השלבים הרב ביותר – מארק קבנדיש ואדי מרקס, שניהם בפסגה עם 34 כאלו.

הזווית הישראלית

בין שלל הקבוצות אשר לוקחות חלק באירוע היוקרתי, ישנה קבוצה אחת צנועה אך עם שאיפות גדולות, היא מוכרת לנו מבית – ישראל פרמייר טק שמה.

הקבוצה הושקה בנובמבר 2014 על ידי צוות שהצהיר על מטרה של פיתוח רוכבי אופניים צעירים, במיוחד מישראל. המימון של המיזם בתחילתו היה של איש העסקים חובב רכיבת אופניים, רון בר און, אליו הצטרפו מספר אנשים בהמשך. ב-2016 חבר למיזם איל הנדל”ן הקנדי-ישראלי סילבן אדמס, שהזרים כסף נוסף שאפשר לקבוצה להתקדם ב-2017 לדרג בכיר יותר.

בשנת 2019 הצהירה הקבוצה כי הגיעה להסכם לרכישת רישיון וורלד-טור, ושהיא תהפוך ב-2020 לקבוצת וורלד טור, הדרג הבכיר ביותר לקבוצות. בכך, הפכה פרמייר טק לאחת מ-18 הקבוצות הבכירות בעולם, והיא זוכה להזמנה אוטומטית לכל המרוצים הגדולים, כולל הטור דה פראנס. היא ערכה את הופעת הבכורה שלה בטור ב-2020.

באותה שנה אישרה הקבוצה את הודעתו של כריס פרום, רוכב הגרנד טורס המעוטר ביותר בעשור השני של המאה ה-21, כי חתם על חוזה על פיו יצטרף לקבוצה בעונת 2021. זה היה צעד חסר תקדים עבור הקבוצה, שכן הרוכב הבריטי נחשב לאחד הגדולים בהיסטוריה, ולראייה זכה 4 פעמים במירוץ היוקרתי.

בטור דה פראנס של 2022 זכתה הקבוצה בשני הישגיה הגדולים ביותר, כאשר ניצחה בשני קטעים בטור. בסוף אותה שנה הורדה הקבוצה מהדרג הבכיר לאחר שסיימה במקום ה-20 בסבב העולמי המצטבר של השנים 2022-2020, כאשר רק 18 הקבוצות הראשונות בדירוג קיבלו את רישיון הוורלד טור לשלוש שנים נוספות. עם זאת, הקבוצה נחשבת לאחת התחרותיות בענף וממשיכה לקבל הזמנות למירוצים הגדולים ומביאה המון כבוד לישראל בעולם.

אנו נמצאים בתקופה אדירה להיות בה אוהדי ספורט. טורנירי היורו והקופה אמריקה בעיצומם, האולימפיאדה מבצבצת באופק, טורניר ווימבלדון בטניס יוצא לדרך בתחילת יולי ועוד המון אירועים קטנים כגדולים מצפים לנו. הטור דה פראנס הוא אחד החשובים והגדולים שבהם ומעניק יוקרה רבה למשתתפיו, ובטח למי שזוכה בו. שבו בנחת ותבחרו את צבע החולצה הנכון לכם.

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    נראה מעניין מאוד

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    איזה יופי

  3. דניאל וולפמן כותב

    איזה כתב נפלא

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    כרגיל, כיף לקרוא את הכתבות שלך, להב ולא משנה באיזה נושא תבחר. אף פעם לא הייתי חובב גדול של מרוצי אופניים, אבל לפחות עכשיו אני מבין קצת מה הולך שם. תודה רבה!

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    אני כל כך אוהב את היכולת שלכם לדעת לצאת מכדורגל במינון והאיכות הנכונה, הגיע הזמן לתקשורת ספורט ראויה בישראל.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן