טוטאל פוטבול כשחקן וכמאמן: 77 שנה להולדתו של יוהאן קרויף

לכל מועדון מצליח יש את הרגע שבו הוא שינה כיוון והפך לגדול, לחלקם יש דמות אחת שהשפיעה יותר מהכול על ההיסטוריה של המועדון. אלכס פרגוסון לדוגמא הוא האיש של מנצ’סטר יונייטד, סנטיאגו ברנבאו הוא האיש של ריאל מדריד. יוהאן קרויף הוא האיש הזה עבור שני מועדונים, אייאקס אמסטרדם וברצלונה. היום לפני 77 שנים הוא נולד, ההיסטוריה של הכדורגלן ההולנדי הגדול בהיסטוריה.

הנדריק יוהאן קרויף נולד ב-25 באפריל 1947 באמסטרדם בירת הולנד, ובגיל 10 הוא הצטרף למחלקת הנוער של אייאקס אמסטרדם, שכבר אז הייתה אחת הקבוצות המוצלחת בממלכת ארצות השפלה. ב-15 בנובמבר 1964, בגיל 17 בלבד, ערך החלוץ הצעיר את הופעת הבכורה בקבוצה הבוגרת. הוא אף הבקיע את שערו הראשון במועדון באותו משחק, בו הפסידה אייאקס 3:1 לחרונינגן. אייאקס סיימה באותה עונה במקום ה-13, מיקומה הנמוך ביותר בעידן המקצועני של הכדורגל ההולנדי.

בסיום אותה עונה מונה למאמן הקבוצה, מי שיהיה אחד הגורמים המרכזיים לתור הזהב, רינוס מיכלס. כבר בעונה שלאחר מכן הפך קרויף לשחקן מרכזי בקבוצה תחת מיכלס, והוביל אותה לאליפות כשהוא מבקיע 25 שערים ב-23 משחקים. קרויף רק הלך והשתפר, בדרך לשלוש אליפויות רצופות וגביע בשלוש שנותיו המלאות הראשונות בקבוצה, תוך שהוא זוכה שלוש פעמים בתואר כדורגלן העונה.

אייאקס כובשת את אירופה

בספטמבר 1966 יוהאן קרויף ערך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת הולנד, בה כמו בקבוצותיו הותיר חותם רב, אך ההתחלה הייתה פחות טובה, כשבמשחקו השני בנבחרת קיבל כרטיס אדום והושעה למשך שנה בידי ההתאחדות ההולנדית.

בעונת 1968/69 קרויף ואייאקס הפסידו את האליפות, אך אייאקס הפכה לקבוצה ההולנדית הראשונה בהיסטוריה שמגיעה לגמר גביע אירופה לאלופות, כשקרויף מבקיע שישה שערים לאורך הטורניר. בגמר עצמו הפסידו קרויף וחבריו 4:1 למילאן האיטלקית. שנה לאחר מכן האליפות חזרה לאייאקס, שראתה את פיינורד הופכת לאלופת אירופה ההולנדית הראשונה, אך היא לא הפסיקה לחלום על הצלחה אירופית.

בעונת 1970/71, שנה בלבד אחרי זכייתה של פיינורד, הגיעו אייאקס וקרויף לגמר גביע אירופה לאלופות בפעם השנייה תוך שלוש שנים, כשבדרך לשם הם הדיחו את סלטיק – סגנית אלופת אירופה. בגמר עצמו ניצחו קרויף וחבריו 0:2 את פנאתינאייקוס היוונית. בסיום אותה עונה, אחרי שש שנים מוצלחות ביותר, עזב מיכלס את הקבוצה.

המעבר לברצלונה

אייאקס המשיכה לזלול תארים גם אחרי עזיבתו של מיכלס, וניצחה שנה מאוחר יותר את אינטר מילאנו האיטלקית בתוצאה זהה בגמר גביע אירופה, כשקרויף מבקיע את שני השערים בגמר. באותה שנה השלימה אייאקס טרבל, עם זכייה באליפות ובגביע בהולנד. יוהאן קרויף ואייאקס השלימו זכייה שלישית ברציפות בגביע אירופה לאלופות, כאשר היא זכתה גם בשנת 1973 לאחר שניצחה בגמר את יובנטוס. אירופה נצבעה בצבעי הולנד ארבע שנים ברציפות.

ההישג של שלוש זכיות רצופות בליגת האלופות הושג סך הכול עוד שלוש פעמים עד היום. ריאל מדריד פעמיים, בשנות ה-50 עם חמש זכיות רצופות, ובין השנים 2016 עד 2018, ובאיירן מינכן מיד אחרי אייאקס בין השנים 1974 עד 1976.

אחרי הזכייה השלישית ברציפות באליפות אירופה, קרויף עזב את אייאקס וחתם בברצלונה הספרדית, בתקופתו באייאקס הוא זכה בשבע אליפויות הולנד, שלוש אליפויות אירופה וארבעה גביעים הולנדים ב-11 שנים, כשהוא כובש 257 שערים ב-329 הופעות.

יוהאן קרויף מצהיר על “נאמנות לקטלוניה”

הקהל בקאמפ נואו התאהב מיד בקרויף, שהצהיר שקיבל הצעה מריאל מדריד אך דחה אותה מכיוון שהייתה מזוהה עם הדיקקטור פרנסיסקו פרנקו. הוא גם קרא לבנו על שם ג’ורדי הקדוש של ברצלונה. אותו ג’ורדי יגיע לביקור בארץ הקודש במכבי תל אביב, כשהפך למנהל המקצועי של המועדון ואף אימן את הקבוצה במשך כשנה. את ברצלונה אימן באותם ימים ריינוס מיכלס, מאמנו של קרויף מאייאקס.

כבר בעונתו הראשונה בקבוצה הוביל קרויף את ברצלונה לאליפות ראשונה אחרי 14 שנה, כשבדרך לשם היא מביסה את היריבה השנואה 0:5 בביתה, קרויף אגב הבקיע בעצמו באותו משחק. בעקבות ההצלחות באייאקס וברצלונה, זכה קרויף ב-1973 בכדור הזהב, הראשון שלו מבין שניים רצופים.

גמר היסטורי להולנד

ב-1974 השתתפה הולנד במונדיאל ראשון מאז 1938. שם, שוב תחת רינוס מיכלס, שיחקה הולנד כדורגל מרהיב שכונה “הטוטאל פוטובול”, בשל יכולתם של השחקנים לבצע מספר תפקידים במקביל. קרויף כבש שלושה שערים בטורניר, והוביל את הולנד אל הגמר מול המארחת – מערב גרמניה.

בגמר קרויף סחט פנדל, שהעלה את הולנד ליתרון, אך הוא לא החזיק מעמד כאשר הולנד הפסידה בסיום 2:1 למארחים הגרמנים. ביורו 1976 הגיעה הולנד למקום השלישי, וקרויף המשיך בנבחרת עד מונדיאל 1978 שהתקיים בארגנטינה, הוא עזר לנבחרת להעפיל למונדיאל, אך סירב לשחק במונדיאל עצמו בטענה שהוא לא רוצה לשתף פעולה עם המשטר הדיקטטורי במדינה הדרום אמריקאית.

שנים לאחר מכן סיפר שפרש מהנבחרת בגלל פריצה לביתו שהתקיימה שנה קודם לכן, והביאה אותו לחוסר ריכוז במשחק. לאורך השנים הוא שיחק בנבחרת 44 משחקים והבקיע 33 שערים.

קרויף מביא דאבל ליריבה הגדולה

קרויף המשיך להבקיע בברצלונה, אך הוא הצליח לזכות רק בעוד תואר אחד עם המועדון הקטלוני, גביע המלך ב-1978. באותם שנים סיימה ברצלונה ארבע פעמים במקום השני, אחרי ריאל מדריד ואתלטיקו מדריד. את האליפות הבאה ברצלונה לקחה רק ב-1991 שוב עם קרויף, הפעם כמאמן.

ב-1978 עזב קרויף את אירופה, כשחתם בלוס אנג’לס אצטקס האמריקאית .הוא שיחק שנה בעיר המלאכים, ואז עבר לוושינגטון דיפלומטס, שם שיחק עד תחילת עונת 1981/8. לאחר מכן, הוא עבר ללבאנטה הספרדית, בה הוא מיעט לשחק בגלל פציעה שנגרמה לו במהלך משחק ראווה עם מילאן. במהלך תקופתו בלבאנטה, מונה קרויף ליועץ טכני מרחוק של אייאקס.

בדצמבר 1981 חזר לקבוצת נעוריו אייאקס, שם שיחק שנתיים ועזר לקבוצה לזכות בשתי אליפויות, ב-1983 הוא ביקש חוזה חדש מאייאקס, שסירבה בגלל גילו. קרויף נפגע והחליט לעבור דווקא ליריבה הגדולה – פיינורד, איתה הוא זכה בדאבל בעונת 1983/84. בסיום אותה עונה הוא פרש ממשחק פעיל.

תחילת קריירת האימון במועדון נעוריו

שנתיים לאחר מכן החליט קרויף להתחיל את קריירת האימון במועדון נעוריו. בעונה הראשונה שלו כמאמן, עונת 1985/86, הוביל קרויף את אייאקס לזכייה בגביע, ולעונת שוברת שיאים בליגה עם מאזן שערים של 35:120 שהסתיימה לבסוף באכזבה עם אובדן האליפות לפ.ס.ו איינדהובן. עונה לאחר מכן, הוא הוביל את מועדון הפאר ההולנדי לזכייה ראשונה בתואר אירופי מאז הזכיות הרצופות בגביע אירופה לאלופות. אייאקס ניצחה 0:1 את לוקומוטיב לייפציג הגרמנית, וזכתה בגביע אירופה למחזיקות.

באותה תקופה, החל סכסוך בברצלונה בין קבוצת האוהדים השמאלנית קיצונית Boixos Nois להנהגת המועדון כשהם קוראים להתפטרות הנשיא. במקביל, הסתננו לתוך ה-Boixos Nois קבוצת גלוחי ראש ימנית קיצונית, שהפכה את הקבוצה לפאשיסטית ואלימה. כתוצאה מכך, הקבוצה התפצלה כשהימין הקיצוני נשאר בה ואילו השמאל הקיצוני מקים קבוצה חדשה שתמכה בנשיא המועדון – חוסה לואיס נונייז.

מרד הספרייה מביא את קרויף לברצלונה

מי שנשארו בקבוצה המקורית הפכו לאלימים יותר וביצעו מעשי ונדילזם רבים כנגד הקבוצה. בשנת 1988, התבצרו השחקנים במלון במה שכונה “מרד הספרייה”, כשהשחקנים התבצרו במלון ודרשו את התפטרות ההנהלה. בתגובה, נונייז שחרר חצי סגל, כולל את ברנד שוסטר, כוכב הקבוצה מ-1980, ואת המאמן לואיס אראגונס.

ההחלטה התבררה כנכונה, כשמי שמונה למאמן היה יוהאן קרויף, שכאמור שינה את המועדון, והעלה אותו לפסגה האירופית עד היום. קרויף הטמיע בקבוצה את השיטה החדשה של הכדורגל שפותחה על ידי מאמנו רינוס מיכלס, הטוטאל פוטובול, והביא לקבוצה את השחקנים הטובים בעולם ביניהם מיכאל לאודרופ הדני, רונאלד קומאן ההולנדי וזוכה נעל הזהב חריסטו סטויצ’קוב הבולגרי.

לצד הכוכבים, העלה יוהאן קרויף שחקנים מהלה מאסיה (הנוער), ביניהם מי שיהפוך להיות הסמל של הדור הבא בברצלונה – פפ גוארדיולה. ב-1992 זכו הקטלונים לראשונה בהיסטוריה בליגת האלופות, אחרי שער של קומאן בדקה ה-112 על סמפדוריה האיטלקית. בארסה גם הוסיפה זכייה דרמטית באליפות, כשהיא עלתה למקום הראשון רק במחזור האחרון בזכות הפסד של ריאל מדריד לטנריפה. מכאן, יצאו חניכיו של קרויף לארבע אליפויות רצופות (שיא מועדון), כשהאליפות האחרונה שוב הושגה במחזור האחרון.

תבוסה בגמר ליגת האלופות ועזיבת עולם הכדורגל

ב-1994 שוב הגיעה ברצלונה לגמר ליגת האלופות, אך חטפה תבוסה מהדהדת של 0:4 ממילאן, שהובילה להידרדרות בקבוצה. קרויף פוטר בסיום עונת 1995/96, לאחר אובדן אליפות נוספת, מה שהביא להקמת תנועת מחאה נוספת נגד נונייז בשם ‘הפיל הכחול’ בהובלת ז’ואן לאפורטה, מי שמשמש היום כנשיא המועדון.

קרויף פרש מאימון אחרי עזיבת ברצלונה, ועזב את עולם הכדורגל. בין 2009 ל-2013 אימן את נבחרת קטלוניה הלא רשמית. ב-24 במרץ 2016 נפטר קרויף לאחר מאבק במחלת הסרטן, כשהוא בן 68 בלבד. המספר 14 אותו לבש הופרש באייאקס בשנת 2007. עד היום ברצלונה (שמאז זכתה בעוד ארבע אליפויות אירופה) ואייאקס (בתוך הולנד) הם מעצמות כדורגל, הרבה בזכות יוהאן קרויף.

האם יש דמות בכדורגל שהשפיעה יותר מיוהאן קרויף על שתי קבוצות ונבחרת?

1 תגובה
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    חומר נפלא כתמיד משמחה

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן