שבע בום | קרלו אנצ’לוטי חוגג יום הולדת

מתחילת הדרך בעולם הכדורגל ועד לזכייה השביעית בליגת האלופות. קרלו אנצ'לוטי חוגג 65

למנצ’סטר יונייטד ולאינטר מילאנו יש שלוש אליפויות אירופה, לברצלונה חמש, לבאיירן מינכן ולליברפול שש, למילאן יש שבע. יש רק קבוצה אחת עם יותר אליפויות אירופה, ריאל מדריד עם 15. יש רק בן אדם אחד שיש לו שבע אליפויות אירופה, דון קרלו אנצ’לוטי, שחוגג היום את יום הולדתו ה-65, בואו לצלול להיסטוריה של מלך אירופה.

קרלו אנצ’לוטי נולד ב-10 ביוני 1959, והחל לשחק כדורגל במועדון הנוער של פארמה, מועדון שהצמיח בין היתר עשור וחצי לאחר מכן את ג’יאנלואיג’י בופון, בגיל 17 במהלך עונת 1976/77, עלה לקבוצת הבוגרים ששיחקה אז בליגה השלישית.

פארמה עולה לליגה השנייה

בעונתו השלישית בקבוצה, הוא היה בין השחקנים הבולטים בעליית הקבוצה לליגה השנייה מה שמשך את עיני הקבוצות הגדולות בארץ המגף. בקיץ 1979 הוא חתם ברומא שם ערך את הופעת הבכורה שלו מול מילאן, במשחק שנגמר ללא שערים. בקבוצה מהבירה הוא הפך במהירות לשחקן משמעותי כששיחק לפעמים כקשר ולפעמים כשחקן כנף.

בינואר 1981 ערך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת האיטלקית, בטורניר מיוחד לציון 50 שנה למונדיאל בו השתתפו הנבחרות שזכו בו בעבר. לאורך השנים השתתף בשלושה טורנירים עם הנבחרת, והופיע 26 פעמים.

הוא שיחק ברומא שמונה שנים, זכה באליפות אחת וארבעה גביעים, נאבק בפציעות רבות בברכיים והגיע עם הקבוצה לגמר גביע אירופה לאלופות בעונת 1983/84, שם לא שיחק בגלל פציעה ובו רומא הפסידה לליברפול בפנדלים אחרי 1:1 במשחק הרגיל.

אליפויות אירופה ראשונות לקרלו אנצ’לוטי

ב-1987, אחרי שמונה שנים במדי הג’יאלארוסי, עבר לקבוצה מולה התחיל את דרכו בסריה א’, מילאן. במילאן, שהייתה הקבוצה הטובה ביותר באירופה באותן שנים, היה אנצ’לוטי שחקן חשוב תחת המאמן אריגו סאקי. בסיום עונת 1988/89 זכה לראשונה בקריירה שלו בגביע אירופה לאלופות, אחרי ניצחון מוחץ 0:4 על סטיאווה בוקרשט. עונה לאחר מכן שחזרו מילאן ואנצ’לוטי את הזכייה כשניצחו 0:1 קטן גדול את בנפיקה ליסבון.

בסיום עונת 1991/92 פרש אנצ’לוטי ממשחק עם שתי אליפויות איטליה במילאן, בנוסף לזכיות באליפות אירופה. מיד עם פרישתו התחיל את קריירת האימון שלו, כעוזר המאמן של מאמנו שלעבר אריגו סאקי, שאימן את הנבחרת הלאומית של ארץ המגף.

אנצ’לוטי כיהן כעוזר המאמן של סאקי עד 1996, אז מונה למאמן רג’יאנה מהסריה ב’ אותה העלה לליגה הבכירה ועבר לאמן את מועדון נעוריו פארמה, בה שיחק שחקן שכבר הזכרנו: שוער צעיר בשם ג’יאנלואיג’י בופון.

“חזיר לא יכול להיות מאמן”

תחת אנצ’לוטי הציגה פארמה כדורגל נהדר וסיימה במקום השני, שהיה מיקום השיא שלה בכל הזמנים. בזכות המקום השני, העפילה פארמה לטורניר האירופי הגדול ביותר ששינה את שמו בינתיים לליגת האלופות. עונה לאחר מכן, סיימה שוב פארמה בצמרת, הפעם במקום החמישי והעפילה לגביע אופ”א.

אנצ’לוטי, שבתחילת הקריירה היה מקובע לשיטת משחק של 4:4:2 שחרר את ג’אנפרנקו זולה וויתר גם על רוברטו באג’יו שרצה להגיע לקבוצה. אנצ’לוטי למד את הטעויות על בשרו, וסיגל לעצמו את מה שיאפיין אותו לאורך המשך הקריירה: גמישות ורוגע שמאפשר לו לשלוט גם בחדרי הלבשה מלאים באגו.

אנצ’לוטי עזב את הקבוצה בסיום העונה, ומספר חודשים לאחר מכן מונה למאמן יובנטוס למרות התנגדותם של האוהדים שראו בו סמל של מילאן ורומא השנואות. למרות מחאת האוהדים שתלו שלט “חזיר לא יכול להיות מאמן” הצליח אנצ’לוטי לייצב את הקבוצה שהייתה במשבר, ולהעפיל איתה לחצי גמר ליגת האלופות שם הפסיד לאלופת אירופה הנכנסת מנצ’סטר יונייטד.

קרלו אנצ’לוטי שוב אלוף אירופה

הוא אימן את הקבוצה עוד שנתיים בהן סיים במקום השני, ופוטר במחצית (!) המשחק האחרון של העונה כשלקבוצה עוד היה סיכוי לזכות בתואר. בנובמבר 2001 מונה למאמן הקבוצה בה סיים את קריירת המשחק, מילאן, שנחלשה מאז שעזב אותה לפני קצת פחות מעשור כשחקן. הוא הצליח לעלות עם הקבוצה לליגת האלופות כשסיים במקום הרביעי ולהגיע לחצי גמר גביע אופ”א.

למרות ההצלחה היחסית הוא ספג ביקרות מסילביו ברלוסקוני, בעלי המועדון דאז, על שיטת משחק הגנתית והחליט לשנות תפיסה. הוא הזיז את אנדראה פירלו מקשר התקפי לקשר הגנתי והציב אותו מאחורי רוי קוסטה, כשבחוד הוא הציב את פיליפו אינזאגי ואנדריי שבצ’נקו.

השיטה החדשה הוכיחה את עצמה ואנצ’לוטי הוביל את מילאן לזכייה בליגת האלופות אחרי ניצחון בגמר על יובנטוס שפיטרה אותו שנתיים קודם לכן. שנה לאחר מכן הוא זכה באליפות ראשונה כמאמן, אך זו הייתה האליפות היחידה שלו במדי מילאן למרות שאימן אותה עד 2009.

קרלו אנצ’לוטי יוצא מגבולות איטליה

בתקופה הזאת הוא הגיע עוד פעמיים לגמר ליגת האלופות: ב-2005 הובילה מילאן 0:3 במחצית על ליברפול, אך ספגה שלושה שערים במחצית השנייה והפסידה בדו קרב פנדלים. שנתיים מאוחר יותר היא נקמה בליברפול עם ניצחון 1:2 במה שהיה הגביע הרביעי של אנצ’לוטי.

ב-2009 כאמור עזב את מילאן ויצא לראשונה מגבולות איטליה כשחתם כמאמן צ’לסי האנגלית. עונתו השנייה בקבוצה הייתה שוברת שיאים כשהקבוצה זכתה בדאבל של אליפות וגביע, והייתה לראשונה שמבקיעה מעל 100 שערים בליגה האנגלית הבכירה מאז 1962/63.

בעונת 2010/11 סבלה הקבוצה מעליות וירידות, ואנצ’לוטי פוטר בסוף העונה, שעתיים לאחר מחזור הסיום (הפעם לא במחצית) בו הפסידה הקבוצה לאברטון. קרלו המשיך בדצמבר 2011 במסעו, הפעם אל עיר האורות כשחתם בפריז סן ז’רמן, שם לא הצליח להביא לקבוצה תואר בחצי העונה הראשונה, כשהפסיד את האליפות למונפלייה המפתיעה, והודח ברבע גמר הגביע.

לה דסימה

עונה לאחר מכן השיב את האליפות לבירה, אך ביקש לעזוב בסוף העונה כדי לעבור לבירה אירופית אחרת ולאמן את ריאל מדריד. בבירה הספרדית המשיך בקו שאפיין את הקריירה שלו. הוא החזיר את אליפות אירופה לריאל מדריד אחרי בצורת ארוכה של 12 שנים, עם השער המפורסם של סרחיו ראמוס בדקה ה-93 של הגמר מול היריבה העירונית אתלטיקו מדריד. בכך הפך אותה לקבוצה הראשונה בהיסטוריה (ועדיין היחידה) עם מספר דו ספרתי של זכיות.

במקביל הוא הפסיד את אליפות ספרד ליריבה העירונית אתלטיקו מדריד כשסיים במקום השלישי בטבלה, במספר נקודות זהה לברצלונה שבמקום השני ושלוש נקודות מתחת לאלופה. את עונת 2014/15 התחילה ריאל בסערה, אך נחלשה לאחר מכן ובמאי 2015 פוטר אנצ’לוטי.

אחרי שנה בלי אימון אנצ’לוטי המשיך במסעו אל מדינה נוספת, אל באיירן מינכן האלופה הנצחית של גרמניה. הוא אמנם זכה באליפות, אך הודח מליגת האלופות בידי ריאל מדריד שהמשיכה לעוד זכייה בתואר ופוטר בתחילת עונת 2017/18 אחרי תבוסה 0:3 מול פ.ס.ז’ בשלב הבתים של ליגת האלופות.

קרלו אנצ’לוטי מסיים את הקריירה?

מכאן זה היה נראה שהקריירה של אנצ’לוטי ברמות הגבוהות נגמרה. הוא חזר לאיטליה למספר חודשים לא מוצלחים בנאפולי משיפולי הצמרת האיטלקית, ומשם המשיך בדצמבר 2019 לאברטון מאמצע-תחתית הפרמייר ליג. הוא סיים עם הקבוצה במקום השמיני, ה-12 והעשירי בהתאמה במהלך השנתיים וחצי בהן עמד על הקווים בגודיסון פארק, והיה נראה שכמו הרבה מאמנים ותיקים אחרים, הגיעה הירידה ברמה.

אלא שאז הגיעה שיחה אחת עם פלורנטינו פרס, נשיא ריאל מדריד, שהתאוששה עדיין באותה תקופה מעזיבתו של הכוכב הגדול כריסטיאנו רונאלדו. אנצ’לוטי לא היסס, קפץ על המסילה וחזר לאמן את אחת הקבוצות הגדולות בעולם.

כבר בעונתו הראשונה בקבוצה זכה עם הקבוצה בדאבל מדהים של אליפות ספרד ואליפות אירופה ובכך הפך למאמן הראשון בהיסטוריה שזוכה באליפות בכל אחת מחמש הליגות הבכירות ולמאמן הראשון בהיסטוריה שמניף את הגביע עם האוזניים הגדולות ארבע פעמים.

קאמבק מהסרטים

בדרך לזכייה שהייתה ה-14 של ריאל מדריד, שזכתה בשלוש רצופות תחת זינדין זידאן חזרה ריאל שוב ושוב מפיגורים עם קאמבקים מדהימים, כולל שני שערים תוך שתי דקות בתוספת הזמן של משחק הגומלין של חצי הגמר מול מנצ’סטר סיטי.

בעונת 2022/23 זכה בגביע המלך בלבד, אך בעונה שלאחר מכן זכה שוב בדאבל של אליפות ספרד ואליפות אירופה כשהוא מפסיד רק פעמיים לאורך כל העונה בכל המסגרות. בכך הגדיל את מספר הזכיות שלו כמאמן באליפות אירופה לחמש, ואת מספר הזכיות שלו כשחקן ומאמן לשבע, זהה למספר הזכיות של מילאן כאמור לאורך כל ההיסטוריה.

בעונה הבאה, תהיה לריאל מדריד את אחת מחוליות ההתקפה הטובות בהיסטוריה של הכדורגל, עם קיליאן אמבפה, ויניסיוס ג’וניור, רודריגו וג’וד בלינגהאם מאחוריהם לצד חוליות קישור והגנה מדהימות.

האם אנצ’לוטי יזכה בגביע שמיני?

2 תגובות
  1. אלכס כותב

    כנראה המאמן הכי לא מוערך בתולדות המשחק

  2. מדרידיסטה כותב

    הדון

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן