ההולנדי שהתעופף מההתעמלות וכבש את אירופה: רוד ואן ניסטלרוי חוגג 48

אם נבקש ממכם להגיד את הדבר הראשון שעולה לכם לראש על החלוץ ההולנדי רוד ואן ניסטלרוי, אני מרשה לעצמי לומר בביטחון שלא תגידו התעמלות אומנותית. אבל בין הענף של לינוי אשרם לחלוץ האגדי, יש קשר. מהו? בואו נחגוג להולנדי המעופף יום הולדת 48.

רוטחרוס יוהנס מרטינוס ואן ניסטלרוי נולד ב-1 ביולי 1976 בעיר אוס שבדרום הולנד. מגיל צעיר הוא נמשך לספורט, וניסה את מזלו במספר ענפים שונים. הוא שיחק בנבחרת הטניס של בית ספרו, והתחרה בהתעמלות אומנתית, ענף שבאופן רשמי לא התחרו בו גברים.

אבל בסופו של דבר, נמשך ליבו של ההולנדי הצעיר אל הכדור והדשא. הוא הצטרף אל מחלקת הילדים של קבוצה מקומית כבר בגיל חמש, שם שיחק כבלם אחורי. בגיל 15 הצטרף רוד למחלקת הנוער של דן בוש, מהליגה ההולנדית השנייה, שם זז בהדרגה מההגנה של הקישור ומשם אל חוד ההתקפה, המקום בו יבלה לאורך כל הקריירה.

נסיעה ארוכה למען הקריירה

ואן ניסטלורי עלה לבוגרים של דן בוש ששיחקה בליגה השנייה בעונת 1993/94, במהלכה הוא שיחק שני משחקים. הוא הפך לשחקן משמעותי יותר בעונה שלאחר מכן עם 15 הופעות, מספר שהלך ועלה ובעונת 1996/97 בה כבר שיחק 31 פעמים וכבש 12 שערים.

בסיום העונה הוחתם ואן ניסטלרוי בידי הירנביין מהליגה הראשונה, בה שיחק רק שנה אך היא שינתה לו את הקריירה. מאמנו בהיירניבין חשב שהוא צריך לעבוד על שיפור הסיומת שלו והמליץ לו לנסוע ללמוד ישירות מהכוכב ההולדני הענק של הדור הקודם – דניס ברגקאמפ.

ברקגאפ שיחק באותה תקופה בארסנל האנגלית, וואן ניסטלורי היה נוסע מאות קילומטרים בזמן ביקוריו בהולנד כדי ללמוד ממנו. הלמידה עזרה והוא הצליח להבקיע 16 שערים בעונתו בהיירניבין, והיכולת הגבוהה שהציג משכה את עיני בכירי הכדורגל ההולנדי. בקיץ 1998 הוא נקנה על ידי פ.ס.ו איינדהובן, מהקבוצות הגדולות בהולנד, תמורת 4.2 מיליון ליש”ט סכום שיא באותם ימים לכדורגל ההולנדי.

מלך שערי הליגה

מספר חודשים מאוחר יותר, בנובמבר 1998, ערך רוד את הופעת הבכורה שלו בנבחרת הבוגרת של הולנד במשחק ידידות מול גרמניה. ואן ניסטלורי הצדיק מיד את ההשקעה בו כשהבקיע 41 שערים ב-46 הופעות בכל המסגרות בעונתו הראשונה באיינדהובן, כולל שער מול האקסית. 31 שערים מתוכם הובקעו בליגה וזיכו אותו בתואר מלך השערים.

בפן הקבוצתי, הקבוצה לא כל כך הצליחה כשסיימה במקום השלישי בליגה והודחה בחצי גמר הגביע. ואן ניסטלרוי לא עצר גם בעונה שלאחר מכן, עם שני שלושערים מול אייאקס, יריבתה הגדולה של איינדהובן, והוא חלם על טורניר גדול ראשון עם הנבחרת ביורו 2000. הוא משך משך את עיני הקבוצות הגדולות ביבשת והיה על סף חתימה במנצ’סטר יונייטד, אך התוכניות השתנו.

קרע ברצועה הצולבת באפריל 2000 קלקל לרוד את התוכניות, וגרם לו להפסיד את היורו, להיות מושבת לתקופה ארוכה ולדחות את החתימה במנצ’סטר. בצד הפציעה חגג ואן ניסטלרוי אליפות ראשונה בקריירה, בה היה חלק משמעותי עם 32 שערים עד הפציעה.

רוד ואן ניסטלרוי עוזב את הולנד

הוא חזר רק במרץ 2001, כמעט שנה אחרי הפציעה, אך השכיח אותה במהירות עם צמד כבר במשחק החזרה. בקיץ 2001, אחרי עוד אליפות, עבר רוד למנצ’סטר יונייטד תמורת 19 מיליון ליש”ט, במה שהיה שוב לשיא העברות לאומי – הפעם של הבריטים.

ואן ניסטלורי שוב החזיר את ההשקעה במהירות עם שער במשחק הבכורה, צמד במשחק הבכורה בפרמייר ליג, עשרה שערים בליגת האלופות, שמונה משחקים רצופים בהם הבקיע (שיא ליגה משותף) וסך הכל 36 שערים בכל המסגרות שהעניקו לו את תואר שחקן השנה באנגליה.

שוב ההישגים לא תורגמו לתארים קבוצתיים. יונייטד סיימה במקום השלישי בליגה, הודחה בסיבוב הרביעי בגביע ובחצי גמר ליגת האלופות. ואן ניסטלרוי שוב חלם על טורניר גדול, אך שוב תקוותיו נגוזו כשהולנד לא העפילה ממוקדמות מונדיאל 2002 כשסיימה אחרי פורטוגל ואירלנד.

מלך שערי ליגת האלופות

כמו באיינדהובן, גם במנצ’סטר זכה ואן ניסטלורי באליפות בעונתו השנייה בקבוצה, אך הפעם לא הייתה פציעה שתעצור אותו. הוא הבקיע 44 שערים בכל המסגרות, זכה שוב בתואר מלך שערי ליגת האלופות, הפעם עם 12 למרות שיונייטד הודחו כבר ברבע הגמר, והוסיף גם זכייה בתואר מלך שערי הליגה האנגלית עם 25 שערים.

ביורו 2004 סוף סוף השתתף ואן ניסטלורי בטורניר גדול, כשהולנד גם הגיעה עד לחצי הגמר שם הפסידה לפורטוגל, ואן ניסטלורי בלט עם ארבע שערים במהלך הטורניר. הוא המשיך במנצ’סטר עד סיום עונת 2005/2006, אז יצא להרפתקה חדשה בבירת ספרד בריאל מדריד. בחמש שנותיו באנגליה הוא הבקיע 150 שערים, זכה שלוש פעמים בתואר מלך שערי ליגת האלופות והניף פעם אחת כל תואר מקומי (אליפות, גביע ה-FA, גביע הליגה ומגו הקהילה).

במונדיאל 2006 הולנד הודחה בשמינית הגמר, שוב בידי פורטוגל, כאשר ואן ניסטלורי הסתפק בשער אחד בשלב הבתים.

רוד ואן ניסטלרוי כובש את ספרד

במדריד החלוץ ההולנדי לא הפסיק לחורר רשתות, והבקיע שלושער כבר במשחקו השני בקבוצה. הפעם הוא זכה באליפות כבר בעונתו הראשונה בקבוצה, עם 33 שערים בכל המסגרות. 25 מתוך השערים הובקעו בליגה, וואן ניסטלורי זכה בתואר מלך השערים של ליגה שלישית בקריירה. במהלך העונה הוא הבקיע בשבעה משחקים רצוף, והשווה את השיא הלאומי.

בעונת 2007/08 התמודד רוד עם פציעה בקרסול ועבר ניתוח, אך עדיין הצליח להבקיע 20 שערים בכל המסגרות ולתרום לאליפות השנייה ברציפות של הבלאנקוס. ביורו 2008 כבש ואן ניסטלורי שני שערים, אך הולנד שוב הודחה בשמינית הגמר – הפעם בידי רוסיה. זה היה הטורניר האחרון של ואן ניסטלורי, שלא זומן למונדיאל 2010

הוא פתח את עונת 2008/09 עם ארבעה שערים בשישה משחקים, אך נפצע שוב והפעם לא הצליח לחזור בצורה טובה מהפציעה. הוא שיחק רק עוד עשרה משחקים בלבן עד סוף עונת 2009/10, בסיומה יצא למדינה רביעית בקריירה כשחתם בהמבורג הגרמנית.

שלהי הקריירה

בתקופתו בריאל הבקיע ואן ניסטלורי 64 שערים ב-96 הופעות, זכה בשתי אליפויות ובסופר קאפ ספרדי אחד. הוא שיחק שנתיים בגרמניה, הבקיע 17 שערים ב-44 הופעות, וחזר לספרד לעונת פרישה במאלגה בה הבקיע חמישה שערים. במוקדמות יורו 2012 חזר ואן ניסטלורי לנבחרת הולנד בעקבות פציעתו של רובין ואן פרסי. הוא שיחק שני משחקים והבקיע שער אחד שהיה שערו ה-35 בנבחרת. ביורו עצמו ואן פרסי חזר ו-ואן ניסטלורי לא זומן.

במאי 2012 הודיע ואן ניסלורי על פרישה ממשחק אחרי קריירה ענפה עם 384 שערים בקבוצות ובנבחרת. את קריירת האימון שלו הוא התחיל ב-2014 כעוזר מאמן בנבחרת הולנד הבוגרת, תפקיד אותו מילא עד 2016. ב-2018 התחיל לאמן את קבוצת הנוער של פ.ס.ו איינדהובן, כשבמקביל הוא חזר להיות עוזר מאמן הנבחרת לקראת יורו 2020.

לקראת עונת 2022/23 מונה רוד למאמנה הראשי של איינדהובן, איתה הוא זכה בתואר כבר במשחקו הראשון, אחרי ניצחון על אייאקס במגן יואהן קרויף – הסופר קאפ ההולנדי. הוא סיים עם הקבוצה במקום השני בליגה, והתפטר בסיום העונה. מאז לא חזר לאמן.

לאן היה מגיע החלוץ האגדי ללא הפציעות?

2 תגובות
  1. נתי פולק כותב

    איזה חלוץ קטלני הוא היה!
    מחכה כבר שילמד קצת את הויילנד

  2. שון כותב

    רק מי שצפה בו יודע באיזה חלוץ גדול מדובר וחבל שבמבחן הזמן לא מזכירים אותו כמו השמות הגדולים מהתקופה הזאת ולא ברור למה הוא היה מהטובים ביותר, אחד הסקוררים הכי אימתניים שראיתי.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן