לילה מפחיד ביער בדנמרק: סיפורו ההזוי של החלוץ האגדי

תנסו לדמיין את הסצנה הבאה: אמצע לילה חורפי בדנמרק, שני גברים חסונים דופקים בדלת וגוררים את משה איתם ליער, שם הם קושרים אותו לעץ ומאיימים עליו כדי שיבוא איתם. משה נכנע וטס איתם לאיטליה ומשם לישראל. זו לא סצינה מסרט אימה, אלא אירוע אמיתי שהתרחש למשה “קיש” רומנו, אחד מגדולי הכדורגלנים הישראלים בשנות ה-60 וה-70 שחוגג היום את יום הולדתו ה-78.

משה רומנו נולד ב-6 במאי 1946, הוא התחיל לשחק כדורגל בגדנ”ע יהודה, מועדון תל אביבי משכונת שפירא שמפעיל מחלקת נוער בלבד. הגדנ”ע הוקם בידי אנשי ההגנה, ונועד להכשיר נערים לשירות צבאי, אך בהמשך הפך למועדון נוער רגיל. ב-1964, בגיל 18, הגיע זמנו של רומנו לעלות לבוגרים, והוא נשאר בתחומי העיר העברית הראשונה ועבר לשמשון תל אביב, שם פרח מיידית. כבר בעונתו השלישית בקבוצה, זכה רומו במלכות השערים של הליגה הלאומית, אז הליגה הראשונה בישראל, כשהבקיע 17 שערים וחלק את התואר עם מרדכי שפיגלר.

משה רומנו מחורר רשתות

בקיץ 1968 עבר רומנו לקבוצה תל אביבית אחרת, בית”ר תל אביב, שכיום מאוחדת עם שמשון, אבל אחרי שנה חזר הביתה לשמשון. בעונת 1969/70 זכה בפעם השנייה במלכות השערים של הליגה, הפעם לבדו עם 15 שערים. בקיץ ניצל את הפגרה כדי לשחק בדרום אפריקה למספר שבועות, ובסיום הפגרה הוא נסע עם נבחרת ישראל למונדיאל היחיד בתולדותיה, אך לא שותף במשחקים עצמם.

בשלב מסוים, לרומנו התחיל לשעמם בשמשון תל אביב, ובעונת 1972/73 הוא גם רצה להרוויח יותר כסף. לכן, רומנו רצה לעבור לשחק בחו”ל, אך הוא קצת פחת מאוהדי שמשון תל אביב. רומנו סגר בשקט טיסה לדנמרק בלי לספר לאף אחד, שם התחיל להתאמן עם קבוצה דנית בתקווה לחתום שם בסיום העונה לאחר שחוזהו בשמשון יסתיים. באחד הלילות, בזמן שרומנו ישן בדירת החברים שלו, מתרחשת הסצנה איתה פתחנו.

חטיפה באמצע הלילה

בשתיים בלילה דפיקות חזקות מעירות אותו משנתו, הוא פותח את הדלת ומגלה שניים מאנשי שמשון תל אביב. השניים תופסים את רומנו ומודיעים לו חגיגית: “הקבוצה בסכנת ירידת ליגה – אתה חוזר איתנו לישראל”.

הם מתחילים חיפוש בדירתו של רומנו ההמום, מוצאים את דרכונו ולוקחים אותו ליער הקרוב לדירה. ביער הם מוציאים ממנו הבטחה שיחזור איתם לישראל. אחרי שההבטחה מושגת מפיו, ורומנו האומלל חותם על חוזה אחרי שהבטיחו לו שבסוף העונה יוכל לעזוב, הם חזרו לדירה. רומנו סיפר שנים לאחר מכן שהסיוטים רדפו אותו במשך תקופה ארוכה.

מדנמרק הם המשיכו לטיול באירופה, כשטסו לאיטליה ומשם לישראל. רק כשעלו על המטוס לישראל, שחררו אותו השניים. רומנו אכן הציל את הקבוצה מירידה, כאשר הקבוצה סיימה במקום ה-14, ארבע נקודות (עידן שתי נקודות לניצחון) מעל הקו האדום. בסיום העונה רצה רומנו לעזוב כפי שהובטח לו, אך הקבוצה סירבה.

ניצחון בבית המשפט

רומנו לקח את הקבוצה לבית משפט, וזכה בו. הוא נשאר עוד שנה בקבוצה, שהייתה עונת השיא שלו מבחינה אישית, כשהוא מבקיע 21 שערים. למרות ההצלחה האישית, הקבוצה סיימה במקום ה-15 וירדה לליגת המשנה. בסיום העונה חזר רומנו לבית”ר תל אביב תמורת 50,000 לירות, סכום גדול לתקופה היא.

הוא שיחק שבע שנים בבית”ר תל אביב, שם בעונת 1975/75 זכה פעם נוספת בתואר מלך השערים של הליגה עם 17 שערים.

ב-1980 החליט לצאת לראשונה מהעיר העברית הראשונה, כשחתם בהפועל יהוד. הוא שיחק ביהוד במשך שנתיים, וזכה בתואר היחיד בקריירה שלו – גביע המדינה 1982. בדרך לזכייה, הדיח רומנו עם יהוד את מכבי תל אביב, מכבי חיפה ובית”ר ירושלים, כשהקבוצה לא סופגת מהגדולות אפילו שער אחד. בגמר הם ניצחו את הפועל תל אביב 0:1, ואריה חביב שוערה של הקבוצה שוב נעל את השער. לאורך כל משחקי הגביע ספגה יהוד שער אחד, דווקא מול בית”ר רמלה מהליגה השנייה, בסיבוב הראשון בו נכנסה הקבוצה למשחקי הגביע.

משה רומנו פורש מכדורגל

בסיום עונת 1981/82 עזב רומנו לבית”ר רמלה, שם שיחק ארבעה משחקים ופרש מכדורגל כשהוא בן 36. הוא הבקיע 193 שערים ב-438 הופעות, והוא ממוקם במקום הרביעי של כובשי הליגה הישראלית בכל הזמנים. ארבעת הפעמים בהם זכה בתואר מלך השערים הליגה הם שיא משותף, בו הוא מחזיק עם שלושה שחקנים נוספים.

לאן היה מגיע רומנו אם לא היה נחטף ליער ומגיע לאירופה?

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן