מכות מצרים – פרק חמישי – הפצצה הביולוגית בברגאמו

בדיוק כפי המכה החמישית של מצרים, דבר, הביאה מחלה הרסנית על בעלי החיים, וסימנה השפעה כלכלית ורגשית על החברה המצרית, כך משחק ליגת האלופות בין ולנסיה לאטאלנטה הציג מגפה מודרנית, שהותירה אחריה שובל של מחלות ומוות. משחק זה, בדומה למכה המקראית, הדגיש את פגיעותה של האנושות לאיומים טבעיים ואת ההשלכות הקשות של חוסר הערכה לסכנות כאלו. שני האירועים, הרחוקים ביניהם אלפי שנים, מדגישים את הלקח הנצחי של הצורך בערנות ומוכנות מול מחלות זיהומיות, ומחזקים את החשיבות של מתן עדיפות לבריאות הציבור כדי למנוע טרגדיה.

בתחילת 2020, כשהעולם נחשף אט אט לאיום נגיף הקורונה החדש (COVID-19), משחק בליגת האלופות הפך מבלי כוונה לזרז להתפשטות הנגיף. המשחק הראשון של שמינית הגמר בין ולנסיה לאטאלנטה, ששוחק ב-19 בפברואר 2020 באצטדיון סן סירו במילאנו, תויג מאוחר יותר על ידי התקשורת וגורמי הבריאות כ”פצצה ביולוגית” שהאיצה את התפשטות נגיף הקורונה, במיוחד בספרד ובאיטליה.

המשחק, בו אטאלנטה ניצחה 1:4, היה רגע היסטורי עבור הקבוצה מברגמו, ששיחקה לראשונה בשלב נוקאאוט של ליגת האלופות. כ-40 אלף אוהדים, כולל אלו שהגיעו מוולנסיה, הצטופפו באצטדיון, מבלי להיות מודעים כלל לנוכחות הנגיף. בזמנו, מעטים יכלו לחזות שהמשחק הזה יתרום לאחת המגפות ההרסניות ביותר בהיסטוריה האנושית.

איטליה כבר התמודדה עם עלייה במקרי הקורונה, בעיקר באזור לומברדיה, שם נמצאת ברגמו. המשחק שימש כמאיץ ואיפשר את התפשטות הנגיף בקרב הקהל ובהמשך גם בעיירות ובערים אליהן חזרו. בשבועות שלאחר מכן, הן לומברדיה והן ולנסיה ראו כמה משיעורי ההדבקה הגבוהים ביותר באירופה, הציפו את מערכות הבריאות והובילו לאלפי מקרי מוות.

ההשלכות של המשחק היו נוראיות. שני האזורים הפכו למוקדי הנגיף במדינותיהם, מה שהוביל לסגרים מחמירים ולאמצעי חירום שנועדו להשתלט על ההתפרצות. גם עולם הכדורגל נאלץ להתמודד עם מציאות המגפה, מה שהוביל להשעיית ליגות ותחרויות ברחבי העולם עם התפשטות הנגיף.
המשחק הוביל להערכה מחודשת של האופן שבו ארגוני ספורט וממשלות מתייחסים לבריאות הציבור. אמצעים כגון משחקים בדלתיים סגורות, יישום פרוטוקולי בריאות קפדניים לקבוצות ולצוות, ושימוש בטכנולוגיה כדי לאתר ולהכיל התפרצויות פוטנציאליות הפכו לנורמה חדשה, ושינו מהיסוד את נוף הספורט.
המורשת של המשחק בין ולנסיה לאטאלנטה היא כפולה. מצד אחד, היא זכורה בשל הטרגדיה לה תרמה מבלי כוונה. מצד שני, הוא משמש נקודה קריטית בניהול סיכוני בריאות הציבור הקשורים לאירועי ספורט גדולים.

ככל שהעולם ימשיך לנווט בין האתגרים שמציבה (עדיין, במקומות בודדים) מגפת הקורונה ואיומים בריאותיים פוטנציאליים אחרים, הלקחים ממשחק זה ישפיעו ללא ספק על מדיניות ופרקטיקות שמטרתן למנוע התרחשויות דומות בעתיד. האיזון בין אהבת המשחק לבין החובות של בריאות הציבור מעולם לא היה חשוב יותר, שכן אנו שואפים להבטיח שהספורט שאנו מוקירים לא יהפוך לכלי להפצת מחלות.
המשחק בין ולנסיה לאטאלנטה יישאר רגע מכריע בהיסטוריה של הספורט ובריאות הציבור, תזכורת לערנות הנדרשת כדי להגן על בני אדם מפני התפשטות מחלות בעתיד. זוהי הייתה קריאה לפעולה להיערכות טובה יותר, מודעות והיענות לאיומים בריאותיים מתפתחים, המבטיחים כי הספורט לעולם לא יבוא במחיר חיי אדם.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן